بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مقدمه :

خرد کردن علوفه روشی است که در کنار روش بسته بندی کردن علوفه خشک و کاه ، به طور وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد . از خرد کنهای علوفه ( ماشینهای برداشت علوفه سیلو کردنی ) به طور عمده برای خرد کردن علوفه در مزرعه و پرتاب کردن مواد به داخل تریلی یا کامیون جهت حمل به محل نگهداری می شود . در بعضی از نقاط ، ذرت محصول عمده سیلو کردنی است ، در حالی که در نقاط دیگر ، ذرت خوشه ای بیشتر استفاده می شود 

ماشینهای خردکن علوفه مزرعه ای ، امکان جابه جایی حجم زیادی از علوفه را به وجود می آورند و به این ترتیب جایگزین روشهای دشوار دستی می شوند . اکثر خرد کنهای علوفه برای برداشت انواع مختلف محصولات مناسبند . از دماغه های بردارنده برای جمع آوری محصولات نواری شده استفاده می شود . دماغه های محصول ردیفی برای قطع مستقیم و برداشت کل گیاه ذرت و ذدت خوشه ای مورد استفاده قرار می گیرد .

دو نوع مهم و معمول خردکنهای علوفه مزرعه ای عبارتند از : خردکنهای علوفه مزرعه ای عبارتند از : خردکنهای علوفه چکشی یا عمودی و خردکنهای علوفه تیغه – برش یا برش – دقیق

خرد کنهای چکشی ( خردکنهای عمودی ) :

حدودا تا قبل از سال 1950 ، کلیه خردکنهای علوفه مزرعه ای از نوع تیغه – برشی یا برش – دقیق بودند که در آنها زا دستگاه برش (دستگاه خرد کن ) نوع چاقوی چرخی و یا چاقوی استوانه ای استفاده می شد . از آن زمان تاکنون از خردکنهای چکشی ( شکل مقابل ) ‌برای خرد کردن علوفه در مزرعه استفاده شده است .

این نوع خردکنها از ماشینهای خرد کن نوع تیغه – برشی ارزانتر بوده و برای خرد کردن انواع مختلفی از محصولات به کاربرده می شوند .

اسلاید 2 :

خردکنهای چکشی علوفه سرپا را رد یک محل قطع می کنند .از این خردکنها همچنین میتوان برای برداشت محصولات نوار شده و ساقه های باقی مانده ذرت استفاده نمود . قسمت اصلی یک خرد کن چکشی ، گودنده یا روتور آن است . گودنده یک محور عرضی است که چاقو ها یا تیغه های چکشی (چکشها ) به آن متصل شده اند .( شکل زیر ) .

با چرخش گودنده ، چاقو های چکشی ساقه محصول را از طریق ضربه زدن قطع می کنند . به محل محصول در اطراف محیط خارجی چکشها ، در زیر محفظه فلزی ، محصول قطع و تا  حدودی کوبیده و خرد می شود .

چاقوهای چکشی معمولا در حالت لولایی و قابل انعطاف ، بر روی محور گردنده سوار شده اند ، اما در موقع کار ، نیروی گریز از مرکز باعث می شود تا آنها دروضعیت مستقیم و شعاعی قرار گیرند .

اگر جسمی خارجی به چکشها بر خورد کند ، عمل لولایی باعث می شود تا بدون آسیب رسیدن به ماشین و یا با آسیب دیدگی ناچیز ماشین ، چکشها در اطراف جسم خارجی منصرف شوده و یا نوسان گشتند .

اسلاید 3 :

خرد کنهای علوفه تیغه – برشی ( خردکنهای علوفه برشی – دقیق )

خرد کنهای تیغه – برشی ممکن است از نوع کششی تراکتور گرد ، سوار تراکتور گرد و خودرو باشند . انواع کششی ، معمولی ترین نوع خرد کنهای مورد استفاده در مزارع هستند (شکل زیر )

این خرد کن بر روی چرخهای خود حمل می شود ، به مالبند تراکتور متصل می گردد و محور تواندهی گرد است شکل (زیر )

اسلاید 4 :

انواع سوار ، به وسیله اتصال سه نقطه تراکتور حمل می شوند و توسط محور تواندهی تراکتور کار می کنند (شکل 8-2 ) انواع سوار معمولا به دماغه های یک ردیفه ( از نوع مخصوص محصولات ردیفی و یا بردارنده نوار ) مجهزند .

از آنجا که ظرفیت این خردکنها محدود است از آنها در  مزارع کوچک استفاده می شود . قابلیت مانور خردکنهای سوار بسیار زیاد است .

خردکنهای علوفه در انواع جلو – سوار نیز وجود دارند (شکل 9-2 )

اسلاید 5 :

قدرت محور تواندهی مورد نیاز برای به کار انداختن خردکنها کنشی بزرگ ، در حداکثر ظرفیت حدود 100 قوه اسب است .

خردکنهای علوفه خودرو عمدتا ماشین های سنگین – کاری هستند که برای استفاده دراز مدت سالیانه طراحی شده اند . (10-2 ) قدرت موتور این خردکنها حدود 250- 150 قوه اسب است .

اسلاید 6 :

حرکت در خردکنهای نوع سوار کنشی ، از محور تواندهی تراکتور تامین می شود . قدرت محور تواندهی تراکتور از طریق محور اتصال تواندهی خرد کن به جعبه دنده اصلی خرد کن می رسد و از آنجا به دماغه علوفه ، غلتکها ی تغذیه ، دستگاه برش (دستگاه خرد کن ) ، و در انواعی که دارای بادبزن هستند ، به سیستم بادبزن ، و در صورت داشتن هلیس انتقال می یابد . انواع خودرو ممکن است دارای دو یا چهار چرخ محرک بوده و سیستمهای انتقال حرکت آنها از نوع مکانیکی یا هیدرو ستانیکی باشد .

اسلاید 7 :

قسمت های اصلی خردکنهای تیغه – برشی شکل (11-2 ) به طور معمول عبارتند از :

1- یک واحد جمع آوری برای برش محصول و یا برداشتن (بلند کردن ) محصول نوار شده از سطح مزرعه

2- یک مکانیسم انتقال دهنده  و تغذیه کننده با غلتکهای تحت فشار فنر برای فشردن و نگهداری مواد و انتقال آن به دستگاه خرد کن برای خرد شدن

3- یک واحد خرد کن یا واحد برنسی برای خرد کردن سوار

4- یک وسیله انتقال دهنده برای منتقل کردن و ریختن مواد ( خرد شده ) به داخل وسیله نقلیه منتقل کننده

خرد کردن و پرتاب کردن

سه نوع مهم دستگاه برش یا دستگاه خرد کن که در خردکنهای علوفه به کار رفته است عبارتند از:

1) چاقوی چرخی یا چاقوی شعاعی 2) چاقوی استوانه ای با بادبزن گلی 3) چاقوی استوانه ای پرتاب کن

طرح چاقوی چرخی از یک دیسک فولادی تخت و گرد ( چرخ دوار )  تشکیل شده است که در کنار آن یک سری چاقو پیچ شده است (شکل 19- 2 ) علوفه ای که به وسیله دستگاه تغذیه به دستگاه برش می رسد ، به وسیله چاقوهای در حال چرخش ، در مقابل یک تیغه ، برش ثابت قطع می شود شکل ( 20- 2 )

اسلاید 8 :

سرعت چرخش چرخ دوار ، بسته به مدل ماشین بین 600 تا 1000 دور در دقیقه است . مواد خرد شده توسط تیغه ها باد بزن و پرتاب کن که به دور چرخ متصل شده اند ، به طرف بالای سوار تخلیه و به داخل تریلی کشیدنی پرتاب می شوند شکلهای (20-2 و 21-2 ) دستگاههای برش چاقوی چرخی معمولا دارای 4 تا 6 و حداکثر 8 چاقو و 3 تا 4 تیغه پرتاب کن هستند .

طرح چاقوی چرخی در دهه 1950 شمسیه اول دهه 1960تا حد زیادی مورد توجه سازندگان و کشاورزان قرار گرفت . این طرح ، ساختمانی نسبتا ساده داشت ، زیر عمل برش و پرتاب هر دو توسط یک گودنده (روتور ) به طور توام انجام شد و وزن ماشین نسبتا سبک بود .

اما در دهه 1960 ، تقاضا برای ماشین هایی که علف های سیلویی با رطوبت کم را ریزتر می کردند افزایش یافت و به دنبال آن ماشین های با ظرفیت بیشتر مورد تقاضا قرار گرفت .

ترتیب چاقوهای شعاعی که در ماشین ها با طرح چرخی مورد استفاده قرار می گیرد ، تعداد چاقو ها را به حداکثر 8 عدد محدود می سازد ، زیرا فاصله بین چاقو د مرکز چرخ محدود است .

اسلاید 9 :

دستگاه برش چاقوی استوانه ای با بادبزن کمکی از اوایل دهه 1920 برای خرد کنهای ثابت علوفه سیلویی موجود بوده است ، اما از دهه 1930 توسط تعداد کمی از سازندگان خردکنهای علوفه به کار گرفته شد و در حال حاضر معمولی ترین نوع دستگاه برش برای ماشین های خرد کن سنگین کار محسوس می شود . در این طرح ، چاقو ها به دور یک استوانه دوار پیچ شده اند که سرعت چرخش آن حدود 900 دور در دقیقه است .

مواد تغذیه شده توسط دستگاه تغذیه ، از روی یک تیغه برش ثابت عبور می کنند ودر بین چاقوهای دوار وتیغه برش ثابت قطع می شوند شکل ( 23-2 )

 مواد خرد شده یا به طرف یک باد بزن پرتاب می شوند و یا به وسیله هلیسی به باد بزن می رسند . باد بزن فقط عمل پرتاب کردن مواد خرد شده به داخلی ترین را انجام می دهد

شکلهای ( 24- 2 و 25 2 ) در اسلاید :

اسلاید 10 :

در طرح چاقوهای استوانه ای با باد بزن کمکی و پرتاب کن ، فضای بیشتری برای چاقوهای سوار شده بر روی استوانه های نسبتا کوچکم وجود دارد . اکثر استوانه ها دارای 6 تا 9 چاقو هستند ، اما در یکی از مدلها 12 چاقو بر روی یک استوانه پرتاب کن که قطر آن 7/45 سانتیمتر است وجود دارد . همچنین استوانه های با قطر کمتر سرعت کاری بیشتری نسبت بر چرخهای دوار بزرگتر در دستگاه برش چاقوی چرخی ممکن می سازند .

تعداد چاقوهای بیشتر و دور بیشتر در دقیقه ، در طرح استوانه باعث برش بیشتر در دقیقه و ظرفیت بالقوه بیشتر می شود .

دو دلیل دیگر برای عامه پسند بودن دستگاه های برش نوع استوانه ای عبارتند از :

1) امکان تیز شدن چاقوها در محل خود ، 2) امکان استفاده از شبکه های دوباره

خرد کن در این نوع دستگاه های برش

شبکه های دوبا ره خرد کن بر ای خرد کردن استیجاری محصولات مختلف با بهترین طول یا بهترین اندازه که مناسب سیستمهای مختلف جابه جایی و تغذیه باشد ، مفید واقع می شوند .

شبکه دوباره خرد کن از یک ورقه فلزی سنگین تشکیل شده است که دارای تعدادی سوراخ یا شکاف یک اندازه یک شکل است و طوری انحنا پیدا شده است که مناسب انحنای استوانه باشد . هر یک از شکافها یا سوراخهای گرد یا مستطیل شکل ، مانند یک تیغه برش عمل می کند و برای هر تن علوفه ، نیاز به توان اضافی دارد . از موقع استفاده از شبکه های دوباره خرد کن معمولا حداقل 15٪ توان بیشتر مورد نیاز است شبکه دوباره خرد کن  در پشت دستگاه خرد کن و زیر استوانه خرد کن هایی که دارای دستگاه برش چاقوی استوانه ای با باد بزن کمکی هستند ة به طریقی سوار می شود که تمام مواد بریده شده حتما از آن عبور کنند شکل (27- 2 ) . مواد در موقع خروج از شبکه دوباره خرد می شوند . اما قطعات بزرگ آنقدر باقی می مانند تا دوباره خرد شوند . شبکه دوباره خرد کن باید نزدیک به چاقوی استوانه بسته شوند ، تا حدی که چاقوها به آرامی به شبکه مالیده شوند .

دستگاه برش چاقوی استوانه ای پرتا ب کن ، دارای چاقوهایی است که به دور استوانه دوار سوار شده اند شکل (28- 2 )‌ زاویه سوار شدن چاقو ها تا حدودی با زاویه چاقوهای سوار شده بر روی استوانه با باد بزن کمکی اختلاف دارد .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید