بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

—چكيده:

—امروزه با قرار گرفتن آلودگي صوتي در زمره آلودگي هاي محيطي ما و تاثيرات منفي آن بر زندگي بشر و نيز تردد خودروها به عنوان يك منبع آلودگي از نوع آلودگي صوتي نوع غير ثابت در سطح شهر ها و جاده ها مي باشند.لذا ما در اين بحث پارامترها و بخش هاي توليد كننده پارازيت و ارتعاش صوتي در خودروها را بررسي كرده و نيز طراحي هاي لازم  براي كاهش و نيز به حداقل رسانيذن اين آلودگي هاي صوتي در خودرو ها را انجام  مي دهيم .ابتدا ميزان آلو.دگي صوتي بخش هاي جداگانه خودرو را كه توليد ارتعاش و نويز كرده و نيز هر يك از قسمتهاي مولد آلودگي صوتي را بر حسب d.b  (دسي بل ) توليد مي كنند را اندازه مي گيريم.

—در ادامه خواهيم ديد كه بعضي از اين آلودگي ها تحت تاثير شرايط جاده اي و عوامل طبيعي مانند باد تغيير خواهند كرد و پارامترهاي راحتي سرنشين در خودروها كه هدف ما از بررسي بحث مي باشد را تحت الشعاع قرار مي دهد.

اسلاید 2 :

مقدمه

اعتقاد بسیاری از کارشناسان محیط زیست  بر این است که در چند سال اخیر سرو صدا نیز از نظر آلودگی محیط زیست در ردیف سایر آلوده کننده ها ، همچون آب و هوا قرار گرفته است میزان سر و صدا نیز همانند آلودگی هوا به نسبت ازدیاد تمرکز جمعیت افزایش می یابد و  به خصوص زندگی ماشینی و توسعه صنعتی و استفاده از امکانات تکنولوژی میزان سر و صدا را افزایش می دهد . استفاده از وسایل نقلیه نظیر هواپیما ، خودروی مسافر بری ، خودروی باربری، موتورسیکلتها و سایر منابع صدا اعم از کارخانجات تولیدی و غیره گواه این واقعیت هستند که آلودگی صدا در برخی موارد خطرناک تر از آلودگی هوا می باشد  .

اسلاید 3 :

—اثرات ناشی از سر و صدا :

نخستین اثر سر و صدای زیاد بر روی  بدن انسان کری موقت یا دائمی است و علاوه بر آن عوارض دیگری نیز از قبیل تشدید جریان خون ، تحریک اعصاب ، فشار خون در شریانها و در نتیجه امراض قلبی و ایجاد آمادگی جهت پذیرش امراض ویروسی و...

معهذا با توجه به مدارک و تحقیقات موجود ، سر و صدای بیشتر از 75 دسی بل باعث تغییراتی در حالات جسمانی می شود که اهم آن عبارتند از : کوچک شدن دریچه های میترال قلب ، تاثیرات صدماتی روی جداره تمام ارگانیزم بدن و تشدید میزان تنفس و ازدیاد ضربان قلب .

اسلاید 4 :

منابع سر و صدا

1- منابع طبیعی صدا :  شامل صدای رعد و برق ، زمین لرزه ، و...

2- منابع ثابت سرو صدا : شامل صنایع ، نیروگاههای برق و...

3-  منابع غیرثابت سرو صدا : شامل کلیه وسایل نقلیه

4- منابع داخلی سرو صدا : شامل سایل برقی ، موتور های حرارتی

5- منابع متفرقه :  شامل فعالیتهای ساختمانی ، جاده سازی

به طور کلی آلودگی صوتی ناشی از ترافیک به سه دسته تقسیم بندی می شوند : الف – ترافیک هوایی ب – ترن و وسایل ریلی ج – خودروها و وسایل ترافیک شهری

اسلاید 5 :

—کاهش صدای مکانیکی و احتراق :

یک تغییر ساختمان به کار بردن ورقه های فولادی یا پلاستیک با چگالی بالا که می تواند تغییرات زیادی در صدای تابش شده ایجاد کند . یک واشر بین درپوش و بدنه وجود دارد که بر مجموع صدای تابش شده موثر است . انرژی ارتعاشی قالپاق سوپاپ با یک محکم کننده مرکزی کم می شود .

مخزن روغن فولادی متهلک کننده (ساختمان سه لایه ای فولادی ) کاهش می دهد انرژی را در مخزن بدون اثر گذاشتن به انرژی منتقل شده و کاهش انرژی محفظه میل لنگ موتور آب خنک بی صدا تر از موتور هوای خنک با همان قدرت می باشد . چون آب دوتا عمل انجام می دهد :یکی به عنوان عایق می باشد و دوم اینکه جاذب است . یعنی ارتعاشات بوجود آمده در محفظه احتراق را جذب می کند

اسلاید 6 :

—روش های کاهش صدا در مجموعه چرخدنده :

بعد از بررسی صدای دنده های محرک و مسئله سطحهای مهم در برخی راه حل ها برای کاهش صدا به صورت زیر ارائه شده است :

1- بهبود پوسته

2- تولید بهتر چرخدنده ها

3- تغییرات برای چرخدنده ها

4- میرایی

5- عایق کردن

اسلاید 7 :

—تایر ها :

صدای ناشی از تایر ها رقابت زیادی را درمیان سازندگان تایر ایجاد نموده اند . در این میان تولید کنندگان تایر راه حل هایی را در هرچه بی صدا کردن تایر ها بکار برده اند .

—کاهش صدای تایر :

یکی از عوامل مهم و اساسی در کیفیت تولید صدای تایر بر روی سطوح صاف طرح و الگوی تایر می باشد .

برداشت جزیی شیار های افقی به صورت کاستن از پهنای شیار و یا کاستن از عمق آن منجر به ایجاد ضایعات کمتری در حالاتی مانند ترمز گیری و شتاب خواهد داشت لیکن در این صورت اصلاحات کوچکتری نیز در وند سطح صدای خارجی پدید خواهد آمد . یک روش در بکارگیری شیارهای باریک استفاده از تعداد بالای آنهاست . از مزایای این روش می توان به کوچکتر بودن قطعات آج و سختی کمتر انها اشاره نمود که این قطعات کوچکتر در اثر کاهش شدت برخورد با سطح جاده صدای کمتری را ایجاد می کنند .

اسلاید 8 :

بخش دوم:

 بررسي فركانس هاي طبيعي بدنه خودرو ، عوامل آسايش و راحتي در خودرو و بررسي رزنانس و تشديد ارتعاشي

اسلاید 9 :

žمد های کابین سرنشین :

مد کابین دو نوع است مد های دیوار سخت کابین و مد های دیوار قابل انعطاف (مسئله مهم تاثیر گذاشتن ساختار – اکوستیک )

کابین سرنشین با دیوار سخت : در این بخش چهار آرایش مطرح خواهد شد که در شکل نشان داده شده است کابین سرنشین با برداشتن صندلی کابین سرنشین با دو صندلی با باز کردن پنجره در عقب در  و صندلی کابین سرنشین با موج گیر که مانع از حرکت است ، محل غیر واقعی قرار گیری گوش در یک صندلی جلو علت صدای کوچک اختلاف فشار می باشد در رنج مفیدی از فرکانس در عرض کابین می باشد شکل 6-2 آنالیز کابین مانند یک محوطه دو بعدی و یا یک چهارم خط عمودی – طولی نشان دادن قسمت داخلی خودرو . 4 نمونه از المان محدود مشبک می باشد که در شکل 10-2 نشان داده شده است که با آاریش دو صندلی می باشد .

اسلاید 10 :

طول کابین m3.7 و محتوی هوا با چگال( kg/m3) 1.22 و سرعت (m/s ) 341 می باشد . در همه مرز ها دیوارها سخت فرض شده اند در غیر اینصورت با اسم ذکر شده اند .

تخمین نتیجه در فرکانس طبیعی و درحالتی که کابین سرنشین بدون صندلی می باشد و در حالتی که کابین سرنشین بدون صندلی می باشد و در شکل 4 نشان داده شده است محلی که فشار صفر تغییر می کند با خط چین نشان داده شده است و بستگی مرحله با علامت مثبت و منفی نشان داده شده است .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید