بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

نقشه برداري زير زميني

منظور از نقشه برداری زیر زمینی کلیه عملیات و محاسبات نقشه برداریست که برای تعیین موقعیت و حدود و مشخصات عوارض در زیر سطح زمین به کار می روند.عوارضی که موضوع این برداشت قرار می گیرند عبارتند از : چاه ها ، دالان ها یا راهروهای زیرزمینی – غارهای زیرزمینی که ممکن است به صورت انبار یا پناهگاه مورد استفاده قرار گیرند – تونل ها- معادن و منابع زیرزمینی و غیره. برای دسترسی به منابع در معدن غالباً باید به وسیله چاه ها و راهروها از سطح زمین به محل آن ها دست یافت. برای عبور کابل های برق و آبرسانی نیز از راهروهای زیرزمینی استفاده می شود

 

اسلاید 2 :

 نقشه برداري زير زميني شامل موارد زير مي باشد

 1- طراحی در مرحله شروع پروژه       
تونل را بر عهده دارد. 2- اجراي عمليات حفاري هدايت
3- تهيه نقشه  و نقشه برداري از زير زمين

اسلاید 3 :

اصطلاحات نقشه برداري زير زميني:

1- زير زمين (UNDER ground): در اصطلاح عام به عوارض قابل دسترسي و يا طبيعي در داخل زمين مي گويند.
2-معدن (MINE): مجموعه تاسيسات زميني و دالانهاي زير زمين كه به منظور هدف خاصي احداث شده را معدن گويند. اصطلاحا به محل تجمع مواد معدني نيز معدن مي گويند.
3-گالري( Gallery ): به دانالهاي افقي زير زميني كه از يك طرف به منظور خاصي مسدود است و خود يكي از راههاي ورود به زير زمين به شمار مي رود گالري مي گويند كه به سه نوع (اكتشافي، آماده سازي، اصلي و فرعي )وجود دارد.
4- تونل (tunnel ): دالان عبوري عريضي است كه از دو طرف باز مي شود و به انواع (افقي، مايل و مارپيچ)، موجود مي باشد.
5- چاه (shaft): گالري قائمي كه از راههاي ورود به زير زمين به شمار مي رود و مقطع آن ممكن است دايره (كه در اروپا و آسيا مرسوم است )و يا مستطيل( كه در آمريكا مرسوم است)باشد.
6- رمپ (Ramp):رمپ يا شيب گذر، تونل شيب داري است كه براي اتصال بين طبقات مختلف معدن به كار مي رود اصطلاحا به آن بالارو يا پايين رو (دوبل ) نيز مي گويند.
7- گمانه (soundage): عبارت است از چاه كم قطر و عميقي كه براي نمونه برداري از لايه هاي زمين و جهت دادن به امتداد حفاري از آن استفاده مي شود و در نوع (اكتشافي، و راهنما) موجود مي باشد.
8- حفاري: پيشروي در امر گود برداري زير زمين كه به وسيله ماشينهاي حفاري و يا اكتشافي انجام مي شود را گويند.

اسلاید 4 :

        شرايط خاص نقشه برداري در زير زمين:

1- تاريكي و عدم نور كافي

2- محدوديت فضا

3- امكان تخريب و ريزش تونل

4- امكان سقوط در چاه

5-  وجود گازهاي خفه كننده

6-  ورود آبهاي سطح الارضي

7- اختلالات مغناطيسي

8- وجود جريانات هوا در داخل تونل و به هم زدن تعادل شاقولهاي آويزان در تونل
9- تكانها و لرزشهاي زير زميني

10- كار نكردن دستگاههاي مخابراتي

11-  سختي كار

اسلاید 5 :

 روشهاي كلي نقشه برداري زير زميني:

1- روشهاي نقشه برداري زميني و ژئودزي

2- روشهاي فتوگرامتري

3- روشهاي هيدروگرافي

اسلاید6

هماهنگی بین برداشت های زیرزمینی و نقشه  برداری سطحی

 پس از آماده شدن طرح ، باید مختصات نقاط دهانه تونل ها ، راهروها و چاه ها را نسبت به شبکه ای از نقاط کنترل مسطحاتی و ارتفاعی در سطح زمین مشخص نمود. یعنی قبل از اقدام به عملیات در زیرزمین یک نقشه برداری سطحی در حوزه عملیات لازم است و این نقشه برداری سطحی باید شامل نقاط ارتفاعی نیز باشد.

 

اسلاید 7 :

برداشت در زیرزمین

منطقه عمل را در زیرزمین معمولاً راهروهای کم عرض – چاه های قائم یا مایل – تونل ها و بلاخره مراکز فعال معدن تشکیل میدهند که معمولاً کم وسعت بوده و وجود ماشین آلات – کابل ها – جریان آب و غیره این محدودیت را زیاد می کند به طوریکه به هیچ وحه نمی توان برای تشکیل کانواهای مسطحاتی یا ارتفاعی از یک مثلث بندی خوب استفاده کرد و معمولاً باید از پیمایش استفاده کنیم.

در نقشه برداری زیرزمینی با 3 نوع اندازه گیری :

الف- فاصله  

ب-اختلاف ارتفاع

 ج- زاویه

 سرو کار داریم

اسلاید 8 :

الف) اندازه گیری فاصله

برای اندازه گیری فاصله از دو طریق مستقیم و غیرمستقیم استفاده می شود. مترهای معمولی برای کار در زیرزمین مناسب نیستند و امروزه به جای آن ها از فولادهای مخصوص ( فولاد سوئدی ) استفاده می شود به واسطه مشکلات آمد و رفت و حمل مواد ،برای علامت گذاری  معمولاً نمی توان از میخ کوبی در کف استفاده کرد و معمولاً باید از میخ های سقفی و دیواری استفاده شود.

اسلاید 9 :

وسايل طول يابي در زير زمين:

1-  قرماي معمولي كه مرغوبترين آنها تر و ايشتباخ آلماني مي باشند.
2- مفتولهاي مدرج آويزان و (تراز ياب با تئودوليت ) و شاقولهاي چاه
3- طول يابهاي الكترونيكي (DEM) و وسايل جانبي مخصوص آنها براي كار در زير زمين

اسلاید 10 :

ب) اندازه گیری ارتفاع

تعیین ارتفاع در برداشت ها و عملیات زیرزمینی اهمیتی بسیار اساسی دارد و باید از دقت زیادی برخوردار باشد زیرا کمترین اشتباهی در تعیین ارتفاع نتیجه نامطلوبی ببار خواهد آورد نمونه آن را می توان در هدایت گالری هایی مجسم نمود که چاه هایی به  فاصله چند کیلومتر را به هم وصل می کند

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید