بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

قدمت تاریخی

معبد پارتنون نسبت به معبد بوروبودور دارای قدمت تاریخی بیشتری است و دچار تحولات زیادی شده است.

با آنکه هر دو معبد بودند اما پارتنون در طی تاریخ به کلیسا و سپس به مسجد و نهایتاً به دست پادشاه هخامنشی تخریب شده است...

 اما بوروبودور فقط معبد بوده و به اوصاف و احوال فلاسفه و مسائل فلسفی پرداخته است

اسلاید 2 :

سبک معماری

همچنین در معماری بوروبودور بیشتر از سبک معماران هلندی استفاده شده که در نهایت به ساخت بوروبودور منجر گردیده در صورتی که معبد پارتنون به سبک یونانی معماری شده است.

n

اسلاید 3 :

موقعیت جغرافیایی

و نیز براساس موقعیت جغرافیایی که داشتند در نتیجه دارای دین و تمدن متفاوتی بودند.

اسلاید 4 :

خدایان

و از نظر داشتن خدایان عقیده متفاوتی داشتند به طوری که معبد پارتنون اعتقاد به خدایان متعدد با نام های گوناگون داشتند اما در معبد بوروبودور که دارای دین بودا بودند اعتقاد به یک خدای واحد داشتند... .

n

اسلاید 5 :

اعتقاد به جهان بعد از مرگ

علاوه بر آن، مردمان این دو معبد حتی از لحاظ اعتقاد به جهان بعد از مرگ نیز با هم   تفاوت هایی دارند نظیر این که : مردمان پارتنون دختران را برای نجات شهر از فساد و ... قربانی     می کردند اما مردمان بوروبودور مردگان خود را در معابد می سوزاندند و خاکستر آنها را نزد خود به عنوان سمبلی از احترام نگه می داشتند.

n

اسلاید 6 :

سقف

این دو معبد از لحاظ سقف هم با هم در تضادند. زیرا سقف پارتنون به صورت شیروانی سفالی است در حالی که سقف معبد بوروبودور به صورت کلاه فرهنگی می باشد و در جاهایی حالت گنبدی شکل اشکی در آن مشاهده می شود... .

اسلاید 7 :

دیوار

دیوارهای معبد بوروبودور به خاطر داشتن پیکره هایی که به وسیله آن محاصره شده است امکان مشاهده طبقات دیگز را از بازدید کنندگان می گیرد اما این حالت در معبد پارتنون وجود نداشته است. و دیوارها با مفصل های فلزی پوشیده شده و با سرب برای جلوگیری از زنگ زدن به هم متصل شده اند... .

n

اسلاید 8 :

مجسمه ها

از مجسمه های پارتنون برای تزئین بنا و به عنوان سمبلی از یونان باستان و دموکراسی آتن استفاده می شده است اما مجسمه های بوروبودور را در هر طبقه از معبد در محراب های آن مشاهده می کنیم که این مجسمه ها را در حال عبادت کردن می بینیم و همچنین بیش از 400 پیکره بودا در این معبد وجود دارد... .

اسلاید 9 :

ستون

معبد پارتنون دارای ستون های متعددی در هر طبقه صالی است.

اما معبد بوروبودور فاقد ستون می باشد و در عوض سراسر این معبد را محراب فرا گرفته است.

اسلاید 10 :

نقوش مورد استفاده در تزئین معبد

همچنین نقوش مورد استفاده در بنای پارتنون به شیوه ( دوریک و ایونیک ) است که با هم تلفیق شده است که با موضوع های مختلفی به صورت برجسته و چهار گوشه بنا را تزئین کرده ولی نزدیک به 2500 متر نقش برجسته و 10 هزار متر نگاره موجود در معبد بوروبودور هنوز که هنوزه دلیل این نقش ها به طو رکامل مشخص نشده است ... .

n

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید