بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

تاريخچه خراسان

خراسان رضوي يكي از قديمي ترين مناطق شمال خاوري ايران و يكي از جديد ترين استان هاي ايران است كه از تقسيمات جديد استان خراسان به وجود آمده است. خراسان رضوي يكي از پرجاذبه ترين مناطق ايران است كه دربرگيرنده حرم مطهر حضرت رضا (ع) بوده و يكي از مهم ترين قطب هاي گردشگري مذهبي – فرهنگي ايران را تشكيل مي دهد. خراسان بخش باقی ‎مانده و کوچکی از «ساتراپی» پارت در دوره های باستانی ايران است که در سنگ نبشته های داريوش بزرگ هخامنشی در بيستون و سنگ نبشته های ديگر هخامنشی، ازآن ياد شده است. خراسان رضوي صرف نظر از جايگاه طبيعی، جغرافيايی و دارا بودن منابع سرشار زير زمينی، از لحاظ تاريخی نيز از کهن سال ترين مناطق ايران به شمار می رود و از گذشته های دور دارای فرهنگی درخشان بوده است. وجود مرقد مطهر حضرت امام رضا(ع) در شهر مشهد نيز در گسترش, رشد و رونق اين استان نقش بسيار موثري داشته و مهم ترين جاذبه گردشگري مذهبي ايران را تشكيل مي دهد.

مشهد مقدس مزين به وجود مبارك حضرت امام رضا(ع) مهم ترين شهر مذهبي ايران است كه در تمام روزهاي سال پذيراي دوستداران اهل بيت(ع) است. وجود حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) در اين منطقه سبب توسعه و رونق اقتصادي اين شهرستان شده است. صنعت جهانگردی در مشهد از اهميت و اعتبار ويژه‌ای برخوردار است. اهميت ويژه شهر مشهد در درجه نخست به خاطر جايگاه زيارتی آن است كه به طور دايم گروه گروه مردم ايران و ديگر مسلمانان كشورهای گوناگون اسلامی را برای زيارت به سوی خود می کشاند. علاوه بر جهانگردان مسلمان، بسياری از جهانگردان غيرمسلمان نيز آرزوی بازديد اين آثار و زيارت مسلمانان را در‌اين گونه زيارتگاه ها دارند. مشهد به پاس وجود حرم مطهر ثامن الائمه(ع) و نيز به لحاظ جايگاه گردشی و فرهنگی خود، سراسر سال را با بيش ترين جمعيت می گذراند

اسلاید 2 :

در مشهد توليدات هنری، نقش پر اهميتی در اقتصاد ناحيه داشته و شمار زيادی از مردم، در بخش صنايع دستی شاغل هستند. رايج ترين صنايع دستی مردم مشهد و پيرامون آن، بافت فرش، قاليچه، گليم، شعربافی، نمد مالی، پوستين دوزی، سنگ تراشی، قلم‌زنی روی سنگ، سفال‌گری، سبد و حصيربافی، فرآورده های چوبی و فلزی، نقاشی روی چرم و… است. روند بازرگانی حاكم بر اقتصاد ايران، بر پيكره بازرگانی استان خراسان، به ويژه ناحيه مشهد نيز تاثير داشته است. از گذشته های دور، بخش بزرگ توليد مشهد را فرآورده های كشاورزی و صنايع دستی به خود اختصاص می داده است. بيش‌ترين كالاهای صادراتی اين ناحيه در سطح ملی، فرآورده های كشاورزی، مانند گندم، زعفران، زرشك، كشمش، پوست دام و در مورد صنايع دستی، قالی، فيروزه تراشيده شده و پوستين بوده است.
جمعيت‌شهرستان‌مشهد،‌درسرشماری‌عمومی‌نفوس‌و‌مسكن‌سال‌1375 هـ . ش، 2.247.996 نفر بوده است، كه از اين شمار 1.137.632 نفر مرد و 1.110.364 نفر زن بوده اند. در سال‌های اخيرمهم ترين واردات استان را لوازم نيروگاه‌ها، مواد شيميايی، قند و شكر، روغن، قطعات كارخانه ها،ماشين‌آلات، اتومبيل، ورق های فلزی، دارو، لوازم برقی و پوشاك تشكيل می‌داده است.

اسلاید 3 :

موقعيت جغرافيايي:

   استان پهناور خراسان (پس از انتزاع شهرستان طبس از آن) با وسعتي بيش از 238 هزار كيلومتر مربع و حدود 6/14 درصد خاك كشور بزرگترين   واحد تقسيمات كشوري است. اين استان داراي بيشترين طول مرزهاي خارجي (1451 كيلومتر) با دو كشور (تركمنستان و افغانستان) بوده و از جنوب و غرب در مجاورت پنج استان (گلستان، سمنان، يزد، كرمان وسيستان و بلوچستان) قرار دارد. وسعت زياد، مرزهاي خارجي طولاني و موقعيت منطقه اي  به اين استان اهميت ژئوپلتيك خاص داده است.

استان وسيع خراسان در شمال شرقي كشور بين 55 درجه و 17 دقيقه تا 61 درجه و 15 دقيقه طول شرقي و 30 درجه و 24 دقيقه تا 38 درجه و 17 دقيقه عرض جغرافيايي نيمكره شمالي قرار گرفته است.

پيشينه تاريخي خراسان:

   استان پهناور خراسان با ساختار گونه‌گون و كهن زمين شناختي، اقليم متنوع و جاذب، موقعيت ويژه جغرافيايي، بي‌گمان از قديمي‌ترين دوران حيات بشري، بستر فعاليتهاي معيشتي، بازرگاني و نظامي عمده بوده است، به دليل همين موقعيت خاص، كهن‌ترين، معروفترين و طولاني‌ترين راه ارتباطي بين شرق و غرب يعني «جاده تاريخي ابريشم» از طريق خراسان شرق را به غرب مرتبط مي‌سازد.

   تنوع جغرافيايي سرزمين خراسان با وجود آب و هواي كويري و گرم در بخش جنوبي و معتدل كوهستاني در شمال استان و به طور پراكنده در مركز، با ارتفاعات قابل توجهي نظير بينالود، هزار مسجد، كپه داغ، قهستان و...، زمينه‌اي مناسب براي استقرار بشر از قديمي‌ترين ايام و جذب اقوام و طوايف متعدد در دورانهاي مختلف بوده است؛ سرزميني كه نواحي مختلف آن عرصه رويش انواع نباتات مناطق سردسيري و گرمسيري از قبيل گندم، برنج، بادام، سيب، انگور، پسته، خرما و... است و مناطقي از آن، استعداد پرورش انواع مختلف حيوانات اهلي و وحشي نظير پلنگ، گرگ، شتر، اسب، آهو، گوسفند، بز و... را داراست.

   قديمي‌ترين آثار حيات انساني در ايران، شامل تعدادي ادوات و دست‌افزارهاي سنگي، با قدمت تخميني 800 هزار سال قبل، متعلق به دوران پارينه سنگي قديم، از بستر رودخانه كشف‌رود مشهد به دست آمده است. در حالي كه قديمي‌ترين مكانهاي استقرار انسان، حداكثر با قدمت 100 هزار سال در نواحي ديگر ايران نظير آذربايجان، لرستان و... شناسايي شده‌اند.

اسلاید 4 :

جغرافياي طبيعي خراسان

 پستي و بلنديها

استان پهناور خراسان به سبب وسعت زياد، از نظر شرايط طبيعي بسيار متنوع و هر يك از نواحي مختلف آن داراي ويژگيهاي خاصي است.

بلندترين نقطه آن قله بينالود، 3211 متر و كم ارتفاع‌ترين نقطه آن در شمال سرخس، 300 متر از سطح دريا ارتفاع دارد.

كوههاي خراسان دنباله ارتفاعات البرز به سمت مشرق است كه به صورت قوسهاي موازي از «شاه كوه» آغاز شده و در جهت شمال غربي به سوي جنوب شرقي تا ارتفاعات هندوكش افغانستان امتداد مي‌يابد.

در ميان اين رشته كوههاي موازي، دره‌ها و دشتهاي وسيعي وجود دارد كه گاه پهناي آن، به حدود 200 كيلومتر مي‌رسد. امتداد اين رشته‌ كوهها در برخي نواحي با برخورد به دره و يا جلگه گسسته مي‌شود. آنچه در اين منطقه حايز اهميت است، وجود دشتهاي حاصلخيز و آبادي چون: بجنورد، شيروان، قوچان، چناران و مشهد است كه در پهنه دشت سرسبزي بين دو رشته ارتفاعات موازي كپه داغ و هزار مسجد در شمال و آلاداغ و بينالود در جنوب به وجود آمده‌اند.

اسلاید 5 :

 آب و هوا

گستردگي استان و عواملي مانند وجود رشته‌ كوههاي مرتفع و مناطق كويري، دوري از دريا و وزش بادهاي مختلف، موجب گوناگوني آب و هوا در مناطق آن گرديده است. در بيشتر بررسيهاي انجام گرفته از جمله مطالعات آمايشي خراسان، اين سرزمين به سه منطقه آب و هوايي شمال، مركز و جنوب تقسيم مي‌شود.

شمال خراسان به طور كلي داراي شرايط آب وهوايي معتدل و سرد كوهستاني است؛ اين منطقه حاصلخيزترين و متراكم‌ترين بخش استان از نظر جمعيت، فعاليتهاي اقتصادي و امكانات زيربنايي است كه شامل شهرستانهاي بجنورد، قوچان، شيروان، مشهد، درگز، چناران و سرخس مي‌شود.

منطقه مركزي استان شامل شهرستانهاي سبزوار، اسفراين، نيشابور، تربت حيدريه، كاشمر، تربت جام، تايبادوخواف است. اين منطقه داراي آب و هواي نيمه صحرايي ملايم بوده و فعاليت اصلي اقتصادي آن كشاورزي است كه در دشتهاي وسيع دامنه‌هاي جنوبي بينالود تا كوير نمك و مناطق كويري مرز افغانستان انجام مي‌شود. اين دشتها از نظر آب و هوايي جزو مناطق خشك و نيمه‌خشك محسوب مي‌شوند و ميزان بارندگي در آنها بين 200 تا 250 ميليمتر در سال است.

جنوب خراسان داراي آب و هواي خشك و نيمه‌صحرايي است؛ وسعت اين منطقه كه از شش شهرستان بيرجند، طبس، فردوس، گناباد، قاينات و نهبندان تشكيل شده حدود يكصد و هفتاد هزار كيلومتر مربع است كه حدود نيمي از مساحت كل استان را دربرمي‌گيرد.

بررسي وضعيت بارندگي در استان نشانگر اين است كه در بيش از 90 درصد استان توزيع مكاني و زماني بارشها و پراكندگي آنها يكنواخت و مشابه نيست؛ ميزان ريزشهاي جوي به صورت باران و برف در 15 درصد مساحت استان (نواحي شمال و شمال غربي) آن نسبتاً زياد است به طوري كه در برخي مناطق مجاور استان گستان، ميزان بارندگي گاه به بيش از 700 ميليمتر در سال مي‌رسد؛ ميانگين بارندگي سالانه اين ناحيه بين 300 تا 400 ميليمتر تغيير مي‌كند ولي در مناطق جنوبي، شرقي و مركزي كه بيش از 85 درصد مساحت خراسان را شامل مي‌شود ميزان بارندگي بسيار كم و بين 40 تا 200 ميليمتر در سال متغيير است. متوسط ميانگين بارندگي در اين مناطق تقريباً معادل 150 ميليمتر است.

 تنوع آب و هوايي استان عبارت است از:

- آب و هواي سرد كوهستاني و نيمه صحرايي سرد در شمال و شمال غرب.

- آب و هواي معتدل كوهستاني در مناطقي از شمال و شمال غرب و مركز.

اسلاید 6 :

- آب و هواي نيمه صحرايي ملايم در شمال شرق، مركز و مناطقي از غرب و نيز مناطق كوهستاني جنوب.

- آب و هواي گرم صحرايي فراگير مناطق مركزي به طرف جنوب و جنوب غرب.

 تقسيمات كشوري:

براساس آخرين تقسيمات كشوري خراسان داراي 29 شهرستان (و يك بخش انتزاع شده «سرايان»)،  94 شهر، 90 بخش، 238 دهستان و حدود 6187 آبادي مسكوني مي‌باشد. از 30 شهرستان خراسان 14 شهرستان داراي مرزهاي بين‌المللي مجموعاً به طول 1452 كيلومتر مي‌باشند.

براساس مصوبه اخير مجلس شوراي اسلامي، خراسان به سه استان خراسان رضوي، خراسان شمالي و خراسان جنوبي تقسيم گرديده است. خراسان شمالي شامل 6 شهرستان بجنورد، اسفراين، شيروان، مانه و سملقان، جاجرم و فاروج، خراسان جنوبي شامل چهار شهرستان بيرجند، نهبندان، سربيشه، قاين و بخش سرايان شهرستان فردوس و خراسان رضوي شامل 19 شهرستان ديگر از مجموع 30 شهرستان خراسان مي‌باشد. طبق اين مصوبه خراسان رضوي به مركزيت مشهد مقدس بالغ بر 28/80 درصد جمعيت كل، 7/85 درصد جمعيت شهري، 5/72 درصد جمعيت روستائي و حدود 53 درصد مساحت خراسان را در اختيار دارد. بخش عمده فعاليتهاي صنعتي، كشاورزي و خدماتي و امكانات زيربنائي خراسان نيز در خراسان رضوي و در حول و حوش مشهد مقدس استقرار يافته است. سهم خراسان شمالي از جمعيت حدود 12 درصد و سهم خراسان جنوبي از جمعيت 8/7 درصد مي‌باشد.

اسلاید 7 :

استان خراسان رضوي در يك نگاه:

   استان خراسان رضوي با مساحتي بالغ بر 127432 كيلومتر مربع داراي 19 شهرستان،  64 نقطه شهري، 62 بخش و 158 دهستان و 3767 آبادي داراي سكنه مي‌باشد. اين استان داراي 841 كيلومتر مرز مشترك با كشورهاي همسايه است (302 كيلومتر با افغانستان، 539 كيلومتر با تركمنستان) تراكم جمعيت در اين استان حدود 42 نفر در كيلومتر مربع مي‌باشد.

نرخ شهرنشيني استان 5/64 درصد و نرخ باسوادي 4/91 درصد برآورد مي‌گردد. نرخ فعاليت كه عبارتست از نسبت جمعيت فعال به كل جمعيت 10 ساله و بالاتر مي‌باشد در سال 1381 حدود 3/36 درصد برآورد گرديده و نرخ بيكاري نيز حدود 6/10 درصد است.

- سهم شاغلين بخش كشاورزي از كل شاغلين 44% درصد، سهم شاغلين بخش صنعت و معدن و ساختمان 25% درصد و سهم شاغلين بخش خدمات 29% درصد مي‌باشد.

- تعداد دانش‌آموزان اين استان 5/1375 هزار نفر و نسبت دانش‌آموز به معلم 21 نفر مي‌باشد.

- ضريب پوشش تحصيلي براي مقطع ابتدايي 104 درصد، مقطع راهنمايي 97% درصد و در مقطع متوسطه 73% درصد پيش‌بيني گرديده است.

- 4/95 درصد خانوارهاي روستاهاي 20 خانوار و بالاتر از آب آشاميدني سالم، 1/35 درصد از راه مناسب و 100 درصد از برق برخوردارند.

- ضريب‌نفوذ تلفن (كه عبارتست از تلفن به ازاي 100 نفر جمعيت) در اين استان 19 مي‌باشد.

- سطح زير كشت اراضي زراعي و باغي استان 458 هزار هكتار، سطح زير كشت اراضي زراعي 7/306 هزار هكتار و سطح زير كشت باغات 151 هزار هكتار است. به ازاي 1000 نفر روستايي 2/240 هكتار اراضي زراعي و باغي زير كشت وجود دارد.

- طبق نتايج طرح سرشماري كارگاهي سال 1381 تعداد 247924 كارگاه با 733751 نفر كاركن در استان خراسان رضوي در فعاليتهاي مختلف مشغول بكارند. از اين تعداد 41906 واحدبا 169804 نفر و ارزش افزوده توليدي معادل 7/5529 ميلياردريال در بخش صنعت مشغولند.

- تراكم راههاي استان 6/13 كيلومتر به ازاي 100 كيلومتر مساحت استان است. اين شاخص براي راههاي فرعي 16/4 كيلومتر و براي راههاي روستايي 4/8 مي‌باشد. نسبت راه آسفالته روستايي از كل راههاي روستايي 5/30 درصد و نسبت راههاي روستايي داراي مشخصات از كل راههاي روستايي 4/42 درصد است.

اسلاید 8 :

شهرستان مشهد

شهر مشهد در بخش مركزی شهرستان مشهد واقع در شمال شرقی استان خراسان و در محدوده‌ای به مساحت 270 كيلومتر مربع قرار دارد. اين شهر حدود دو ميليون و پانصد هزار نفر است. شهر مشهد بين مدار جغرافيایی 10/36 تا 23/36 عرض شمالي و 28/59 تا 43/59 طول شرقی قرار گرفته است. ارتفاع متوسط شهر از سطح دريا حدود 1050 متر (حداكثر 1150 متر و حداقل 950 متر) و جهت باد غالب از غرب به شرق است. با توجه به وجود بارگاه ملكوتي حضرت علی‌ابن‌موسی‌الرضا (ع) و ساير جاذبه- های زيارتی و سياحتی، شهر مشهد هر ساله از نزديك به سيزده ميليون زائر پذيرایی می‌كند.
با توجه به جمعيت شهر مشهد و تمايل عمومی به تحصيلات عاليه، مراكز آموزش عالی و پژوهشی متعددی در اين شهر وجود دارند از جمله مهمترين آنها مي توان به پارك علم و فناوری خراسان، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه علوم پزشكی، پژوهشكده تحقيقات توسعه فناوری خراسان، دانشگاه آزاد اسلامي و ساير مراكز آموزشی عالي غير انتفاعی و آموزشكده و دانشسراهای مختلف اشاره كرد.

اسلاید 9 :

توضیحاتی مختصر در مورد خانه پیشه وران

   1-   موقعیت فعلی بنا :

بنای فوق در خیابان خسروی  .  کوچه رازقی  .  کوچه سه شهید پلاک 42 واقع است.

2-     شماره پلاک ثبتی بنا :

                  بنای تاریخی فوق فاقد شماره پلاک ثبتی میباشد.

3-  تاریخچه و وجه تسمیه :

               به علت عدم وجود کتیبه و تاریخ مستند ساخت می توان قدمت بنا را با توجه به مستندات شفاهی                    نزدیک به هشتاد سال نسبت داد.  

4-   سوابق پزوهشی بنا :

               بنای فوق فاقد سوابق پزوهشی پیشین میباشد.

5-  نوع و توضیحات مالکیت اثر :

                  مالکیت این بنا خصوصی و متعلق به خانواده پیشه وران بوده است .                  

اسلاید 10 :

   6-     اقدامات انجام شده در مورد حریم بنا با ذکر مشخصات :   

                     درمورد حریم بنا هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته است

7-    ویزگی بنا :

               حاشیه کاریهای معرق اجر کاری و کاشی کاریهای خورشیدی همراه با تلفیق                        رنگ ها وطرح ها وآجر کاری های تزیینی ابچکانی با رنگهای فیروزه ای وناودانی                 تزِِیینی زیباو درب ورودی چوبی مزین به کتیبه ماشاا... با اجر کاری های خفته                     و راسته از جمله تزیینات و ویزگیهای زیبای این بنا  به شمار میرود .

8-    مشخصات بنا :

               این بنا و بنای مجاور آن در مالکیت آقای حسینی است که بنای مجاور جدیداً ساخته شده                که از ذکر مشخصات آن خودداری  می کنیم . اما در بنای فوق پس از ورود و رسیدن به                یک فضای ورودی با دهانه دو متر که در واقع فضای تقسیم می باشد و در سمت راست                 بعد از گذشتن از یک درب پلکانی دسترسی به طبقه دوم را فراهم می کند اما در سمت                   چپ درب ورود به حیاط قرار دارای طاقنماهای حاشیه کاری شده معرق می باشد . کلیه                  اتاق ها امکان دسترسی مستقیم  به حیاط را دارند . بنا شامل سه اتاق تودرتو  در طبقه                پایین و دو اتاق در طبقه بالا  می باشد .             

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید