بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

  • آذری سبکی در معماری اسلامی ایران منسوب به آذرباییجان,مشهور به سبک مغول یا ایرانی _مغول و مقارن با دوره ی حکومت ایلخانان بر ایران است.

اسلاید 2 :

  • سبک آذری در بی دگرگونی هایی که بر اثر اوضاع سیاسی,اجتمایی,...که در سبک رازی بدید آمد,از مراغه آغاز شد و با سبک مغولی راه تیریز و سلطانیه را بیموده و به سراسر ایران و خارج ایران نفوذ کرد و روز به روز آراسته تر شد.

اسلاید 3 :

  • این سبک با آمیزش و ترکیب و تلفیق معماری جنوب و سنت ها و روش هایی که از روزگاران کهن,بومی آذربایجان شده بود بدید آمد و به حق نام آذری گرفت.

اسلاید 4 :

  • سبک آذری به دو شیوه قابل تفکیک می‌باشد:

الف: شیوه ی اول سبک آذری مربوط به دوره‌ی ایلخانی به مرکزیت تبریز


  • ب: شیوه ی دوم سبک آذری مربوط به دوره‌ی تیموری به مرکزیت سمرقند

اسلاید 5 :

_ویژگی‌های شیوهالف:

1.
ساخت بناهای سترگ و عظیم


  1. توجه به تناسبات عمودی بنا

  2. ساخت ایوان با پلان مستطیل شکل

  3. تنوع در ایوان سازی
  4. استفاده از تزئیناتی چون گچ‌بری، کاشی زرین فام کاشینقش برجسته.

_ویژگی‌های شیوهب:

    1.ساخت ساقه (گلوگاه بین فضای گنبد و گنبد خانه)

    2.ایجاد سطوح نا صاف در تمامی بناها

    3.استفاده از تزیینات کاشی معرق و موزاییک کاری

اسلاید 6 :

آنالیز سازه ای:

  • از تغييرات اصول سازه در اين شيوه پيدايش گنبدهاي مخروطي و هرمي شكل گنبدهاي دوپوشته ( دو پوسته ) و ايوانهاي بلند با قوس هاي تيز است . در نماسازي نيز تحولات شگرفي در گره سازي و معرق به وجود آمده است .
  • در شيوه هاي خراساني ، رازي و آذري و به خصوص شيوه اصفهاني انواع قوس ها و پوشش ها به وجود آمد و كاربرد آنها رواج يافت . تاق ها وسيع بنا گرديد و گنبدهاي در ابعاد مختلف به صورت تك پوش يا درپوش ساخته شد .
  • شيوه پارتي :
  • با پيدايش حكومت هخامنشي در ايران و اوجگيري تمدن و عمران و آباداني ايران زمين طرح هايي كه به اجرا در آمد اصولي متفاوت از بناهاي قبل از دوران هخامنشي است .
  • شيوه اصفهاني : اين شيوه ازدوران تيموريان آغاز مي شود و دردوره صفويه به نهايت اوج خود مي رسد و تا دوران معاصر اوليه مي يابد

اسلاید 7 :

گنبد مخروطی:

این نوع بوششها را گنبد های کله قندی کند نیز می گویند مقطع این نوع گنبد قطری برابر بشت تا بشت بایه و ستون های زیرین دارد و در هیچ جا قطر ان از قطر دهانه بیشتر نمی شود.

اسلاید 8 :

  • تزئینات معماری سبک آذری:
  • معماری این دوره شاهد تحولاتی ویژه در تزئینات است؛گچبری,کاشی کاری,آجر کاری با مهارت خاص در تزئینات بناها بکار رفته است.گچبری این دوره و دوره های متقدم و متاخر برتری داشته است.

اسلاید 9 :

سیر تکاملی کاشیکاری در ایران:

کاشی کاری یکی از روشهای دلبذیر تزیین معماری در تمام سرزمین های اسلامی است.تحول وتوسعه کاشی ها از عناصر خارجی کوچک رنگی در نما های آجری آغاز وبه بوشش کامل بنا در آثار تاریخی قرون 8 و 9 هجری انجامید.

در سرزمین های غرب جهان اسلام که بنا ها اساسا سنگی بود,کاشی های درخشان رنگارنگ بر روی دیواره های سنگی خاکستری ساختمان های قرن 10 و11 ترکیه,تاثیری کاملا متفاوت اما همگون و بر احساس ایجاد می کرد.جز مهم کاشی لعاب است.

 

اسلاید 10 :


در قرن ششم هجری کاشی هایی با لعاب های فیروزهای و لاجوردی با محبوبیت روز افسون روبرو گردید و به صورت گسترده در کنار آجر های بدون لعاب بکار گرفته شده اند.
تا اوایل قرن 7 هجری ماده قابل اشتفاده برای کاشی گل بوداما در قرن 6 جری یک ماده دست ساز که بعنوان خمیر چینی مشهور است معمول گردید و در مصر و سوریه و ایران مورد استفاده قرار گرفت.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید