بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

تاریخچه تأسیس شرکت پتروشیمی بوشهر

در اواخر سال ۱۳۴۲ سازمان برنامه و بودجه ایران ،‌ انستیتوی نفت فرانسه را برای مطالعه در راستای ایجاد صنایع پتروشیمی در ایران گماشت . انستیتوی فوق پس از بررسی های لازم احداث یک مجتمع پتروشیمی برای تولید P.V.C (‌ماده اولیه پلاستیک )‌ و D.D.B ( ماده اولیه پاک کننده ها ) و NAOH   ( سود سوزآور ) را در شهر بوشهر به لحاظ وجود امکانات زیر پیشنهاد  نمود :

۱٫ وجود پالایشگاه بوشهر

۲٫ دسترسی به برق سراسری

۳٫ دسترسی به معادن نمک خوزستان

۴٫ دسترسی به  دریا از طریق اروندرود و خلیج فارس

به همین منظور در سال ۱۳۴۴ شرکت سهامی پتروشیمی بوشهر با مشارکت شرکت ملی صنایع پتروشیمی به میزان ۷۴% و شرکت آمریکائی « بی – اف – گودریچ » به مقدار۲۶% با هدف تولید محصولات زیر تأسیس گردید  :

۱٫ تولید ماده اولیه پلاستیک (P.V.C)به ظرفیت ۲۰ هزار تن در سال

۲٫ تولید ماده اولیه پاک کننده ها  (D.D.B) به ظرفیت ۱۰ هزار تن در سال

۳٫ تولید سود سوزآور  (NaOH)  به ظرفیت ۲۴ هزار تن در سال

در همین راستا زمینی به مساحت ۲۷ هکتار در جوار پالایشگاه بوشهر انتخاب گردید . در سال ۱۳۴۵ قرارداد اجرای پروژه پتروشیمی بوشهر با شرکت لاماس آمریکا منعقد و در سال ۱۳۴۸ مجتمع به بهره برداری رسید .

اسلاید 2 :

در سال ۱۳۵۲ تصمیم به اجرای طرح توسعه واحد P.V.C به ظرفیت سالانه ۴۰ هزار تن در سال گرفته شد و در سال ۱۳۵۴ بهره برداری از آن آغاز گردید ولی عملاً  بیش از ۳۴ هزار تن در سال بازدهی نداشت . در سال ۱۳۵۸ سهام شریک خارجی خریداری و در همان تاریخ شرکت ملی صنایع پتروشیمی مالکیت کلیه سهام آن شرکت را از آن خود نمود .

اسلاید 3 :

پتروشیمی بوشهر در طول جنگ تحمیلی

در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۹ با آغاز جنگ تحمیلی ، شهربوشهر نیز همانند دیگر نقاط مرزی کشور مورد تهاجم وحشیانه دشمن قرار گرفت. کارکنان متعهد پتروشیمی در آن زمان زیر شلیک مستمر گلوله های توپ و خمپاره ،‌ واحدها را بطور اضطراری بسته و سریعاً نسبت به تخلیه مواد شیمیائی و آتش زا از مخازن و دستگاه های حساس اقدام نمودند . با ادامه جنگ اکثر کارکنان پتروشیمی بوشهر در دیگر تأسیسات وزارت نفت در سطح کشور مشغول به کار شده و تعداد محدودی نیز وظیفه نگهداری از دستگاه ها و تأسیسات را در مقابل آتش دشمن عهده دار شدند و در این راستا تعدادی از دستگاه های با ارزش و حساس به بندر ماهشهر منتقل و بخشی دیگر که امکان جابجائی آنها نبود با استفاده از سنگرهای شنی در محل مجتمع مورد حفاظت قرار گرفتند . در سال ۱۳۶۲ تصمیم به بازسازی مجتمع گرفته شد و اقدامات محدودی نیز در این زمینه صورت گرفت ولی شدت جنگ و گسترده شدن آن ادامه کار را غیر ممکن ساخت و عملیات بازسازی  به بعد از جنگ موکول شد . خسارات وارده در اثر جنگ به قدری شدید بود که طی آن ، واحدهای مجتمع بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب گردید. که کمترین درصد تخریب مربوط به واحد۵۰۰ (۴۰%) و بیشترین آن مربوط به واحد ۳۰۰ (۱۰۰% ) بوده است.

اسلاید 4 :

بازسازی مجتمع و تولد دوباره

پس از اتمام جنگ تحمیلی برآورد خسارت وارده به مجتمع و نتایج بررسی های اولیه کاملاً مأیوس کننده بوده و کارخانه در نگاه اول شبیه به توده ای آهن و کاملاً فرسوده جلوه میکرد. این مطلب باعث شد که بازسازی مجتمع در ابتدا مورد تردید واقع شود ، اما سرانجام مسئولین مجتمع تصمیم به شروع بازسازی گرفتند و عملیات آن در ۴ فاز متوالی از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۲ ادامه یافت که در پی آن تمامی واحدهای خط تولید P.V.C  و D.D.B   در مدار تولید قرار گرفت .

اسلاید 5 :

خصوصی سازی

در راستای سیاست خصوصی سازی شرکت های دولتی ، مجتمع پتروشیمی بوشهر در تاریخ ۱/۱۰/۱۳۷۳ به شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی اجاره داده شد تا مقدمات خصوصی سازی و شرایط ورود به سازمان بورس اوراق بهادار آماده شود . در اجرای مصوبه مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سـهام مورخ ۹/۱۲/۱۳۷۴ شخصیت حقوقی شـرکت از سـهامی خاص به سهامی عام تغییر و  نام شرکت تحت عنوان شرکت پتروشیمی بوشهر (‌سهامی عام ) در تاریخ ۳/۵/۱۳۷۵ در تابلوی بورس درج گردید ودر تاریخ ۱/۱۰/۱۳۷۵ به بخش خصوصی واگذار گردیده است.

نوسان قیمت نفت خام در هفته‌های اخیر، نگرانی‌هاو بحث‌هایی را در میان محافل کارشناسی و کارشناسان نسبت به محقق شدن یا نشدن درآمدهای نفتی دولت مطابق با قانون بودجه سال‌جاری موجب شده است.

به گزارش «همشهری»، برخی کارشناسان پیش از این و در جریان بررسی و تصویب لایحه بودجه ۸۹، قیمت ۶۵ دلار برای هر‌بشکه نفت خام را غیرقابل تحقق یا با حاشیه امنیت کم ارزیابی کرده بودند.

در مقابل، دیگر کارشناسان به‌ویژه کارشناسان شاغل دولتی براین باور بوده و هستند که قیمت مورد نظر محقق می‌شود.

اسلاید 6 :

در این زمینه محمد علی خطیبی، نماینده دائم ایران در اوپک به «همشهری» گفت: متوسط قیمت نفت اوپک در سال‌جاری به کمتر از ۶۵ دلار نخواهد رسید. وی تاکید کرد: اگر رویدادی غیرقابل پیش‌بینی را شاهد نباشیم انتظار تحقق متوسط قیمت نفت مورد نظر در بودجه قوی است.

خطیبی افزود: اکثر کارشناسان در پیش‌بینی‌های خود براین باورند که قیمت نفت خام در سال میلادی جاری بین ۷۰ تا ۸۰ دلار خواهد بود و به این ترتیب قیمت ۶۵ دلار برای نفت خام ایران قیمت متوسط دور از انتظاری نیست.

  • حاشیه امنیت قیمت نفت کم است

با وجود این، نرسی قربان کارشناس این صنعت نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با تاکید براینکه پیش‌بینی قیمت نفت با توجه به ارتباط آن با عوامل متعدد که برخی از آنها هیچ ارتباطی با نفت و صنعت نفت و بازار آن ندارند، بسیار دشوار و حتی غیرممکن است، گفت: حاشیه امنیت قیمت پیش‌بینی شده در بودجه با برآوردهایی که از قیمت نفت منتشر شده بسیار کم است.

وی افزود: این شرایط موجب می‌شود که نگرانی از احتمال محقق‌نشدن متوسط قیمت نفت خام ایران در طول سال همچنان ادامه داشته باشد. به گفته قربان، براساس برخی پیش‌بینی‌های مکرر احتمال تحقق متوسط قیمت ۷۰ تا ۸۰دلار وجود دارد اما این متوسط قیمت باید در طول سال ادامه داشته باشد و با توجه به اینکه متوسط قیمت نفت خام ایران حدود ۳ تا۴ دلار کمتر از قیمت پایه جهانی است بدون شک ۶۵ دلار در مرز ناامنی قیمت قرار دارد.

اسلاید 7 :

این کارشناس نفتی اضافه کرد: در حال حاضر به نیمه سال‌جاری میلادی نزدیک می‌شویم و قیمت متوسط سال میلادی تا‌کنون به کمتر از۷۰ دلار نرسیده است اما سال مالی در ایران از ۲۱ مارس یعنی اول فروردین آغاز شده و هنوز نیمه نخست سال مالی هستیم.

وی افزود: آنچه می‌توان گفت این است که قیمت ۶۵ دلار قابل تحقق است ولی نمی‌توان بدون نگرانی سال را به‌پایان برد. با وجود این، محمدعلی خطیبی بر این باور است که تا‌کنون متوسط قیمت نفت اوپک از ابتدای سال جدید میلادی ۷۰ دلار بوده است و این میزان قیمت احتمال تحقق پیش‌بینی قیمت نفت ۶۵ دلار در بودجه سال ۸۹ را قابل تحقق نشان می‌دهد.

  • درآمدهای نفتی از طریق پالایشگاه بوشهر محقق می‌شود

در این زمینه، کاظم دلخوش، نماینده مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی با تاکید براینکه مسئله بحران اقتصادی در اقتصاد جهان سپری شده، تاکید کرد: قیمت نفت که در بودجه پیش‌بینی شده است محقق می‌شود. امروز بازار در شرایط خوبی است و به‌نظر من هیچ نگرانی‌ای وجود ندارد.

وی تاکید کرد: قیمت نفت امسال بالاتر از ۷۰دلار خواهد بود و همه کارشناسان همین را می‌گویند. بنابراین در سال‌جاری قیمت ۶۵دلار برای نفت خام ایران محقق می‌شود.

اسلاید 8 :

  • ۶۵ دلار یک ریسک بود

در مقابل، عماد حسینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس بر این باور است که از قبل نیز وی و برخی نمایندگان در مورد این مسئله هشدار داده بودند. وی افزود: ما از قبل قیمت ۶۵دلار را برای بودجه سال۸۹ یک ریسک دانسته بودیم. بحران اقتصادی آمریکا در اروپا تکرار شده و برخی نگرانی‌ها از وقوع آن در اقتصاد آسیا که بزرگ‌ترین خریدار نفت ایران است وجود دارد.

این نگرانی‌ها برای عدم‌تحقق بودجه وجود دارد. کارشناسان باید بررسی کنند و پاسخ دهند که اگر بحث درآمد محقق نشود درخصوص عدم‌تحقق بودجه به‌خصوص در بخش عمرانی چه باید کرد.

حسینی اضافه کرد: امیدواریم تدبیری اندیشیده شود. در این زمینه، پیش‌بینی در داخل برای خطرات احتمالی و در اوپک برای نزول احتمالی قیمت باید برنامه‌ریزی شود.

هفته گذشته قیمت نفت خام به زیر ۷۰ دلار کاهش یافت اما با کاهش احتمال جنگ بین ۲‌کره و تشدید نشت نفت در خلیج مکزیک و توقف حفاری در این منطقه شاخص قیمت نفت تا ۷۴ دلار نیز افزایش یافت. قیمت نفت خام ایران همواره به‌طور متوسط ۳ تا۴ دلار کمتر از قیمت شاخص جهانی است.

اسلاید 9 :

مدیرعامل پالایشگاه بوشهر در لیست جدید تغییرات

چگاسه: عبدالرسول رزاقی مدیرعامل شرکت پالایش گاز  بوشهربر اساس اعلام منابع خبری در لیست جدید تغییرات وزارت نفت قرار دارد و قرار است جای خود را به فرد دیگری دهد.

به گزارش خبرنگار «چگاسه»: اخیراً سایت‌های خبری به نقل از منابع موثق خود خبر از تغییر و تحولات مدیریتی وزارت نفت داده‌اند که از آن جمله مدیرعامل پالایشگاه گاز فجر جم است.

 "جهان" سایت خبری نزدیک به زاکانی نماینده اصولگرای تهران در مجلس شورای اسلامی با اعلام تعدادی از اسامی این افراد تاکید کرده تعدادی از مدیران صنعت نفت که در دولت نهم در پستی منصوب شده اند با دیگر مدیران جابه جا می‌شود.

این سایت زمان تغییر این مدیران را طی دو دوره  تا اسفند 88 و تا اردیبهشت 89 اعلام کرده و گفته است: " به طوری که آن دسته از مدیرانی که به طور مستقیم برای تامین گاز و فرآورده های نفتی صنایع، نیروگاهها و مردم در فصل زمستان مسئولیت دارند، قرار شده در فاز دوم تغییرات و تا اردیبهشت ماه سال آینده که برودت هوا افزایش می یابد، تغییر کنند. "

اسلاید 10 :

جهان در بخشی از خبر خود آورده است:

"بررسی آخرین وضعیت تغییر و تحولات مدیریتی وزارت نفت نشان می دهد که پس از برکناری و یا جابه جایی نزدیک به 50 مدیرعامل، مدیر کل و برخی از مدیران میان دستی در طی سه ماه گذشته، اخیرا مشاوران ارشد سید مسعود میرکاظمی وزیر نفت در خارج و داخل صنعت نفت لیست های جدیدی را برای آغاز دور جدید تغییرات مدیران صنعت نفت تهیه کرده اند.

مشاوران میرکاظمی با بررسی پرونده و پایش سابقه مدیریتی اکثر مدیران ارشد و میان دستی صنعت نفت، قصد دارند برخی مدیرانی را که از دولتهای قبلی در سطوح مختلف فعالیت می کنند، برکنار کنند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید