بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

کراتین چیست؟

کراتین مولکولی است که از ترکیب سه اسید امینه‌ی آرژی نین، گلایسین و متیونین تشکیل شده است.

 این مولکول با فسفات ترکیب شده و نقش ذخیره کننده انرژی را در بدن ایفا می‌کند. درست است که کراتین در تمام بدن، به خصوص عضلات وجود دارد ولی ماده حاصل از آن به نام کراتینین باید به صورت کامل از کلیه دفع شود .

باید گفت که کراتینین یکی از موادی است که بدون هیچ بازجذبی از کلیه دفع می‌شود و از آن در آزمایشگاه برای بررسی عملکرد کلیه استفاده می‌شود.

 افزایش سطح کراتینین در خون نشان‌دهنده اختلال در عملکرد کلیه یا بیماری کلیوی است .

اسلاید 2 :

کراتین چگونه عمل می نماید؟

پس از ورود کراتین به بدن (یا پس از تولید آن توسط بدن) ابتدا با ملکول های فسفات ترکیب شده تا فسفات کراتین را تشکیل دهد. ATP (آدنوزین تری فسفات) منبع انرژی بدن است. وقتی بدن شما کربن، پروتئین یا چربی را اکسید می کند، این فرایند را به منظور تولید ATP انجام می دهد، ATP مسئول حرکت فعالیت بدنی است.

لازم است که انرژی برای حرکات بدنی به کار رود. ATP این انرژی را با هیدرولیز کردن یک گروه فسفات انجام می دهد. وقتی یک گروه فسفات هیدرولیز می شود، انرژی به شکل گرما آزاد شده و این انرژی برای انجام هر فرایندی مثل انقباض ماهیچه ها به کار می رود.

اسلاید 3 :

چون یک فسفات از ATP کم شده لذا آن را ADP (آدنوزین دی فسفات) می نامیم. پس داریم :  انرژی + ATP=ADP  حال ما ADP را به عنوان یک محصولی ناشی از هیدرولیز ATP داریم. حال این جایی است که کراتین وارد عمل می شود. کراتین متصل به فسفات گروه فسفات را به ADP وصل کرده تا مجدداٌ ATP را تشکیل دهد.

بازگشت ADP به ATP باعث میشود میزان ذخیره ATP در بدن شما افزایش می یابد لذا شرایطی را برای ورزش و فعالیت بدنی سخت تر و طولانی تر فراهم می نماید.

کراتین ترکیبی  از سه اسید آمینه مختلف فوق الذکراست.دیگر فایده کراتین این است که به خودی خود یک منبع سوخت می باشد. در حقیقت اولین انتخاب بدن شما از انرژی در هنگام فعالیت های غیر هوازی ذخایر فسفات کراتین در بدن شماست.

با تکمیل مواد از طریق فسفات کراتین  این ذخایر افزایش خواهد یافت،پس انرژی بیشتری به شما می دهد. دیگر خاصیت آنا بولیکی این است که کراتین حفظ شده ولذا توانایی هیدرات سلول های ماهیچه ای به وجود می آید. وقتی که سلول های ماهیچه ایی هیدارت می شوند برخی چیزها اتفاق می افتند.

مهمترین آنها افزایش سنتز پروتئین است. مورد دوم نیز افزایش یون ها به درون سلول است. چون سلول آب بیشتری را نگه می دارد پس همچنین می تواند یون های بیشتری را نیز نگه دارد چون یون ها به دنبال آب وارد سلول می گردند تا غلظت را حفظ نمایند.

وقتی یون های بیشتری در سلول های ماهیچه ایی وجود داشته با شند سنتز پروتئین ماهیچه ایی هم افزایش می یابد.

اسلاید 4 :

وظیفه اصلی کراتین تأمین انرژی بیشتر برای عضلات است. انرژی بیشتر برای عضلات به منزله قدرت انقباض بیشتر و در همین راستا تطبیق دادن بدن به تحمل استرس‌های بیشتر کراتین عضلات را سوپرهیدراته کرده و سنتز پروتئین در آنها را ارتقاء می‌دهد.

اسلاید 5 :

آیا مصرف کراتین قبل از فعالیت به من انرژی بیشتری می دهد؟
نه دقیقاً یک بار دیگر برای تاثیر نهادن کراتین روی سلولهای ماهیچه ایی، لازم است که این سلولها با آن اشباع شوند. این کار حداقل یک هفته طول می کشد، لذا انجام دادن آن قبل از یک فعالیت تفاوتی را ایجاد نمی کند.
حال اگر سلولهای شما با کراتین اشباع شده اند نیز تفاوتی ایجاد نمی شود و این در صورتی است که شما آن را قبل از فعالیت مصرف نمایید.

اسلاید 6 :

از عمده اثرات كراتین می توان به موارد ذیل اشاره كرد:
1- افزایش قدرت عضله
2- در فواصل بین تمرینات سنگین ورزشی بازسازی ذخایر انرژی را سرعت می بخشد.
3- بدون افزایش چربی بدن، در افزایش توده عضلات بدن نقش قابل توجهی دارد.
4- آستانه بی هوازی را در بدن افزایش می دهد.
5- در تمرینات ورزشی سرعتی و شدید، ضمن كاهش تولید اسید لاكتیك، مانع از خستگی شده و مدت تمرین شدید را طولانی تر می كند.
پس به طور كلی می توان هنگام نیاز به افزایش وزن و توده عضلات، افزایش قدرت و سرعت در حركات انفجاری و كمك به تولید ATP در بدن از این ماده استفاده نمود.

اسلاید 7 :

● تاثیرات سوء و نامطلوب ناشی از مصرف مکمل‌های کراتینی
در حال حاضر بخش عمده ای از تاثیرات سوء و نامطلوب ناشی از مصرف کراتین به صورت حکایت و گزارش وجود دارد و عوارض‌دراز مدت ناشی از آن شناخته شده نیست.
الف) کسب وزن:
تنها عارضه جانبی اثبات شده ناشی از مصرف کراتین کسب وزن بیش از ۶/۱ کیلوگرم بعد از دوره بارگیری و ۴/۲ کیلوگرم با استفاده مداوم و بیشتر کراتین می‌باشدکسب وزن بعد از دوره بارگیری به طور عمده ناشی از حفظ آب در بدن می‌باشد.

اسلاید 8 :

ب) اختلالات گوارشی معده و روده و گرفتگی عضلانی:
عوارض جانبی دیگری که برای کراتین ذکر شده شامل اختلالات معده و روده ای، گرفتگی های عضلانی و سفت شدگی عضلانی می‌باشد. بیشتر این عوارض، حکایت ها و گزارشات نقل شده توسط افراد می باشند و چندین تحقیق بر روی کراتین هم، آنها را به عنوان عوامل محدود کننده و رایج نشان نداده است. به عبارت دیگر بسیار از این تحقیقات تاثیرات کراتین بر روی اجراهای ورزشی را مورد بررسی قرار داده اند و بر روی عوارض جانبی ناشی از آن تاکید نداشته اند. همچنین این تحقیقات به طور نسبی تعداد کمی مصرف کنندگان کراتین را شامل شده و فقط در حدود ۱ الی ۳ ماه بعد از مصرف مکمل‌های کراتینی این افراد را مورد مراقبت و بررسی قرار داده اند.

اسلاید 9 :

ج) عوارض کلیوی:
به علت افزایش بار پروتئین ناشی از مصرف کراتین تاثیرات سوء بر روی کلیه به عنوان مهم ترین موضوعات قابل بحث وجود داشته است. بارگیری کراتین، تجمع کراتین در ادرار را ۹۰ برابر و تجمع کراتینین در ادرار را ۲۰ الی ۴۰ درصد افزایش می دهد.
سرم کراتینین نیز به طور تقریبی ۲۰ درصد افزایش می‌یابد. پورتمانس و همکارانش. فقط مطالعاتی در مورد تاثیراتکراتین بر روی عملکرد کلیه در افراد سالم را انجام داده و منتشر کردند. آنها مشاهده کردند که نه ۵ روز دوره بارگیری و نه ۵۸ روز دوره حفظ به طور قابل ملاحظه ای میزان *اسیون مجرای کلیه را در افراد مصرف کننده تغییر نداده است. علاوه بر این آنها یافتند که هیچ گونه آسیب و اختلال در عملکرد کلیه در ارتباط با مصرف مکمل‌های کراتینی در طول ۵ سال مشاهده نشده است. هر چند که این تحقیقات بر روی کم تر از ۱۰ نفر انجام شده و فقط تاثیرات کراتین بر روی عملکرد کلیه را مورد مطالعه قرار داده است.
فقط یک گزارش پیرامون کاهش عملکرد کلیه در ارتباط با مصرف مکمل‌های کراتینی در نوشته ها پیدا شده است. به عبارت دیگر فقط یک دوره بارگیری طبیعی و ۷ هفته دوره حفظ، یک فرد با تاریخچه طولانی مدت از اسکلروسیز موضعی مجاری کلیه یک کاهش ۵۰ درصدی در میزان اسیون مجاری کلیوی را نشان داد ولی بعد از یک ماه از قطع مصرف کراتین این اختلال برطرف شد.
اخیراً ACSM توصیه کرده است که افرادی که بیماری کلیه یا دارای پیشینه خانوادگی برای بیماری های کلیوی هستند نباید کراتین مصرف کنند.
به عبارت دیگر افراد سالم که کراتین مصرف می‌کنند باید خود را وزن کرده تا دچار کم آبی درحین مصرف کراتین نشوند

اسلاید 10 :

● تاثیرات ناشناخته
برای یک‌بار هم تحقیقات دراز مدت خوب در مورد تاثیرات مضر و سوء ناشی از مصرف کراتین انجام نشده است. موضوع مهمی که بحث در مورد آن بالا گرفته، این است که تقریباً هیچ اطلاعاتی در ارتباط با تاثیرات کراتین بر روی دیگر بافت هایی که کراتین را به کار می‌برند از قبیل قلب, مغز, ****‌ها شناخته شده و در دسترس نیست . در پایان اینکه تقریباً هیچ اطلاعاتی در مورد تاثیرات کراتین بر روی نوجوانان در دسترس نیست بنابراین ACSM (کالج پزشکی ورزشی آمریکا) مصرف مکمل‌های کراتینی را در افراد کمتر از ۱۸ سال توصیه نمی‌کند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید