بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

¨تاریخ روستای جیغه:

¨روستای جیغه در حدود 300-200 سال قدمت دارد.

¨جیغه به معنای تاج بوده و دلیل نامگذاری آن به این دلیل می باشد که روستای جیغه از همه روستاهای اطراف بزرگتر بوده و کدخدا یا مباشری که به روستاهای اطراف فرستاده می شد از این روستا بود.

¨در ضمن این روستا در ابتدا با روستای شهسوار در اطراف امامزاده قرار داشت که این روستا به علت زلزله ویران شد و بخشی از مردم به این محل آمده و بخشی به شهسوار رفته اند.

¨و به گفته یکی از اهالی: علت اولیه پیدایش روستا این بود که چون در دره قرار گرفته بود به عنوان پناهگاهی برای دزدان بوده که بعدها به روستا تبدیل شده است.

¨به گفته اهالی یک محلی برآمده از سطح زمین وجود داشته که شبیه قبر بوده و از آن نوری بیرون می آمده که بعدا ً متوجه شدند که قبر ارمیان است.

¨

اسلاید 2 :

¨موقعیت روستای جیغه:

¨روستای جیغه در منتها الیه شمال غربی دهستان بدوستان و شهرستان هریس واقع شده است. این روستا از شمال و غرب به بخش ورزقان و از جنوب به روستای عبدالجبار و از مشرق به روستای شهسوار محدود می گردد.

¨این روستا در دامنه کوههای قلعه یاماجی استقرار یافته است. از نظر ویژگیهای طبیعی جزو روستاهای کوهپایه ای و از نظر نحوۀ استقرار جزو روستاهای متمرکز تعریف می گردد.

¨روستای جیغه، 10 کیلومتر از جاده اصلی تبریز- اهر، فاصله دارد.

¨جغرافیای روستای جیغه:

¨از کوههای اطراف این روستا، آیراقلو می باشد. از این روستا یک رودخانۀ فصلی جریان دارد که به تلخه رود میریزد. (قره لو). یکی از مشکلات عمده این روستا، وجود رانش یا زمین لغزه است.

اسلاید 3 :

¨اقلیم روستای جیغه:

¨این منطقه مانند دیگر قسمتهای آذربایجان همواره تحت تأثیر بادهای سرد شمال سیبری و نیز بادهای محلی که در حال وزیدن هستند قرار می گیرند. از جمله بادهای این منطقه :

¨مه یلی : در اصطلاح باد موسمی نامیده می شود. بادی است خنک و مرطوب که در پرواز کردن محصولات خیلی مؤثر است جهت وزش این باد از شمال شرق می باشد.

¨آق یلی : جریان باد مهمی که از شمال می وزد که باد بسیار تند و شدیدی می باشد و معمولا ً باعث خرابی می شود و اگر هنگام رسیدن دانه های گندم بیاید محصول را خراب می کند.

¨چلاز : جریان باد مهمی که از غرب می وزد و اواخر شهریور ماه، زمان وزش آن است. هنگام وزیدن این باد، کشاورزان این منطقه، محصولات خود را خرمن می کنند.

¨آیاز : از طرف غرب می وزد و همانند چلاز، زمان وزش آن اواخر شهریور است و موقع وزیدن آن، محصولات را خرمن می کنند.

¨

اسلاید 4 :

¨محیط اقتصادی روستا :

¨این روستا با توجه به نوع عملکرد اقتصادی خود که بیشتر حول صنایع قالیبافی می باشد می تواند با گسترش آن نسبت به جنوب نیروی کار برای اشتغال وسیع در بخش صنایع روستایی تأثیر فراوان داشته باشد. تعداد 160 دستگاه دار قالی در روستا وجود دارد.

¨در زمینه کشاورزی، محصولات تولیدی زراعی، به علت عدم وجود آب و بارندگی کم، بازدهی در حداقل بوده و مقدار مساحت اراضی آبی نیز بسیار اندک می باشد.

¨دامداری نیز در محدودۀ روستا، صورت می گیرد که ییلاق و قشلاق صورت نگرفته و دائما ً از مزارع و مراتع اطراف روستا استفاده می نمایند.

¨در بخش کشاورزی درآمد عمدۀ روستا از تولید عسل می باشد که تعداد 1500 عدد کند و در تأمین بخشی از نیازهای روستا نقش مؤثری داشته باشد.

اسلاید 5 :

¨محیط اجتماعی روستا :

¨جمعیت: کل جمعیت روستا 1332 نفر می باشد که شامل 282 خانوار است که از کل جمعیت روستا 655 نفر خانم و بقیه جمعیت را آقایان تشکیل می دهند. از نظر رشد جمعیت حدود %32 رشد جمعیت دارند که سالانه 28 تولد دارند.

¨مهاجرت: تعداد خانوارهای قبلی روستا 500 خانوار بود که 280 خانوار مهاجرت کرده اند که در گفتگو با اهالی روستا علت مهاجرت را کمی درآمد و فقر و مشکلات زیادی که به علت کم آبی و در نتیجه مشکل بودن کشاورزی بیان کرده اند.

¨روستا دارای 2 مدرسه می باشد و کلا ً 12 نفر کادر آموزشی دارد که کلا ً غیر بومی هستند. آخرین مقطع آموزشی، سوم راهنمایی می باشد. نزدیکترین دبیرستان در سرای است که حدود 30 کیلومتر از ده فاصله دارد.

¨بهداشت: دارای یک خانۀ بهداشت می باشد و از مرکز بیلوردی هر ماه 2 بار دکتر برای خانۀ بهداشت می آید.

اسلاید 6 :

¨بافت روستا:

¨به دلیل سردسیر بودن منطقه، روستا از بافتی متراکم برخوردار است و گسترش روستا و بافت روستا ارگانیک و غیر اصولی بوده است. و کمبود زمین، یکی دیگر از دلایل متمرکز بودن بافت روستا می باشد.

¨در بافت داخلی روستا، زمین خالی وجود ندارد و همچنین بدلیل کوهپایه ای بودن روستا، در بافت داخلی روستا، باغات و اراضی زراعی موجود نیست.

¨و زمینهای بایر در منطقه خرمنلو موجود می باشد. که برای کابریهای مورد نیاز روستا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

¨

اسلاید 7 :

¨بافت پیرامون روستا :

¨با توجه به کوهپایه ای بودن روستا، هیچگونه باغات و اراضی زراعی در داخل روستا وجود ندارد و زمینهای زراعی در کنار مسیل روستا وجود دارند. و اطراف روستا، کوه وجود دارد که روستا بر روی پای این کوه شکل گرفته است.

اسلاید 8 :

¨کیفیت ابنبه روستا :

¨ابنیه نوساز: بناهایی هستند که با مصالح مرغوب احداث می شود که مساحت آنها 3485 مترمربع می باشد.

¨ابنیه قابل نگهداری: ساختمانهایی که قابلیت سکونت دارند و در کلیه محلات روستا پراکنده اند. مساحت آنها 13194 مترمربع می باشد.

¨ابنیه مرمتی: ساختمانهایی که نیاز به مرمت دارند. بیشترین نوع ابنیه روستا از این نوع است. مساحت آنها 38056 مترمربع می باشد.

¨ 

¨ابنیه تخریبی: در بافت قدیم احداث شده اند و قابل سکونت نمی باشند. مساحت آنها 11710 مترمربع می باشد.

اسلاید 9 :

¨کاربری ابنیه :

¨کاربری های روستا با توجه به اوضاع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی روستا شکل گرفته و خدمات لازم را ارائه می دهند. در این روستا نیز همانند سایر روستاها، کاربری مسکونی بیشترین سهم از کل کاربریها را به خود اختصاص داده است.

اسلاید 10 :

¨راهها و سلسله مراتب روستا :

¨محور اصلی یا راه درجه 1 روستا از ورودی روستا (جنوب شرقی) به محور شمال غربی روستا امتداد می یابد و از اهمیت ارتباطی مهمی برخوردار می باشد. و تنها محور ارتباطی روستا با نواحی اطراف آن و شبکه های ارتباطی خارج از روستاست.

¨معابر فرعی روستا : معابری هستند که از مسیر اصلی روستا به صورت محورهای عمود بر آن انشعاب می یابند و نقش معابر جمع کننده در شهرها را بر عهده دارند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید