بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مقدمه

تفكر درباره مرگ ستارگان موجب تعجب و شگفتي است و بشر از كشف چگونگي اين پديده به خود افتخار مي كند.

محاسبه جرم ستاره ها  كاري دشوار بوده و پي بردن به ماده نامرئي بين ستاره ها نياز به نبوغ دارد.اما بشر هر آنچه در مورد ستاره ها ،فيزيك ،انرژي و ماده مي دانست به كاربرد تا يكي از ژرفترين معماهاي طبيعت را حل كند.

او اكنون مي داند ستاره ها چگونه مي ميرند

در اين نمايه از مدارك مبني برمشاهده جهت درك چگونگي اين فرآيند به منظور درك آسانتر آن استفاده شده است.

اين مطالب ما را به سمت آگاهي بيشتر از چگونگي شكل گيري كهكشانها ، سيارات ،منشأ جهان و منشأ حيات پيش مي برد.

جهان ما از اتمهايي تشكيل شده است كه از مرگ ستاره ها بوجود مي آيند.

اسلاید 2 :

پایان زندگی یک ستاره

سراسر زندگی ستاره به یک میدان نبرد شبیه است. نیروی گرانش سعی دارد که ستاره را منقبض و خرد کند، ولی با مقاومت فشار رو به بیرون ماده ستاره روبرو می‌شود، اما سرانجام ستاره تحلیل می‌رود. زمانی که همه سوخت هسته ای ستاره ای به پایان می رسد ،جاذبه بر فشار غلبه يافته و ستاره می میرد. گرانش کنترل را بدست می‌گیرد و ستاره شکل کاملا متفاوتی با ستاره‌ای معمولی و سالم مانند خورشید به خود می‌گیرد. حتی اگر جرم ستاره بسیار زیاد باشد، ممکن است با تبدیل به یک سیاهچاله در اعماق فضا ناپدید شود..

اسلاید 3 :

پایان زندگی یک ستاره

یک ستاره بعد از چند میلیارد سال برای واکنش‌های همجوشی هسته‌ای هیدروژن کافی در هسته اش ندارد.در عوض هلیوم‌های باقیمانده از واکنش‌های قبلی در هسته ستاره مانده اند، در لایه ‌های بیرونی ستاره هنوز مقداری هیدروژن موجود است ولی به مقدار کافی گرم نیستند تا در واکنش هسته‌ای شرکت کنند

بنابراین به دلیل عدم وجود سوخت ستاره شروع به سرد شدن و کوچک شدن می‌کند لایه‌های بیرونی ستاره بر اثر جاذبه به سمت هسته کشیده می‌شوند و همین طور گرم تر می‌شوند بخش بیرونی ستاره به قدر کافی گرم می‌شوند تا فرآیند همجوشی هسته‌ای را شروع کند ستاره منبع انرژی جدیدی می‌یابد سپس پوسته ستاره شروع به سوختن می‌کند و گرمای تولید شده باعث منبسط شدن ستاره می شود.

غول سرخ یک ستاره بزرگ و درخشان است که در مرحله دوم عمرش به سر می‌برد همجوشی هسته‌ای در لایه بیرونی مرکز این ستاره اتفاق می‌افتد.

هسته این ستارگان بسیار فشرده از جنس هلیوم است و دمای سطح آنها کم می‌باشد حدود ۵۰۰۰ درجه سانتی گراد.

اسلاید 4 :

کوتوله های سرخ

ستاره هاي با جرم كمتر از 0.4 جرم خورشيد تنها قسمت هدايت گرما را دارند.

 

اسلاید 5 :

ستاره هاي مانند خورشيد(خورشيدي)

ستاره هاي خورشيدي (4-0.4 جرم خورشيد) هسته اي از هليم را تشكيل مي دهند.

 

اسلاید 6 :

کاهش جرم ستاره ها

ستاره هایی مانند خورشید دائماً جرم خود را در باد های ستاره ای از دست می دهند.

هر چه جرم ستاره بیشتر باشد بادهای ستاره ای آن هم قوی تر است.

باد ستاره ای به جریانی از گاز که از جو ستاره خارج می‌شود می‌گویند. شدت باد ستاره‌ای در ستارگان گوناگون شدیداً متفاوت است و در هر زمانی با اوقات دیگر تفاوت دارد. ستارگان داغ، درخشان، بزرگ، و پرجرم مانند فراغول ها و ابرغول ها بادهای ستاره‌ای نیرومندی دارند که سرعتشان گاه به هزاران کیلومتر بر ثانیه می‌رسد.

اسلاید 7 :

واپسین نفسهای ستاره های خورشیدي:
 سحابی سیاره‌نما

یک سحابی سیاره‌‌‌نما نوعی سحابی گسیلشی است که از گاز و پلاسما تشکیل شده‌است این نوع سحابی‌ها پس از مرگ ستارگان به وجود می‌آند. این نام از قرن هجدهم به وجود آمده‌است و هنگامی که به علت حلقوی بودن این سحابی‌ها(که خود به خاطر انفجار ستاره‌است) در تلسکوپ‌های ضعیف به شکل یک سیاره دیده و اشتباه گرفته می‌شد. مدت عمر این سحابی‌ها کوتاه و حدود ده هزار سال در مقابل با عمر چند میلیون سالهٔ ستاره است.

اسلاید 8 :

باقيمانده ستاره هاي خورشيدي: كوتوله هاي سفيد

در طی زندگی یک ستاره در دوران پیری برخی از ستارگان که از حد مشخصی بزرگ‌تر باشند به سیاهچاله و اگر از این حد کوچک‌تر باشند تبدیل به کوتوله سفید می‌شوند.ماده تشکیل دهنده کوتوله‌های سفید به اندازه‌ای به هم فشرده‌است که یک قاشق غذاخوری آن چند تن وزن دارد.

کوتوله‌های سفید، که تعدادشان در کهکشان ما نسبتاً زیاد است، آخرین مرحله تکامل بسیاری از ستاره‌ها هستند. ستاره‌هایی که جرمشان تقریباً معادل جرم خورشید (2/1 جرم خورشید) و یا کمتر از آن است به احتمال زیاد همگی به کوتوله سفید تبدیل می‌شوند. این اصطلاح برای توصیف مرحله‌ای از تکامل ستاره‌ای به کار می‌رود که ستاره پس از تبدیل شدن به غول سرخ، در آن مرحله از انقباض باز می‌ایستد. در مرحله کوتوله سفید، ماده ستاره‌ای فشرده می‌شود و به جسمی کم نور، به اندازه‌ای بسیار کوچک، به بزرگی زمین، تبدیل می‌شود. از آنجا که ستاره دیگر هیچ منبعی برای تولید انرژی ندارد، سرد می‌شود. پس یک کوتولهٔ سفید، ستاره‌ای است که دیگر سوخت هسته‌ای اش تمام شده و در نتیجه بسیار فشرده و کوچک می‌شود. چنین ستارگانی بسیار داغ هستند ولی آهسته آهسته دمای خود را از دست می‌دهند.

اگر جرم ستاره‌اي بيشتر از خورشيد باشد، فشار فرو ريزش مرحله كوتوله سفيد را نيز پشت سر مي‌گذارد و متوقف نمي‌شود. فرايند فرو ريزش تا جايي كه قطر ستاره به حدود ده كيلومتر برسد، ادامه پيدا مي‌كند. در اين نقطه ، ستاره گلوله‌اي چگال از ذرات هسته‌اي است كه آن را ستاره نوتروني مي‌نامند. يك فنجان از ماده آن ، يك ميليون ميليون تن وزن دارد.

اسلاید 9 :

ستاره هاي خورشيدي، هسته اي از كربن-اكسيژن بوجود مي آورند كه گداخت  كربن را سبب نمي شود.

پوسته سوزان هليم سبب انباشته شدن كربن و اكسيژن به روي هسته مي شود.هسته كربن –اكسيژن متلاشی    می شود و تبديل به ماده بيشكل با چگالي بسيار بالا مي شود.

اسلاید 10 :

كوتوله سفيد:

باقيمانده بيشكل(دژنره) ستاره اي

هسته : كربن-اكسيژن

چگالي بسيار بالا

جرمي به اندازه يك قاشق چايخوري از كوتوله سفيد برابر 16 تن وزن دارد.

يك تكه كوچك از ماده كوتوله سفيد وزني بيش از يك كشتي اقيانوس پيما دارد.

جرم :معادل جرم خورشيد

دما:25000 درجه كلوين

درخشش:0.01 نور خورشيد

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید