بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

آرشيتکت ٬ هنرمند و مهندس سانتياگو کالاتراوا در ۲۸ ژولای ۱۹۵۱ در شهر والنسيا در کشور اسپانيا متولد شد.

کالاتراوا يک نام اشرافی است که از شواليه های قرون وسطايی گرفته شده است.

خانواده کالاتراوا دارای صادرات کشاورزی وسيعی بودند که اين امر در زمان ديکتاتوری ژنرال فرانکو بسيار نادر بود ودارای وضع مالی خوبی بودند.

کالاتراوا دوران ابتدايی را در والنسيا گذراند و موقعی که ۸ سال داشت به مدرسه هنر و صنعت وارد شد در آنجا  مهارتهای فرمی کشيدن و نقاشی کردن را ياد گرفت.

وی دوران تحصيل خود را در والنسيا به پايان رساند و به پاريس رفت و در رشته بوم شناسی ثبت نام کرد ولی به زودی فهميد که علاقه ای به آن ندارد.

او سپس به والنسيا باز گشت ودر دانشکده تکنيکهای ساختمانی والنسيا ثبت نام کرد.و تحقيقات و تاليف هايی نيز در اين دانشکده داشت.

ولی قانونهای محکم رياضی و استفاده معماران قديمی از رياضی او را به سوی استفاده از اين رشته در معماری سوق داد... 

اسلاید 2 :

سانتیاگو کالاتراوا ، شخصیتی که بیشتر به واسطه فعالیتهای معماری اش شهرت یافته است ، به هنر به عنوان انگیزه و محرکی برای خلق آثارش می نگرد . شیفتگی و تمایل وی به هنر در طی سالها را می توان در تعداد مبهوت کننده طراحی ها و مجسمه هایش تا به امروز ، درک کرد .در طی 20 سال گذشته ، وی بیش از 65000  اسکیس و طراحی در آرشیوش  جمع آوری کرده است . یعنی به طور متوسط روزی 9 شیت طراحی می کرد.

 کالاتراوا  بیان می کند که گوناگونی و تنوع در طراحی هایش  منعکس کننده اهمیتی است که وی به هر جزء می دهد ، به گونه ای که حتی اندازه و کیفیت کاغذ ، ایجاد کننده یک گفتگو میان خود و طراحی است .کتاب Santiago Calatrava Artworks  یا آثار هنری کالاتراوا ، دربرگیرنده حدود 200 اسکیس ، آبرنگ و ترسیمات مجسمه هایی می باشد که وی آنها را مبنای طرحهای معماری اش قرار داده است .                

 

  بسیاری از موضوعات و فرم های ارایه شده توسط او در این سطح ، به مجسمه هایی تبدیل شده اند که منبع الهامی برای پلها ، ایستگاه های قطار ، فرودگاه ها ، موزه ها و حتی میزهای غذاخوری بوده اند .

اسلاید 3 :

اسکیسهای اولیه کالاتراوا چندان حال و هوای معماری را ندارند ، تنها در مراحل اصلی طراحیست که واقع گرایی این اسکیس ها نمود می یابد . به هر حال وی از همان ابتدا که به دنبال بیانی هنری است ، نوع تفکر واقع بینی را نیز کنار نمی گذارد.

 

 همچنین کالاتراوا  چندین هزار طراحی از بدن انسان دارد که اکثر آنها بدون آنکه از روی مدلی خاص کشیده شده باشند ، تصوری ترسیم شده اند . شیفتگی شدید او به این زمینه در پرتره ها ، پیکرهای فردی و جمعی و پیکره هایی که تکامل یافته و در یک پروسه طراحی معماری دخیل شده اند ، بازتاب می یابد. 

 تعدادی دیگر از طرحهای وی شامل مجاورتی از مکعب ها و بدن انسان در حالت های مختلف هستند . برجسته ترین این نوع آثار ، تنشی پویاست که در نزدیک شدن پیکر یک دونده و تعدادی مکعب حاصل شده است .

اسلاید 4 :

کالاتراوا خود را یک طراح نمی داند .طراحی با کارش آمیخته شده و آنرا راهی دیگر برای کسب پتانسیل ایده هایی بر می شمرد که او را مجذوب می کنند .    

 میزهای او از پویاترین طرح های مبلمان هستند . تعداد قابل ملاحظه ای از اسکیس ها ، نمونه های اولیه و میزهای ساخته شده وی بر پایه پیکر انسانی است که زانوها ، بازوان و یا سر ، شیشه ای را در بالا تحمل می کنند .این ترسیمات در واقع مجسمه هایی هستند که با سطح صافی که بر روی آنها قرار گرفته تغییر شکل عملکردی یافته اند ، به گونه ای که به جزئی اصلی از کل فرم تبدیل شده اند . 

 طرح ها و مجسمه های او را می بایست به عنوان کارهایی هنری در اصالت خودیش نگریست . در عین حال ، در اولین گام ها از پروسه خلاقیت کالاتراوا ، آنها یک لابراتوار یا فضایی برای رشد و جهت گیری کانسپت ها شکل می دهند ، تا وسیله ای شود برای روح بخشیدن به افکار و تجزیه وترکیب فرمها . این لابراتوار مخزنی را از ایده های گوناگون فراهم می آورد که از گفتگوی با طبیعت و  با فرمهای آشکار در تاریخ هنر و معماری ناشی می شود . در اینجا  خاطرات گذشته با تصوراتی از دنیای آینده آمیخته می شوند - ترکیبی از علم مهندسی ، ریاضیات ، طراحی به خودی خود و پاسخ سازه بویژه به نیازهای عملکردی.

اسلاید 5 :

وي با واژگان مدرنیستي، زبان متفاوتي را بسط و گسترش داده است زباني كه خطوط آيروديناميكي معمار آمريكايي، اروسارنين، و حس ارگانيك طراح اسپانيائي، آنتونيوگائودي را درهم مي‌آميزد. ساختمانهاي او سبك و دلبازند، احساسي كه با استفاده‌ي فراوان از شيشه و ساختارهاي باربر توري سبك حاصل مي‌شود. در واقع كار او حاصل درك نيروهاي طبيعي و مهارت در بكارگيري مصالح است وي به انحنا و خش به عنوان را حلي مهم، شديداً علاقه‌مند است و هيچ ساختماني را بدون ايجاد خميدگي‌هاي متعدد نساخته است.

علاوه بر استفاده از تكنولوژي  وعلم حاضر كه در قالب اعداد و ارقام خلاصه مي‌شود آثاري مي‌آفريند كه با روح و احساس بشر كه در قالب و حد و حصري جاي نمي‌گيرد ارتباط برقرار مي‌كند.

وي بر اهميت مكان انساني Human place تاكيد كرده و خواهان ايجاد يك زنجير ادراكي بين مكان و طراحي است. درك مفهوم انسان براي او خيلي مهم بوده و اظهار مي‌دارد يك معمار در كنار دورنماي توپوگرافي، مختصات جوي و در نماي فرهنگي، درگير مفهوم ديگري به نام جو انساني Human climate  مي‌باشد.

اسلاید 6 :

یک ساختمان مکعبی شکل و بر انگیزاننده که در برابر دریا و مناظر اطراف قد علم کرده است.این گونه بنا سازی در نوع خود بی نظیر است.احداث چنین ساختمانی راهی نو برای مطرح کردن شهر مالمو به عنوان مکانی جذاب است. و با بیش از 50 طبقه،بزرگترین اثر معماری کالاتراواست که اعتراضی جسورانه نسبت به طراحی بنایی مسگونی محسوب می شود .

اسلاید 7 :

         برج ترنینگ تورسو از نه مکعب و هر یک با پنج طبقه تشکیل شده است،بالای هر یک ازآن ها طبقه ای قرار دارد که مکعب را از دیگری تفکیک می کند.

ارتفاع برج: 190متر

تعداد طبقات: 59

مجموع مساحت: 17500  مترمربع

مساحت تجاری: 4000 مترمربع(مکعب 1و2)

مساحت آپارتمان ها: 13500مترمربع (مکعب 3تا9)

اسلاید 8 :

شهرک علوم و فنون

والنسیا،اسپانیا

فرمانداری والنسیا برای تجهیز مکانی در شرق شهر بین یک ایستگاه راه آهن بزرگ و رودخانه«تورا»کوشش بسیاری کرد.شهر کالاتراوا 10 سال طول کشید تا کامل شود.او به عنوان بومی والنسیا در مسابقه طراحی یک برج ارتباطات در سال 1991 برنده شد.این برج بلندترین سازه مجموعه بال ارتفاع 327 متر بود.تغییر مدیریت شهر باعث شد در سال 1996 یک مرکز موسیقی به نام پالاسیو د لاس آرتس جایگزین برج  شود.رصد خانه بیضی شکل با پلان به شکل چشم و گنبد نیمکره ای2600 مترمربع است و از سال 1996 تا 1998 ساخته شد.همچنین موزهای با طول 241 متر و ماح 41530 مترمربع بر اساس شکل متقارن درخت و تیرک های پوشیده شده با شیشه نور روز را به داخل هدایت می کند.این مجموعه با رصد خانه گنبدی شکل مشخص میشود.اما به دلایلی که به طرح معمار مربوط نمی شود،جزیات پروژه با مهارت انجام نشده است. ولی مرکز موسیقی «پالاسیو دلاس آرتس» و خانه اپرا این مجموعه را کامل می کنند.

اسلاید 9 :

بخشی از نقشه پل توسط ناحیه دولتی آندالوسیا در نمایشگاه 92 اجرا شد . دهانه این پل 200 متر است و روی « میندروسان جرونیمو » شاخه ای از رود « گوادال کیویر » قرار دارد . خصوصیات برجسته ی این پل ارتفاع دکل 142 متری و زاویه ی 58 درجه مانند « هرم خئوپس » ایس . این سازه اریب پر شده با سیمان برای تعادل صفحه ی پل کافی است . تحقیق شخصی سانتیاگو کالاتراوا در مورد « پل آلمیلو »به مجسمه « تروسو در حال دویدن » در سال 1986 ساخته شده از مکعب های مرمری در حال تعادل با یک سیم تحت فشار ، مربوط می شود . طرح او از یک فرد در حال دویدن الهام گرفته است . در طرح اولیه کالاتراوا دکل دومی نیز قرینه دکل اول برای سایت وجود داشت ، اما کارفرمای پروژه سازه ای با بلندی 500 متری را می خواست که به عنوان ورودی شمالی سایت نمایشگاه 92 باشد . این سازه بتنی خمیده ی پل آلمیلو که بسیاری از مهندسان و معماران ا آن تقلید کردند ، به عنوان نماد شهر سویل مدرن است .

اسلاید 10 :

منابع:

  • معماری معاصر 2،دکتر منصور سپهری مقدم،

دانشگاه علم و صنعت

  • سانیاگو کالاتراوا،فلیپ جودید
  • هفت معمار
  • سایت:

WWW.FLICKR.COM

WWW.SCRIBD.COM

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید