بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مقدمه

مشاهدات مکرر از بنای بقعه شیخ صفی به ویژه قسمتهای کاشیکاری شده و انواع آن به عمل آمده و آسیب و ضایعات وارده بر آنها بررسی شد.

بیان مساله و فرضیات آن و سوابق تحقیق و اهداف آن و روش کار که هسته اصلی تحقیق را شامل می شود پژوهش حاضر در نظر دارد. ضمن معرفی اوضاع جغرافیایی سیاسی استان اردبیل و ضمن معرفی مجموعه بناهای شیخ صفی، و گونه های کاشی های موجود در بقعه شیخ صفی و مجموعه بررسی نحوه ساخت و تکنیکهای تولید کاشی و آسیب شناسی و انواع آسیب های وارده بر کاشی با توجه به آنالیز نوع لعاب و بدنه دو نوع کاشی لاجوردی و سبز رنگ با سیستم آنالیزگر SEM و تصاویر میکروسکوپی که فرآیندهای فرسودگی علل و عوامل آن نمایان شدند بپردازد.

اسلاید 2 :

اهداف تحقيق

1- تحقيق در خصوص جنس ، مواد و مصالح، لعاب ،نحوهي پخت و ... كاشي هاي بكار رفته

2- دلايل استحكام و يا آسيب ديدن كاشي ها در طول زمان

3- آشنايي با نحوه كار گذشته ( فن شناسي) جهت ارتقاع روش هاي فعلي

4- پيش بيني  وپيشگيري از آسيب هاي احتمالي به كاشي ها

5- اصلاح و ارائه راهكار و همچنين دقت در مواد اوليه كاشي كه در آينده مي توانند براي آن مشكل ساز و يا آسيب رسان باشند

اسلاید 3 :

بيان مسئله

گستردگي سطوح كاشي كاري شده در فضاهاي داخلي و خارجي مجموعه بقعه شيخ صفي و شرايط آب و هوايي منطقه و تاثيرات آن بر كاشي ها در طول 3 و4 قرن گذشته و همچنين نحوه انتخاب مصالح اوليه اعم از گل و خاك اوليه،رنگ،لعاب و ... و نحوه پخت كه مناسب با شرايط محيط باشد و نهايتاً تاريخچه ي مرمت كاشي هاي بقعه و بررسي شرايط فعلي و تحقيق در راستاي حفاظت از آن ها.

اسلاید 4 :

جغرافیائی استان اردبیل

استان اردبیل با مساحت 17952/5 کیلومتر مربع (1/09%) کل مساحت کشور به خود اختصاص می دهد، در شمال غرب ایران واقع شده است. شهر اردبیل مرکز استان، با ارتفاع 1350 متر از سطح آبهای آزاد در 17-48 طول شرقی و 15-38 عرض شمالی از نصف النّهار گرینویچ در میان دشت وسیعی به طول 45 کیلومتر قرار گرفته است.

استان اردبیل از جانب شرق و شمال قسمتی از نوار مرزی ایران با همسایه شمالی یعنی جمهوری آذربایجان را تشکیل می دهد. چهار شهرستان نمین، گرمی ، بیله سوار، پارس آباد در طولی حدود 25/28 کیلومتر با جمهوری آذربایجان هم مرز اند و از دو نقطه اصلاندوز و بیله سوار با یکدیگر ارتباط دارند استان گیلان همسایه شرقی استان اردبیل می باشد که توسط رشته کوههای طالش و در قسمت غربی با آذربایجان شرقی همسایه است.

چهره عمومی استان اردبیل متاثر از بلندی های کوهستانهای سبلان، طالش و بزغوش است. که این عوامل و موانع طبیعی باعث محصور شدن آن شده اند.

اسلاید 5 :

ارایه طرح پیشنهادی جهت مرمت کاشیهای نمای بیرونی قندیل خانه

1- ضمن بهره گیری از ملات گچی که بصورت سنتی استفاده میشود، به اندازه 7-5 درصد حجمی گچ به ترکیب، سیمان سفید سرند شده نیز اضافه گردد تا به ملات ترکیبی نسبتاً محکم و پایداری دست یابیم که ضمن عایق شدن تقریبی در مقابل نفوذ رطوبت، در صورت اخذ رطوبت، افزایش حجمی که معمولاً در چنین مواقعی ملات گچ از خود نشان میدهد و در نتیجه موجب طلبه شدن سطوح کاشیها و خارج شدن آنها از توازن سطحی میشود را نیز دیگر شاهد نباشیم.

2- در مورد بالشتکهای فلزی نیز، جهت پیشگیری از احتمال زنگ زدگی ورق های آهنی و عدم وجود جایگزین مناسب برای آن الزامی است قبل از نصب ورق های آهنی در محلهای مورد استفاده نسبت به عایق سازی آنها اقدام شود

3- در خصوص کاشیهای مرمتی بعضاً مشاهده میشود که قسمتهایی از کاشیها بالاخص لبه آنها از بین رفته است. لذا در مرحله اول پیشنهاد می شود حدالامکان از استفاده مجدد اینگونه کاشیها اجتناب شود، لیکن در صورت ضرورت بکار بردن مجدد این کاشیها، نسبت به عایق کاری لبه آنها در پایان کار حتماً اقدام شود.

4- برای پرهیز از نفوذ رطوبت عامل مهم تخریبی در فرآیند یخ زدگی کاشی لازم است با رزین های آب گریز پوشش داده شود.

اسلاید 6 :

نتیجه گیری

روش هاي ساخت و مراكز توليد كاشي در پايتخت قديم صفويان متداول بوده و وجود داشته است.

شيوه هاي مرمت كاشي در جهت حفاظت و تثبيت آن ها شيوه هاي صحيح و راهبردي بوده است .

عناصر هنري بكار رفته در كاشي هاي مجموع شيخ صفي گنبد الله الله تقلیدی از برج مقبره بردع توربسی که کاربرد کلمه الله برخلاف شیخ صفی به طرز مایل با آجریهای لعابدار فیروزه ای چیده شده است که از نظر پلان، سبک تزئینات معماری کاملاً یکسان هستند.

سنت ساخت كاشي هاي مجموعه شيخ صفي الدين اردبيلي ادامه سنت هاي هنری قبلی در هنر كاشي كاري ايران بشمار مي رود.

با توجه به شرایط سرد منطقه اردبیل پدیده یخ برشدن لعاب یکی از عوامل مهم شکستگی لعاب سطح کاشیهاست

حضور بالای سیلیس در بدنه ها نیز نشان داد که این کاشیها نیز مانند سایر کاشیهای بنای عصر خود هستند.

فرآیند تخریبی خیلی زیاد کاشیهای اردبیل بیشتر به خاطر شرایط خاص محیطی منطقه سرمای چندین درجه زیرثفر منطقه اردبیل می باشد.

آنالیزهای انجام شده نشان داد که نوع لعاب و بدنه کاشیهای به کار رفته در بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی از لحاظ مواد و کاشیهای موجود در آن با کاشیهای هم دوره خود تقریباً هم خوانی دارد. و تفاوت فاحشی ملاحظه نشد.

وجه مشترک کاشیهای بقعه شیخ صفی به لحاظ فن شناسی میزان بالای ترکیبات سیلیس در بدنه ی آنهاست.

نتایج حاصل از آنالیز کمی و کیفی لعاب توسط سیستم آنالیز SEM کاشی از نوع سربی است

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید