بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

  • انواع رایج دستگاههای حفاری : دستگاههای روتاری ، دستگاههای ضربه ای ، تفاوت دستگاههای حفاری : دستگاههای روتوری بازده بیشتری نسبت به دستگاههای ضربه ای دارند مثلاً برای حفر چاههای عمیق یا عمق نسبتاً زیاد : از این نوع دستگاه در بیشتر استفاده می شود . ولی از دستگاه ضربه ای بیشتر برای چاههای نیمه عمیق و کفشکنی چاههای عمیق استفاده نی شود . تفاوت این دو نوع دستگاه بیشتر در نحوه ی حفاری آنها می باشد.

اسلاید 2 :

  • دستگاههای روتاری با قدمت دوران که نیروی دوران از موتور گرفته می شود حفاری می کند ولی دستگاههای ضربه ای به کمک ورن متد و با ضربه زدن حفای می کند . دستگاههای روتاری بر روی شاسی خود نوعی پمپ پیستونی با قدرت پمپاژ متوسط تا زیاد دارند که آب را از چاله ی آب به سمت چهار پهلوی متحرک دستگاه منتقل می کند که این آب به وسیله ای سوزن های حفاری به قد چاه و به متد سه شاخه رسیده و گل و لای حفاری شده توسط متد را حل کرده و به بیرون از چاه منتقل می کند .

اسلاید 3 :

  • ولی دستگاه های ضربه ای پمپ مستقلی ندارند و آب زا در موقع حفای حفار با دستا به چاه می ریزد و دیگر گل و لای حل شده در آب در مرحله ای حفاری به بیرون به صورت اوتوماتیک منتقل نمی شود . در این مدل وسیه ای به نام گل کش که در ته آن سوپاپی برای ورود و خروج گل تعبیه شده است که این سوپاپ به وسیله ای بسکل کنترل می شود .

اسلاید 4 :

  • وقتی این وسیله در چاه رها می شود گل را به داخل آن پر می شود . و در موقع بیرون کشیدن که بکسل تیرتر می شود مجرای خروجی بسته می شود و در موقع بیرون آمدن از چاه کد این وسیبه توسط حفار به بیرون از چاه هدایت می شود و با شکل کردن سیم بکسل گل از گل کش تخلیه می شود که تمامی مراحل حفاری به این شیوه صورت می گیرد . تا چاه به عمق مورد نظر برسد .

اسلاید 5 :

  • این نوع دستگاهها محاسنی نسبت به دستگاههای روتاری دارند . مثلاً در موقع حفاری اگر چاه ریزش کند در مدل ضربه ای می توان چاره را لوله گذاری کرد تا از ریزش جلوگیری کند ولی در مدل روتاری نمی توان لوله گذاری را در حیل حفاری انجام داد و در این مدل برای جلوگیری از ریزش ماده ای به نام بنتونیت به آب حفاری اضافه می کنند تا از ریزش جلوگیری کند . مته ی این نوع دستگاهها با وزنی نسبتاً زیاد و با بکسل وصل است که بکسل این مته را از جای خود در داخل چاه بلند کرده و رها می کند .

اسلاید 6 :

  • در اثر همین کارها تیغه دهانه مته خاک را بریده و متلاشی می کند و با آب مخلوط می کند وبه وسیله گل کش به بیروت از چاه می فرستد . ولی در دستگاه دوتاری تمام کارها به صورت اتوماتیک انجام می شود . و مته این نوع دستگاه ها نسبت به نوع ضربه سبک بوده و از جنس مقاوم ساخته می شود این نوع مته ها آج هایی بر روی شاخکهای خود دارد که به کمک این آجرها و فشار آب حفای صورت می گیرد . انواع مته ها در دستگاهه دوتاری مته های الماسه گل بر و سنگ بر هستند .

اسلاید 7 :

  • طریقه حفاری با دستگاه دوتاری : این دستگاه دارای یک موتور دیزلی پر قدرت بوده و نیروی این موتور قسمتی برای راه اندازی پمپ پیستونی دستگاه و قسمتی برای جعبه دنده انتقال می شود . که نیروی خروجی از جعبه دنده به دوتار قابل کنترل است و چند نوع هم کلاج در آن تعبیه شده است . و نیروی خروجی از جعبه دنده توسط گرادان به دوتار می رسد . دوتار هم چهار پهلو را می چرخاند . و چهار هم به سوزان ها متصل است . و سوزن ها را که پشت سر هم به هم وصل شده اند . می چرخاند .

اسلاید 8 :

  • و مته هم به سر سوزن آخری که در ته چاه قرار دارد ر. وصل است . که با چرخیدن اینها مته هم می چرخد و عمل حفاری صورت می گیرد .
  • بعد از حفاری 6 متر باز باید از ابتدا 4 پهلو باز کرده و چون 4 پهلو حرکت کشوئی بر روی دکل دارد . به بالا منتقل می شود . و سوزنی جدید برای حفاری 6 متر به آنها اضافه می شود . و بعداً باز 4 پهلو به سر سوزن بسته می شود . حفاری طبق این روال انجام می گیرد و بعد از عمل حفاری لوله هایی با لنیچ متوسط انتخاب می کنند . و آنها را به صورت مشبک می کنند .

اسلاید 9 :

  • و در چاه قرار می دهند و آنها را به هم به وسیله جوش وصل می کنند . و بعد از عمل لوله گذاری سوزنها را در داخل چاه قرار می دهندو پمپ دستگاه را فعال می کنند تا آب را به داخل چاه منتقل کند تا عمل شستشوی چاه صورت گیرد و این آب انتقال شده توسط پمپ به داخل لوله های مشبک در داخل چاه آب از قسمتهای مشبک لوله ها به بیرون و یا دیواره چاه برخورد کرده و گل لای را می شوید در حین شستشو شن های درشتی در اطراف چاه و لوله می ریزند باید هواسمان جمع باشد تا از این شنها به داخل لوله نرود و این شنها بین جداره لوله و دیواره چاه قرار دارند و عمل شستشو توام با شن ریزی صورت می گیرد و عمل شستشو را معمولاً 24 ساعت انجام می دهند تا آب خروجی کاملاً صاف باشد .

اسلاید 10 :

  • بعد از اتمام این کار چاه آماده بهره برداری است که با نصب پمپ و متعلقات آن صورت می گیرد .
  • به تازه گی مهندسین زمین شناسی در مناطقی که آب شور از چاه خارج می شود جلوگیری می کند که روش آن به این صورت می باشد .
  • مهندسین به کمک نمونه برداری از خاک حفاری شده تشخیص می دهند که در کدام قسمت چاه مثلاً در چند متری چاه آب شور بیشتر است که آن نواحی از چاه را به حفار مربوطه نشان می دهد که حفار به وسیله سیمان آن منطقه از چاه حفاری می کند و سیمان لایه ای در دیواره چاه در آن نواحی از چاه تشکیل می دهد و از نفوذ آب شور به داخل لوله مشبک جلوگیری می کند که این روش تا حدودی موثر بوده است .
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید