بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

تاريخچه ERP

       ظهور ERP را بايد دهه 1960 ميلادی دانست كه عمده تاكيد آن در اين دوران افزايش درآمد ها و تقويت كسب و كار از طريق يكپارچه سازی فرآيند ها و عملكردها بود. ولي در سال 1972 پنج تن از مديران IBM جهت تكامل و پياده سازی مفاهيم ERP از سمت خود استعفا داده و شركتی با عنوان SAP را كه به عنوان نخستين شركت توسعه و اجرای نرم افزارهای خاص ERP بود تاسيس كردند و هم اكنون نيز در اين زمينه فعاليت دارند.

ERP نتيجه منطقی بلوغ سيستم های اطلاعاتی  نظير MIS, TOTAL SYSTEM و …. است  ERP از چندين مفهوم تشكيل يافته كه همگي بر يكپارچه سازی بخشهای مختلف يك سازمان تاكيد دارد كه مهمترين اين مفاهيم MRP ، MRP II ، MRP III است بنابراين بايد گفت ERP اگرچه راه تكامل و گسترش را در پيش گرفته ولی مفهوم اصلی آن كه همانا يكپارچه سازی است هرگز تغيير نكرده است.

اسلاید 2 :

ERP ، يک بسته نرم‌افزاري  استاندارد مشتمل بر چندين ماژول مرتبط و يکپارچه است که کليه فرايندهاي تجاري يک سازمان را اعم از توليد ، منابع انساني ، مالي ، بازاريابي و فروش را پشتيباني مي‌نمايد و منجر به يکپارچگي وظايف در سازمان مي‌شود .

ERP يک نظام نرم‌افزاری يکپارچه است. اما ويژگی مهم آن، يکپارچه‌سازی فرايندها در کل سازمان است.

اسلاید 3 :

ERP يک بسته نرم‌افزاري تجاري است که هدف آن يکپارچگي اطلاعات

 و جريان اطلاعات بين تمامي بخشهاي سازمان از جمله مالي ، حسابداري ، منابع انساني ، زنجيره عرضه و مديريت مشتريان مي‌باشد .

سيستم‌های برنامه‌ريزی منابع سازمان يک بسته نرم‌افزاری استاندارد مشتمل بر چندين ماژول مرتبط و يکپارچه است که کليه فرايندهای تجاری يک سازمان را اعم از توليد، منابع انسانی، مالی، بازاريابی و فروش پشتيبانی می‌کند.

اسلاید 4 :

(Davenport, 1998):

«ERP يک بسته نرمافزاري تجاري است که هدف آن يکپارچه‌سازی اطلاعات و جريان آنها بين تمامي بخش‌هاي سازمان از جمله مالي، حسابداري، منابع انساني، زنجيره تأمين و مديريت ارتباط با مشتريان است».

اسلاید 5 :

(انجمن توليد و کنترل موجودي آمريکا):

«روشي براي برنامهريزي و کنترل موثر تمامي منابع سازمان براي دريافت، توليد، ارسال و پاسخگويي به نيازهاي مشتريان، در شرکتهاي توليدي، توزيعي و خدماتي با يک سيستم يکپارچه».

اسلاید 6 :

يک راهحل سيستمي مبتني بر فناوري اطلاعات است که منابع سازمان را توسط يک سيستم بههم پيوسته و يکپارچه، به سرعت و با دقت و کيفيت بالا در کنترل مديران سطوح مختلف سازمان قرار ميدهد تا به طور مناسب فرايند برنامهريزي و عمليات سازمان را مديريت نمايد.

اسلاید 7 :

نکات مهم در تعاريف ERP

در تعاريف فوق توجه و تمرکز بر روي عبارتسازمان (Enterprise) در اختصار ERPبيش از عبارات Planning و Resource می‌باشد، چرا که اين سيستم فراتر از برنامهريزي عمل کرده و با وجود تمرکز بر روي منابع سازمان، عناصري فراتر ازآن را پوشش ميدهد.

آنچه در اين تعاريف بيش از همه شفاف است، يکپارچگيو استاندارد بودن سيستم ERP است و همين دو جنبه مهم از ERP آنرا از ساير سيستمهاي اطلاعاتيمتمايز ميسازد.

اسلاید 8 :

ضرورت ERP

  • ارتقاء بهره وري از طريق كاهش هزينه هاي سربار (نظير خدمات) و هزينه هاي مستقيم )نظير ميزان موجودي در انبار(
  • ايجاد امكان رقابت بهتر در بازار جهاني از طريق كاهش هزينه‌هاي توليد ، ارتقاء كيفيت فرآيند تصميم گيري با ارائه اطلاعات مورد نياز مديريت در زمان مناسب با كيفيت و هزينه مناسب (DSS, EIS)
  • فراهم شدن ساختار زير بنايي به منظور ارتباط با جهان و جهاني شدنSCM, KM, CRM, E-Bussiness
  • امكان استفاده از روش هاي استاندارد و متداول در جهان Best practices

اسلاید 9 :

منابع مورد نياز براي ERP

  • سخت افزار
  • نرم افزار
  • منابع انساني )مهم ترين عامل(

  توجه :  آموزش اهميت زيادي در راه اندازي ERP  دارد

  همچنين كاربري كه آموزش مي بيند.

اسلاید 10 :

علتهاي اصلي شكست در اجرا و استقرار ERP  بر اساس تجربه

  • عدم بكارگيري منابع انساني با تجربه و عدم استفاده از تجارب ديگران و عدم استفاده از تكنولوژي مناسب
  • ساده انگاري و تخمين غير واقعي و اغلب كمتر از ابعاد واقعي مساله
  • اختراع دوباره چرخ
  • تكيه بر تئوريهاي غير عملي
  • يكپارچه سازي با سيستم‌هاي موجود ( مجبور باشيم بعضي سيستم‌هاي قديمي را حفظ كنيم)
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید