بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

الگـوي آمـوزش ورزش

آيا نمي شود با دستكاري برخي روشها و برنامه هاي ورزش دانش آموزي ، در كانون هاي ورزشي    ( ساعات تربيت بدني ) در تمرين هاي تيم هاي ورزشي دانش آموزي ، نظام تمريني و كاري را به گونه اي طراحي كرد كه دانش آموزان ورزشكار در كنار رشد مهارتي در يك رشته ورزشي ، به هنجارهاي تندرستي مناسبي نيز دست يابند كه نشانه ي سلامتي بيش تر از آنها باشد ؟

بيشتر از همه نگاه به ورزش دانش آموزي را بايد دگرگون ساخت . متاسفانه ، بر اثر گسترش پخش و نمايش مسابقات ورزشي از رسانه هاي جمعي بويژه راديو و تلويزيون – كه اساساً برنامه هايشان مهارت محور است – خواه ناخواه گرايش به مهارت محوري در ورزش دانش آموزي نيز به وجود مي آيد . اغلب مسابقاتي كه از رسانه هاي تصويري به نمايش در مي آيند – به ويژه مسابقات ورزشي سطح بالا نظير مسابقات جهاني فوتبال و بازيهاي المپيك بسيار كيفي اند و  اجراي مهارت هاي ورزشي را در زيبا ترين سطح به نمايش مي گذارند ، اما حجم زياد برنامه ها ي آماده سازي آنها به نمايش در نمي آيد ؛ چون اين بخش جاذبه اي براي ديدن ندارد .

اسلاید 2 :

برنامه ريزان ورزشي دانش آموزي مي دانند ، ساعات درس تربيت بدني در مدرسه ها نمي تواند جايگاه مناسبي براي دگرگوني در تركيب بدني دانش آموزان باشد . نبود امكانات مناسب ، حداكثر 100 ساعت فعاليت ورزشي در سال ( 50 هفته ي فعال در يك سال و هر هفته دو ساعت درس تربيت بدني ) ، كمبود احتمالي دانش برخي معلمان در زمينه ي دانش روز ، آموزش محور بودن مدرسه ها ، و ... همگي اين پيام را مي رسانند كه امكان ندارد از طريق ساعت درسي تربيت بدني ، سلامتي مورد نياز دانش آموزان را از راه فعاليت هاي بدني مناسب در مدرسه ها تامين كرد . بايد اوليا را به موضوع تندرستي كودكان و نوجوانان حساس كرد تا نگاه آن ها نيز به درس و مدرسه تغيير كند و فعالانه در گسترش فضاهاي ورزشي در آموزش و پرورش مشاركت كنند كه به همان اندازه ي گسترش كلاس هاي آموزشي ، اين نكته مهم است . متاسفانه ، هنوز شمار زيادي از والدين فقط انتظار دارند مدرسه ، فرزندان آنها را با هوش و با حافظه ي قوي بار آورند و در درس و تحصيل ، آن ها را با موفقيت قرين سازند و كمتر به ساير پديده هاي رشدي فرزندشان – به لحاظ عاطفي ، هيجاني ، بدني و رواني – حساسيت بالايي نشان مي دهند .

اسلاید 3 :

در آموزش و پرورش ، اصول اجرايي و برنامه ريزي تمريني در سطح باشگاه ها و كانون هاي دانش آموزي ، بايد جنبه ي علمي بيابد تا دانش آموزان ، علاوه بر كسب مهارت هاي ورزشي ، در شاخص هاي بهداشتي ورزشي نيز به هنجارهاي مناسب دست يابند . آموزش دوره اي مربياني كه در كانون ها فعالند بسيارمهم است ، انجام پژوهش هاي دوره اي و سنج شاخص هاي بهداشتي در كنار شاخص هاي مهارتي ، مي تواند چهره دقيقي از وضعيت برنامه هاي ورزشي دانش آموزان ورزشكار ارئه كند . برنامه هاي ورزشي كانون هاي دانش آموزي ، بويژه براي كساني كه به عضويت تيم هاي ورزش دانش آموزي در مي آيند ، بايد به گونه اي باشد كه آنها را در ابعاد گوناگون از ساير دانش آموزان متمايز كند ؛ و نه فقط در اجراي مهارت ورزشي خاص . مطالعات انجام شده در سطح ورزشكاران موفق نشان مي دهد ، آنها در همه ابعاد از افراد عادي جلوترند . بويژه در شاخص هاي تركيب بدني ، آنقدر به هنجارهاي مطلوب نزديك مي شوند كه هميشه به عنوان يك الگوي ورزيدگي و سلامتي از آنها ياد مي شود . تفاوت بارز در حد معني دار در درصد چربي بدن ، تنها يكي از اين شاخص هاست .

اسلاید 4 :

بدون پشتوانه مالي مناسب ، اجراي هر برنامه – بويژه جايگزيني يك برنامه ي جديد كه با مقاومت هاي سنتي خاص خود روبه روست – با محدوديت مواجه مي شود . ترديد نبايد كرد كه در سطح كلان ، اختصاص بودجه هاي مناسب به ورزش دانش آموزي ، تحول پايدار و اساسي را ممكن مي سازد . بدون ترديد ، اختصاص بودجه ي مناسب به فعاليت هاي ورزشي در سطح جامعه و به طور خاص به ورزش در آموزش و پرورش ، هزينه هاي بهداشتي و در ماني را كاهش مي دهد و توازن بودجه اي نيز آسيب نمي بيند . تجربه ي كشورهاي توسعه يافته گواه اين حقيقت است .

اسلاید 5 :

تغذیه ورزشی :

يكي از عوامل اصلي فشار خون هستند

6 گرم نمك در روز براي هر فرد كافي است ؛ يعني همان ميزاني كه در هنگام پخت به غذا زده مي شود و سر سفره نبايد به غذا نمك اضافه شود .

فشار خون در همه ي انسان ها وجود دارد و حاصل پمپاژ قلب و مقاومت عروقي محيطي است و هرچه فشار خون در سطح پايين تري باشد ، طول عمر انسانها نيز افزايش مي يابد . اما پر فشاري خون سطحي از فشار خون است كه در درمان و كاهش آن موجب افزايش طول عمر مي شود و يكي از علل شايع بيماري هاي فشار خون 80/120 ميليمتر جيوه و كمتر طبيعي است . بين 80/120 تا 89/139 پيش پرفشاري خون و بعد پرفشاري خون است كه خود به دو مرحله تقسيم مي شود ؛ يك از 90/140 تا 99/150 و مرحله دوم 100/160 و بيشتر ، تقسيم مي قلبي ، سكته هاي مغزي و نارساييهاي كليه است . همچنين رابطه ي بين فشار خون و نارسايي كليه به صورت علت و معلولي است ؛ به طوري كه نارسايي كليه نيز شايعترين علت فشار خون ثانويه و يا اوليه است . شود كه اين ميزان نيز براي افراد مختلف فرق مي كند . مثلاً افراد ديابتي حتماً بايد فشار خون در حد طبيعي باشد .

اسلاید 6 :

در مساله درمان ، در مرحله اول به بهبود شيوه زندگي ( life style ) اشاره مي شود . مثلاً كاهش مصرف نمك روز مره يا كاهش مصرف غذاهاي پرنمك مثل كنسروها و يا غذاهاي آماده                  (fast food) از جمله اين موارد است . نكته بعدي كاهش وزن در افراد چاق است كه رژيم غذايي مناسب به همراه ورزش براي اين افراد توصيه مي شود و نكته سوم ، ورزشهاي ايزوتونيك مثل دويدن ، شنا و پياده روي است كه در كنترل فشار خون موثرند . قطع سيگار و كلاً دخانيات از جمله روشهاي بهبود شيوه هاي زندگي است .

زعفران ، اگر با عسل خورده شود كليه و مثانه را پاك و از ساخته شدن سنگ آن جلوگيري مي كند اگر كسي بي خواب است با استشمام زعفران به خواب مي رود . و حواس را قوي و شادي و نشاط  مي آورد . 

دارچين : بوي بد دهان ، تپ را پايين مي آورد و درد را كم مي كند ، براي بيماري قند و چربي نيز مفيد است . براي درست كردن دارچين را به مدت 15 دقيقه در آب جوش گرم كنيد .

زردچوبه : در هضم غذا و از سرطان و سنگ مثانه و بيماري قند جلوگيري مي كند .

اسلاید 7 :

ورزش چشم :

مدادي را جلو چشم بگيريد . به آن خيره شويد سپس آهسته آنرا تا نزديك چشم خود بياوريد و آهسته دور كنيد . اين كار را يك دقيقه ادامه دهيد . به اين ترتيب خستگي چشم رفع مي شود . هر 20 دقيقه يكبار به مدت 1 دقيقه به اين كار بپردازيد .

اعضاي شوراي ورزش آموزشگاه

1- سيد مرتضي موسوي              رئيس آموزشگاه

2- سيد حسن موسوي                 معاون آموزشگاه

3- موسوي                                سرپرست شبانه روزي

4- اسماعيل لطفي                      مربي ورزش

5- رضا خسروي                         نماينده معلمين

انجمن هاي ورزشي آموزشگاه  :

1- محمد جلمباداني                 انجمن دو ميداني

2- ابوالفضل صديقي           انجمن تنيس روي ميز

3- هادي دشتي                        انجمن واليبال

اسلاید 8 :

رهبر معظم انقلاب :

تحصيل

 تهذيب

ورزش

حضرت امام خميني (ره) :

من ورزشكار نيستم ولي ورزشكاران را دوست دارم

اسلاید 9 :

رهبر معظم انقلاب :

تحصيل

 تهذيب

ورزش

حضرت امام خميني (ره) :

من ورزشكار نيستم ولي ورزشكاران را دوست دارم

شهيد رجايي : جوانان را فقط با ورزش كردن مي توان تربيت و اصلاح كرد .

نرمشهاي صبحگاهي

شنبه محمد ملكي

يك شنبه : حسين مجدي

دو شنبه : عليرضا ايرواني

سه شنبه : هادي دشتي

چهار شنبه : ابوالفضل صديقي

پنج شنبه : تعطيل

 

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید