بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

بدن از بافت های مختلفی از قبیل بافت پوششی، بافت عضلانی، بافت استخوانی و بافت خونی تشکیل شده است. تغذیه و تنفس سلول های بدن به عهده بافت خونی می باشد . معمولا مقدار خون مردها کمی بیشتر از زنهاست. یک شخص بالغ(با وزن 70 کیلوگرم) به طور متوسط در حدود 5 لیتر خون دارد. معمولا خون هر شخص با وزن بدنش تناسب دارد، مقدار خون افراد بر حسب وزن بدنشان محاسبه می گردد.

 

اسلاید 2 :

وظیفه گلبول قرمز:

انتقال اکسیژن به سلول های بدن و باز گرداندن گاز کربنیک از سلول ها به ریه ها جهت دفع، به وسیله هموگلوبین موجود در گلبول قرمز انجام می شود.

هموگلوبین یک ماده رنگی است که دارای عنصر آهن می باشد و رنگ سرخ خون به علت وجود همین هموگلوبین است. عمر گلبول قرمز 110 تا 120 روز است.

 

اسلاید 3 :

وظیفه گلبول سفید:

گلبول سفید وطیفه دفاع از بدن را به عهده دارد.بدن با داشتن پوست سالم ،و يا سرفه كردن و عطسه زدن از ورود ميكرب ها به بدن جلوگيري مي كند. همچنين اگر ميكروب ها به درون بدن راه يافتند بدن از طريق گلبول هاي سفيد كه واحد هاي ايمني بدن هستند با آنها مبارزه مي كند.
گلبول هاي سفيد در مغز قرمز استخوان ، تيموس، گره هاي لنفاوي، و طحال توليد مي شوند.

اسلاید 4 :










در افراد بالغ حدود 25 درصد گلبول هاي سفيد را لنفوسيت ها تشكيل مي دهند و به دو دسته B و T تقسيم بندي مي شوند.
لنفوست هاي T در مغز قرمز استخوان ساخته و در تيموس تكامل پيدا مي كنند و لنفوسيت هاي B پس از ساخته شدن در مغز قرمز استخوان وبالغ شدن مي توانند پادتن توليد كنند.
مونوسيت ها هم خاصيت بيگانه خواري دارند. و با حركات آميبي مي توانند وارد بافت ها شوند و ميكروب ها را از بين مي برند.

اسلاید 5 :




عده اي ديگر از گلبول هاي سفيد ،ايمني را برعهده داشته و كارهاي گوناگوني انجام مي دهند. اين سلول ها مي توانند حضور ميكروب ها و عوامل بيگانه در بدن را به ساير گلبول هاي سفيد اطلاع دهند. از طرف ديگر مي توانند ميكروب ها را گرفته، آن ها را بكشند يا به گلبول سفيد ديگري تحويل دهند. نقش اين نوع سلول ها در ايمني بدن بسيار مهم است. ويروس ايدز مي تواند اين نوع سلول ها را از بين ببرد. به همين دليل فرد مبتلا به تدريج ايمني بدن خود را از دست داده و بسيار آسيب پذير مي شود.  

اسلاید 6 :

وظیفه پلاکت ها

پلاکت ها در عمل انعقاد خون دخالت دارند. عمر پلاکت ها 10 تا 18 روز است.

انعقاد خون

يكي از ويژگي هاي مهم خون آن است كه خود جلوي خون ريزي را مي گيرد. وقتي جايي از بدن زخم شود پلاكت ها در محل زخم تجمع پيدا مي كنند و رشته هايي تور مانند به وجود مي آورند و در نتيجه گلبول ها به آن چسبيده و لخته خون به وجود مي آيد.
رشته هاي تور مانند پروتئيني فيبرين نام دارند. فيبرين پروتئين نامحلولي است كه از پروتئين ديگري به نام فيبرينوژن درست مي شود كه در پلاسما محلول است.

اسلاید 7 :

پلاسما قسمت مایع خون است که مواد غذایی جذب شده از دستگاه گوارش را به بافت ها رسانده و موادزاید را به کلیه و کبد حمل می نماید. پلاسما 55 درصد خون را تشکیل می‌دهد. مایعی است که 91 درصد آن را آب ، 7 درصد آن را پروتئین ها ، یک درصد آن را املاح معدنی و یک درصد بقیه را ویتامینها ، مواد قندی و لیپیدی ، هورمون ها و اسیدهای آمینه تشکیل می‌دهند. 

اسلاید 8 :

علاوه بر سیستم گروه خون که گفته شد،سیستم دیگری به نام RH در انتقال خون دخالت دارد، این عامل در 90% گلبول های قرمز خون انسانها وجود دارد که اینها را ((RH+ می نامند. کسانی که ((RH+ هستند تنها می توانند به بیماران RH مثبت خون بدهند، در حالی که کسانی که ((RH- هستند می توانند هم به بیماران ((RH+ و هم ((RH- خون اهدا کنند، پس گروه خون O منفی به هر فردی می تواند خون اهدا نماید که اصطلاحا به «دهنده همگانی» معروف است، و گروه خون AB مثبت از هر فردی می تواند خون دریافت کند که اصطلاحا به «گیرنده عمومی» معروف است.

اسلاید 9 :

شرایط اهدا کننده

سن باید بین 17 تا 65 سال باشد

وزن حداقل 50 کیلوگرم باشد

فشار خون متعادل باشد. کم خون نباشند. سابقه هپاتیت ویروسی،بیماری های عفونی،قلبی، ریوی نداشته باشد.

معتاد به مواد مخدر تزریقی و الکلی نباشد.

از آخرین زمان اهدای خون قبلی حداقل 8 هفته گذشته باشد

اسلاید 10 :

مزایای اهدای خون

نجات جان انسان ها

انجام معاینات پزشکی

کاهش احتمال بروز بیماری های قلبی- عروقی

فعال شدن مراکز خونساز بدن

تعیین گروه خون O-A-B-AB و RH خون

انجام آزمایش های ایمنی از نظر بیماری های ایدز، هپاتیت BوC و سفلیس

بیمه خون خود و وابستگان درجه یک به مدت یکسال

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید