بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مقدمه اي بر بانكداري الكترونيك

بانكداري‌ الكترونيك‌ به طور كلي ‌ انواع‌ كانال‌هاي‌ ارتباطي‌ ميان‌ بانك‌ و مشتري‌ حقيقي‌ و حقوقي را شامل مي گردد.

برخي‌ از اين سرويس‌ها  عبارتند از‌:

.1بانكداري‌ مبتني‌ بر وب‌ و اينترنت

.2بانكداري‌ مبتني‌ بر فناوري‌ تلفن‌هاي‌ همراه‌

.3بانكداري‌ مبتني‌ بر تلفن‌

.4بانكداري‌ كيوسكي‌

.5بانكداري‌ به‌ كمك‌ فكس‌

.6پيام‌ كوتاه‌

.7بانكداري‌ مبتني‌ بر دستگاه‌ خودپرداز

.8بانكداري‌ مبتني‌ بر كارت‌هاي‌ هوشمند و...

اسلاید 2 :

بانكداري الكترونيكي چيست؟
بانكداري الكترونيكي نوع جديدي از بانكداري است كه خدمات بانكي در آن با استفاده از محيط هاي الكترونيكي صورت مي گيرد.به عبارت ديگربانکداری الکترونیکی استفاده از فناوری های پیشرفته نرم افزاری و سخت افزاری مبتنی بر شبکه و مخابرات برای تبادل منابع و اطلاعات مالی به صورت الکترونیکی است و نیازی به حضور فیزیکی مشتری در شعبه نیست.

lتاريخچه بانكداري الكترونيكي: اين‌گونه فعاليت بانكي از سال 1991 و با همه‌گير شدن اينترنت در تمامي دنيا رواج پيدا كرده و گفته مي‌شود اگر در جامعه‌‌اي بانكداري الكترونيكي شكل بگيرد، بنابراين بايد به رونق تجارت ‌الكترونيكي نيز اميد بست، چون بانكداري الكترونيكی خود پيش‌نيازي براي ورود به دنياي پررمز و راز تجارت الكترونيكي است.

lروش هاي بانكداري :

.1بانکداري اينترنتي  :بانکداري اينترنتي شيوه اي است که معمولاً بوسيله يک رايانه شخصي که از طريق اينترنت به وب سايت بانک متصل مي شود صورت مي گيرد. به عنوان نمونه مشتري در خانه به وسيله يک مودم ،يک خط تلفن( يا ساير روش هاي مخابراتي اتصال) و يک سرويس دهنده خدمات اينترنتي به وب سايت بانک مورد نظر خود دسترسي پيدا مي کند. بانکداري اينترنتي همچنين مبتني بر فناوري بي سيم از طريق دستيارهاي ديجيتال شخصي يا تلفن هاي همراه باشد.

.2بانکداري الکترونيکي : بانکداري الکترونيکي که شامل استفاده از دستگاه هاي خودپرداز ، تلفن يا کارت هاي پيش پرداخت يا بدهي مختلف است. کارت هاي بدهي همانند کارت هاي اعتباري به نظر مي رسند اما برخلاف آنها، استفاده از يک کارت بدهي باعث تمام شدن موجودي حساب بانکي شما خواهد شد.

اسلاید 3 :

خدمات بانكداري الكترونيك:

بانکداری الکترونیک شامل سیستم‌هایی است که مشتریان موسسات مالی را قادر می سازد تا در سه سطح از خدمات و سرویس های بانکی استفاده کنند:

lالف ـ اطلاع رسانی: این سطح ابتدایی ترین سطح بانکداری اینترنتی است. بانک اطلاعات مربوط به خدمات و عملیات بانکی خود را از طریق شبکه های عمومی یا خصوصی معرفی می کند.

lب ـ ارتباطات: این سطح از بانکداری اینترنتی امکان انجام مبادلات بین سیستم بانکی و مشتری را فراهم می آورد. ریسک این سطح در بانکداری الکترونیک بیشتر از شیوه سنتی است و کنترلهای مناسبی را برای عدم دسترسی به شبکه اینترنت بانک و سیستم های رایانه ای نیاز دارد.

lج ـ تراکنش: این سیستم متناسب با نوع اطلاعات و ارتباطات خود از بالاترین سطح ریسک برخوردار است و با یک سیستم امنیتی کنترل شده قادر است، صدور چک، انتقال وجه و افتتاح حساب را انجام دهد.

اسلاید 4 :

شاخه هاي بانكداري الكترونيك :

انواع مختلف بانکداری الکترونیک عبارت‌اند از:

lبانک‌داری اینترنتی

lبانک‌داری مبتنی بر تلفن همراه و فناوری‌های مرتبط با آن

lبانک‌داری تلفنی

lبانک‌داری مبتنی بر نمابر

lبانک‌داری مبتنی بر دستگاه‌های خودپرداز

lبانک‌داری مبتنی بر پایانه‌های فروش

lبانک‌داری مبتنی بر شعبه‌های الکترونیکی

اسلاید 5 :

كانالهاي ارائه خدمات بانكداري الكترونيكي :

برای ارائه خدمات بانکداری الکترونیک کانال های متعددی وجود دارد که برخی از آنان عبارت‌اند از:

lرایانه‌های شخصی

lکیوسک

lشبکه‌های مدیریت یافته

lتلفن ثابت و همراه

lدستگاههای خودپرداز

lپایانه های فروش

اسلاید 6 :

مزاياي بانكداري الكترونيكي :

مهمترين مزاياي بانكداري الكترونيكي عبارتند از:

.1تمركز بر كانالهاي توزيع جديد

.2خدمات اصلاح شده به مشتريان

.3 استفاده از راهبردهاي تجارت الكترونيك

مزاياي بانكداري الكترونيكي  از ديدگاه ديگر :

.1كوتاه مدت : رقابت يكسان ، نگهداري و جذب مشتري (كمتر از يكسال)

.2ميان مدت : يكپارچه‌سازي كانال‌هاي مختلف، مديريت اطلاعات، گستردگي طيف مشتريان، هدايت مشتريان به سوي كانالهاي مناسب با ويژگيهاي مطلوب، و كاهش هزينه‌ها (كمتر از 18 ماه )

.3بلند مدت :كاهش هزينه پردازش معاملات، ارائه خدمات به مشتريان بازار هدف، و ايجاد درآمد

خلاصه مزايا :

.1امكان دسترسي مشتريان به دريافت خدمات بانكي بدون حضور فيزيكي

.2استفاده از اینترنت برای ارائه عملیات و سرویس های بانکی و اعمال تغییرات انواع حسابهای مشتری.

.3 ارائه مستقیم خدمات و عملیات بانکی جدید و سنتی به مشتریان از طریق کانال های ارتباطی متقابل الکترونیک

اسلاید 7 :

پايانه هاي بانكي :

lATM(Automatic teller machine): ATM  ماشيني است كه با آن مي توان با استفاده از كارت هاي مخصوص از شماره حساب شخصي خود پول برداشت . جهت انجام اين كار بايد شماره شناسايي شخصي (pin number) خود را وارد كنيم .تراكنش هاي ATM از سيستم هاي ارتباطي استفاده بسيار زيادي مي كنند كه اين سيستم هاي ارتباطي مي توانند شامل شبكه هاي محلي و شبكه هاي ملي باشند. چهار عامل اصلي در تراكنش ATM دخيل هستند كه عبارتند از : مشتري ، بانك صادر كننده كارت ، صاحب پايانهATM و مالك پايانه ATM درواقع از پردازش هاي بسيار پيچيده اي تشكيل شده اند.

اسلاید 8 :

سيستم هاي الكترونيكي انتقال سرمايه :

روشهاي الكترونيكي انتقال سرمايه داراي محيطي كاملا دستوري هستند و با كاربران به طور مستقيم درگير نيستند. دو نوع عمده از اين سيستم ها وجود دارند عبارتند از:

.1 سيستم هاي wire transfer : اين سيستم ها داراي تراكنش هايي هستند كه مقادير بالايي پول را جابجا مي كنند و جهت مقاصد عمده فروشي و كلان استفاده مي شوند.اين تراكنش ها صرفا بين بانكها و موسسات مالي انجام مي شود . با اين كه تعداد تراكنش ها ي Wire transfor نسبت به ديگر تراكنش ها پايين تر است اما چون در هر تراكنش رقم بسيار بالايي جابجا مي شود. لذا در كل جابجايي پول توسط اين نوع تراكنش ها بسيار بالا است.

.2سيستم هاي ACH(automatic cleaning house) : سيستم هاي ACH نسبت به سيستم هاي WIRE Transfer ارقام بسيار كمتري از پول را جابجا مي كنند و بيشتر به جهت مقاصد خرده فروشي و تجارت خرد در نظر گرفته شده اند. اين سيستم ها با ديگر سيستمهاي مرتبط با تجارت خرد مانند انواع كارتها اعتياري و پايانه هاي ATM قرابت بيشتري دارند. شبكه سيستم هاي ACHدر سطح يك سيستم الكترونيكي پرداخت ملي است كه دستورات پرداخت بين اجزا اين شبكه كه عبارتند از موسسات مالي مسئول از طرف كاربران ، انواع تجارتها و دولتها ، مرتباً تبادل مي شوند.

اسلاید 9 :

بانكداري الكترونيكي در جهان :

طي دهه 1990 تعداد كاربران اينترنت در سطح جهان به طور روزافزون افزايش يافته و از حدود يك ميليون در سال 1990 به بيش از 500 ميليون نفر در سال 2001 رسيده است. با گسترش شبكه جهاني اينترنت و عموميت يافتن دسترسي به آن، راههاي عرضه خدمات بانكي نيز متحول گرديده و پديده‌هايي نظير: Mobile Banking وBanking Cyber Internet Banking,،
در حوزه بانكداري به منصه ظهور رسيده‌اند .

مهمترين خدمات بانكداري الكترونيكي كه امروزه در سطح جهان ارائه مي‌شوند عبارتند از: اطلاع‌رساني در مورد حسابهاي مشتريان، انتقال وجوه بين حسابها و به خارج از حساب مشتريان، خريد و فروش سهام، خريد و فروش ارز، انجام خدمات اعتبارات اسنادي، و ايجاد مسير ايمن براي ارتباط بين بانك و مشتريان.

اسلاید 10 :

بانكداري الكترونيكي در ايران :

lبراي توسعه و گسترش مناسب بانكداري الكترونيكي و تجارت الكترونيكي در كشور بايد: نسبت به ايجاد زير‌ساخت‌هاي مناسب مخابراتي، امنيت در تبادل اطلاعات، تدوين قوانين و مقررات حقوقي مناسب، بسترسازي فرهنگي و آشنا نمودن مردم و بنگاههاي اقتصادي با مزاياي تجارت الكترونيكي و پرداخت الكترونيكي، تسريع در شكل‌گيري دولت الكترونيكي و ارتباط با سيستم BOLERO، به طور جدي اهتمام ورزيد.

lبراي ايجاد ارتباط با سيستم BOLERO هماهنگي سازمانهاي مختلف مرتبط با تجارت لازم است : بانكها، گمرك، شركت‌هاي بيمه، شركت‌هاي حمل و نقل، و …، ضروري است و تلاش نظام بانكي به تنهايي كافي نيست .

l

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید