بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

فصل دوم: تاریخچه و مروری بر تحقیقات گذشته

اولین جرقه فناوری نانو در سال 1959 زده شد. در این سال ریچارد فاینمن طی یك سخنرانی با عنوان «فضای زیادی در سطوح پایین وجود دارد» ایده فناوری نانو را مطرح ساخت. وی این نظریه را ارائه داد كه در آینده‌ای نزدیك می‌توانیم مولكول‌ها و اتم‌ها را به صورت مستقیم دستكاری كنیم.

نانو ذرات افزودنی به سیمان میتوانند از نوع ترکیبات تشکیل دهنده خود سیمان (اکسیدسیلیس،اکسیدآهن، آلومینا) و هم از ترکیباتی دیگر (برای مثال کربو نانو تیوب) باشند،که در جهت ایجاد خواصی مشخص و معین در سیمان کاربرد دارند.

اسلاید 2 :

ازجمله تحقیقات انجام شده در زمینه نانو ذرات می توان به موارد زیر اشاره کرد

آقای Jeng-Ywan نیز اثر افزایش نانوسیلیکا بر روی سیمان پرتلند  را مورد بررسی و مطالعه قرار داده اند.

آقای Qing، وهمکارانش همچنین اثر افزایش نانوسیلیس بر روی نفوذپذیری خمیر سیمان را مورد مطالعه قرار دادهاند.

همچنین آقای Ta-Peng تاثیر نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم بر روی پاکسازی محیط زیست مورد بررسی قرار داده اند.

اسلاید 3 :

فصل سوم: کلیاتی در مورد نانو ذرات و بتن های الیافی

از نگاه لغویکلمه نانو به معنای یک میلیاردم (9-10) میباشد و در اصل از یک واژه یونانی به معنای کوچک گرفته شده است.علامت اختصاری نانو در سیستم متریکnمی باشد. یک نانومتر یک هزارم میکرن یا یک میلیاردم متر میباشد.

مواد نانو به عنوان موادي كه حداقل يكي از ابعاد آن (طول ، عرض ، ضخامت ) زير 100 نانومتر باشد تعريف شده است.

اسلاید 4 :

کاربردهای نانو تکنولوژی در صنعت ساختمان

کاربرد نانو ذرات در صنایع شیشه

1- شیشه های خود تمیز شوننده: این نوع نانو پوشش ها باضخامت چند نانومتر در سطح شیشه یک لایه تشکیل می دهند و آب جمع شده در سطح را تماما پخش کرده این خاصیت پخش شوندگی مساوی آب در سطح باعث می شود بدون اینکه لکه ای باقی بماند سطح ازکثیفی ها عاری شودوبخودی خود امکان تمیز شدن رابوجودمی آورد.

اسلاید 5 :

کاربردهای نانو تکنولوژی در صنعت ساختمان

2- شیشه های کنترل کننده انرژی: این نوع شیشه ها ضمن دارابودن تنوع دررنگ وسایر خصوصیات، قادرند باکاهش شدید امواجماوراء بنفش ومادون قرمز عبوری و تنظیم عبور نورمرئی، در زمستان تا 85درصد ودر تابستان تا 80درصد از هدر رفتن انرژی داخل ساختمان جلوگیری کرده ودر صرفه جوئی مصرف انرژی، نقش بسزائی داشته باشند.

3- شیشه های محافظ در برابر آتش: شیشه های محافظ دربرابر آتشنیز یکی دیگرازدستاوردهای فناوری نانو است. این محصول از طریققراردادن یک لایه شفاف محتوای نانو ذرات سیلیس درمیان دو صفحه شیشه ای ساخته می شود که در هنگام گرم شدن شیشه این لایه شفاف تبدیل به محافظی سخت، تیره ومقاوم دربرابر آتش می شود.

اسلاید 6 :

کاربردهای نانو تکنولوژی در صنعت ساختمان

استفاده از نانو ذرات برای جلوگیری از یخ زدگی جاده: محققان با کمک گرفتن از نانو ذرات سیلیسی پوششی ابداع کرده اند کهبا قرارگیری بر روی سطح جاده ها می تواند از یخ زدگی آنها در زمستان جلوگیری کند.

براساس این روش سطح جادهها و خیابانها با استفاده از لایه ای از نانو مواد پوشش داده    می شود و این مواد از شکل گیری یخ بر روی سطح جاده جلوگیری می نماید.

این لایه خصوصیاتی مشابه ویژگی های برگ نیلوفر آبی را داشته و از ثابت باقی ماند آب در سطح خیابان جلوگیری می کند.

آسفالت های خود ترمیم گر: ترک خوردگی آسفالتها یکی از بزرگترین مشکلات راه سازی در جهان است و سالیانه مبالغ فراوانی صرف بازسازی ترک ها می شود با کمک گرفتن از نانو ذرات درون آسفالت، آسفالت می توان به طور خود بخود در هنگام ترک خورگی ترکها را ترمیم نماید.

اسلاید 7 :

کاربردهای نانو تکنولوژی در صنعت ساختمان

کاربرد نانوتیوبهای کربنی دربتن:افزودن نانو لوله های کربنی به سیمان موجب افزایش استحکام کششی و فشاری بتن می شود. از این فناوری نوین ومفید در بهسازی ومقاوم سازی ابنیه و پلهای بتنی استفاده می گردد.

استفاده از نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم:از دي اكسيد تيتانيوم به عنوان يك ماده مناسب جهت حذف آلاينده هاي محيطي، انواع فلزات سنگين از فاضلاب، تصفيه آبهای آشاميدني، تصفيه هوا استفاده مي شود

اسلاید 8 :

بتنهای الیافی

بتن الیافی در حقیقت نوعی کامپوزیت است که با بکارگیری الیاف تقویت کننده داخل مخلوط بتن، مقاومت کششی و فشاری آن، فوق‌العاده افزایش می یابد. این ترکیب کامپوزیتی یکپارچگی و پیوستگی مناسبی داشته و امکان استفاده از بتن به عنوان یک مادة شکل پذیر را فراهم می آورد.

 

اسلاید 9 :

انواع بتنهای الیافی

1- الیاف مصنوعی

در اوایل قرن بیستم  با شکوفایی صنعت پتروشیمی ساخت انواع مختلف الیاف مصنوعی آغاز گردید.

از مهمترین الیاف مصنوعی که کاربرد زیادی در ساخت بتن دارد الیاف پلی پروپیلن و الیاف شیشه می باشد.

2- الیاف فلزی

الیاف فلزی مورد استفاده در بتن عمدتاًاز جنس فولاد و در برخی موارد از جنس مس می باشند. الیاف فولادی برای اولین بار در کشور آمریکا و در سال 1362 توسط رومالدی به ثبت رسید.

اسلاید 10 :

فصل چهارم: بررسی خواص و مشخصات مصالح بکار رفته شده

2- نانو آلومینا

 نانو آلومینای مصرفی از نوع آلفا، بصورت پودری و دارای ساختار کروی، کریستالی و محصول شرکت نانو ساو ایران بوده، سایز متوسط ذرات 60 نانومتر و دارای درصد خلوص بالای % 99 می باشد.

3- نانو اکسید آهن

 نانو اکسید آهن مصرفی بصورت پودری، دارای ساختار کروی، کریستالی و محصول شرکت پیشگامان نانو مواد ایران بوده، سایز متوسط ذرات 20 نانومتر و دارای درصد خلوص بالای %99/5 می باشد.

 

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید