بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مقدمه:                                                                                    

   کلمه بیومتریک از کلمه یونانی بیو به معنای زندگی و کلمه متریک به معنای    اندازه گیری تشکیل شده است .     

   همه ما مي دانيم كه ما براي  شناسايي همديگر از يك سري ويژگي هايي         استفاده مي كنيم كه براي هر شخص به طور انحصاري است و از            شخصي به شخص ديگر فرق مي كند كه از آن جمله مي توان به صورت    و گفتار و طرز راه رفتن مي توان اشاره كرد.      

 

 

اسلاید 2 :

  درباره فناوری بیومتریک 

) تشخیص هویت  Identification) 

   فرايند نسبت دادن يك شناسه به يك فرد خاص است مثل نام.                     

   بطور مثال هويت هر دانش آموز در مدرسه با نام و نام خانوادگی  او           تشخيص   داده می شود يا به بيان ساده تر هر کس را با نام و نام             خانوادگی او می شناسد . 

¨

اسلاید 3 :

 تصديق اصالت  (Authentication)

         فرايند اطمينان از شناسايی درست كاربر است. يعنی وقتی دانش آموزی در جلسه امتحان حاضر شد و نامی را روی برگه نوشت، مطمئن باشيم که واقعا خود اوست. بطور مثال در امتحانات نهايی يا کنکور برای اطمينان از اين موضوع( يا به عبارت علمی برای تصديق اصالت افراد) کارت هايی صادر می شود که دارای عکس است و با مقايسه چهره فرد با عکس روی کارت تصديق اصالت انجام می شود. تصديق اصالت براساس سه ديدگاه بنا شده است:

¨

اسلاید 4 :

 

:از طريق دانش ( what you know)     

   در اين روش ،شناسايي كننده اطلاعاتي در مورد هويت مدعي دارد كه فقط

   خود مدعی آنها را می داند مثل پسورد یا شماره شناسایی شخص .    

    از طریق دارایی ها : (what you have)     

   در اين روش مدعي از طريق داشتن يك شيئي مجاز شمرده مي‌شود (مثل       كارت مغناطيسي، كارت هوشمند ياكارت نوري)مثل کارت کتابخانه برای .ورود به کتابخانه دانشگاه  

 

اسلاید 5 :

 از طریق خاصیت ها :(what you are )

در اين روش يكسري خصوصيات انساني و فردي مدعي مستقيماً اندازه گيري

مي شود مثل اثر انگشت.(ادامه بحث به اين ديدگاه سوم مربوط می شود)

هر كدام از گزينه هاى بالا مزايا و معايبى دارند.

كلمات عبور ممكن است حدس زده شوند يا لو بروند، اما به كاربر اجازه مى دهد كه قدرت خود را در اختيار شخص دلخواه ديگرى قرار دهد. به علاوه، بسيارى از افراد به سادگى كلمات عبور را فراموش مى كنند، مخصوصاً اگر به ندرت از آنها استفاده كنند

اسلاید 6 :

         چيزهايى كه كاربران دارند مى توانند گم يا دزديده شوند، اما مى توانند در صورت لزوم به شخص ديگرى منتقل يا قرض داده شوند.

مشخصات فيزيكى انعطاف ندارند و براى نمونه، نمى توان آنها را از طريق تلفن به شخص يا جاى ديگرى منتقل كرد.

تعاریف اولیه

         امنیت اطلاعات (Information Security) 

امنيت اطلاعات به معني محافظت از سيستم هاي اطلاعاتي در مقابل تلاش هاي افراد غير مجاز براي دسترسي به اطلاعات يا دستكاري اطلاعات مي باشد.

اسلاید 7 :

تكنولوژي بیومتریک

استفاده از خصوصيات فيزيولوژيكي و يا رفتاري فرد و تحليل آن به منظور شناسايي فرد است.

سيستم هاي بيومتريك داده هايي از كاربر را ذخيره مي كنندو هر بار كه لازم شد براي تعيين هويت و تصديق اصالت فرد اين داده ها را مقايسه مي كنند. سال ها پيش فرانسه سيستمي ابداع كرد بنام سيستم برتيلون

  كه براي تعيين هويت از تحليل اثرانگشت استفاده مي‌كرد

اسلاید 8 :

سامانه بیومتریکی

یک سامانه  بیومتریکی اساساً یک سامانه تشخیص الگو ست که هویت اشخاص را با استفاده از اطلاعات بیومتریکی آنها، تعیین یا تأیید می نماید. اولين قدم در راه استفاده از اين سامانه ها ثبت اطلاعات بيومتريكي فرد در بانك داده سامانه مي باشد كه پس از ثبت اطلاعات افراد در اين سامانه، دو نوع خدمت از سامانه بيومتريكى در خواست مى شود: تأييد هويت و تعيين .هويت

     در سامانه، بيومتريك شامل سه گام است: ثبت مشخصات(بیومتریک)، آزمایش زیست سنجی و مقایسه

اسلاید 9 :

 تأیید هويت

 در تأیید هویت، در ابتدا فرد از طریق ذکر نام یا وارد نمودن رمز عبور و یا ارائه مدرک شناسایی (و یا از هر طریق متداول و مرسوم غیر بیومتریکی دیگر) وجود هویت خاصی را ادعا می نماید. سپس سامانه به مقايسه داده هاي بيومتريکي مدعي با داده هاي   ثبت شده درمرجع طبق مشخصات ارائه شده توسط فرد مي پردازد و ادعای وی مورد بررسی قرار می گیرد و نتیجه به نحو مقتضی اعلام می گردد. تأیید هویت در واقع پاسخ به  اين سؤال است که " آيا او همان فردي است که ادعا می نماید؟ "

اسلاید 10 :

تعيين هويت 

در تعیین هویت ، سامانه پس از دریافت داده های بیومتریکی ارائه شده توسط فرد یا کاربر سامانه به مقایسه داده ها با کلیه اطلاعات ثبت شده در مرجع یا بانک اطلاعاتی می پردازد.

در این حالت فرض بر این است که اطلاعات فرد در سامانه وجود دارد . به این ترتیب نیازی نیست که کاربر قبل از مقایسه داده های بیومتریکی اش ادعای هویت خاصی را داشته باشد . در واقع تعیین هویت پاسخ به این سئوال است که "او چه کسی است"

لازم به ذکر است که تعیین هویت به دو صورت اجرا می شود ؛ تعیین هویت مثبت و تعیین هویت منفی .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید