بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

تشریح سرطان

به رشد نابهنجار، غیر عادی و کنترل نشده سلول های بدن سرطان اطلاق میشود که در صورت درمان نشدن منجر به مرگ بیمار می شود. بیشتر سرطان ها به صورت تومور و غده یا برآمدگی در بدن بروز میکنند. البته باید توجه داشت که تمام تومورها سرطانی نیستند. تومور بافتی است که هیچ گونه فعالیت فیزیولوژیکی را در بدن انجام نمی دهد. گاهی ممکن است شبیه به یک زگیل باشد و در مواردی به صورت یک غده بدخیم. سرطان پوست یکی از شایع ترین بیماری هایی است که از طریق تومورها به وجود می آیند، اما اگر در همان مراحل اولیه تشخیص داده شوند، جای امیدواری برای درمان آنها وجود دارد.

اسلاید 2 :

انواع مختلف سرطان پوست

در علم پزشکی 3 نوع مختلف سرطان پوست تشخیص داده شده است:

1) بیسال: که برآمدگی سطحی پوست است، 2) کارسانوم: غده سرطانی قشر سطحی پوست، 3) ملانوم: تومر سیاه رنگ قشر عمیق پوست. اولین نقطه شروع  سرطان مناطقی است که برای مدت زمان طولانی و به کرات در معرض نور خورشید قرار میگیرند مثل صورت، گردن و دستها. علائم آن عبارتند از: بیرنگ شدگی قسمت هایی از پوست بدن، ایجاد برآمدگی های سفید یا قرمز رنگ، خشکی و زبر شدن شدید و در نهایت ریزش شدید پوست. خونریزی و ایجاد شیارهای عمیق در پوست پیش بینی میشود اما بیمار طی این مراحل از دردهای سخت رنج نخواهد برد.. 

اسلاید 3 :

سرطان سلول های بنيانی

سرطان سلولهای بنيانی شايع ترين نوع سرطان پوست به شمار می آيد و نسبت به ديگر اشکال سلولهای سرطانی پوست خطر کمتری دارد. سرطان سلولهای بنيانی که در پايه اپيدرم (لايه خارجی پوست) قرار دارند سرعت رشد کم و آرام داشته و به ندرت گسترش می يابند.

سبب شناسی سرطان سلولهای بنيانی پوست عبارت است از: در معرض تابش نور شديد آفتاب قرار گرفتن بدن از جمله صورت، گوشها، گردن، سر، شانه ها و پشت، تماس با مواد شيميايی مانند آرسنيک و مواد راديو اکتيو، جراحتهای باز، سوختگی، خالکوبی و واکنشهای حساسيتی نسبت به واکسن.

اسلاید 4 :

انواع ضايعات پوستي ايجاد شده از سرطان پوست را در اسلايدهاي بعدي مي توانيد ببينيد :

علائم هشدار دهنده سرطان بنيانی پوست

زخمهای بازی که خونريزی در آن پس از سه هفته يا بيشتر ترميم نيافته باشد.
لکه سرخ يا حساسيتی که ممکن است حالت خشکی درد و يا خارش داشته و بهبود نيابد.
بر آمدگی شفافی که به رنگ صورتی- قرمز- سفيد است و يا در افراد با پوستهای تيره به رنگ قهوه ای و سياه نمايان شود و گاهی با خال اشتباه گرفته می شود.
لکه صورتی که با حاشيه بر آمده و فرو رفتگی خشک در مرکز آن همراه است در اين مورد با رشد لکه، رشته های نازک رگهای خونی ممکن است بر سطح آن ايجاد شود..

اسلاید 5 :

ملانومها

ملانوما از خطرناک ترين انواع اشکال سرطان پوست بشمار می رود. اين نوع سرطان اگر زود تشخيص داده شود درمان ۱۰۰% آن امکان پذير است. اما چنانچه حالت تهماجمی پيدا کرده و به ساير بافتهای بدن سرايت کند درمان آن امکان پذير نخو اهد بود .

اسلاید 6 :

اشکال سرطانهای ملانوم به چهار دسته تقسيم می شوند:

ملانو م سطحی : اين نوع ملا نوم به صورت لکه ای مسطح و يا کمی بر آمده با حاشيه نامنظم ظاهر می شود. اين لکه ممکن است به رنگها ی قهوه ای –سياه – قرمز –آبی ويا سفيد نيز ظاهر شود.

لنتيگو ماليگنا

لنتيگو ما ليگنا مانند ملانومهای سطحی نزديک به سطح پوست رشد می کند و همراه با سايه های برنزه – قهوه ای و يا قهوه ای تيره همراه است. اين سرطان که به آهستگی رشد می کند و ممکن است به ملانوم لنتيگو ماليگنا  که حالت تهاجمی دارد تبديل شود.

اسلاید 7 :

ملانوم اکرال لنتيجينوس

ملانوم اکرال لنتيجينوس قبل از اينکه لا يه های عميق تر پوست را در بر بگيرد، ابتدا به طور سطحی رشد می کند. اين نوع ملانوما با ساير اشکال ملانوم متفاوت است زيرا به شکل سايه های سياه و يا قهوه ای زير ناخنها ، کف پا و يا کف دست نمايان می شود. اين نو ع سرطان از شايع ترين اشکال ملا نوما در بين سياه پوستان آمريکايی و آسيايی است و از جمله نادرترين اشکال ملانوما در بين سياهپوستان آفريقايی است.

اسلاید 8 :

ملانوم گره ای

ملانوم گره ای معمولاً جنبه تهاجمی داشته و زمانی تشخيص داده می شود که سطح آن بر آمده شده است. رنگ اين گره ها اکثراً سياه و بعضی اوقات آبی، خاکستری، سفيد، قهو ه ای، برنزه، قرمز و يا همرنگ پوست است. اين نوع سرطان معمولاً در تنه، پا، دست افراد مسن و بر روی سر مردان ديده می شود. اين نوع سرطان شديد ترين و تهاجمی ترين نوع سرطان ملانوم است.

اسلاید 9 :

جراحی: برداشتن بافت بدخيم و کمی از بافت سالم پوست که روش معمول الگوی درمانی سرطان پوست است و به اشکال مختلف انجام می‌ شود و عبارتند از:

کرايوتراپی يا استفاده درمانی از سرمای شديد برای تخريب بافت. در اين روش ضايعه بدخيم با استفاده از نيتروژن مايع منجمد شده و در نتيجه آن، سلولهای سرطانی نابود شده و از بين می روند.

خشکاندن و تخريب بافتهای سرطانی از طريق جريان الکتريکی پرفرکانس

کورتاژ يا پاک کردن سطح مبتلا به بيماری با استفاده از کورت (وسيله قاشقی شکل). در اين روش جراح ضايعه بدخيم را تراشيده و به وسيله کورت پاک و تميز می کند.

 

-

اسلاید 10 :

راديوتراپی‌ـ الگوی درمانی ضايعه سرطانی با استفاده از اشعه يونيزان که منجربه انهدام سلولهای سرطانی و کوچک شدن اندازه ضايعه سرطانی می ‌شود.

شيمی درمانی‌ـ استفاده از داروهای شيميايی منجر به انهدام سلولهای سرطانی پوست می ‌شود..

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید