بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

در سال 1991، یکی از دانشجویان دانشگاه هلسینکی به نام Linus Torvalds که از سیستم عامل موجود ناراضی بود به فکر افتاد که از سیستم عامل برای کارهای خود استفاده کند. Unix یک سیستم عامل قدرتمند محسوب می شد، ولی قیمت ان گران بود. بنابر این Torvalds به فکر نوشتن نسخه ای از Unix برای خود افتاد. این کار ساده بود؛ وی پس از تنظیم قسمت های اصلی برنامه، از طریق اینترنت مجموعه ای از برنامه نویسان با استعداد تشکیل داد و افراد این مجموعه به کمک هم سیستم عامل یا هسته ای به وجود اوردند که امروزه به Linux موسوم است.(اسم آن نیز از ترکیب لینوس و یونیکس ساخته شده است)
یکی از مهمترین تصمیماتی که Torvalds در شروع کار گرفت، توزیع و اشتراک گذاری رایگان کد هسته لینوکس برای افرادی بود که مایل بودند در توسعه این سیستم عامل سهیم باشندکه این عمل تا به امروز ادامه پیدا کرده یعنی لینوکس به صورت رایگان و عمدتا از طریق اینترنت توزیع می شود.

اسلاید 2 :

کدهای منبع ازاد (open source) برای عموم ساخته می شوند و هر فردی می تواند در ساخت و توسعه ان با شرط زیر پا نگذاشتن قانون و تملک انحصاری ان شرکت سهیم باشد. هر فردی می تواند کد منبع را مطابق میل خود، حتی برای سرگرمی ،تغییر داده و نسخه ای از ان را منتشر سازد. ولی انچه که افراد نمی توانند تغییر دهند، جلوگیری از هر شخص دیگر برای استفاده، تغییر و توزیع ان نسخه از نرم افزار است که شما ان را تغییر داده اید. اعمال این محدودیت که نمی تواند به طور انحصاری به شخص یا شرکتی تعلق داشته باشد باعث پیشرفت های حیرت انگیزی در این صنعت گردید.
در اوایل بهار 1994، اولین نسخه واقعی لینوکس (نسخه 1.0) برای استفاده عموم عرضه گردید. حتی در ان زمان، این سیستم عامل، یک سیستم عامل خوب محسوب می شد و از ویژگی های رایگانی که در سیستم عامل های دیگر به قیمت صدها دلار به فروش می رسید برخوردار بود.

اسلاید 3 :

کلا تا قبل از 1999 به علت امنیت بالا و سورس باز به سیستم عامل هکر ها معروف بود.اما از سال 1999 به محصولی عمومی و پر طرفدار تبدیل شده است. به طوری که بسیاری از سرور های دنیا هم اکنون از آن استفاده می کنند.نکته قابل توجه درباره آن قیمت فوق العاده پایین آن است

اولا :‌که کرنل(هسته سیستم عامل که دستورات مهم در آن قرار دارد) آن کاملا مجانی است.

ثانیا:نسخه کامل آن با یک برنامه آفیس و حدود 1000 برنامه جانبی تقریبا 1/10 نسخه مشابه ویندوز قیمت دارد.

نسخه های معروف آن:Redhat,Mandrake,Turbo,...

n

اسلاید 4 :

    لینوکس یک نرم افزار رایگان قابل دسترس می باشد. کد منبع لینوکس که قلب و روح سیستم عامل محسوب می شود نیز در دسترس عموم می باشد. شایان ذکر است سازمان (Free Software Foundation (FSF در ساخت و تهیه بیشتر نرم افزار های کمکی جهت سهولت بخشیدن به کار و استفاده با لینوکس همکاری می کند.
شرکت .Red Hat, Inc سیستم عامل پایه لینوکس را با نرم افزار های دیگر (که ساخته شرکتهای دیگر و یا خود Red Hat می باشند) ادغام می کند و یک بسته نرم افزاری ارايه می دهد که گاهی اوقات ارزش ان بیش از کلیه نسخه های ارائه شده است. این مجموعه را distribution یا flavor لینوکس می نامند.

اسلاید 5 :

    لينوكس به خودي خود رايگان بوده و هست. كاري كه شرکت هایی مثل ردهت انجام می دهند، كامپايل كردن بخش ها و نرم افزارهاي مختلف و ارائه آن بصورت يك فرمت قابل توزيع همانند ساير سيستم عاملها است، تا مردم عادي نيز بتوانند از آن استفاده كنند. همچنین با رابطهاي گرافيكي كاربر مانند GNOME، توزيع هاي لينوكس در بين مردم بسيار گسترش يافته است.
امروزه در دنیایی متکی بر فناوری اطلاعات زندگی می‌کنیم و به خطر افتادن جریان اطلاعات در هر لحظه منجر به بروز خسارت‌های جبران ناپذیری خواهد شد؛ بر این اساس امنیت در بین سیستم های عامل از اهمیت زیادی برخوردار است که لینوکس در این زمینه بسیار قدرتمند است.
لینوکس از ابتدا برای محیط‌های شبکه‌ای و دارای چند کاربر طراحی شده که همین امر مسبب رعایت مسائل امنیتی در ان شده است.

اسلاید 6 :

    از Red Hat Linux می توان به عنوان یک ابزار میز کار، یک سرور شبکه و دروازه اینترنت، یک دیواره اتشین (Firewall)، پایگاه یک سیستم از پیش تعبیه شده (مانند یک VCR هوشمند یا یک ربات) و یا حتی به صورت یک سوپر کامپیوتر چند پردازنده ای استفاده کرد.

اسلاید 7 :

ابزار های پر مصرف میز کار :

    در Red Hat نرم افزار های دیگر مانند مجموعه برنامه های OpenOffice برای سهولت کار کاربران قرار داده شده است. مجموعه برنامه های OpenOffice شامل یک واژه پرداز کامل، صفحه های گسترده، برنامه نمایش محتویات، یک برنامه رسم گرافیک و ابزارهای ساخت صفحات وب می باشد. با نصب Red Hat Linux، مجموعه OpenOffice نصب شده و نشانه های مربوط به برنامه های ان برای سهولت دستیابی به انها در نوار منو قرار داده می شوند.
مطالب مربوط به چند رسانه ای ها: Red Hat Linux برای استفاده شما ابزار های متعدد چند رسانه ای را در یک بسته قرار داده است؛ به کمک این بسته می توان موسیقی پخش کرده و به منابع چند رسانه ای مانند ایستگاه های رادیویی در اینترنت گوش داد. همچنین در لینوکس میتوان عکس و دیگر اقلام را از دوربین و دستگاه پخش MP3 به کامپیوتر منتقل کرد.

اسلاید 8 :

مزایا :

.1امنیت بالا:از نظر امنیت نسبتا مقاوم است و هم از نظر ویروسها(تا کنون تعداد بسیار کمی ویروس برای آن نوشته شده است.(

.2منبع باز بودن:که به وسیله آن می توانید هر گونه که تمایل داشته باشید سیستم عامل خود را تغییر دهید.

.3قیمت نازل:که قبلا توضیح داده شد.

.4قابلیتاعتماد Reliability))بالا:شما می توانید سیستم لینوکس خود را تا 1 یا 2 سال داشته باشید بدون اینکه مشکلی داشته باشید.در حالی که من طی 8 ماه کار کردن با ویندوز با آن مشکل پیدا کردم.

.5چند پلت فرمی بودن:لینوکس در پلت فرمهای مختلف از جمله

.6 x86,Alpha AXP,PPc,SPARC,IA64 اجرا می شود

üتوضیح : نسخه x86 یا i386 همان نسخه های متناسب با PC هستند.

اسلاید 9 :

معایب :

.1کاربر پسند نبودن:به علت تعدد اینترفیس ها و نبودن اینترفیس مناسب،چندان مورد توجه کاربران نیست.

.2نصب مشکل:مشکلترین قسمت کار با لینوکس، نصب آن است.با وجود نصب سریعتر نسبت به ویندوز ، اما مشکلات فراوانی از جمله نشناختن قطعات است.

.3عدم تطابق کامل با سخت افزارها:این سیستم عامل مشکلاتی نیز در مورد شناختن قطعات سخت افزاری دارد.
شرکتهای بزرگ پشتیبانی کننده لینوکس هم اکنون در حال بر طرف کردن این مشکلات هستند.
شرکت Mandrake که از سال 1999 کار خود را آغاز کرده همواره سعی خود را بر بهبود مراحل نصب نهاده است.
هم چنین لینوکس قابلیت نصب همراه با ویندوز را نیز دارد.

اسلاید 10 :

مقایسه امنیت در ویندوز و لینوکس:

امنیت نرم افزاری به طور کلی یک مفهوم انتزاعی است که به پارامترهای فکری هر شخص وابسته است. چون درجه آسیب پذیری امنیتی، از خط به خط کدهای برنامه نویسی به وجود می آید. هر حوزه امنیتی از درجه حساسیت خاصی برخوردار است که ممکن است برای کاربران یک پایه فوق العاده مهم باشد یا بر عکس. در نتیجه تعابیر بسیار زیادی برای امنیت وجود دارد. مخصوصا اگر بخواهید درباره امنیت برنامه کامل و پیچیده ای مانند سیستم عامل ها و مثلا ویندوز و لینوکس صحبت کنید.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید