بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

Øتوجه:

ضروری است که در اطراف زمین یعنی کناره ها و خطوط پایانی به اندازه ی 4 متر فضای خالی و تمیز وجود داشته باشد و بلوک نشیمنگاه نیز باید 2 متر از خط انتهایی فاصله داشته باشد.

Øتوجه:

زمین بازی در هنگام حمله و قبل از درگیری برای مردان و پسران جوان 12 در8 متر و برای زنان ودختران جوان,پسران و دختران نوجوان قبل از درگیری 11 در 6 متر می باشد.

اسلاید 2 :

نحوه انجام بازی در زمین

هر تیمی دارای مهاجم ومدافع می باشد

1.مهاجم: کسی که با صدا و نغمه ی خاص(کبدی)وارد زمین حریف می شود.

مهاجم باید پیش از آنکه وارد محوطه ی زمین حریف شود, شروع به ذکر             (( کبدی)) نماید. (پشت سر هم)

2.مدافع یا ضدمهاجم: تمام بازیکنانی که حمله در زمین آنها انجام می شود         به عنوان مدافع شناخته می شوند

اسلاید 3 :

  1. قطع شدن آوای کبدی:

 قطع صدای واضح و تکراری آوای کبدی و تازه کردن نفس در خلال ادای گویش به عنوان ((قطع شدن آوای کبدی)) محسوب می شود .

  1. اخراج مدافع:

اگر مدافع بدون تخلف از قانون بازی مدافعی را لمس کند یا هر قسمت از بدن مدافع به هر قسمت از بدن مهاجم تماس پیدا کند و سپس مهاجم با ادای گویش خاص،خود را به زمین خودی برساند مدافع اخراجی محسوب       می گردد.

  1. نگه داشتن یک مهاجم:

اگر مدافع یا مدافعین بدون تخلف از قانون بازی مهاجم را در زمین خودشان نگه دارند و به او اجازه ندهند، تا وقتی که صدای گویش او قطع نشده، به زمین خودش برگردد این کار به عنوان نگه داشتن مهاجم شناخته می شود. 

اسلاید 4 :

6.لمس کردن و درگیری:

تماس یا برخورد هر یک از اعضای بدن مهاجم با مدافعان را لمس کردن یا درگیری گویند که در حین حمله صورت می گیرد.

7.هجوم موفقیت آمیز:

 زمانی که مهاجم از خط بالک تیم دفاع کننده حداقل یک بار در طول یک هجوم عبور کند وبا آوای ((کبدی))به زمین خودی برگردد به عنوان یک هجوم موفقیت آمیز شناخته می شود.وقتی هر قسمتی از بدن مهاجم با زمین بین خط بالک و خط پایانی زمین حریف تماس پیدا کند گفته می شود که مهاجم از خط بالک کاملا گذشته است و هیچ قسمتی از بدن مهاجم در تماس با زمین خط میانی و خط بالک نباشد.

اسلاید 5 :

8.تعقیب کردن مهاجم:

زمانی که یک مهاجم با ادای آوای کبدی و بدون نقض قوانین به طرف زمین حریف یورش می برد با این نظر که با دنبال کردن مهاجم در حال برگشتن او را اخراج کند، این کار به عنوان تعقیب شناخته می شود.(پرسو)

9.خط پاداش یا امتیازی:

خط موازی با خط بالک به طرف خط پایانی و خط پاداش تماس پیدا می کند و تماس با زمین بین خط میانی و خط پاداش را ترک می کند این کار را به عنوان عبور از خط پاداش می شناسند.

اسلاید 6 :

قوانین بازی

 طرفی که برنده ی تاس (شیر یا خط) می باشد اختیار انتخاب زمین یا هجوم رادارد و طرف بازنده ی تاس انتخاب گزینه ی باقی مانده را در اختیار خواهد داشت .در نیمه ی دوم زمین عوض میشود و طرفی که برای اولین تهاجم انتخاب نشده بود باید اولین مهاجم خود را بفرستد و همچنین بازی باید در نیمه ی دوم با همان تعداد بازیکن ادامه یابدکه در انتهای نیمه ی اول در زمین بودند.

اسلاید 7 :

üاگر قسمتی از بدن بازیکنی زمین خارج از مرز را لمس کند اخراجی خواهد بود (در خلال درگیری اگر یک قسمت از بدن او خارج از مرز برود با حفظ تماس خود با زمین بازی اخراجی نمی باشد بلکه قسمت تماس باید در داخل مرز باشد.) 

ü اگر هر بازیکنی در طول اجرای بازی به بیرون از مرز برود او اخراجی خواهد بود . داور سعی خواهد کرد تاچنین بازیکنی را یکباره اخراج نماید. داور با فریاد زدن شماره ی او آن بازیکن را اخراجی قلمداد خواهد کرد چون ممکن است که تهاجم ادامه داشته باشد هیچ سوتی دمیده نخواهد شد.

 

اسلاید 8 :

قوانین خط پاداش یا امتیازی

 خط پاداش باید به فاصله یک متری از خط بالک به طرف خط های پایانی کشیده شود.

    زمانیکه مهاجمی پیش از در گیری کاملا“ازخط پاداش عبور کند یک امتیاز به او پاداش داده خواهد شد .اگر مهاجمی پس از عبور از خط پاداش گرفته شد او اخراجی قلمداد خواهد شد و به تیم حریف یک امتیاز پاداش داده خواهد شد یک امتیاز هم به مهاجم تعلق خواهد گرفت چون او ابتدا از خط پاداش عبور کرده بود .

اسلاید 9 :

    خط پاداش زمانی قابل کاربرد خواهد بود که حداقل 6بازیکن در زمین حضور داشته باشند .امتیاز پاداش به وسیله داور یا میانجی و بعد از تکمیل کردن تهاجم داده خواهد شد به این صورت که انگشت شست دست خودش را بالا گرفته وبه طرف جهتی  که امتیاز کسب شده نشانه می رود.

    هیچ تجدید قوایی برای امتیاز پاداش در کار نخواهد بود

    امتیاز پاداش باید در تابلوی ثبت امتیازات به عنوان یک مثلث علامت زده شود .

    اگر مهاجم بعد از عبور خط پاداش به سلامت به خانه برگشت .در حالیکه یک یا چند مدافع را هم لمس کرده او یک امتیاز پاداش دریافت خواهد کرد به اضافه تعداد معینی که از زمین اخراج کرده است .

    اگر تیمی به واسطه صدمه دیدن/محروم شدن /تعلیق موقت با تعداد بازیکن کمتری بازی می کند برای امتیاز پاداش باید آن بازیکن یا بازیکنان  بیرون از بازی را هم به حساب بیاورند.

اسلاید 10 :

قوانین مسابقات

      هرطرف باید دارای 12بازیکن باشند .7بازیکن باید در یک زمان به زمین وارد میشوند و5بازیکن باقی مانده باید جایگزین شوند .اگر بازیکن یا بازیکنانی به طور موقت اخراج شدن یا از انجام مسابقه صلب صلاحیت شدند برای ایشان جایگزینی وجود نخواهد داشت .در چنین وضعیتی تیم باید با تعداد نفرات کمتری به بازی ادامه دهد.

     مدت زمان مسابقه باید برای مردان وپسران بزرگسال دو نیمه 20دقیقه ای و برای زنان دختران جوان وپسران ودختران نوجوان دو نیمه 15دقیقه ای با یک وقت استراحت 5دقیقه ای در بین دو نیمه می باشد بعد از وقفه زمین باید عوض شوند .

     هر طرف باید به ازای هر خروج حریف یا بیرون کردن حریف یک امتیاز کسب کند طرفی یک لونا کسب می کند باید دو امتیاز اضافه تر به خاطر لونا دریافت نماید

     طرفی را که بالاترین تعداد امتیازات را در انتهای بازی از آن خود می کند برنده قلمداد خواهد شد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید