بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

آشنائي با انواع روترها

روترهای سخت افزاری : روترهای فوق ، سخت افزارهائی می باشند که نرم افزارهای خاص توليد شده توسط توليد کنندگان را اجراء می نمايند .نرم افزار فوق ، قابليت روتينگ را برای روترها فراهم نموده تا آنان مهمترين و شايد ساده ترين وظيفه خود که ارسال داده از يک شبکه به شبکه ديگر است را بخوبی انجام دهند . اکثر شرکت ها ترجيح می دهند که از روترهای سخت افزاری استفاده نمايند چراکه آنان در مقايسه با روترهای نرم افزاری، دارای سرعت و اعتماد پذيری بيشتری می باشند .

روترهای نرم افزاری : روترهای نرم افزاری دارای عملکردی  مشابه با روترهای سخت افزاری بوده و مسئوليت اصلی آنان نيز ارسال داده از يک شبکه به شبکه ديگر است. يک روتر نرم افزاری می تواند يک سرويس دهنده NT  ، يک سرويس دهنده نت ور و يا يک سرويس دهنده لينوکس باشد . تمامی سيستم های عامل شبکه ای مطرح ،دارای قابليت های روتينگ از قبل تعبيه شده می باشند .

اسلاید 2 :

آشنائی با سيستم عامل روتر

IOS ( برگرفته از Internetwork Operating System ) ، نرم افزاری است كه از آن به منظور كنترل روتينگ و سوئيچينگ دستگاه های بين شبكه ای استفاده می گردد . بدون وجود يك سيستم عامل ، سخت افزار قادر به انجام هيچگونه عملياتی نخو اهد بود .

IOS ،‌ سرويس های‌ شبكه ای زير را ارائه می نمايد :

üعمليات روتينگ و سوئيچينگ

üدستيابی ايمن و مطمئن به منابع شبكه

üقابليت توسعه و تغيير پيكربندی شبكه


ماهيت اينترفيس IOS

نرم افزار IOS از يك اينترفيس خط دستوری و يا CLI ( برگرفته از command-line interface ) استفاده می نمايد. IOS يك تكنولوژی كليدی است كه از آن در اكثر خطوط توليد محصولات شركت سيسكو استفاده می گردد .

اسلاید 3 :

برای دستيابی به محيط IOS از روش های متعددی استفاده می گردد :


 console session :

در اين روش با استفاده از يك اتصال سريال با سرعت پائين، كامپيوتر و يا دستگاه ترمينال را مستقيما" به پورت كنسول روتر متصل می نمايند .

 ( سرويس شبكه ای خاصی بر روی روتر پيكربندی نشده است)

Dialup :

در اين روش با استفاده از مودم و از طريق پورت كمكی ( AUX ) با روتر ارتباط برقرار می گردد

:Telnet

پيكربندی گردد  IP   در اين روش می بايست حداقل يكی از اينترفيس ها با يك آدرس 

اسلاید 4 :

راه اندازی اوليه روتر

پس از روشن كردن روتر ، در اولين اقدام برنامه ای موسوم به POST   اجراء می گردد. برنامه فوق در حافظه ROM ذخيره و مشتمل بر روتين هائی است كه تمامی عناصر سخت افزاری روتر نظير پردازنده ، حافظه و پورت های اينترفيس شبكه را بررسی و تست می نمايد . پس از حصول اطمينان از صحت عملكرد سخت افزار ،‌ فرآيند راه اندازی روتر بر اساس مراحل زير دنبال می شود :

  مرحله اول :

اجرای برنامه bootstrap loaderموجود در حافظه ROM . برنامه فوق ، مشتمل بر مجموعه ای از دستورالعمل به منظور تست سخت افزار و مقداردهی اوليه IOSبرای انجام وظايف محوله می باشد .

اسلاید 5 :

  مرحله دوم :

 يافتن محل ذخيره IOS . فيلد بوت ريجستر پيكربندی، مكان ذخيره IOS را تعيين می نمايد . در صورتی كه مشخص شده باشد كه می بايست IOS از طريق حافظه فلش در حافظه مستقر گردد ولی IOS در حافظه فلش موجود نباشد ،‌ يك نسخه از IOS با امكانات محدودتر از طريق حافظه ROM در حافظه مستقر خواهد شد .

مرحله سوم :

استقرار IOS image در حافظه . در اين مرحله IOS در حافظه مستقر می گردد

 مرحله چهارم :

 استقرار فايل پيكربندی در حافظه و اجرای دستورات آن

مرحله پنجم :

فعال شدن  Setup mode در صورتی كه فايل پيكربندی در    NVRAM موجود نبود اين mode با يك سري سوالات  تنظيمات اوليه مورد نياز روتر را تنظيم مي كند.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید