بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

آلودگي صوتي

oصدا وسيله عمده ارتباطات است. اگرچه موسیقی به عنوان صدایی مطلوب شناخته شده است ولی موسیقی با صدای بلند نیز آزاردهنده است. ليکن آلودگي صوتي،                 

o

با ترازهاي نامطلوب، مسأله بسيار مهم جوامع پيشرفته است. اينک مقررات ترازهاي مجاز، صداهایی که بوسيله خودروهاي کوچک و بزرگ در شاهراهها توليد مي‌شوند را محدود مي‌کند. حدود شدت مجاز براي نواحي مجاور يک شاهراه، 70 دسي بل و داخل محيط کار، 55 دسي بل است.

اسلاید 2 :

oعامل صدا، انسان و ساير موجودات زنده را از بين نمي‌برد بلکه باعث ضعف شنوايي، ناشنوايي و ناراحتي‌هاي عصبي مي‌گردد. معمولا شدت صدا را با واحدي به نام دسي بل نشان مي‌ دهند. براي سنجش صداها نسبت log آنرا تعيین مي‌کنند. تحقيقات نشان مي‌دهد که از دست دادن شنوايي با سن افراد در جوامع صنعتي ديده مي‌شود. صدا‌هاي شديد کوتاه مدت در انسان باعث ناشنوايي موقت مي‌شود.

oاگر انسان در معرض صداهاي بلند، براي مدت طولاني تري قرار گيرد ناشنوايي دائم پيش مي‌آيد. صدايي برابر 90 دسي‌بل روي سيستم عصبي تاثير مي‌گذارد. درکشورهای پيشرفته قدرت شنوايي زنان بهتر از مردان است. زيرا از نظر مشاغل صداهاي کمتري را تحمل مي‌کنند.

oآلودگي‌هاي صوتي که در اطراف مناطق مسکوني موجب ناراحتي مي‌گردند عبارتند از:

ـ کارخانجات

ـ کار‌هاي ساختماني

ـ صدا‌هاي ناشي از سيستم تهويه منازل

ـ صداي ناشي از حمل و نقل(صداي موتور هواپيما، بوغ اتومبيل). (سر و صداي       داخل منازل مثل صداي تلويزيون و جاروبرقي و... که حايز اهميت اند.)

اسلاید 3 :

اثرات آلودگي صوتي

oآزمايشات نشان مي‌دهند که صداي به شدت 160-150 دسي‌بل براي بعضي حيوانات کشنده و مرگبار است. اين حيوانات قبل از مرگ به تشنجات موضعي، فلج و رعشه دچار مي‌گردند. در انسانها رنگ‌پريدگي و بالارفتن فشارخون از اثرات آلودگيهاي صوتي است. درجه حرارت بدن نيز کاهش مي‌يابد. صدا‌هاي مداوم عکس العملهايي را در بدن ايجاد مي‌نمايد. از جمله انقباض رگها بيشتر مي‌گردد. درجه حرارت بدن نيز کاهش مي‌يابد. صدا‌هاي مداوم عکس‌العملهايي را در بدن ايجاد مي‌نمايد از جمله انقباض رگها بيشتر مي‌گردد و اين حالت پس از قطع صدا هنوز ادامه مي‌يابد. بدن انسان در خواب نيز به محرکهاي صوتي پاسخ مي‌دهد بدون اينکه فرد از خواب بيدار شود. (ضربان قلب و حالات ماهيچه‌ها تغيير مي‌کند).

oبيماري رينا Raynaud

     بررسي‌ها نشان مي‌دهد که کارگران کارخانجات چوب بري که با اره کار مي‌کنند و صداي 125 دسي بل را تحمل مي‌نمايند شبها وقتي به خانه برمي‌گردند انگشتان آنها سبز رنگ و بعد سفيد مي‌گردد که علائم بيماري وازواسپاستيک مي‌باشد که در نتيجه انقباض رگها و نارسايي در جريان خون عارض مي‌گردد. که اين ناراحتي به نام بيماري رينا يا انگشتان مرده معروف است.

o

اسلاید 4 :

تاثير صدا به چه عواملي بستگي دارد؟

.1  طبيعت و شدت صدا

.2   نزديکي شخص به منبع اصلي صدا

.3   ادامه و مداومت صدا

.4   وضع و موقعيت فيزيکي فرد

 

  • روشهاي جلوگيري از آلودگيهاي صوتي

  با توجه به اينکه معمولا صدا‌ها از توليد کننده‌اي پخش، توسط گيرنده‌اي دريافت مي‌شوند بنابراين جهت کنترل اين آلودگي، کاهش شدت صدا، جلوگيري از انتشار و نفوذ صدا و محافظت از گيرنده (سيستم شنوايي) مي‌تواند موثر باشد.

اسلاید 5 :

 روشهاي جلوگيري از آلودگي‌هاي صوتي

بنابراين در جهت جلوگيري از آلودگي شديد صوتي :

oسعي شود از ورود ماشين آلات که بيش از حد معين آلودگي صوتي توليد مي‌کنند جلوگيري شود.

oمنشا آلودگي صوتي را بايد از بين برد.

   سعي شود از ايجاد واحدهاي مسکوني در مجاورت فرودگاهها جلوگيري شود.

oضد صدا کردن ساختمانها و واحدهاي مسکوني.

oمضاعف يا دو لايه کردن شيشه پنجره‌ها در جهت جلوگيري از نفوذ صداي بيرون به داخل ساختمان.

oمحدود و ممنوع کردن عبور کاميونها و وسائط نقليه پر صدا.

oايجاد نوارهاي عريضي از درختان و پوششهاي گياهي که به ميزان ۱۰ دسي‌بل از شدت صوت مي‌کاهد.

o

اسلاید 6 :

آلودگي هوا

عوامل آلوده کننده هوا:

oعوامل طبيعي: فوران‌هاي شديد

     آتشفشان، وزش توفان،  بادهاي

     شديد و …، گازها و ذراتي را

     وارد هوا مي‌کنند و سبب آلودگي آن مي‌شوند.

فعاليت انسان: کارخانجات صنعتي، کشاورزي، شهرسازي، وسايل

     گرمازا، نيروگاهها، وسايل نقليه و ...، از عوامل آلوده کننده هوا                      هستند.

اسلاید 7 :

مواد آلوده کننده هوا

oمنوکسيد کربن: گاز سمي منوکسيد کربن، بطور عمده مربوط به خودروهايي است که مصرف سوخت آنها بنزين مي‌باشد. اين خودروها مقدار زيادي گاز CO را از طريق لوله اگزوز وارد هوا مي‌کنند.

oدياکسيد گوگرد: عمدتا مربوط به نفت کوره (نفت سياه) است که در بعضي صنايع و تاسيسات حرارت مرکزي و توليد نيرو مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

oاکسيدهاي نيتروژن دار: بطور عمده مربوط به نفت کوره، گازوئيل و مقدار کمتري مربوط به مصرف بنزين و نفت سفيد است.

اسلاید 8 :

مواد آلوده کننده هوا

oهيدروکربنهاي سوخته نشده: عمدتا مربوط به خودروهايي است که بنزين مصرف مي‌کنند. نفت کوره و گازوئيل در اين مورد سهم کمتري دارند.

oذرات ريز معلق: بطور عمده، از سوختن نفت کوره حاصل مي‌شود.

oبرميد سرب: در نتيجه مصرف بنزين در موتور اتومبيل‌ها حاصل مي‌شود.

oساير ترکيبات سربي: بنزين خودروها اغلب داراي ماده‌اي به نام تترا اتيل سرب است که به منظور روان کردن کار سوپاپ‌ها و به‌سوزي بنزين به آن اضافه مي‌شود. اين ماده هنگام سوختن بنزين، باعث پراکنده شدن ذره‌هاي جامد و معلق ترکيبات سرب در هوا مي‌شود که هم سمي‌اند و هم به صورت رسوب‌هاي جامد وارد دستگاه تنفسي مي‌شوند.

o

اسلاید 9 :

سهم بخش حمل و نقل در تولید آلودگی هوا

مطالعات انجام شده در 6 کشور توسعه یافته جهان نشان     می دهد که 3.5_4% مصرف سوختهای فسیلی مربوط به بخش حمل و نقل می باشد.

اسلاید 10 :

هزینه های آلودگی ناشی از بخش حمل و نقل

oبر طبق مطالعات انجام گرفته میزان ابتلا به سرطان در کودکانی که در مناطق مجاور به خیابان های پر ترافیک زندگی می کنند، بيشتر است. 

oمطالعات انجام گرفته نشان می دهد که آلودگی هوا در فرانسه و استراليا باعث افزایش برونشیت، آسم و مرگهاي ناگهانی است. هزینه های جانی و سلامتی انسان در این سه کشور حدود 50 بیلیون دلار تخمین زده شده است.

o  مطالعات انجام گرفته در چند شهر نشان می دهد که آلودگی هوا میزان      مرگ و میر بر اثر حمله قلبی را در حدود 5.7% افزایش می دهد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید