بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :


مقدمـه ای بر Registry
با ظهور Windows 95  شرکت Microsoft  محفظه ای برای نگهداری اطلاعات سیستم و برنامه ها ، با عنوان Registry  طراحی نمود . از این پایگاه داده کد شده و پر رمز و راز در عملکرد هر یک از بخش های مختلف سیستم عامل های Windows 9X / ME / 2K / XP   استفاده می شود .

درک صحیح ماهیت ، عملکرد و نحوه  تنظیم Registry  به کاربران قدرت  ویژه ای در کار با سیستم ها می دهد .

 

اسلاید 2 :

رجیستری چیست ؟رجیستری پایگاه داده ای است با پیکر درختی که در آن اطلاعات مربوط به کامپیوتر ، کاربران ، ابزار جانبی متصل به کامپیوتر و نوع سیستم عامل آن . 

رجیستری را به عبارتی می توان قلب ویندوز خواند .

البته قلب نه به دلیل احساساتش به این دلیل که اگر نباشد دیگر انسانی هم نیست . رجیستری در ویندوز هم همین حکم را دارد و اگر مشکلی در آن بوجود آید کل ویندوز یا قسمتی از آن به هم می ریزد .

شما هر کاری را که بخواهید انجام دهید ابتدا ویندوز از رجیستری می پرسد که چه باید بکند و یکی از بیشترین کاربردهای رجیستری این است که می توان کارهایی در ظاهر و تنظیمات ویندوز انجام داد که هیچ محیط رابط کاربری برای آن در ویندوز قرار داده نشده است .

اسلاید 3 :

برخی از مزایای پایگاه داده رجیستری

Øفایلهای رجیستری دارای خاصیتهای فقط خواندنی و پنهان و سیستمی هستند , بنابراین احتمال آنکه بطور تصادفی توسط یک کاربر غیر حرفه ای حذف گردند از بین رفته است .(احتمالی که در مورد فایلهای *.INI وجود داشت)

Øرجیستری نه تنها مکانی برای ذخیره پارامترهای سخت افزاری و سیستم عامل است بلکه برنامه های کاربردی نیز میتوانند به جای استفاده از فایلهای *.INI جداگانه برای ذخیره کردن پارامترهای خود , آزادانه از رجیستری استفاده کنند .

Øابزارهای متنوعی جهت مدیریت و کار با رجیستری در ویندوز وجود دارد. در رجیستری ابزارهایی وجود دارند که شما را قادر میسازند هر پارامتری را یافته و اطلاعات آنرا درخواست کرده و یا تغییر دهید.

  سیستم عامل ویندوز به هنگام نصب (Setup) خود پایگاه داده رجیستری را ایجاد میکند که شامل دو فایل User.dat و System.dat  می باشد .

اسلاید 4 :

برنامۀ ویرایش رجیستری

آشنایی با برنامۀ Registry Editor 

همانطور که گفته شد رجیستری ویندوز پایگاه داده ای است که در آن مجموعۀ اطلاعات پیکره بندی سیستم و احیانا اطلاعات شخصی کاربر را نگهداری می کند و گفته شد که این پایگاه داده بصورت  فایلهای متنی ساده نیست و دارای ساختاری پیچیده است . حال زمان آن است که با برنامه مدیریت ، ویرایش و نگهداری رجیستری آشنا شویم . این برنامه که در خود سیستم عامل ویندوز قرار دارد  Regedit  ( Registry Editor )             نام دارد . نحوه ی اجرای آن به یکی از دو صورت زیر است :

Ø از منوی  Start گزینۀ Run را اجرا میکنیم و سپس نام Regedit را تایپ کرده و Enter میکنیم .

Øاز پنجرۀ  Windows Explorer به پوشۀ Windows  رفته و فایل Regedit.exe را اجرا میکنیم .

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید