بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

چكيده:

  • بدليل آنكه بسياري از ساختمانهاي متداول در اكثر نقاط ايران، ساختمانهاي مصالح بنايي و مختلط مي‌باشند و اكثر اين سازه‌ها طوري ساخته مي‌شوند كه در برابر بارهاي زلزله مقاومت بسيار كمي دارند لذا در اين سمينار انواع روشهاي مقاوم‌سازي ساختمانهاي با مصالح بنايي و مختلط مورد بررسي قرار گرفته است. در انتخاب روشهاي مقاوم‌سازي سعي بر آن بوده است كه آسانترين روشها كه در ايران نيز قابل اجرا باشند استفاده گردد.
  • مقاوم‌سازي به انواع حالات تقويت ديوارها سقفها، پي‌ها و ستونها، تيرها، شناژها و يكپارچه‌سازي اجزاء مختلف ساختمان تقسيم مي‌گردد. تعمير و مرمت سازه‌هاي آسيب ديده نيز مورد بررسي قرار گرفته است.

اسلاید 2 :

مقدمه

از آنجا كه كشور ايران به عنوان يكي از منطقه‌هاي زلزله‌خيز جهان در مسير كمربند زلزله آلپ هيماليا قرار دارد و وجود گسل‌هاي فراوان و رخداد زلزله‌هاي شديد گذشته‌هاي دور و دهه‌هاي اخير در راستاي گسل‌هاي شناخته شده و همچنين نقشه پهنه‌بندي موجود خطر زلزله نشانگر اين واقعيت است كه اكثر مناطق كشور در معرض وقوع زلزله‌هاي شديد يا نسبتا شديد قرار دارند، از طرفي با توجه به وضعيت آسيب‌پذيري بسيار نگران‌كننده شهرها و روستاهاي كشور كه حاصل قرن‌ها غفلت در تاريخ ايران بوده است، تا قبل از زلزله منجيل- رودبار (در سال 1369) اقدامات و فعاليت‌هاي مؤثر علمي – فني در زمينه كاهش خطرات ناشي از زلزله بسيار اندك بوده و آن هم به صورت پراكنده انجام پذيرفته است. پس از اين زلزله و بدنبال انجام كارهاي گوناگون در زمينه مهندسي زلزله موقعيت كشور از اين نظر بهبود يافت به طوري كه تهيه و تدوين مقررات، بازبيني آئين‌نامه‌هاي زلزله، تهيه و تدوين دستورالعمل‌هاي ايمن‌سازي و بهسازي لرزه‌اي ساختمان‌ها بخشي ازدست‌آوردهاي حاصل از خود آگاهي جامعه فني و مديران كشور پس از زلزله مهم سال 1369 در رودبار و منجيل مي‌باشد.

اسلاید 3 :

در كنار اين پيشرفت‌ها، كمبودهاي شديد و نگران‌كننده‌اي وجود دارد كه حاصل ساختار سازهاي غيرفني و ناامن بوده، به طوري كه شهرها و روستاهاي كشور با ساختمان‌هاي نامقاوم در برابر زلزله، پرهزينه، كم دوام، پرهزينه از نظر انرژي و گران قيمت از نظر نگهداري شكل گرفته است.

در حال حاضر ساختمان‌هاي ساخته شده با مصالح بنايي ]بخصوص ساختمان‌هاي آجري[، درصد بالايي از ساختمان‌هاي موجود يا در حال احداث در كشور ما را تشكيل مي‌دهند مهمترين عامل مقبوليت ساختمان‌هاي بنايي در ايران، بويژه در شهرستان‌ها در دسترس بودن مصالح، ساده بودن تكنولوژي توليد آجر و بلوك‌هاي بنايي، آشنايي سازندگان با نحوه ساخت و ساز با مصالح بنايي و سرانجام ارزان‌تر بودن قيمت تمام شده اين قبيل ساختمان‌ها نسبت به ساختمان‌ها با اسكلت فولادي و بتن مسلح مي‌باشد.

اسلاید 4 :

گزارش برخي از زلزلههاي چند دهه اخير
زلزله 31 خرداد ماه 1369 رودبار و منجيل

در حدود 30 دقيقه صبح روز پنجشنبه 31 خردادماه 1369 زلزله شديدي در استان گيلان و زنجان به وقوع پيوست كه در آن شهرهاي منجيل و رودبار و صدها پارچه از دهات و آبادي‌هاي پرجمعيت منطقه به كلي ويران شد. بزرگي اين زلزله بين 3/7 و 7/7 ريشتر مي‌باشد و طبق آماري كه از طرف مراجع رسمي اعلام شد، روي هم بيش از 35000 نفر از مردم كشورمان جان خود را در اين حادثه از دست دادند و قريب يك صد هزار ساختمان و خانه مسكوني خراب و يا بلااستفاده گرديد، به باغات و اراضي كشاورزي و كانال‌هاي آبياري صدمات فراوان وارد شد

اسلاید 5 :

از ويژگي هاي زلزله اخير گيلان و زنجان آن است كه برخلاف زلزله‌هاي گذشته ايران كه اغلب در مناطق كم جمعيت و يا در مناطق روستايي و فاقد ساختمان و تاسيسات مهم اتفاق مي‌افتاد، اين زلزله در منطقه‌اي روي داده است كه علاوه بر آنكه از مناطق پرجمعيت محسوب مي‌شود، چند شهر را نيز فراگرفته است كه داراي ساختمان‌هاي مهم و تاسيسات زيربنايي شامل سد سفيدرود، نيروگاه برق و كارخانجات سيمان لوشان، و پل‌هاي بزرگ و سيلوي يك صد و بيست هزار تني سراوان رشت قرار داشتند و همه اين مسائل دلايلي براي توجه بيشتر جامعه مهندسي به امر ساخت و ساز بعد از اين زلزله مي‌باشد. در شكل‌هاي زير تصاويري از خسارات اين زلزله مشاهده مي‌شود:

اسلاید 6 :

اثرات زلزله اول تيرماه 1381 چنگوره – آوج بر ساختمانهاي بنايي و مختلط

در روز اول تيرماه 1381 زمين لرزه‌اي به بزرگي 3/6 در مقياس ريشتر منطقه از استان قزوين، همدان و زنجان را به لرزه درآورد. بر اثر اين زلزله بيش از 230 نفر كشته و بيش از 1466 نفر مجروح شدند. بررسي‌هاي به عمل آمده نشان مي‌دهد كه ساختمان‌هاي سنتي در روستاها و شهرهاي منطقه داراي سيستم سازه‌اي منسجم و يكپارچه نبوده و از مصالح بسيار ضعيف و توسط افراد غيرفني و ناآشنا به اصول ساخت و ساز ساخته شده‌اند و از كيفيت بسيار نامطلوبي برخوردارند. به همين دليل است كه با وجود زلزله نه چندان شديد، آسيب‌هاي نسبتا زيادي به منطقه وارد شده است

اسلاید 7 :

خسارات وارده به ساختمانها در اثر زلزله چنگوره – آوج

بر اثر اين زلزله به ساختمان‌هاي مسكوني و عمومي در شهر آوج و بيش از 80 روستا در استان‌هاي قزوين، همدان و زنجان خسارات فراواني وارد شده است. جدول 1-1 ميزان خسارات وارده به روستاهاي منطقة آسيب ديده را بنا به گزارش سازمان هلال احمر نشان مي‌دهد

اسلاید 8 :

گونههاي ساختماني منطقه آوج

ساختمانهاي منطقه آسيب ديده اعم از ساختمانهاي شهري و روستايي را ميتوان به گروههاي زير تقسيم كرد.

1) ساختمانهاي بنايي كه شامل بنايي كامل و مختلط بنايي و فلزي ميباشند.

2) ساختمانهايي با سازههاي فولادي

3) ساختمانهاي خشتي و گلي

4) ساختمانهايي باشناژ افقي و عمودي.

اسلاید 9 :

بررسي آسيبهاي وارده به ساختمانهاي منطقه آوج

در اين زمين لرزه به ساختمان‌هاي خشتي و گلي آسيب‌هاي شديدي وارد شد و بسياري از آنها به كلي فرو ريخت. در شهر آوج ساختمان‌هاي بنايي و نيمه اسكلت نيز دچار خسارت‌هاي شديدي شدند به طوري كه ديوارهاي جداكننده داخلي اغلب دچار واژگوني شده و در بسياري از ساختمان‌ها سقف‌هاي ضربي در بخش‌هاي انتهايي به علت عدم اتصال تيرها با يكديگر و نيز عدم اتصال با ديوارها فرو ريخته‌اند. در محل تقاطع ديوارها ترك‌هاي عميقي مشاهده مي‌شود. در برخي ساختمان‌ها ديوارهاي متقاطع به كلي از هم جدا شده‌اند و بخشي از آنها فرو ريخته است. در روستاهاي چنگوره و بسياري از روستاهاي منطقه با ساختمان‌هاي خشتي و گلي به كلي ويران شد و ساختمان‌هاي بنايي نيز دچار تخريب شده‌اند و بسياري از ديوارها و سقف‌هاي آنها فرو ريخته است. در روستاها ساختمان تمام اسكلت نيز به چشم مي‌خورد كه به دليل عدم وجود مهاربندي و استفاده از پروفيل‌هاي بسيار ضعيف در سازه اغلب فرو ريخته و يا دچار تغيير شكل‌هاي زيادي شده‌اند و لازم است تخريب يا بازسازي شوند در شكل تصاويري از ساختمان منطقه و آسيب‌هاي وارده نشان داده شده است.

اسلاید 10 :

بررسي علل خرابي ساختمانهاي مختلط و بنايي منطقه آوج

در اين ساختمان‌ها كه سازه آنها توسط افراد غيرمتخصص ساخته شده است و فاقد هر گونه طراحي و محاسبه رعايت ضوابط آئين‌نامه‌اي مي‌باشند، مهمترين علل خرابي آنها به قرار زير مي‌باشند:

1) عدم استفاده از سيستم سازه‌اي مقاوم در برابر بارهاي ثقلي و جانبي

2) عدم طراحي و محاسبه سازه در برابر بارهاي وارده

3) استفاده از پروفيل‌هاي بسيار ضعيف براي تيرها و ستون‌ها

4) عدم انسجام بخش‌هاي مختلف از قبيل سقف‌ها با ديوارها و ديوارها فونداسيون

5) عدم اتصال تير طاق ضربي با يكديگر

6) عدم اتصال ديوارهاي متقاطع با يكديگر

7) عدم اتصال تيغه‌هاي داخلي به سقف و كف و ديوارهاي جانبي آنها

8) اجراي ناصحيح ديوار چيني

9) استفاده از مصالح بسيار ضعيف

10) استفاده از افراد غيرفني در اجراي ساختمان

11) عدم رعايت ضوابط آئين‌نامه طرح ساختمان‌ها در برابر زلزله در مورد ساختمان‌هاي بنايي

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید