بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

 

کانی ماده‌ای است طبیعی، بلورین، جامد و غیرآلی که در ترکیب سنگ‌های پوسته زمین یافت می‌شود و دارای فرمول شیمیایی و ساختمان اتمی مشخص است. برخی کانی‌ها از یک عنصر خالص و بسیاری از آن‌ها از دو یا چند عنصر درست شده‌اند. واژه کانی از واژه فارسی کان گرفته شده‌است که در زبان عربی به آن معدن گفته می‌شود. بنابراین، کانی به ماده‌ای گفته می‌شود که به طور طبیعی از معدن (کان) به دست می‌آید و معدن بخشی از پوسته زمین است که در آن به اندازه چشم‌گیری، کانی یافت می‌شود. موادی مانند شیشه، چینی، آلیاژهای گوناگون، که انسان آن‌ها را ساخته‌است، و موادی مانند مروارید صدف، استخوان، عاج و بسیاری دیگر، که جان‌داران می‌سازند، کانی نیستند.

تنها استثنا از این تعریف گرافیت و ذغال سنگ است که در حقیقت منبعی آلی دارند ولی در مسیر تکامل خود دستخوش تغییرات بسیار شده‌اند و در حقیقت به طور مستقیم ریشهٔ آلی ندارند.

مسالهٔ دیگر یخ است که بیشتر زمین شناسان طبق تعریف آن را کانی می‌دانند.

اسلاید 2 :

نمک طعام یا هالیت که یکی ازکانی های تبخیری است حاصل اشباع آب های شور در یک حوضه رسوبی تبخیری است که با خروج مولکولهای آب (که در واقع حلال هستند) املاح محلول در آب رسوب می کند و انواع نمک های تبخیری از آن جمله نمک طعام را پدید می آورد، برای ایجاد نهشته های تبخیری در محیط های دریایی و یا غیردریایی جدا از شرایط مساعد آب و هوایی، حوضه مناسب رسوب گذاری نیز ضروری است، چنان که برای تجمع مقدار زیاد نهشته های تبخیری، فرونشینی در کف حوضه لازم است. دیگر آنکه آب دریا بتواند بطور محدود به حوضه رسوبگذاری راه یابد مانند خلیج قره بغاز در ضلع خاوری درایی خزر که توسط کانالی کاهش آب مرداب بر اثر تبخیر جبران می شود.

 

اسلاید 3 :

پیدایش نوع از Okenite
نوع محل : گرینلند
سال کشف : 1828
مشخصات فیزیکی :
رنگ : سفید یا بی رنگ، سفید مایل به زرد، سفید مایل به آبی است.
جلا : صمغی مایل مروارید ی
کریستال شفافیت بیشتر شفاف نیمه شفاف است.
 سیستم بلوری : triclinic
عادات کریستال شامل کریستالهای تابش محبوب accicular بالا توضیح داده شد، اما به طور معمول به عنوان توده های لیفی شعاعی و به ندرت به عنوان کریستال تک تیغه یافت.
رخ : در یک جهت کامل اما به ندرت به خاطر اندازه کوچک کریستال دیده می شود.
شکستگی ریز ریز می باشد.
سختی (موس) : 5 آپاتیت
سرسختی : الاستیک
وزن مخصوص را تا 2.3 + (زیر متوسط​​)
رنگ خاکه: سفید
مواد معدنی همراه gyrolite، کلسیت، apophyllite، کوارتز، laumontite و زئولیت های دیگر هستند.
خصوصیات دیگر : کریستال bendable و شکننده است.
ظهور قابل توجه عبارتند از هند، گرینلند، شیلی و ایرلند است.
بهترین شاخص های حوزه عادت کریستال، رنگی

 

اسلاید 4 :

آپوفیلیت:

این کانی به گروه فیلوسیلیکات ها برمی‌گردد، گروهی از کانی‌ها که میکا را نیز در برمی‌گیرد. این کانی کمیاب است و درآلمان، نروژ،اسکاتلند، کانادا، ایرلند، هند، ژاپن، برزیل و در سراسر امریکا یافت می‌شود. از خواص دیگر این کانی می‌توان به ترد بودن آن و به لومینسانس سبز، سیاه یا آبی تیره‌رنگ آن که در امتداد طولی مشاهده می‌شود، اشاره کرد.

اسلاید 5 :

آپاتیت:

از گروه کانی‌های فسفاتی، معمولا با نام‌های هیدروکسی‌آپاتیت، فلئورآپاتیت، کلرآپاتیت و برم‌آپاتیت به‌ترتیب به دلیل تمرکز یون‌های -OH و -CLو - Fو -BR در بلور آن. فرمول شیمیایی تک تک این کانی‌ها عبارت است از:

Ca10(PO4)6(OH)2

Ca10(PO4)6(F)2

Ca10(PO4)6(Cl)2

Ca10(PO4)6(Br)2

اسلاید 6 :

آرسنوپیریت

با فرمول شیمیایی FeAsS یک کانی ترد است و در اثر واکنش با اسیدنیتریک، گوگرد آزاد می‌کند. در برابر اشعهٔ X واکنش می‌دهد. آرسنوپیریت با کانی‌های کلوآنتیت، املسیرژیت، ابولینگیت، اسکوترودیت مشابه‌است. در این کانی گروهی از فلزات می‌توانند جایگزین عنصر آهن شوند. گروه آرسنیوپیریت شامل کانی‌های نادر زیر است:

کلیتوسافلوریت (Co,Fe,Ni)AsS

گودموندیت FeSbS

گلوکودوت یا الوکلاسیت (Fe,Co)AsS یا (Co,Fe)AsS

ایربدارسنیت (Ir,Ru)AsS

اوسارسیت یا روآرسیت (Os,Ru)AsS یا (Ru,Os)AsS

این کانی به فراوانی در آلمان، اتریش، انگلیس، سوئد، آفریقای جنوبی و امریکا یافت می‌شود.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید