بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

پی سازی

نخستین مرحله در ساختن ساختمان پی سازی است که این کار بعد از گودبرداری و پی کنی باید صورت گیرد.

ابتدا از زمین یا ساختمان مورد نظر باید بازدید کرد.پس از تخریب ساختمان قدیمی و تبدیل آن به یک زمین خالی نوبت به بررسی پستی و بلندی زمین میرسد که این کار به وسیله عملیات نقشه برداری توسط مهندسین نقشه برداری انجام میگیرد.سپس اقدام به عملیات گودبرداری و خاکبرداری میکنیم. همچنین باید محل چاه های فاضلاب و چاه آبهای قدیمی و مسیر قنات های قدیمی که ممکن است در هر زمینی موجود باشد تعیین شده و محل آن نسبت به پی سازی مشخص میگردد و در صورت لزوم میبایست این چاه ها با بتن و یا شفته پر شوند و بعد باید محل احداث ساختمان نسبت به زمین تعیین شده و زوایای آن کاملاً معلوم شده و با نقشه ساختمان مطابقت داده شود.

اسلاید 2 :

٭ ابعاد پی:

عرض و طول و عمق پی ها کاملاً بستگی به وزن ساختمان و قدرت تحمل خاک محل ساختمان دارد.در ساختمانهای بزرگ قبل از شروع کار بوسیله آزمایشات مکانیک خاک قدرت مجاز تحملی زمین را تعیین نموده و از روی آن مهندس محاسب ابعاد پی را تعیین مینماید.ولی در ساختمانهای کوچک که آزمایشات مکانیک خاک در دسترس نیست باید از مقاومت زمین در برابر بار ساختمان مطمئن شویم.اغلب مواقع قدرت مجاز تحملی زمین برای ساختمانهای کوچک با مشاهده خاک پی و دیدن طبقات آن و طرز قرار گرفتن دانه ها به روی یکدیگر و یا ضربه زدن به وسیله کلنگ به محل پی قابل تشخیص میباشد.

اسلاید 3 :

٭ انواع پی ها:

1- پی تک

2- پی نواری

3- پی گسترده

٭ عمق پی های نواری:

در زمین های خوب حداقل عمق پی های نواری 50 سانتیمتر میباشد و اگر در این عمق به زمین بکر دسترسی نباشد باید عمق پی را تا زمین بکر ادامه بدهیم یا از شمع کوبی استفاده کرد.

٭ عرض پی:

معمولا عرض پی قدری بزرگتر از عرض دیوار روی آن ساخته میشود. زیرا اولاً همیشه فشار وارده و سطح تحت فشار با هم نسبت معکوس دارند.ثانیاً فرض بر این است که بار وارده بوسیله دیوار یا ستون به پی با زاویه 45 درجه منتقل میشود. بدین جهت عرض پی را بزرگتر از عرض دیوار میگیرند.

اسلاید 4 :

پله

پله در ساختمان

جاي پله در ساختمان بايد طوري انتخاب شود كه به راحتي در دسترس بوده و حداكثر نقاط مختلف ساختمان از آن نصف طول ساختمان تجاوز نكند. به اين معني كه در ساختمان‌هاي بزرگ، سعي مي‌شود كه پله را در وسط قرار دهند. در ساختمان‌هاي بزرگ كه داراي راهروهاي طولاني است، فاصله دو پله نبايد از 60 متر تجاوز نمايد. در بيمارستان‌ها اين رقم حتي به 50 متر كاهش

اسلاید 5 :

مي‌يابد، به‌طوري كه حداكثر فاصله اطاق‌ها از پله بين 30 تا 25 متر باشد.

پله بايد طوري در ساختمان پيش‌بيني شود كه حتي‌المقدور در معرض ديد بوده و از راهرو و حياط مشاهده شوند. اين موضع به خصوص در ساختمان‌هاي بزرگ و عمومي حائز اهميت است.

اگر اندازه كف را كوچك و ارتفاع را نسبت به آن زياد بگيريم، عبور از آن ناراحت و مشكل است، اشكال زير عبور از پله‌هايي با اندازه‌هاي مناسب و نامناسب را نشان مي‌دهد.

اسلاید 6 :

شيشه

شيشه‌گري، يكي از قديمي‌ترين حرفه‌هايي است كه بشر بدان اشتغال داشته است. در ايران نيز پيشينه‌اي طولاني دارد. ساخت اشياء و لوازم ساده، اولين مرحله در اين صنعت بوده است. شيشه‌سازي، در نخستين ادوار تاريخي اسلامي رونق يافت، زيرا هنري بود كه در مساجد و زيارتگاه‌ها و تزئينات مذهبي جلوه خاصي داشته و مورد استفاده مي‌گرفت. در زمان شاه عباس با ساخت چراغ‌هاي مساجد و نصب شيشه‌هاي رنگي به در و پنجره‌هاي، صنعت شيشه‌سازي دوباره احياء شد و به دستور او شيشه‌گران ونيزي را براي رونق بخشيدن به اين صنعت به ايران آوردند.

اسلاید 7 :

نكته مهم در مورد شيشه اين است كه در درجه حرارت‌هاي بالا شيشه مثل هر مايع ديگري رفتار مي‌كند، اما با كاهش دما، گرانروي آن افزايش مي‌نمايد و در نهايت بدون آنكه آرايش مولكولي منظمي داشته باشد (كريستالي شود) به جسمي سخت بدل مي‌گردد.

شيشه از نظر ساختمان مولكولي مانند مايعات نامنطم است، ولي اين ساختمان غيرمنظم ديگر متحرك نيست. بخاطر همين خاصيت است كه از اكسيدهاي سيليسيم و بور براي توليد شيشه استفاده مي‌شود. شيشه‌هاي سليسي خالص، خواص منجر به فردي دارند، ولي بخاطر هزينه بسيار بالايي كه براي ذوب كردن سيليس لازم است (1723oc)، بسيار گران قيمتند و فقط براي كارهاي بسيار خاص توليد مي‌شوند. بنابراين به علت عوامل اقتصادي و نيز و خواص مورد انتظار از محصول، تعديل كننده‌هايي در توليد شيشه‌هاي سيليسي بكار مي‌روند. اين مواد با كاهش نقطه ذوب، كاهش گرانروي و تغيير تركيبات شيميايي خواص لازم را در شيشه ايجاد مي‌كنند.

 

اسلاید 8 :

ديوار

با نیروهای جانبی مؤثر بر یک سازه ( در اثر باد یا زلزله ) به طرق مختلف مقابله می شود که اثر زلزله بر ساختمانها از سایر اثرات وارد بر آنها کاملا متفاوت می باشد . ویژگی اثر زلزله در این است که نیروهای ناشی از آن به مراتب شدیدتر و پیچیده تر از سایر نیروهای مؤثر می باشند . عناصر مقاوم در مقابل نیروهای فوق شامل قاب خمشی ، دیوار برشی و یا ترکیبی از آن دو می باشند . استفاده از قاب خمشی به عنوان عنصر مقاوم در مقابل نیروهای جانبی بخصوص اگر نیروهای جانبی در اثر زلزله باشند احتیاج به جزئیات خاصی دارد که شکل پذیری کافی قاب را تأمین نماید .این جزئیات از لحاظ اجرایی غالبا دست و پاگیر بوده و در صورتی می توان از اجرای دقیق آنها مطمئن شد که کیفیت اجرا و نظارت در کارگاه خیلی بالا باشد از لحاظ برتری می توان گفت که دیوار برشی اقتصادی تر از قاب می باشد و تغییر مکانها را کنترل می کند در حالی که برای سازه های بلند قاب به تنهایی نمی تواند در این زمینه جوابگو باشد

اسلاید 9 :

دیوار های فولادی : بعضی مواقع ورقهای فولادی به عنوان دیوارهای برشی بکار می روند . برای جلوگیری از کمانش موضعی چنین دیوارهای برشی فولادی لازم است از تقویت کننده های قائم و افقی استفاده شود.

اسلاید 10 :

دیوارهای مصالح بنایی : از دیر زمان در ساختمانهای مصالح بنایی از دیوارهای مصالح بنایی توپر غیر مسلح استفاده می شده است ولی روشن شده است که این دیوارها از نقطه نظر مقاومت در مقابل زلزله ضعف دارند و لذا اکنون به جای آنها از دیوارهای برشی مسلح نظیر دیوارهای با آجر تو خالی و پر شده با دوغاب استفاده می شود . 4-دیوارهای برشی بتن مسلح : نوع دیگری از دیواهای برشی ، دیوارهای برشی بتن مسلح است که در این مقاله به آن می پردازیم. یکی از مطمئن ترین روشها برای مقابله با نیروهای جانبی استفاده از دیوار برشی بتن مسلح است . دیوار برشی به عنوان یک ستون طره بزرگ و مقاوم در برابر نیروهای لرزه ای عمل می کند و یک عضو ضروری برای سازه های بتن مسلح بلند و یک عضو مناسب برای سازه های متوسط و کوتاه می باشد . انواع دیوار برشی بتن مسلح : دو نوع دیوار برشی بتن مسلح وجود دارد

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید