بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

زخم معده و اثني عشر چیست؟

  • هرگاه تعادل بین اسید معده و سد دفاعی مخاط معده بر هم می خورد، زخم معده و اثني عشر ایجاد می شود. یا به عبارت دیگر ترشح بیش از حد اسید معده به هر دلیلی می تواند منجر به ایجاد زخم گوارشی شود.
  • تقریباً ده درصد افراد جامعه در طول عمر خود حداقل یك بار مبتلا به زخم معده یا اثنی عشر می شوند. زخم های گوارشی در هر سنی می توانند بروز كنند.

اسلاید 2 :

به طور كلی عوامل ایجاد كننده زخم معده و اثنی عشر چیست؟

  • عوامل ایجاد كننده زخم های گوارشی بسیار متعدد هستند؛ مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مثل آسپرین، پروفن و...، استرس و اضطراب، عفونت با هلیكو باكترپیلوری بعضی از بیماریهای مزمن ریوی و كبدی پركاری غده پاراتیروئید، نارسایی مزمن كلیوی، استعمال دخانیات، مصرف الكل، رژیم غذایی نامناسب و وعده های غذایی نامنظم.

اسلاید 3 :

  • علائم شایع این بیماری عبارتنداز: درد در ناحیه بالای شكم (زیر جناغ سینه) كه حالت سوزش، سوراخ شدن یا سائیده شدن را دارد كه اصطلاحاً سوزش سر دل گفته می شود.

اسلاید 4 :

  • معمولاً ۳-۱ ساعت پس از مصرف غذا تشدید می شود و با مصرف داروهای آنتی اسید مثل شربت آلومینیوم ام.جی.اس و... از شدت این درد می كاهد. احساس بدی در ناحیه بالای شكم و نفخ شكم بعداز غذا نیز از دیگر علایم این بیماری است.از دیگر علائمی كه می توان برای این بیماری ذكر كرد بی اشتهایی، آروغ زدن های مفرط و حالت تهوع در بیمار می باشد. بعضی از بیماران مبتلا به زخم اثنی عشر نیمه شب، به علت درد سر دل از خواب بیدار می شوند.

اسلاید 5 :

* اقدامات درمانی كه بیماران باید انجام دهند چیست؟

  • بیماران در اولین قدم باید رژیم غذایی خود را اصلاح نمایند و غذای خود را به صورت 6 وعده منظم و كم حجم مصرف كنند. علاوه بر آن از استعمال دخانیات و مصرف مشروبات الكلی و داروهای ضد التهابی غیراستروئید بدون دستور پزشك خودداری نمایند. همچنین از مصرف تركیبات كافئین دار و هر غذایی كه به نظر می رسد علائم را بدتر می كند، خودداری كنند. پرهیز از مصرف ترشی و فلفل نیز الزامی است ولیكن مصرف میوه و سالاد بلامانع است
  • عسل به دلیل خاصیت ضد التهابی و كاهش غلظت اسید معده كه دارد از ایجاد زخم های معده و اثني عشر جلوگیری می كند.

اسلاید 6 :

* آیا به دنبال ابتلا به زخم معده و اثني عشر  احتمال كم بدخیمی در ناحیه معده نیز وجود دارد؟

  • : حدود ۴ درصد زخم های معده و اثني عشر می توانند بدخیم شوند. بنابراین باید این زخم ها تا التیام كامل به دقت پیگیری شوند. زخم های معده و اثني عشر را معمولاً به مدت۸ هفته تحت درمان قرار می دهند و بعد التیام زخم را مجدداً بررسی می كنند

اسلاید 7 :

* زخم معده و اثنی عشر چه عوارضی را می تواند برای بیماران مبتلا به همراه داشته باشد؟

  • بیماری زخم معده و اثني عشر در صورت درمان نشدن در دراز مدت عوارض متعددی را برای مبتلایان به همراه دارد كه شایع ترین آنها خونریزی از دستگاه گوارش است.

اسلاید 8 :

  • باید توجه داشت مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی و احتمالاً استرس، عوامل مساعد كننده ای برای سوراخ شدن جدار معده هستند. بنابراین از مصرف بی مورد این گونه داروها باید خودداری كرد وچنانچه مصرف این داروها با دستور پزشك باشد باید پس از مصرف غذا و با شكم پر این داروها را مصرف نمود.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید