بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

معبد زئوس

معبد زئوس معبدی بوده است که توسط فیدیاس در المپیا برای زئوس ساخته شد. ساختمان با شکوه این معبد بین سال‌های ۴۷۰ تا ۴۵۶ پیش از میلاد به دست یک معمار محلی بنا شد.

ويژگي هاي اين معبد :شش گوشه /با

سنگ هاي اهكي بزرگ كه ستون هاي

تو پر و بزرگ ان را احاطه كردند ساخته

..شد و

 

اسلاید 2 :

¨نما هاي ان توسط گچ تزيين شده بود.كه تا چند سال پس از پايان , كار ساختمان معبد تنديسي از زئوس در انجا نبود.به همين دليل تنديس ساز ماهري از اتن براي  ساختن تنديس ان انتخاب كردند.

¨ موقعيت جغرافيايي معبد در 150 كيلومتري غرب اتن در شهري تاريخي به نام المپيا قرار دارد.شهري كه جايگاه اوليه ي بازي هاي المپيك بوده ونام بازي هاي المپيك از ان گرفته شده ,

اسلاید 3 :

تحقیقات تاریخی نشان میدهد که بازی های المپیک از سال 776 قبل از میلاد آغاز شده است و بعدها در سال 450 قبل از میلاد معبد زئوس توسط ساخته شد (Libon) معماری بنام لیبون (Libon)

اسلاید 4 :

¨هر چند كه زئوس با معماري معمولي يونان ساخته شده ولي داراي نوعي عظمت و بزرگي در خودش است كه اين بزرگي با ساخت مجسمه زئوس توسط في دياس با شكوه شد.

¨في دياس كه بود ؟

¨في دياس كسي بود كه تجربه ساخت مجسمه هاي بزرگ را داشت كه بيشتر ان ها از عاج و طلا بوده و طبق تحقيقات باستان شناسان كارگاه مجسمه سازي وي در شهر المپيا موجوده.

اسلاید 5 :

برای سالهاي متمادي معبدزئوس محلي براي  جذب ورزشکاران و بازدیدکنندگان از سراسر دنیا بود. در قرن اول میلاد یکی از امپراتورهای روم بنام)  گاليگولا قصد آنرا داشت که این مجسمه زیبا را به روم ببرد. اما در میان راه چهار چوب هايي كه براي حمل مجسمه ساخته بودند شکست و خساراتی هم به مجسمه وارد شد بعدها این معبد و مجسمه زئوس در قرن دوم میلادی توسط یونانیان مرمت و باز سازی شد.

اسلاید 6 :

وبعد به مرور زمان توسط باد و باران و زلزله اسيب هاي جدي به معبد وارد شد تا اين كه بعد از گاليگولا يكي از سروتمندان يونان قبل از قرن پنجم تصميم گرفت تا مجسمه زئوس را از معبد به شهري به نام كنستانتينوپل كه امروزه جزو خاك تركيه و حوالي شهر استانبول است انتقال دهد.

اسلاید 7 :

¨در اخر به جند تا از ويژگي هاي مجسمه زئوس ميپردازيم:

¨ارتفاع زئوس 13متر

¨سطح زئوس به ابعاد 6.5در1متر جاي داده شده

¨در ارتباط با زيبايي و عطمت اين مجسمه جهانگرد معروف يوناني به نام پاسانياس ميگويد:  بر سر اين مجسمه تاجي از برگ زيتون قرار داشت-در دست راست او نشان پيروزي-در دست چپش عصاي سلطنتي كه مينا كاري شده بود .

اسلاید 8 :

پارتنون

  از بناهايي که در آکروپوليس ساخته شد، پارتنون (معبد مقدس آتنا پارتنوس) نخستين و بزرگترين بنا بود. معماران آن ايکتينوس و کاليکراتس بودند و پيکره هاي تزييني آن به سرپرستي فيدياس دوست پريکلس و يکي از بزرگترين پيکرتراشان جهان ساخته و نصب شدند.

اسلاید 9 :

پارتنو ن  از لحاظ نقشه يك معبد دور ستوني است و عرض ان اندكي از يك دوم طولش بيشتر است.

مقصوره پارتنون از دو قسمت تشكيل شده: بخش كوچكتر وبخش بزرگتر.

بخش بزرگتر ان تنديس اتنا پارتنوس كه از عاج و طلا   بوده به بلندي. تقريبا دوازده مترتوسط في دياس نصب شد .

بخش كوچكتر ان به عنوان گنج خانه اتحاديه دلوس طراحي شده بود.

در دو اتاق اين معبد به طريقي متفاوت اراسته شده /كه در گنج خانه دو رديف ستون كوچك براي نگه داشتن سقف كاربرد داشته كه به گفته بعضي ها هدف اين رديف ها براي ايجاد بالا خانه يا رواقي بود كه بازديد كنندگان بتوانند تنديس اتنا را ببينند. در ادامه

اسلاید 10 :

بناي امروزي پارتنون يك رستوران است/كه در جريان تاريخ طولاني اش دستخوش تحولات بسياري شد.مثل :زماني يك معبد يوناني بود/زماني كليساي مسيحي/زماني ديگر هم مسجد عثماني .

چون در سال  1687 انبار مهمات عثماني بوده  در جنگ با  ونيزي ها يك گلوله به مركز ساختمان  برخورد كرد و منفجر شد.در طي يك صد سال گذشته توانستند ستون بندي هاي ان را  باز گردانند ولي مركز ان همچنان ويران باقي مانده.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید