بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

معماری رنسانس 

معماری رنسانس به معماری اروپا در سده‌های ۱۵ و ۱۶ میلادی (دورهٔ رنسانس) اطلاق می‌شود که از مشخصه‌های آن، نوزایی عناصر فرهنگی روم و یونان باستان بود. 

اسلاید 2 :

►معماری رنسانس آغازین ۱۲۰۰-۱۴۰۰ م

►معماری رنسانس میانی ۱۴۰۰-۱۵۰۰ م

►معماری رنسانس پیشرفته ۱۵۰۰-۱۶۰۰ م

با وجود این‌که در تاریخ هنر، آغاز رنسانس به اموری همچون سال فتح قسطنطنیه در سال 1453 به وسیله سلطان محمد فاتح و تشکیل حکومت عثمانی به جای دولت بیزانس، یا پایان یافتن بیماری طاعون و اموری از این قبیل نسبت داده شده است؛ اما در نزد مورخان هنر این امر یقینی است که رنسانس هنری از ایتالیا آغاز شده، بدین ترتیب که هنرمندان ایتالیایی بر خلاف دیگر کشورهای اروپایی حاضر نشده بودند به سبک گوتیک در معماری تن دهند و حتی این مفهوم را به صورت طعن و استهزا برای این سبک به کار می‌‌بردند و علیه سبک گوتیک عصیان نموده و به سوی سبک جدید حرکت کردند.

اسلاید 3 :

معماران مشهور رنسانس 

-آلبرتی :از کارهای مشهور او کلیسای سن آندئا -سن فرانچسکو و ویلای روچلای است .او 20 الی 30 اثر مشهور دارد که یکی دیگر از آثار او کلیسای سانتانوولا می باشد.

2-فیلیپو برونلسکی :اولین ساختمان مربوط به رنسانس را ساخته و حرفه اصلی او طلاسازی است. ولی قشنگترین گنبد دوره رنسانس را درست کرده که دومین گنبد بزرگ دنیاست .(گنبد بزرگ کلیسای کاتدرال یا جامع فلورانس که خود کلیسا مال دوره گوتیک است ولی گنبد آن در دوره رنسانس ساخته می شود و اولین سازه رنسانس است .اسم این کلیسا سانتا ماریادلافیوره است که الگو و نماد شهر فلورانس است که گنبدی 8ضلعی به رنگ سفید و آجری است .خود گنبد آجری است و زه های آن سفید رنگ است .دهانه ی این گنبد 42 متر است که بعد از پانتئون که 43 متری است بزرگترین گنبد ساخته شده در جهان بود )

از کارهای دیگر برونلسکی ساخت بیمارستان برای کودکان یتیم است و همینطور ساخت نمازخانه ای به نام پاتزی pazzi chapel

این 3 مورد از بهترین کارهای برونلسکی است .کارهای او کاملا شبیه کارهای روم و یونان است و در کارهای او طاق و قوسهای زیادی وجود دارد او در ساخت کلیسا از سنتوری بزرگ و یک قوس بزرگ در ورودی استفاده می کند

این 3 مورد از بهترین کارهای برونلسکی است .کارهای او کاملا شبیه کارهای روم و یونان است و در کارهای او طاق و قوسهای زیادی وجود دارد او در ساخت کلیسا از سنتوری بزرگ و یک قوس بزرگ در ورودی استفاده می کند

اسلاید 4 :

3-کارلو مادرنو :کلیسایی به نام سانتا سوزانا را طراحی می کند در این کلیسا و کلیسای سانتا نوولا ما ترکیبی ریاضی داریم به نام تناسب طلایی .همان تناسب طلایی یونان باستان

اثر دیگر کارلو مادرنو گنبد کلیسای سن پیتر است که پاپ در آنجا ست این کلیسا که در واتیکان قرار دارد شکل صلیبی داشته و در آتش سوزی از بین می رود و در قرن 15 دوباره ساخته می شود.

گنبد این کلیسا را کارلو مادرنو شروع کرد ولی نتوانست ادامه دهد.

4-دوناتو برامانته :یک کاخ به نام فارنزه ساخته که آن را به اتمام نتوانست برساند و میکل آنژ آن را تمام کرد و یک ساختمان دارد با نماد پیشرفت به نام تمپیتو  که گنبدی پایه دار است و زیر آن ستون وجود دارد.

گنبد تمپیتو الگوی ساخت کلیسای سن پیتر می شود .

5-میکل آنژ: از کارهای او طرح اصلی سن پیتر و میدان کامپید ولیو (کاپیتل )در واتیکان است و تمام مجسمه ها ی جلوی سن پیتر و میدان کاپیتل کار میکل آنژ است .

6-رافائل :او بیشتر نقاش و مجسمه ساز است تا معمار .یعنی بیشتر کارهای نقاشی و مجسمه سازی می کرده .

7-لئوناردو داوینچی: مثل میکل آنژ از نابغه های این دوران است .رنسانس یک هنر واقعی و رئالیستی است .و دوران ظهور نوابعی که قبلا وجود نداشته .

داوینچی نمونه یک نابعه است معمار-شهرساز-نقاش-مجسمه ساز-طبیب -ریاضی دان -مخترع -منجم

او اولین طرح شهرسازی برای هدایت آب و فاضلاب را داد و بهترین نقاشیها و مجسمه سازی ها کار اوست .اولین دوچرخه را ساخته .

اسلاید 5 :

جايگاه انسان در دوره رنسانس

سرانجام انسانهاي منفرد ، واقعي و حجم دار ميشوند و سايه شان بر زمين مي افتد.
انسان سده هاي ميانه خود را فاسد و ضعيف الاراده مي پنداشت و به بيان دقيقتر ،گمان ميكرد فقط با وساطت پروردگار دانا قادر به هركاري است. با آنكه انديشمندان بسياري اعم از پروتستان و كاتوليك بر اين انديشه چند صد ساله تاكيد ميكردند ،انديشه دوره رنسانس چيز ديگري است: انسان ميتواند خود را بسازد.
چنين پنداشته ميشود كه وي از قدرت كار گزاري يا فاعليتي خدادادي برخوردار است كه در وجود انسانهاي بزرگ به صورت موهبت الهي «نبوغ» متجلي ميشود.بدين ترتيب در دوره رنسانس ،انسان انديشمند ميتواند بر نفرين گناه ازلي فائق آيد و بر فراز سنگيني بار گناه ويرانگر آن ،خود را چنانچه مايل باشد به آن پايه اي برساند كه شايستگي اش را دارد.
جوواني پيكورلا ميراندو فيلسوف نابغه و جسور دوره رنسانس ،در كتاب «گفتار در باب مقام انسان»(كه عنوانش ادعاي تازه اي است)،خداوند را در حالي تجسم ميكند كه اين اجازه را به انسان ميدهد و اين كار را چنان انجام ميدهد كه تفاوتي چشمگير با تصور درماندگي طبيعي انسان در سده هاي مياني پيدا ميكند:

اسلاید 6 :

طبيعت همه امور ديگر به دست ما ، در چهارچوب قوانين مصوب خودمان ،تعيين و محدود شده است .تو كه هيچ عاملي محدودت نكرده است ، مطابق اراده آزاد خويش … حدود طبيعت خود را تعيين خواهي كرد. ما تو را در «كانون عالم»نهاده ايم… نه به آسمان متعلق گردانده ايمت ،نه به زمين ،نه فاني هستي نه جاوداني،تا بتواني خويشتن را آزاد و شرافتمندانه … آنچناني كه مايلي و ترجيح ميدهي بسازي.

چنين گزينشي در سده هاي ميانه ، غير قابل تصور است:آيا انسان با آن مقام دقيقا حساب شده اش در زنجيره وجود كه خداوند مقرر فرموده بود مي توانست از فرشتگان فراتر برود يا مي بايست خود را در مقامي پايين تر از جانوران و طبيعت بيجان قرار ميداد و تحقير مي كرد؟

انسان اعم از اينكه مي توانست عملا به چنان رفعت و يا حضيضي دست يابد،انسانهاي بزرگ دوره رنسانس به امكانات تازه اي كه فرا راه استعدادهايشان گشوده شده بود پي برده بودند و از تائيد و غالبا تبليغ توانائيهايي كه ترديدي در وجودش نداشتند كوتاهي نميكردند.اختلاف طبقاتي و سلسله مراتب اجتماعي از شدت افتاده بود و انسانهاي صاحب استعار ميتوانستند مقامي همطراز دوستان و همقطاران شاهزادگان داشته باشند.اينان ميتوانستند پاداش شهرت جاوداني را نصيب خويش سازند و آنچه اصطلاحا شهرت پرستي ناميده شده است طبيعتا در خور تجليل تازه اي بود كه از انسان نابغه به عمل مي آمد.به بيان درست تر : بسياري از انسانهاي بزرگ آنزمان ، جاودانگي به دست آمده از راه شهرت را بيش از جاودانگي معنوي وعده داده شده از سوي دين آرزو ميكردند

اسلاید 7 :

آثاربرجسته

گنبد کلیسای فلورنس (سانتا ماریا دلفوره)گنبد کلیسای فلورنس (سانتا ماریا دلفوره)

تپه کاپیتول (کاپیتولینه)

کلیسای سن پیتر

بیمارستان کودکان سرراهی (۱۴۲۴-۱۴۱۹ م)

دهلیز کتابخانه لورنس

تمپیه تو (۱۵۰۲-۱۵۰۳م)

کلیسای سانتا ماریا دله کارچری (۱۴۵۸)

ویلای روتوندا

کلیسای سانتواسپیریتو

کاخ شامپور (۱۵۱۹ م)

معبد مالاتستایی (سان فرانچسکو)

اسلاید 8 :

گنبد کلیسای فلورنس

گنبدی است که در سال ۱۴۱۹ میلادی بدستان معمار بزرگ ایتالیایی فیلیپو برونوشلی ساخته گردید.

فضای زیر این گنبد 42 متر پهنا دارد و این اثر توسط برونسکی معمار برجسته رنسانس و با نبوغی استثنایی فرم ایجاد گنبد را حل کرده است . او مرکز گنبد را بالا برد و آنرا به گرد یک مقطع تیز دار طراحی کرد .و برای حداقل رساندن وزن ساختمان یک گنبد دو پوسته نسبتاً نازک به گرد تویزه های بیست و چهار گانه آن که که هشت تویزه آن در بیرون قابل رویت هستند طراحی کرد .و نوک گنبد را با فانوس بزرگی مهار کرد.

 

اسلاید 9 :

سنت پیترز و واتیکان

آن اثر معماری که رنسانس ایتالیایی را با تمام معنای خودش ارائه می کند سنت پیترز و واتیکان در رم می باشد. ژولیوس دوم مصمم بود که سنت پیترز را پاره پاره کند و آن را با کلیسا و قصری جایگزین کند که در خور عظمت او و بیانگر قدرت سیاسی ایالتهای پاپ باشد. او می خواست سنت پیترز بزرگترین کلیسای جهان باشد تا با فروتنی کامل شایسته مقام مقدس او باشد و علاقه مند بود آرامگاه او موقعیتی غالب در در این کلیسای بزرگ اشغال کند. اولین معماری که روی این پروژه عظیم کار کرد دوناتو برامانته بود. برامانته واتیکان را در مقیاسهای عظیم و به شکل امروزی آن طراحی کرد و نقشه هایی برای یک کلیسای بزرگ صلیبی شکل ترسیم نمود تا این که درگذشت. این مدموریت سپس به رافائل، نقاش و معمار سپرده شد که معماری را تحت نظر برامانته آموخته بود. با این حال رافائل هیچ گاه در این پروژه اقدام درخوری نداشت و کلیسای عظیم مرکزی که مورد نظر برامانته بود تبدیل به یک کلیسای متداول شد؛ هرچند نقشه های رافائل هیچ گاه عملی نشد. این مأموریت سپس به آنتونیو سانگالو و سپس به میشل آنجلو منتقل شد

اسلاید 10 :

شهرها:

شهر ايده‌آل رنسانس ديگر مانند شهرهاي قرون وسطا يك شكل زندگي عاميانه و طبقاتي را نشان نمي‌دهد بلكه مركز يك ايالت كوچك و خود مختار (دولت شهر) را به تصوير مي‌كشد. بنابراين در مركز يك شهر ايده‌آل رنسانسي ما كاخ يك حاكم را مي‌يابيم كه به يك ميدان بزرگ متصل است. طرحهايي كه قسمتهایی از آنها اجرا شده است، تصوير رنسانس از فضاي شهري و همينطور رابطه بين محل سكونت يا شهرها را با اطرافشان بخوبي نشان مي‌دهد. مثلا در بازسازي شهر پي ینتزا (Pienza) بوسيله برناردو روسليني، تعدادي بنا در اطراف يك ميدان همانند عناصر هنري چيده شده‌اند و المانها از نظر تناسبات با يكديگر مرتبط هستند. به كار بردن اينگونه بناهاي مركز‌گرا در شهرسازي نظير كليساي سانتا ماريا دلا كونسولاتسیونه (S. Maria Della Consolazione) در تودي (Todi) كه شبيه كارهاي برامانته است يكي از خصوصيات طبيعي و معمولي كارهاي رنسانس بود. خودكفايي شكلها و ساخت و سازهاي بشر تا آنجاست كه ديگر لازم نيست كليسا در مركز شهر باشد بلكه خود به عنوان يك كل مستقل و كامل مي‌تواند در هر محلی قرار بگيرد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید