بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

غلتک :

غلتکهای (roller) زراعی برای خرد کردن کلوخه ها و متراکم سازی خاک سطحی مورد استفاده قرار می گیرند. این غلتکها مجموعه ای از صفحات فلزی ضخیم و دایره ای شکل هستند که در کنار یکدیگر قرار گرفته و حول یک محور مرکزی می چرخند.

اسلاید 2 :

واحدهای یک غلتک بر رویهم استوانه ای را بوجود می آورند که شیار دار یا دندانه دار است. هر چه طول دندانه ها یا عمق شیار غلتکها بیشتر باشد خردکردن کلوخه ها بهتر انجام شود.

اسلاید 3 :

غلتک زراعی برای خرد کردن کلوخه های درشت و سختی که با دیسک خرد نمی شوند مناسب است هر گاه غلتک زراعی با سرعت زیادی روی زمینهای کلوخه ای کشیده شود، واحدهای غلتک در اثر برخورد با کلوخه ها از زمین بلند شده و مانند پتکی روی کلوخه ها کوبیده

 می گردند این ضربات سبب ترک خوردن و شکسته شدن کلوخه ها میشود.

اسلاید 4 :

پس از خرد کردن کلوخه های سطحی می توان دیسک زد تا کلوخه های خرد شده به زیر رفته و کلوخه های درشت به سطح آیند. دو یا سه توالی غلتک زدن و دیسک زدن برای خرد کردن کلوخه های سخت ممکن است ضرورت داشته باشد.

اسلاید 5 :

از غلتکها برای کشت علوفه نیز استفاده می شود. غلتکهای مورد استفاده مورد استفاده در کشت گیاهان علوفه ای خاک را بطور سطحی خرد کرده و متراکم کمی سازند و محیط مناسبی را برای تماس بذرهای ریز با خاک ایجاد می نمایند. بعضی از ماشینهای کاشت گیاهان علوفه ای دارای دور ردیف غلتک شیاردار هستند.

اسلاید 6 :

طرز قرار گرفتند غلتکها به نحوی است که شیارهای ایجاد شده توسط غلتکهای ردیف جلوئی بوسیله غلتکهای ردیف عقبی پر می شوند.

از غلتکهای مسطح سبک (بدون شیار یا دندانه) برای فشردن زمینهای زیر کشت گندم و جو یا یونجه (در سال اول رشد) که لایه سطحی خاک آنها در اثر یخبندان بلند شده است استفاده می گردد. در زراعت سنتی ایران از ماله ایرانی برای این منظور استفاده می شود.

اسلاید 7 :

بیل مکانیکی  (power shovel) :

 

بیل مکانیکی یکی از متداولترین ماشینهای معدن روباز می باشد در مواردی که سنگهاو مواد معدنی نرم باشند   ٬ این دستگاه عمل حفر و بارگیری را تواما بر عهده دارد در مورد سنگها و مواد معدنی سخت ٬ ابتدا آتشباری انجام میگیرد و سپس از بیل مکانیکی برای بارگیری مواد استفاده میشود .

اسلاید 8 :

  • امروزه برای کار در معادن مواد نرم –به ویژه معادن زغال سنگ – بیلهای مکانیکی بزرگی ساخته شده است که ظرفیت برخی به بیش از 138 متر مکعب نیز میرسد.این ماشین از قسمتهای مختلفی مانند ارابه٬ موتور و جرثقیل٬ دکل ٬بازو و صندوقه تشکیل شده است.

اسلاید 9 :

دراگلین(drag line):

وسیله ای است که  برای خاکبرداری و حفر مواد نرم در قسمتهای گود به کار میرود . شکل عمومی این دستگاه نیز شبیه بیل مکانیکی  اما صندوقه این دستگاه به دو رشته کابل متصل است که به وسیله این کابل ها میتوان آن را در قسمتهای مختلف به کار برد .

اسلاید 10 :

به طور مختصر شیوه کار این دستگاه به این صورت است که ابتدا کابلها را رها میکنند و صندوقه دستگاه را به پایین گودال میفرستندسپس به وسیله کابل دیگری آنرا روی زمین میکشند که به این ترتیب صندوقه از مواد معدنی پر میشود

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید