بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

چکیده

 

فرودگاه یک نوع ساختان ویژه از نیمه دوم قرن بیستم است.درست به مانند زمین گلف،فرودگاه هیچ مشابهی در عملکرد،مقیاس و فرم ندارد.با وجود شباهتهایی از برخی جهات به ترمینالهای راه آهن،یک فرودگاه مدرن اندازه و حجم خاص خود را دارد.از فرودگاه، فرد به آسمانها سفر می کند و در عرض چند ساعت قاره ها را می پیماید.فرودگاه با باندها و ساختمانهای ترمینالش مقیاس بسیار بزرگی دارد و اکثر دیگر ساختارهای شهری در برابر آن کوتاه جلوه میکنند.فرودگاههای بزرگ بین المللی از جمله "هیث رو"در لندن در سال تقریبا به اندازه جمعیت کل یک کشورجابجا می کنند.

اسلاید 2 :

Òبا بیش از 55 میلیون مسافر این فرودگاه یک مرکزبزرگ بین المللی می باشد.به عنوان سومین فرودگاه پرترافیک جهان،با ساختمانها،راه ها و بخشهای تجاری،"هیث رو"یک تمامیت شهری خودکفاست و این به وضوح بیش از تنها یک فرودگاه است؛یک شهر با قوانین خود،همراه با ساختمانهای ترمینال و لندمارکهای عمومیش.این بناها به علاوه هتلها،پارکینگها،مراکز کنفرانس و نیز مراکز تجاری.از منظر فرهنگی،اقتصادی و نیز اجتماعی،فرودگاه مدرن نقطه تبادل جدیدی میان انسانها،شرکتها و ملتهاست.

Òفرودگاه ساختمان جوهری دوران مدرن است.جریان سیل آسای مسافرانی که وارد و خارج می شوند،تعداد مشابهی مشایعت کننده که حاضرند تا مسافران را همراهی کنند و نیز کسانی که از فرودگاه به عنوان مقصدی تفریحی یا کاری استفاده می کنند،ساختمان ترمینال را به مجمعی بزرگ و مدرن بدل می کنند.

اسلاید 3 :

در واقع فرودگاه یک موجود تک کارکردی نیست بلکه ترکیبی است از فعالیتهایی که بدون وقفه در ساختمانی با مقیاس بزرگ صورت می گیرند.طراحی چنین ساختاری نیاز به توان درک وابستگی های فرهنگی و نیز عملکردی زندگی مدرن دارد.فهم موقعیتهای فراوانی که علاقه شدید به مسافرت های هوایی ایجاد می کند.

در رساله حاضر مباحثی در مورد طراحی فرودگاه مورد بحث و تحقیق قرار گرفت.نظر به اینکه سفرهای هوایی اهمیت خاصی در جامعه امروز ما دارند،لذا ضرورت احداث فرودگاه در سطح کشور به روشنی احساسس میگردد.

در این پروژه گزارش مطالعات اولیه جهت طراحی فرودگاه بین المللی شیراز و اطلاعات لازم جهت طراحی این مجموعه در شهر به همراه روند طراحی ذکر شده است.

اسلاید 4 :

در این راستا ضرورت انجام پروژه و علت انتخاب آن در فصل اول،حمل و نقل هوایی و مدلهای مختلف آن و تاریخچه و انواع مختلف آن در فصل دوم،مبحث فرودگاه به طور خاص به عنوان یکی از انوا ع حمل و نقل هوایی در فصل سوم بررسی خواهد شد.

در فصل چهارم برنامه ریزی پایانه فرودگاه،اجزای آن و استانداردهای آن مورد،در فصل پنجم بررسی سایر ساختمانهای مربوط به یک فرودگاه،در فصل ششم ملاحظات تکنولوژیکی نظیر برق،سوختگیری،پستهای امنیتی،هواشناسی و در فصل هفتم به بررسی مصادیقی پرداخته شد.

در فصل هشتم استان فارس و شهر شیراز و در فصل نهم بستر طرح مورد مطالعه قرار گرفت.در فصل دهم سطوح مورد نیاز،فصل یازدهم مبانی و اصول طراحی و فصل دوازدهم طراحی ترمینال بررسی و انجام شده است.

 

واژه های کلیدی:حمل و نقل هوایی،فرودگاه بین المللی،پایانه

اسلاید 5 :

ضرورت انتخاب پروژه

با توجه به رشد روزافزون تکنولوژی و صنعت از یک طرف و ازدیاد جمعیت از طرف دیگر،ما شاهد توسعه ترابری هوایی در بسیاری از نقاط کشور هستیم،و از آنجا که استان فارس با جاذبه های توریستی-تفریحی بسیار و نیز جاذبه های صنعتی و اقتصادی و تبدیل شهر شیراز به یکی از مناطق مهم کشور و همچنین با توجه به دسترسی دیگر نقاط کشور به استان فارس بهترین و سریعترین وسیله جابجایی،حمل و نقل هوایی و استفاده از پرواز می باشد.

سیاستهای دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای ارتباط بهتر و بیشتر با سایر ملل و همچنین بازار جدید جهانی توجه بیشتر به فرودگاه شیراز ضروری است

اسلاید 6 :

تبیین سوژه

پروژه طراحی فرودگاه به لحاظ عنوان و نوع سوژه،مقوله ای نیست که از قبل تجربه نگردیده یا نیازمند تدوین قانونمندی ها و شیوه های خاصی برای مطالعه و طراحی باشد . فرودگاهها دارای ویژگی های عملکردی و فضایی مشخصی هستند که به طور حتم بایستی در طراحی،مد نظر قرار گیرند.

پروژه حاضر نیز،ناگزیر است از مشخصات و اصول پایه یاد شده تبعیت نماید و آنچه که موجب تنوع و تفاوت در محصول نهایی می گردد،خصوصیات بستر طراحی و انتظارات و چگونگی برنامه ریزی نهایی طرح و نیز ایده های گزینش فرم و شکل می باشد.

اسلاید 7 :

اهداف

همنشینی فضاهای عملکردی و استقرار عناصر مختلف معماری در کنار یکدیگر به طوری که بتوانند در کل ، مجموعه ای کارا در پاسخ گویی به الزامات پرواز و جابجایی از طریق هوایی را پدید آورند از مهمترین مسائل مطرح در طراحی فرودگاه می باشد.

یکی دیگر از هدفهای پروژه طراحی فرودگاهی می باشد که بتواند پاسخ گوی نیازهای آینده ترافیک هوایی ، با توجه به رشد روزافزون ارتباطات و توسعه صنعت توریسم و نیز صرفه جویی در زمان جابجایی افراد و کالا با در نظر گرفتن استانداردها می باشد.

اسلاید 8 :

در این تحقیق سوژه به اجزای تشکیل دهنده آن تفکیک گردیده و فهرست مطالعاتی مدونی که در آن جایگاه هر کدام از اجزا و ارتباط آنها با سایر اجزا مشخص شده ، تنظیم و بر مبنای نمودار مطالعاتی به بررسی دقیق هر کدام از عناصر و عوامل با بهره وری از منابع کتابخانه ای و تحلیل نمونه های موجود پرداخته شده است.

روش پژوهش و مراحل انجام آن به صورت زیر می باشد :

بررسی میدانی – مطالعات کتابخانه ای – بررسی نمونه های داخلی و خارجی موفق – نتیجه گیری – بررسی استانداردها – بدست آوردن احکام طراحی و در نهایت طراحی می باشد.

Ò

اسلاید 9 :

تاریخچه ترابری هوایی

« ریگر بیکن » اولین کسی بود که بر روی پرواز پرنده ها مطالعاتی انجام داده و در سال 1266 پیشگویی کرد که منبع انرژی برای پرواز را می توان از آتش استخراج نمود . تجربیات هوایی ، با پرواز بالن شروع گردید و اولین پرواز در 17 دسامبر سال 1903 توسط یک تعمیرکار دوچرخه بنام « ارویل رایت » با هواپیمایی سنگین تر از

هوا انجام گرفت . او توانست 35 متر ( 120 فوت ) در هوا در شهر کیت تی هاواک ، از ایالت کارولینای شمال حرکت نماید .

Ò

اسلاید 10 :

 گنجایش هواپیما

حمل و نقل هوایی در ابتدا با استفاده از هواپیماهایی با ظرفیت کم انجام می گرفت ، پروژه های بعدی در راه تقلیل مخارج هواپیما باعث شد که در مدت کوتاهی بر ظرفیت هواپیماها افزوده گردد . معمولا هواپیماهایی با برد متوسط و کوتاه گنجایش 80 تا 120 مسافر را دارند . هواپیماهای دور پرواز با هواپیماهایی آغاز به کار کردند که ظرفیت آنها 140 تا 150 مسافر بود . سپس با به کار افتادن هواپیماهای غول پیکر با ظرفیت تقریبا 450 نفر مسافر ، جهش قابل ملاحظه ای در امر ظرفیت 250 مسافر برای مسافت های با برد متوسط به کار گرفته می شوند .

Ò

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید