بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

موزه ها به عنوان مرکز فرهنگی

موزه ها دارای اهداف مشهبه و یکسانی هستند و به عنوان ساختمان نیزدر بسیاری از مشخصه ها مشترکند.در کل،اهدافاصلی موزه جمع آوری،مستندسازی،حفظ، پژوهش،تعبیرونمایش صورتی از شواهدمادی است.

به منظورنمایش کارهای هنری و اشیای فرهنگی و علمی،موسسه مورد نظرباید حفاظت های لازم در برابر خسارت،سرقت،رطوبت،خشکی،نورآفتاب و گردوغباربه عمل آوردو این آثتر رت بت بهترین نورپردازی به معرض نمایش بگذارد.نمایش بایدبه گونه ای صورت پذیرد که عموم،امکان دید اشیا را بدون هیچ تقلا و تلاش اضافی داشته باشند.این امر،تدابیر کاملاخاصی را در اتاق هایی با شکل مناسب می طلبد.تاسرحدامکان،هرگروه ازتصاویر یک موزه بایددارای اتاقی جداگانه باشندوهرتصویریک دوارمختص به خود،که این به معنای فضاهای کوچک است.زاویه عادی دید انسان از 27 متر بالاتراز سطح چشم آغاز می گردد.این برای یک ناظر ایستاده ؛به این معناست که تصاویری که به خوبی نورپردازی شده اند باید در فاصله 10 کیلومتری و کمتر از 90/4 متربالاتر از سطح چشم یا ،حدودا 70سانتی متر پایین تراز سطح چشم به دیوارآویخته شده باشند.

اسلاید 2 :

بنابراین ضروری است تا سطحی برابر 3-5 مترمربع برای هرتصویر،6-10 مترمربع از مساحت کف رابرای هر مجسمه و1 مترمربع از فضای کابینت،برای هر 400 سکه اختصاص داده شود.محاسبات لازم برای نور پردازی موزه ها و گالری های هنری ،کاملا تئوریک است وکیفیت نور تعیین کننده می باشد.مطابق با مشاهدات انجام شده در بوستون،فضای دید مطلوب روی دیوار بین 30 و 60 رو به بالا،از

نقطه ای در وسط کف اتاق است.

اسلاید 3 :

در کل سه هدف عمده رايت عبارتند از:

ارتباط سيال بين داخل و خارج با گشودگي هاي مداوم و عناصر برنامه ريزي شده افقي بودن چشمگير آنها که ارتباط کامل با زمين به وجود مي آورد . تقارن محوري براي تمرکز سياليت در نقاط مشخص ، براي نمونه در جلوي بخاري يا به سمت منظر اصلي

 ( چشم انداز ) بکار گرفته شده است.

اسلاید 4 :

GUGGENHEIM MUSEUM

New York, New York(1956)

فرانک لوید رایت علاقه زیادی به طرحهای اسپیرال به عنوان پایه و اساس بسیاری از طرحهای خود داشت که نمونه ای از این شاهکارها را بوسیله طراحی موزه گوگنهایم خلق کرده است. طرحی بسیار زیبا و کم نظیر

وی با الهام از زیگوراتهای باستانی تصمیم به طراحی این موزه گرفت. پایه و اساس اصلی طراحی این موزه یگ گالری است که بصورت یک رمپ از طبقه همکف شروع میشود و بالا میرود. در سال 1993 توسط Gwathmey Siegel Associates قسمتهای دیگری به ساختمان این موزه اضافه شد.

اسلاید 5 :

موزه كاگنهيم

Frank Llyod wright, 1867-1959/Newyork city, Newyork, USA 1943-59

سالامون كاگنهيم يك مرد ثروتمند آمريكايي بود كه علاقه جدي و زيادي به جمع كردن كلكسيون‌هاي هنري با ذائقه كليشه‌اي داشت، تا اينكه هيلا ريبي هنرمند را ملاقات كرد كسي كه از مدافعان مدرنيته محسوب مي‌شد او ارتباط نزديكي با رادولف باير نقاش داشت كه بر اين باور بود كه نقاشي‌هايش الهاماتي از روح كيهاني عالم‌اند.

ريبي در سال 1927 به نيويورك نقل مكان كرد جايي كه او گاگنهيم را ملاقات كرد و در سفر اروپايي كه دو سال بعد داشتند آنها را همراهي كرد.

او پولي را در اختيار ريبي قرار داد و راجع به يك موزه با او گفتگو كرد،‌ ريبي به شدت تحت تأثير طراحي‌هاي رايت قرار داشت از نظر ريبي موزه گاگنهيم فضايي امن و سرشار از آرامش بود كه بيشتر مناسب كساني بود كه احساس نياز به يك زندگي فرهنگي را در خود دارند.

اسلاید 6 :

اگرچه رايت بر طبق ايده‌ها و نظرات ريبي طرح را اجرا كرد ولي هرگز دست از اجراي مدرنيته برنداشت رايت سايتي بر روي تپه در مجاورت رودخانه‌ هارسون در نظر گرفته شد اما در نهايت فضايي در خيابان پنجم نزديك موزه متروپليس و در مجاورت پارك مركزي مورد تأييد قرار گرفت.

براي همين امر او به طراحي‌هاي 4-1923 خود رجوع كرد.

طرح شكلي كاملاً مدور دارد كه از دايره‌اي روي هم قرار گرفته شده تشكيل شد كه آ÷رين دايره فرم زيگوراتي به خود مي‌گيرد او رمپهاي شيب‌داري را در داخل نظر گرفت كه بازديدكنندگان بر روي آنها قدم مي‌زدند رايت فكر كرد كه چطور بايد تابلوهاي نقاشي را در اين رمپهاي شيب‌دار به نمايش گذارد به طوري كه هنگامي كه سبك طرحها عوض مي‌شود تماشاچي متوجه شود. رايت براي نمايش نقاشي‌ها از قابهاي شيشه‌اي كه از سقف به طرف ماشين آويزان شده بودند استفاده كرد كه بر روي ديوارهاي منحني قرار مي‌گرفتند. او از آنها به عنوان فضايي براي مباحثات هنري ياد كرد كه در مقايسه با ديگر گالري‌ها از قدرت بسيار زيادي برخوردار بود. رايت بيشتر از بافت طبيعي بتون در ساختمان بهره برد.

اسلاید 7 :

زماني كه پروژه سرانجام افتتاح شده خيل عظيمي از جمعيت هم به لحاظ موقعيت سايت مجموعه و هم به لحاظ جذابيت‌ بنابراين بازديد بدان جا سرازير شدند. به عنوان يك ساختمان موزه طراحي رايت كاملاً بي‌نقص بود و بنا ظاهري شبيه به يك معبد پيدا كرده بود.

موفقيت رايت در انجام پروژه درست از زماني كه آن افتتاح شد به همگان منجمله مخالفانش اثبات شده بود به طوري كه خودشان دست به تعريف و تمجيد برآوردند.

موزه گوگنهايم به زودي تبديل به يكي از جاذبه‌هاي توريستي نيويورك شد و تبديل به محيطي براي ملاقات‌ها و مباحثات مهم هنري گرديد.

اسلاید 8 :

موزه گوگنهايم

Frank Gehry, 1929- / Bilbao, Spain, 1991-7

طرحهاي هنري جديد همچون كاتاليزورهايي در شهرهاي اروپايي در طي دهه 1990 عمل كردند و در Bilbao با موفقيت چشمگيرتري خودنمايي كردند.

اين موزه واقع در منطقه ملي گراي اسپانيايي به نام باسكو طي يك همكاري مابين وزارت كشور و يورك سالامون انجام شد.

مركز گوگنهايم به منظور گردآوري مجموعه‌اي از هنرهاي اصلي طراحي شد.

سايت مجموعه در مجاورت رودخانه نرويون و پل لاسالوكه از عرض آن عبور مي‌ند واقع گرديده است.

سايت ساختمان به گونه‌اي احداث شد تا يك ميدان جديد بوجود بياورد و عابرين پياده را به سوي بنا هدايت كند.

اسلاید 9 :

تسهيلات اصلي در ساختمان شامل رستوران، فروشگاهها و تالار اصلي بود كه در اطراف ميدان جديد گردآوري شده بودند و امكان دسترسي راحت به هر يك فراهم شده بود.

فضاي اصلي موزه به سه نوع نمايشگاه مختلف نياز داشت:

يك مجموعه دائمي، يك مجموعه موقت و مجموعه ديگري از نمايش زندگي و شرح فعاليت هنرمندان.

اين فضاها همگي بر روي فضاهاي خدماتي احداث شدند و با توجه به حس تنوع طلبي‌گري‌ اين سه قسمت با سه طرح مختلف اجرا شدند.

در مجموعه دائمي از شيوه‌هاي سنتي استفاده شد اتاقها همگي مربع شكل در سطوح مختلف بوجود آمدند.

مجموعه موقت نيز در فضاي كاملاً مستطيل شكل بوجود آمد.

و سرانجام مجموعه نمايشگاه نيز با به كارگيري فرمهاي فضايي با مشخصه‌هاي خاص فراهم آمد. همه اين فضاهاي بوجود آمده توسط يك فضاي مركزي قابل دسترس هستند. اين بنا در بين مؤثرترين و ديدني‌ترين ساختمانهاي قرن بيستم با سطوح متنوع و سطوح شيشه‌اي به كار رفته از زيبايي منحصر به فردي برخوردار است.

اسلاید 10 :

بنا با ارتفاع 45 متري از سطح رودخانه بالا آمده و حجم فلزي عظيمي با كلاهكي بر سر همچون تنديسي تاج گذاري شده است و اين فلز غول پيكر با انعكاس نورها به يك طغيان نوري مي‌انجامد كه در نوع خود بي‌نظير است.

به لحاظ مصالح پوشش خارجي پروژه از دو نوع مصالح بوجد آمده كه تا حدودي يادآور پروژه اپراي سيدني است.

فضاي داخلي از سكوهاي سنگ آهكي اسپانيايي و سطوح تيتانيومي تشكيل شده است اين موزه به عنوان سمبلي در شهر در راستاي توسعه شهري و جذب توريست بسيار موفق عمل كرد و به لحاظ سياسي و فرهنگي بحث انگيزترين فرم امپرياليستي فرهنگي محسوب شد كه از يك هنر نوين جهاني منشأ گرفته بود و در راه اندازي و پيشرفت فرهنگ محلي گامي مؤثر محسوب مي‌شد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید