بخشی از مقاله

ریخته گری (متالوژی)


فصل اول
مقدمه
تاریخچه ریخته گری و فلزکاری در ایران
نوع شغل
نوع تولیدات خدمات ، فهرست تولیدات و خدمات
عمده فروشی یا خرده فروشی

مقدمه:
نقش اساسی و اهمیت صنایع ریخته گری که تولید کننده قطعات برای صنایع هستند در خودکفایی کشور بر هیچکس پوشیده نیست
دوره آموزشی کاردانی به منظور آموزش ریخته گری به معنای علم و فن شکل دادن فلزات از طریق ذوب فلز و ریختن ماده مذاب در قالب و انجماد مذاب برای بدست آوردن خواص متالوژیکی مطلوب آن ، تدوین شده است و هدف از آموزش آن ، تربیت کاردان برای بهره برداری و اجرای با آگاهی در زمینه های علمی و فنی ریخته گری می باشد.


طو ل متوسط آموزشی این مجموعه باکار آموزی 2 سال است و برنامه های درسی آن در ترم 4 ترم برنامه ریزی می شود و علاوه بر دروس نظری ازمایشگاهی و کارگاهی ، 4 ماه کارآموزی (4 واحد ) اختصاص می یابد.
طول هر ترم 17 هفته آموزش کامل است -هر واحد درس نظری 17 ساعت و عملی و آزمایشگاهی 34 ساعت و کارگاهی 51 ساعت و کارآموزی حداقل 72 ساعت است. کارآموزیها در واحدهای ذیربط انجام می یابد.

تاریخچه ریخته گری و فلزکاری در ایران
لرستان
اگر درباره مفرغهای لرستان، که در نواحی کوهستان‌های غربی ایران است، مختصری گفتگو نشود، شرحی که ما در بالا دربارهً مفرغ و آهن ایران داده‌ایم، کامل نخواهد شد. تقریباً از سال ۱۹۳۰ به بعد تعداد زیادی اشیاء فلزی زیبا در بازار عتیقه فروشان جهان ارائه می‌شد که توسط خاک برداران غیر مجاز قاچاق گورستانهای قدیمی پیدا شده بود، این عده توجه کرده بودند که مقبره‌هایی که دور و بر آنها به دقت با سنگ مفروش شده دارای زیور آلات و هدایایی است که با مردگان روزگاران کهن، که تا کنون تمدن آنها ناشناخته مانده است، دفن شده‌اند. طرح و هنرهای دستی که روی این اشیاء بکار رفته چنان زیبا و دل‌انگیز و عالی‌ است که کارشناسان را به شگفتی آورده است. پاره‌ای از این اشیا دارای حروف آشوری است که تاریخ و ساختشان را کاملاً مشخص می‌کند. چند تا از آنها متعلق به سدهً دوازدهم و دهم پیش از مسیح است، اما بیشتر به سده‌های هشتم و هفتم پیش از مسیح تعلق دارند. در فرهنگ مادی جهان باستان به ندرت می‌توان قطعاتی مانند مفرغهای لرستان دارای طرح و ترکیبی چنین پیچیده و پیشرفته یافت. نفوذ زیاد تمدن آشوری‌ها، هیتیت‌ها، حورانی‌ها و حتی سکاها را می‌توان در این اشیا دید؛ ولی شکل و چهرهً بسیاری از

طرح‌های تپه سیلک نیز در آنها به خوبی نمایان است. با این حال آنچه همه باستان‌شناسان و متخصصان آثار باستانی بدان اذعان دارند استقلال و یگانگی هنر فلزکاری لرستان باستان در قیاس با تمدن‌های هم‌زمان یا همجوار کاسیها است. هنرمندان و صنعتگران لرستان در مفرغ‌ریزی استادی تام یافته و همچنین فن آهن کاری را هم آغاز کرده بودند. گویا بسیاری از اشیاء مفرغی به شیوهً ریخته گری دقیق با قالبگیری مومی ریخته شده است. این اشیا از لحاظ نمایاندن جزئیات کار، شکل و زیبایی چنان هستند که تنها با شیوهً ریخته گری بالا می‌توان آنها را تهیه کرد.
مادها
از مادها که در سدهً هفتم پیش از مسیح در شمال ایران به پادشاهی رسیده‌اند کارهای فلز

ی خیلی کمی به یادگار مانده ست، گر چه پاره‌ای از اشیاء فلزی که اخیرا از آذربایجان بدست آمده، ظاهراً بازگو کنندهً این معناست که نفوذ سکاها به تدریج کاسته شده و سبک مادها در این دوره جایگزین آن شده است. هنگامی که بین سالهای ۵۵۹ و ۵۳۰ پیش از مسیح، کوروش بزرگ سلطنت ماد را منحل کرد، و شاهنشاهی بزرگ هخامنشی را بوجود آورد. این شاهنشاهی در زمان داریوش اول به اوج خود رسید. در آن هنگام مرحلهً نوی از هنرهای صنعتی پدید آمد و مواد خام از همهً گوشه‌های کشور می‌رسید و نیز صنعتگران سایر کشورها به سوی کاخهای شوش و تخت جمشید سرازیز شدند. این پیشرفت تازه در لوحهً یادبودی که به‌عنوان " فرمان بنیاد شوش " تهیه شده است به خوبی دیده می‌شود، این لوحه در مورد فلزات حاکی است که: زر از ساردیس و بلخ آورده شده و در اینجا ساخته شده است ... و سیم و مس از مصر ... زرگرانی که روی طلا کار می‌کردند مادها و مصریها بودند.
پارت‌ها و ساسانیان
پس از سقوط شاهنشاهی هخامنشی در حلمه اسکندر، جانشینان اسکندر مقدونی، سلوکی‌ها، از اتحادی که در جهان متمدن آن روز تحت سلطهً تمدن یونان بوجود آمده بود، ثروتمند شدند. آنها راه‌های تجاری میان هند و چین و مدیترانه را در اختیار گرفتند. ایران آهن و مس و قلع و سرب را از معادن دولتی صادر می‌کرد و فولاد هند که از طریق ایران فرستاده می‌شد، برای بازرگانان ایرانی متضمن سود هنگفتی بود. در مدت پادشاهی پارت‌ها (۲۵۰ پیش از مسیح تا ۲۲۴ پیش از مسیح) روم در تجارت فلزات عامل اقتصادی مهمی به شمار می‌رفت که تمام تولید ایران را به اضافه کالاهای عبوری از هند به خود اختصاص می‌داد. سکه‌های نقره پارت‌ها باید مقادیر بسیار زیادی ضرب شده باشد. هنگامی که نویسنده پیش از جنگ جهانی دوم در ایران می‌زیست، سکه‌های چهار درهمی پارتی در مناطق دورافتاده به عنوان پول بکار برده می‌شد؛ آن هم فقط از لحاظ مقدار نقره‌ای بود که در آن وجود داشت. دودمان ساسانی پس از پارتها روی کار آمدند (۲۲۴ - ۶

۵۶ میلادی) تمدن و هنر و صنایع دستی هخامنشی را زنده کردند. فراورده‌های فلزی ساسانیان در روزهای تیره و تار عصر تاریک اروپا به ویژه از طریق بیزانس به آن قاره وارد شد و به گونه‌ای که روش فنی ما را تحت نفوذ قرار داد. آنچه را که ما امروز هنر اسلامی می‌نامیم در اصل بر پایهً سنت و مهارت و استادی صنعتگران ساسانی است.
دوره اسلامی
در آغاز سدهً نهم میلادی اکثر odsapoidjoipajfposaidjfoisdjgvodijg]] و از سوی دیگر در آسیا تا مرزهای چین و هند کشیده شد. در عوض هنر ایرانی از سبکها و روشهای کشورهایی که در آن نفوذ کرده بود توانگر و برخوردار گردید و حامیان درجه اول صنایع و هنر، فرمانروایان و شاهان بودند.
2- نوع شغل
شغل ریخته گری شغلی تولیدی است که این تولید در آخر منجر به انجام رساندن خدمات می شود.
در این شغل افراد بعد از کسب مهارتهای متعدد و کافی شروع به تولید انواع محصولات ریخته گری شده وبه جامعه خدمات مفیدی ارائه می دهند.

عمده فروشی یا خرده فروشی
در ریخته گری یا متالوژی تولیدات به دو قسم تقسیم می شوند: محصولات نهایی و نیمه نهایی.
محصولات نهایی که بصورت انبوه تولید می شوند به صورت عمده به بازارهای فروش حمل می شوند و اما محصولات نیمه نهایی که نسبت به محصولات نهایی دارای قطعات خرد تری هستند بعضأ در قسمت فروش خود کارخانه بصورت جزیی بفروش میرسد و گاهأ به خریداران خرده عرضه می شوند.
نوع تولیدات خدمات ، فهرست تولیدات و خدمات
بخش توليد
1- بخش آهنگري
2- بخش ديزاماتيک
3- کارگاهها
در این بخش به معرفی بعضی از محصولات تولیدی می پردازیم:
1- فلزات
2- سراميك ها
3- بسپارها ( پليمرها )
4- كامپوزيت ها
5- مواد فومي ( متخلخل (
6- مواد طبيعي
فوم های فلزی
بنظر ميرسد كه صنايع حمل و نقل شامل حمل و نقل زميني، ريلي، هوايي، دريايي، بويژه صنعت خودرو و همچنين صنايع ساختماني نقش عمدهاي در توسعه صنعتي

و اقتصادي كشورها داشته و گرايش اين صنايع به مصرف هر خانواده از مواد مهندسي در توسعه آن خانواده نقش خواهد داشت . كاربرد مواد سبك و فوق سبك در صنايع حمل و نقل و صنايع ساختماني گرايشي است كه علائم آنرا بوضوح ميتوان ملاحضه نمود .
سبك سازي خودروها از زمان بحران نفت شروع شد و همچنان ادامه دارد . تمايل به كا

هش مصرف سوختهاي فسيلي موتور محركي براي تحقيق و توسعه در صنعت خودرو جهت دستيابي به حداقلها در مصرف انرژي در اين صنعت به شمار ميرود . صنايع ساختماني نيز جزو صنايعي است كه نقش آن در توسعه اقتصادي اهميت داشته و هر گونه جهت گيري خاص در آن تعيين كننده سرنوشت صنايع زير مجموعهاش خواهد بود . سبكسازي مصالح و مواد قابل استفاده در صنايع ساختماني نيز اهميتي مشابه صنعت خودرو دارد . دليل آن البته حجم مبادلاتي مالي قابل توجه در اين بخش است . چرا سبك سازي اهميت دارد؟ دليل يا دلايل آن چه ميتواند باشد؟ سبك سازي در صنايع ساختماني دلايل متعددي دارد كه توانايي در ساخت ساختمانهاي بلند مرتبه و آسمان خراش ها مهمترين آنهاست .
در كشور ما به دليل زلزله خيز بودن سبك سازي مصالح اهميت بيشتري دارد . كتاب فومهاي فلزي كه به همت همكاران ما در دانشگاههاي علم و صنعت ايران و تربيت مدرس تهيه شده است به معرفي خانوادهاي جديد از مواد ميپردازد كه در ساخت سازه هاي سبك و فوق سبك نقش مهمي را بعهده خواهند گرفت . مواد متخلخل و فومي اگر چه بحق بيشترين تشابه را به مواد طبيعي دارند ليكن از عمر آنها و يا زمان ورود آنها به صنعت زمان زيادي نميگذرد .


سراميكهاي متخلخل بطور طبيعي وجود داشته اند ولي پليمرهاي متخلخل و فومي براي اولين بار در قرن گذشته معرفي شدند . فلزات فومي كاملا جديد بوده و از زمان ورود آنها به عرصه صنعت زمان زيادي نمي گذرد . يكي از سوالاتي كه ذهن توليدكنندگان و مصرف كنندگان مواد صنعتي را به خود مشغول مي نمايد اين است كه در بين مواد مهندسي شامل : فلزات، سراميك ها، پليمرها، كامپوزيت ها و مواد طبيعي كداميك در سالهاي آينده كاربرد بيشتري داشته و نقش اساسيتري را در توسعه صنعتي به عهده خواهند داشت؟ سهم هر كدام از مواد فوق در اين زمينه چقدر است؟ عوامل تاثير گذار جهت تعيين اين سهم كدامند؟ به آنگونه كه در مقدمه كتاب ميخوانيم مواد مهندسي در طبقه بندي هاي جديد شامل گروههاي شش گانه زيربوده :
1- فلزات
2- سراميك ها
3- بسپارها ( پليمرها (
4- كامپوزيت ها
5- مواد فومي ( متخلخل (
6- مواد طبيعي
و هر كدام از اين مواد جايگاه ويژهاي را به خود اختصاص دادهاند . همچنانكه ملاحضه ميشود در اين مجموعه نام جديدي، يعني مواد فومي، ظاهر گرديده كه در طبقه بندي هاي قديم مواد مطرح نبوده است . به نظر ميرسد كه اين گروه از مواد روز بروز اهميت بيشتري يافته و در زندگي بشر جايگاه ويژه اي پيدا نمايند . از ويژگيهاي اين مواد سبكي زياد، و به عبارتي نسبت وزن به حجم كم، داشتن سطح به حجم بالا و شباهت زياد به مواد طبيعي است . اين شباهت را مي توان در استخوان، بافت مواد طبيعي، چوب درختان و بسياري مواد طبيعي ديگر مشاهده نمود .
در زمينه توليد اين مواد شايد از نكات جالب اين باشد كه در بين روشهاي مختلف توليد مواد فو

مي روشهاي مبتني بر ذوب جزو اقتصاديترين فرآيندها توليدي اين مواد به شمار ميروند . به عبارت ديگر روشهاي ذوبي توانسته اند جهت توليد انبوه جايگاه اول را به خود اختصاص دهند . روش ريخته گري نيز در بين روشهاي مبتني بر ذوب به خوبي مطرح و مهم است كه فصل دوم كتاب اين موارد را به بحث گذاشته است . روشهاي ديگر شامل روشهاي مبتني بر فرآيند - هاي حالت جامد مانند متالورژي پودر، و يا روشهاي پوشش دهي بر روي پليمرها و حذف پليمر و ساير روشهاي غير ذوبي اگر چه فومهاي با كيفيت متفاوتي توليد مينمايند ولي همچنانكه متن كتاب نشان ميدهد اهميت اقتصادي آنها به اندازه فرآيندهاي مبتني بر عمليات ذوب نيست . به همين دليل صنعت ريخته گري بايستي به اين مواد نگاه ويژه داشته باشد.


انواع خدمات ارائه شونده در متالوژی
ریخته گری توپر
بفرآيند ريخته گري توپر از جمله فرآيند هاي ريخته گري است كه در اواسط قرن بيستم وارد عرصه صنعت شده و قبل از آن سابقه اي نداشته است. دليل اين موضوع نيز وابستگي فرآيند به كاربرد ماده پلي استايرين است كه خود در سالهاي 1930 به بعد وارد چرخه توليد و مصرف شده و قبل از آن حضور نداشته است. روش ريخته گري توپر در توليد قطعات بسيار بزرگ از يك طرف و قطعات كوچك و متوسط از طرف ديگر (در صنعت خودرو) مصرف داشته و در سالهاي اخير توليد قطعات به اين روش بسيار مورد توجه قرار گرفته است. در صنعت كشور توليد قطعات بسيار بزرگ صنعتي بويژه قالب هاي بزرگ (قالب هاي قطعات بدنه- منظور قالبهاي برش و كشش است) مورد استفاده در صنعت خودرو و توليد قطعاتي مانند سيلندر و سرسيلندر و ساير قطعات موتور در حال حاضر در برخي كارخانجات به اين روش توليد مي شود.


جوشکاری پلی اتلین
توسعه ورشد كاربرد لوله ها و اتصالات پلي اتيلن در صنايع آب و فاضل آب، صنايع گاز، كشاورزي بويژه موضوع آبياري، صنايع شيميايي و ساير صنايع نياز به استفاده از فرآيند جوشكاري جهت كاربري عمومي اين گروه از مصولات صنعتي را مطرح نموده است. در برخي از صنايع فوق الذكر بحث جايگزيني لوله مطرح بوده و روند رشد قابل توجهي دارد. هدف اين كتب توجه به فرآيند جوشكاري بويژه جوشكاري پلي اتيلن است تا با معرفي دستگاهها و تجهيزات مورد استفاده، فرآيند هاي مورد استفاده و شناخت كافي از پليمرها راه را براي كاربرد اين نوع لوله ها در صنايع باز نمايد. جوشكاري فلزات سالهاست كه در كشور مطرح بوده و كتابها و منابع علمي متعددي در اين زمينه وجود دارد ولي در زمينه مورد بحث اين كتاب اطلاعات كمي وجود داشته و كتاب حاضر جرو اولين منابعي است كه در دسترس علاقه مندان به اين موضوع قرار مي گيرد.


فرآیندهای ریخته گری
صنعت ريخته گري در ايران سابقه طولاني داشته و قدمت آن به بيش از پنج هزار سال مي رسد. ظرف سي سال اخير اين رشته در دانشگاههاي كشور مورد توجه قرار گرفته و به صورت يك صنعت پايه در كشور مطرح شده است. كتاب فرآيند هاي ريخته گري به معرفي روشهاي مختلف ريخته گري پرداخته و نگاه علمي را با ديدگاههاي تكنولوژيك تلفيق نموده است. اين كتاب براي درس ريخته گري در دانشگاهها مناسب بوده و طوري تنظيم شده است كه مخاطب عام نيز داشته باشد؛ بنابراين براي علاقه مندان به اين حرفه در بخش صنعت نيز قابل استفاده است. كتاب فرآيند هاي ريخته گري به مباحث جديد در صنعت ريخته گري توجه كامل داشته و با بررسي وتحليل تحقيقات انجام شده در سالهاي اخير در سطح جهان خوانندگان خود را با تحولات جديد آشنا مي سازد.
ليست محصولات
نام قطعات ريخته چدني داکتيل نام قطعات ريخته چدني خاکستري نام قطعات ريخته چدني خاکستري
توپي پيکان فلايويل پرايد ديسک ترمز پژو 405
توپي تراکتور فلايويل پژو 206 ديسک پرايد
توپي مزدا مستر سيلندر پرايد ديسک ترمز پيکان


توپي رابا کاور گيربکس پيکان ديسک ترمز مزدا
ياتاقان قطارهاي مسافربري کپه ياتاقان ديسک عمل کننده تراکتور
ميل لنگ موتور پرايد انواع کفشک هاي ترمز قطارهاي مسافربري- باربري کاسه چرخ پژو 405
ميل لنگ موتور پيکان استاتور کمپرسور کاسه چرخ پيکان
قطعات سوزن راه آهن وزنه ليفتراک هاي تعادلي در اوزان مختلف کاسه چرخ رابا
شير فلکه هاي صادراتي انواع قطعات موتور يخچال کاسه چرخ پرايد
براکت و پايه دينام پژو 405 قطعات چدني شومينه گازي قطعات داربست فلزي
پولي سر ميل لنگ پژو
پوسته ترمز نيسان
پوسته گيربکس RD
فلايويل پيکان انژکتوري
فلايويل پژو 405
فلايويل پژو پرشيا
فلايويل نيسان



نام قطعات ريخته چدني ماليبل
ماهک نيسان (عقب و جلو
انواع قطعات ريخته و فورج
- توليد قطعات مدور (چرخ دنده ) تا قطر 230mm و قطعات غير مدور تا طول 480mm مانند شفتها و قطعات با سطح جدايش پله اي مانند clip هاي ريلها و انواع قطعات فورج خط آهن
- upset (کله زني) قطعات به وزن 80 کيلوگرم و به طول 660 ميلي متر مانند اسپندل
- توليد انواع قطعات فورج کمپرسور مانند هندل - کريپ هندل و غيره

خدمات
کارخانه ريخته گري ماشين سازي تبريز با پشتوانه بيش از 23 سال تجربه فعاليت در زمينه اجراي سيستم نگهداري و تعميرات خطوط ريخته گري مخصوصاً خطوط ديزاماتيک و نيز در زمينه ساخت ماشين آلات و تجهيزات ريخته گري آماده ارائه خدمات به شرح ذيل مي باشد.
کارخانه ريخته گري ماشين سازي فعاليت در زمينه اجراي سيستم نگهداري و تعميرات خطوط ريخته گري مخصوصاً خطوط ديزاماتيک و نيز در زمينه ساخت ماشين آلات و تجهيزات ريخته گري آماده ارائه خدمات به شرح ذيل مي باشد.
خدمات فني مهندسي
1- ارائه خدمات فني و مهندسي در زمينه ايجاد سيستم PM براي خطوط توليدي قطعات ريخته
2- اعلام نقاط آسيب پذير خطوط ديزا و ارائه راهکارهاي لازم در جهت کاهش زمانهاي تلف شده و افزايش عمر خطوط.
3- اجراي تعميرات اساسي و پيچيده برقي، مکانيکي و الکترونيکي
4- طراحي و ساخت انواع قطعات يدکي خطوط توليد ريخته گري
ساخت ماشين آلات و تجهيزات:
1- طراحي و ساخت دستگاه مواد جوانه زدن اتوماتيک به ذوب، همزمان با شروع ريزش ذوب (يک دستگاه به شرکت اتمسفر فروخته شد)



2- طراحي و ساخت سيستم ماسه توسط تسمه نقاله ها
3- طراحي و ساخت دستگاه پيشگرمکن قراضه مناسب جهت پيشگرم کردن قراضه.
4- طراحي و ساخت انواع دستگاههاي غبار گير از نوع تر مناسب کارگاههاي ريخته گري با ظرفيت هاي مختلف
5- تغيير سيستم ماشين هاي قالبگيري JOINT SQUEEZE از پنوماتيک به الکتروپنوماتيک
6- ساخت انواع دستگاههاي ساچمه زني
7- ساخت دستگاه Cooling drum جهت خنک کردن ماسه و جدا کردن ماسه از قطعه
8- ساخت دستگاه شمش زير اتوماتيک
9- تسمه نقاط خط AMC بطول 6 متر
10- مافي حمل ذوب

 

اقزايش ظرفيت توليد به علت رشد تکنولوژي

توانائيهاي اختصاصي
توليد انبوه قطعات ريخته و انواع قطعات خودرو از جمله ديسکهاي ترمز - کاسه چرخها و توپي ها با برخورداري از دو خط توليد ديزاماتيک
توانائي توليد قطعه با وزن حداقل 1 کيلو گرم و حد اکثر 8000 کيلو گرم

فصل دوم:
نیروی کار و استانداردهای نیروی مشغول به کار
ایمن سازی در کارخانه های ریخته گری
مشخصات شرکت ریخته گری( جهت واگذاری)


نیروی کار و استانداردهای نیروی مشغول به کار
در محیط های مربوط به شغل متالوژی طبیعتا داشتن استانداردهای مشخص چه برای محیط کار و چه برای کارکنان این صنعت ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
ما در این بخش به بررسی عواملی که باید در طراحی محیط کاری استاندارد در این صنعت رعایت شود می پردازیم و سپس تکنینک ها مهارت ها و استانداردهایی که کارکنان ریخته گری باید دارا باشند را مورد ارزیابی قرار می دهیم.

مشخصات شرکت ریخته گری( جهت واگذاری)
1- مشخصات زمین و ساختمان :
- زمین به مساحت 5000 متر مربع (65*80)
- سالن تولید به مساحت 1260 مترمربع (42*30)
- فنداسیون آماده برای نصب خط قالبگیری فرومات 10
- ساختمان پست برق زمینی به مساحت 65 متر مربع با فضای کافی
جهت افزایش ظرفیت انشعاب و ترانس
- نگهبانی به مساحت 25 متر مربع


- - آزمایشگاه
- - رختکن و غذاخوری پرسنل
- 2- تاسیسات برق :
- - انشعاب برق 500 کیلووات
- - ترانسفورماتور 630 کیلو ولت آمپر
- - تابلوی فشار قوی 20 کیلو ولت چهار سلوله با کابلهای رابط فشار قوی
- - تابلوی فشار ضعیف چهار سلوله با بانک خازن و تابلو ژنراتور با
- کابلهای رابط فشار ضعیف و روشنایی
- - دیزل ژنراتور 180 کیلو ولت آمپر VOLVO با گارانتی
- 3 - تاسیسات آب :
- - انشعاب آب 4/3 اینچ
- - منبع هوایی
- - استخر آب نرم
- - شش دستگاه پمپ آب متعلق به سیستم آب نرم و آب مقطر
- - کولینگ تاور
- - سختی گیر
- - مخازن پلی اتیلنی آّب نرم و آب مقطر و سوخت
- 4 - تاسیسات سوخت :
- - انشعاب گاز فشار 2 پوند 160 متر مکعب در ساعت
- - لوله کشی گاز با فشار 2 پوند و خانگی (4/1 پوند) در کل سالن و
- 5 - ماشین آلات و تجهیزات :
- - کوره القایی 500 کیلو گرم 300 کیلووات شرکت MIT استرالیا
- - لوازم یدکی کوره شامل کویل، خازن ، اینورتر، تریستور و ...
- - دو دستگاه پرس فرومات 10
- - میکسر MK200
- - کراشر بازیافت ماسه
- - جرثقیل 3 تن سقفی به عرض 18 متر و ارتفاع 8 متر بلغار
- - چهار دستگاه پاتیل گیربکس دار از 120 تا 1000 کیلو گرم
- - سه دست قالب و امکانات لازم جهت تولید شمش فولادی
- مودی
- - دستگاهها وابزارآلات متفرقه شامل دستگاه جوش،کپسول هوا
- گاز و آتش نشانی،سنگ فرز و ...
- - لوازم یدکی مورد نیاز موجود در انبار
- 6 - تجهیزات آزمایشگاهی :


- - اسپکترومتر ARUN2500 انگلیسی (کوانتومتر) با سه برنامه
- ولاد و چدن
- - میکروسکوپ KRUSS آلمان
- 7 - وسائط نقلیه :
- - یک دستگاه خودرو وانت پیکان دوگانه سوز
- 8 - اثاثیه و لوازم اداری :
- - یک خط تلفن
- - لوزم اداری شامل میز،صندلی،مبلمان،کامپیوتر،اسکنر،پرینتر،
- مد ، فایل ، یخچال،اجاق گاز و ...
- 9 - امکانات شهرک صنعتی :
- - برق 20 کیلو ولت(نیروگاه بخار شهید بهشتی و نیروگاه بادی
- ونیروگاه سد سفیدرود در فواصل کمی از شهرک قرار دارند)
- - گاز طبیعی فشار قوی (ایستگاه گاز شهرک جنب شرکت میباشد)
- - آب صنعتی
- - فاضلاب و تصفیه خانه فاضلاب
- - کارخانه تولید گاز CO2 جنب شرکت
- - نزدیکی به منابع ماسه ریخته گری و ضایعات آهن در قزوین و رشت با فاصله ماکزیمم 85 کیلومتر
- - عبور جاده و اتوبان وراه آهن قزوین – رشت از داخل شهرک
- 10- مجوزهای اخذ شدهء شرکت:
- - پروانه بهره برداری در آذر ماه 1386 با ظرفیت 1200 تن در سال ( شروع فعالیت از اردیبهشت 1387)
- - کارت بازرگانی
- 11- نیروی آماده به کار یا در حال کار ماهر:
- - حسابدار( مسئول اداری مالی و دفاتر رسمی شرکت) 1 نفر –
- کوره بان 2 نفر - قالبگیر 2 نفر


- - نگهبان 2 نفر – جوشکار و سنگ کار 2 نفر
- 12- ارزش کارخانه :
- - ارزش کل کارخانه تقریبا 000/000/500/6 ریال می باشد .
- 13- شرایط ویژه :
- - مبلغ فوق زیر قیمت واقعی میباشد.
- - 000/000/300/3 ریال از مبلغ فوق به صورت تسهیلات 5 ساله می اشد .
- - بدون بدهی به کلیه تامین کنندگان ، تامین اجتماعی ، دارایی ،
- پرسنل و ...


ایمن سازی در کارخانه های ریخته گری
حفاظت از پا و ساق
Foot and Leg Protection
کارکنانی که در معرض آسیب های ناشی از نفوذ و غلتیدن اشیاء یا نفوذ و خرد شدن مواد هستند باید از پوشش های حفاظتی پا استفاده نمایند . کارگرانی که در حین کار در تماس با مواد داغ و مواد سمی و خورنده می باشند باید برای پوشاندن بخش های در معرض بدن ، همچون ساق ها و پاها از لوازم حفاظتی استفاده نمایند . در صورتیکه پاهای یک کارگر در معرض تماس با مخاطرات الکتریکی باشد ، وی باید از پوششهائی که در برابر الکتریسیته نارسانا باشد ، بهره بگیرد. وبرعکس در صورت تماس محیطی با الکتریسیته ساکن ممکن است استفاده از حفاظ های رسانا برای او ضروری باشد .


مثالهائی از موقعیت هائی که در آن کارگر باید از پوشش های حفاظتی ساق و پا استفاده نماید عبارتند از :

• زمانیکه اشیاء سنگین همچون بشکه ها و ابزار ممکن است بر روی پاهای کارگر غلت خورده یا بیافتد .

• کارکردن با ابزار تیز همچون میخ ها و میله ها که ممکن است موجب سوراخ شدن کف یا رویه کفش های معمولی شود .

• تماس با فلزات گداخته ای که ممکن است ترشحات آن بر روی پاها و ساق پا پاشیده شود .

• کار کردن بر روی سطوح لغزنده ، مرطوب و داغ .

• کارکردن در هنگام وجود خطرات الکتریکی .

پوشش های حفاظتی پا باید مطابق با شرایط ANSI حداقل فشار و ضربه را براساس استاندارد ANSI Z41-1991 حفاظتی هم تراز با آن را فراهم نماید . همه پوششهای پا که مورد تائید ANSI است حفاظت مناسب را برای پنجه های پا و در برابر فشار و ضربه ایجاد می نماید .اما نوع و میزان حفاظت همواره به همان اندازه نیست .

حفاظ های مختلف پا به روشهای متفاوتی موجب حفاظت از آن

می شوند . برچسب تولیدات را چک کنید یا با سازنده آن مشورت نمائید تا مطمئن شوید که پوشش حفاظتی پا برای کاربر ایمنی لازم را در برابر خطرات موجود ایجاد می کند .

منتخبی از حفاظ های ساق و پا شامل موارد زیر است :

• مچ بندها بخش پائینی ساق و پا را در برابر خطرات گرمائی همچون فلزات گداخته یا جرقه های جوشکاری محافظت می نمایند . چفت های ایمنی به مچ بند ها اجازه می دهند تا بسرعت باز شوند .

• حفاظ های کف پا سطح پاشنه پا را در برابر فشار و ضربه محافظت می نماید . این حفاظ ها معمولا از آلومینیوم ، فولاد ، الیاف یا پلاستیک ساخته می شوند و ممکن است تا سطح بیرونی کفش ها نیز ادامه یابند .

• حفاظ های پنجه پا بر روی پنجه های پا در کفش های معمولی برای حفاظت آنها در برابر خطرات فشار یا ضربه ، نصب می شوند . آنها معمولا از آلومینیوم ، فولاد یا پلاستیک ساخته می شوند .

• حفاظ های ترکیبی پا و ساق پا از پائین ساق ها و پاها محافظت می نمایند و در صورتیکه نیاز به حفاظت بیشتری باشد با حفاظ پنجه ترکیب می شوند .

• کفش های ایمنی که دارای مقاومت ضربه ای برای پنجه ها و مقاومت گرمائی برای کف پا هستند و از پاها در برابر سطوح کاری داغ متداول در صنایع عایق کاری سقف ، آسفالت کاری و فلزات مذاب ، حفاظت می کند . کف های فلزی بعضی از کفش های ایمنی پاها را در برابر جراحات ناشی از سوراخ شدگی حفاظت می نماید . کفش های حفاظتی ممکن است طوری طراحی شوند که در برابر الکتریسیته رسانا باشند تا از ایجاد الکتریسیته ساکن در محیط هائی که دارای پتانسیل اتمسفری قابل احتراق هستند ، جلوگیری نمایند ، یا اینکه نارسانا باشند تا کارگر را در برابر خطرات الکتریکی محیط کار محافظت کنند .

 


کفش هائی با هدف خاص

کفش های رسانای الکتریسیته که در برابر ایجاد الکتریسیته ساکن محافظت می نمایند . کارکنانی که در موقعیت های خطرناک و قابل انفجار همچون وسایل صنعتی منفجره یا بالابرنده های غلات کار می کنند باید از کفش های رسانا استفاده نمایند تا ریسک ایجاد الکتریسیته ساکن را بر روی بدن که خود می تواند موجب تولید جرقه و در نهایت باعث انفجار یا آتش سوزی شود ، کاهش دهند . در استفاده از کفش های حفاظتی رسانا نباید از پودر پا استفاده شود زیرا باعث ایزوله

شدن پا و کاهش توان رسانائی کفش ها می شود . جوراب های ابریشمی ، پشمی و نایلونی ایجاد الکتریسیته ساکن می نمایند و به همین علت نباید به همراه پوشش های حفاظتی پا استفاده شوند . کفش های رسانا را باید هنگامی از پا در بیاوریم که نیاز کاری ما بطور کامل فراهم شده است . توجه : کارکنان در تماس با خطرات الکتریکی هرگز نباید از کف

ش های رسانا استفاده نمایند .

کفش های ایمنی پنجه پا و خطرات الکتریکی نارسانا بوده و پای استفاده کنندگان از آن را بطور کامل در برابر انتقال جریان الکتریکی به بدن محافظت خواهد نمود . این کفشها می توانند در برابر جریانهای باز تا بالای 600 ولت در محیط های خشک ، محافظت نمایند و باید با ترکیبی از دیگر تجهیزات ایزوله کننده استفاده شوند تا ریسک این موضوع که یک کارگری مسیری برای خطرات انرزی الکتریکی شود . حفاظ های ایزوله کننده خطرات الکتریکی ، کفش های ایمنی پنجه پا در صورتیکه کفش ها مرطوب شده ، سر تاسر کف پا را بپوشاند ، قطعات فلزی در کف یا پاشنه پا جاسازی شده باشد یا کارگران تماس لمسی با وسایل روی زمین پیدا کنند ممکن است بخطر بیافتند .توجه : پوشش های حفاظتی نارسانای پا نباید در موقعیت های قابل انفجار و خطرناک استفاده شوند .

 

کفش های ریخته گری

همچنین بمنظور ایزوله نمودن پاها در برابر فلز گداخته و خیلی داغ ، کفشهای ریخته گری از نفوذ فلز مذاب به داخل درز کفش ، زبانه ها و دیگر بخش های کفش جلوگیری می کند . این کفش های چرمی یا چرم مصنوعی دارای کف چرمی یا لاستیکی و پاشنه لاستیکی می باشند . همه کفش های ریخته گری باید دارای پنجه های ایمنی باشند .

نگهداری از پوشش های حفاظتی پا

همانند همه لوازم حفاظت فردی ، پوششهای ایمنی پا ها نیز باید پیش از هر استفاده بازدید شوند . کفش ها و مچ بند ها باید در زمان های مورد قبول از لحاظ پوشش و پارگی چک شوند . این موضوع شامل جستجوی شکاف ها یا سوراخ ها ، جداسازی مواد ، شکسته و پاره شدن سگگ ها و بند کفش است . کف کفش ها باید از لحاظ وجود قطعات فلز و دیگر قطعات جایگزین شونده که قادرند موجب خطرات الکتریکی و بر هم زدن تعادل گردند ، بررسی شوند . کارکنان باید پیشنهادات سازنده محصول، در خصوص نظافت و نگهداری پوشش های حفاظتی پا را رعایت نمایند .


در این بخش ایمن سازی تجهیزات الکتریکی ناحیه فولاد سازی و ریخته گری مداوم بررسی، مزایا و معایب آن مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است. خطاهای انسانی در سیستم ایمن سازی تجهیزات الکتریکی و بعضا عدم رعایت گردشکار اجرایی این سیستم عامل اصلی بروز حوادث انسانی در تعمیرات و سرویس تجهیزات الکتریکی می باشد.و پیشنهاداتی جهت بهبود این سیستم و پیشگیری از حوادث ارایه گردیده است.


استفاده از انرژی الکتریکی در زندگی،از دستاورد های بسیار مهم علوم در قرن نوزدهم می باشد.و امروزه استفاده از انرژی الکتریکی در زندگی امری عادی می باشد. و چرخ کلیه صنایع با انرژی الکتریکی به حرکت در می آید.ولی در عین حال استفاده از انرژی الکتریکی حوادث صنعتی را

افزایش داده است. که اکثر این حوادث منجر به فوت انسان ها شده است.خطر الکتریسته از خطرات پنهان محیط کار محسوب می شود. و معمولا به آسانی و بدون استفاده از ابزار قابل تشخیص نمی باشد.وتشخیص یک سیم برق دار و یک سیم بدون برق بدون استفاده از ابزار مناسب ممکن نمی باشد.در صورتی که اختلاف ولتاژی بین دو نقطه از بدن انسان ایجاد شودو

جریان الکتریکی از بدن عبور نماید انسان دچار برق گرفتگی می شود که فیبریلاسیون بطنی قلب،ایست قلبی و مرگ و همچنین سوختگی های داخلی بدن از پیامدهای برق گرفتگی می باشد.
معمولا جهت حفاظت در برابر برق گرفتگی تدابیر متنوع و متفاوتی همانند استفاده از عایق ها و ایزولاسیون قسمت های برق دار،ارت کردن و... مورد استفاده قرار می گیرد. اما در هنگام انجام تعمیرات و سرویس تجهیزات برقی،فرض بر قطع برق و بی برق بودن تجهیزات برقی می باشد. جهت پیشگیری از حوادثی همچون برق گرفتگی،له شدن فرد بین تجهیزات،سقوط از ارتفاع،قطع عضو و....بایستی از ایزوله شدن تجهیزات برقی از منبع تغذیه اطمینان حاصل شود.
برق مورد نیاز مجتمع فولاد مبارکه از دو خط ولتاژ بالای 400KV از شبکه سراسری کشور و دو

نیروگاه داخلی (یک نیروگاه حرارتی و یک نیروگاه گازی )تامین می شود. مصرف عمده انرژی الکتریکی مجتمع فولاد مبارکه در ناحیه فولاد سازی و ریخته گری مداوم می باشد. که کوره های قوس الکتریکی و کوره های پاتیلی عمده برق ناحیه را استفاده می نمایند.
جهت تامین ولتاژ های مورد نیاز کوره های قوس الکتریکی،کوره های پاتیلی و موتور های الکتریکی ماشین های ریخته گری و میز های غلطکی از ترانس های 3 سیم پیچه KV 30.5/63/400 در قسمت توزیع برق ناحیه انرژی و سیالات استفاده می شود. که ثانویه این ترانس ها پس از آرایش گرفتن روی باس بارهای توزیع برق،کوره های قوس الکتریکی،کوره های پاتیلی و موتور های الکتریکی را تغذیه می نمایند.انتقال انرژی الکتریکی از قسمت توزیع برق به ناحیه فولاد سازی و ریخته گری مداوم توسط کابل های فشار قوی 63KVو6.6KV انجام می شود.که این کابل ها از داخل تونل های برق زیر زمینی و از روی سینی کابل ها عبور می کنند. در واحد فولاد سازي با ازاي هر کوره 6عدد کابل 63کيلوولت وظيقه انتقال انرژي الکتريک جهت ذوب آهن اسفنجي و قراضه را بعهده دارد.که عمده مصرف انرژي الکتريکي را در فولاد مبارکه تشکيل مي دهد.مصارف ولتاژ 6/6 کيلو ولت نيز در اين واحد از طريق موتور هاي 6/6 کيلو ولت و موتورهاي با سطح ولتاژ پايين تر از طريق ترانس 6.6KV/380V تغذيه مي گردند.در واحد ریخته گری مداوم عمده مصرف برق توسط موتور های الکتریکی بوده که سطح ولتاژ اکثر آنها 380ولت می باشد.و این ولتاژ از ترانس های تبدیل

6.6KV/380V که در کابین های برق وجود دارند تامین می شود.برای برق رسانی به موتور های الکتریکی ماشین های ریخته گری نیز تونل های برق در نظر گرفته شده اند.
در این مقاله روش مورد استفاده جهت ایمن سازی تجهیزات برقی ناحیه فولاد سازی و ریخته گری مداوم شامل تابلو های برق،ترانس ها،موتورهای الکتریکی،تونل های برق و... در هنگام انجام تعمیرات و سرویس توضیح داده شده است.و با توجه به تجارب گذشته و نتایج آنالیز حوادث برقی مجتمع فولاد مبارکه این روش مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در پایان نیز پیشنهاداتی جهت بهبود فرآیند ایمن سازی تجهیزات برقی و پیشگیری از حوادث برقی ارایه گردیده است.
2.روش کار:
حجم بالای تعمیرات تابلوهای برق،ترانس ها،موتورهای الکتریکی و تونل های برق ایجاب می نمایدکه جهت جلوگیری از بروز حوادث انسانی همانند برق گرفتگی،گیر کردن بین تجهیزات،سقوط از ارتفاع و.... در زمانهای تعمیرات تجهیزات برقی از آزاد شدن انرژی الکتریکی جلوگیری بعمل آید.
سیستم مورد استفاده برای در ایمنی قرار دادن تجهیزات در زمان تعمیرات در ناحیه فولاد سازی و ریخته گری مداوم کارت ایمنی قرمز است.قبل از شروع عملیات تعمیرات،نقاطی که لازم است در ایمنی قرار گیرند توسط کارشناسان تعمیرات واحد و دفتر فنی تعمیرات مشخص می گردند.کارت ایمنی دارای دو قسمت می باشدکه قسمت اول (سر کارت ) قبل از شروع فعالیت تعمیرات و قسمت دوم پس از اتمام فعالیت تعمیراتی تکمیل می شوند.قبل از شروع کار قسمت اول (سر کارت)توسط کارشناسان تعمیرات و یا سرپرست شیفت تعمیرات به عنوان متقاضی قطع برق و ایمن کننده (اپراتور های تعمیرات برق واحد )تکمیل می گردد. و محل های مورد نظر امضاء می شود.ردیف دفتر ثبت کارت ایمنی،تاریخ،ساعت و نام تجهیز در قسمت اول کارت (سر کارت )نوشته می شود. و دفتر مخصوص ثبت کارت های ایمنی تکمیل و امضاء می گردد.
نام تجهیز که در قسمت اول کارت ایمنی نوشته می شود روی تابلو برق مربوطه که باید برق از آنجا قطع شودنیز نوشته شده است.(همانند LP0012 )ایمن کننده موظف است با حضور مجری تعمیرات نسبت به تطبیق موقعیت کارت ایمنی (نام تجهیز نوشته شده روی کارت )با تابلو برق مربوط دقت لازم را نماید. قسمت اول کارت (سر کارت )توسط ایمن کننده از قسمت دوم کارت (ته کارت ) جدا شده و در موقعیت مناسب(روی درب تابلو و...)نصب می گردد. و ته کارت تا پایان کار در نزد مجری باقی می ماند.
در تجهيزات ولتاژ بالا لازم است با توجه به شرايط کار و نوع فعاليت هايي که قرار است روي مصرف کننده انجام گيرد.علاوه بر نصب کارت ايمني قرمز مسير بصورت موقت ارت گردد.و تا پايان کار از ارت خارج نگردد.يا حداقل يک مرتبه ارت شده و مجددا از ارت خارج گردد.همچنين در بعضي از مسيرهاي ولتاژ پايين حتي لازم است کليد مربوطه از جاي خود خارج گردد.يا مدار فرمان آن قطع گردد.و يا فيوزهاي مسير تغذيه کننده از جاي خود برداشته شود.
بر اساس تعداد فعالیت های تعمیراتی که روی یک تجهیز انجام می گیردممکن است دو یا چند

کارت ایمنی قرمز صادر گردد.پس از اطمینان از قطع برق،مجری کار می تواند فعالیت خود را بر روی تجهیز مربوطه آغاز نماید.
مجری کار پس از اتمام فعالیت های خود و انجام بازرسی کلیه موارد ایمنی که در پایان کار باید انجام دهد قسمت دوم کارت را امضاء کرده و جهت تایید به کارشناسان تعمیرات ویا سرپرست شیفت تعمیرات جهت در شرايط بهره برداری قرار دادن مجدد تجهیز تحویل می دهد. و دفتر مخصوص ثبت کارت ایمنی را تکمیل و امضاء می نماید.کارشناسان تعمیرات واحد ویا سرپرست شیفت تعمیرات قبل از امضاءکارت موظفند از پایان کار اطمینان حاصل کرده،محدوده کاری را کنترل و محل مربوط به خود در قسمت دوم کارت (ته کارت )را امضاءنمایدوته کارت را به ایمن کننده تحویل دهد.ایمن کننده پس از کنترل شماره سریال دو قسمت کارت و امضاءهای مجاز آن،قسمت اول کارت (سر کارت)را از روی درب تابلو برق برداشته و در صورتی که کارت ایمنی دیگری روی تابلو نباشد اقدام به وصل کلید ها و فیوزها می نماید.سپس کلمه باطل شد را روی دو قسمت کارت نوشته و کارت ایمنی را به مدت حداقل یک هفته بایگانی می نماید.
زمانی که کلیه کارت های ایمنی از روی تجهیز برداشته شود،تجهیز در شرایط بهره برداری قرار می گیرد. در صورت مفقود شدن کارت ایمنی،با حضور کلیه عوامل درگیر در اجرا و نظارت صورتجلسه ای تنظیم و پس از کنترل کامل محیط کار و اطمینان از ایمنی کلیه پرسنل اقدام به وصل برق می نمایند.

فصل سوم:
رقبا و مصرف کنندگان نهایی محصولات متالوژی در بازار ایران


مشتریان
نحوه اجرای CRM در میط صنعتی کارگاه های ریخته گری
کانال های بازاریابی

رقبا و مصرف کنندگان نهایی محصولات متالوژی در بازار ایران
محصولات متالوژی در ایران بطور مستقیم پس از تولید در کارخانه به مراکز زیربط حمل شده و بفروش می رسند.
تعداد قلیل کارخانجات متالوژی بازارهای مشترکی دارند و مصرف کنندگان نهایی محصولات آنها نیز به چند شرکت بزرگ فرستاده می شوند که این شرکتها همان مصرف کنندگان هایی هستند که محصولات را بطور عمده از کارخانه خریداری می کنند.
مشتریان
ليست مشتريان

نام شرکت رديف نام شرکت رديف
مجتمع صنعتي نيرو محرکه 16 ماشين سازي تبريز 1
قطعه کاران اصفهان 17 محور سازان ايران خودرو 2
پيشتاز قطعه سناباد 18 کمپرسور سازي تبريز 3
مجموعه سازي طوس 19 صنايع شهيد مسلمي 4
جلوبندي خودرو لاهيجان 20 فراصنعت شمال 5
طراحي مهندسي و ساخت تجهيزات سايپا 21 گسترش وسايل خودرو آسيا 6
پارس ميل لنگ قزوين 22 ايدم 7
قطارهاي مسافربري رجا 23 پمپيران 8
SATA ايتاليا 24 ليفت تراک سازي سهند 9
OFF VICA ايتاليا 25 تراکتور سازي ايران 10
OMR ايتاليا 26 موتور سازان تراکتور سازي 11
بهشير مشهد 27 مجتمع صنعتي شمالغرب 12
سخت فلز مشهد 28 سازمان صنايع هوا - فضا 13
ديزل سنگين ايران 29 صنعت بنيان موتور 14
مهندسين مشاور صنايع اتومبيل 30 چرخشگر 15

نحوه اجرای CRM در محیط صنعتی کارگاه های ریخته گری
● چگونه محیط کار خود را با توجه به ادارک مشتریان طراحی کنیم؟


اگر بخواهیم در طراحی محیط کار، ادارک مراجعان (مشتریان) را مدنظر قرار دهیم باید از طرح میز کار «باز» و یا «بسته» استفاده کنیم. در طراحی میز کار «باز»، میز کار فرد در مقابل دیوار گذاشته می شود و مراجع باید در کنار متصدی شغل بنشیند، اما در طراحی میز کار «بسته»، میز کار متصدی شغل به گونه ای قرار می گیرد که مراجع در جلوی او می نشیند.
به مدیران توصیه می شود اگر دوست دارند که مراجعان، کارکنان او را دوستانه تر، قابل اطمینان تر، بی آلایش تر، جالب تر و برونگرا ادارک کنند، از طرح میز کار «باز» استفاده کنند. اما باید توجه داشت که استفاده از طرح میز کار «باز» در صورتی امکان پذیر است که کارکنان در محیط های آرام و خلوت کار می کنند.

 


به مدیران توصیه می شود در کنار استفاده از طرح میز کار «باز» در محل کار افراد، از گل و گیاه و پوستر نیز استفاده کنند تا محیطی راحت تر، پذیراتر و میهمان نوازتر برای مراجعان تداعی کنند.
به مدیران که کارکنان آنها در محیط های شلوغ کار می کنند، توصیه می شود از محیط میز کار «بسته» استفاده کنند ، چرا که وقتی مراجعان کارکنان را در در اتاق کار مستقل و شخصی مشاهده کند که محل کار او تمیز و در قفسه های اتاق کار او نیز پرونده های زیادی دسته بندی شده است، او کارکنان آن سازمان را افرادی منظم، فعال و علاقمند به پیشرفت ادارک خواهد کرد.
● چگونه محیط کار را با توجه به شخصیت خود طراحی کنیم؟
۱) مدیری که «دورنگرا» بوده و می خواهد این پیام را ارسال کند که دوست ندارد، دیگران مخل آسایش او باشند، اتاق کار او شلوغ و آشفته و ترتیب چیدمان میز کار او باید از نوع «بسته» باشد، در مقابل مدیری که «برونگرا و مردم محور» بوده و می خواهد بی آلایشتر باشد و ارتباط های خود را با مرئوسان بهبود بخشد، باید از دفتر کار «باز» استفاده کند.
۲) مدیری که «سلطه گر» و علاقه مند به پیشرفت است، توصیه می شود دکوراسیون اتاق کار خود را با لوازم و مبلمان استاندارد تزئین نماید.
۳) به مدیران «متظاهر » توصیه می شود عکس های مربوط به گردش و تفریح و مسافرت خود را در اتاق کارشان قرار دهند تا بدین وسیله دوران خوش خود را به یاد آورند. ضمنا، در اتاق خود ساعت دیواری داشته باشند تا زمان خروج از محل کار را فراموش نکنند.
0) به مدیران «درونگرا» توصیه می شود در اتاق کار خود گل و گیاه و تابلوی نقاشی قرار دهند تا بدین وسیله کارشان تداعی کننده محل زندگی آنان باشد.
کانال های بازاریابی
فارغ التحصیل این دوره با مدرک کاردانی بعلت اشنایی با فن ریخته گری می توانند در قسمتهای مختلف بخش ریخته گری در کارخانه هایی از قبیل
ماشین سازی تبریز، ماشین ساز ی اراک، تراکتور سازی تبریز، ایران خودرو، مالیبل ، پارس متال ، ذوب آهن اصفهان ، مجتمع تولید فولاد مبارکه ، مجتمع تولید فولاد اهواز ، لوله سازی خوزستان ، پروفیل بیمه سبک ، شوفاژکار ، مس سرچشمه و لوله و ماشین سازی ایران ، قطعات فولادی را سایر موسسات های مشابه مشغول کار می شوند.
بازارهای ریخته گری
شرکت صنایع ریخته گری ایران در سال 1354 در اداره ثبت شرکتها تحت شماره 23567 به ثبت رسید و در سال 1366 پروانه بهره برداری خود را از وزارت صنایع سنگین وقت برای ظرفیت 14500 تن قطعات چدنی دریافت نمود . فعالیتهای تولیدی شرکت از سال 1366 آغاز گردید و عمده تولیدات شرکت انواع قطعات چدنی خودرو از جمله بلوک سیلندر ، سرسیلندر ، دیسک ، کاسه ترمز ، فلایویل ، مانیفولد اگزوز و قطعات متنوع صنعتی دیگر می باشد . شرکت صنایع ریخته گری ایران علاوه بر بازارهای داخلی محصولات خود را به خارج از کشور نیز صادر می نماید .
ايران خودرو امسال 15 هزار تن قطعات ريخته گري به ارزش تقريبي 12 ميليون دلار به کشورهاي اروپايي، آفريقايي و آمريکاي لاتين صادر خواهد کرد. عليرضا ميرزايي، معاونت صادرات و امور بين الملل گروه صنعتي ايران خودرو ضمن بيان مطلب فوق اظهار داشت: در سال گذشته بيش از 9 هزار تن قطعات ريخته گري به کشورهاي ترکيه، فرانسه، برزيل، ايتاليا و تونس صادر شده است. وي ادامه داد: صادرات قطعات ريخته گري از سال 1378 با صادرات به شرکت والئوي ترکيه به ميزان 115 تن در سال آغاز شد که اين امر روند رو به رشد و صعودي داشته است. اين مقام مسوول اظهار داشت: ايران خودرو قادر است سالانه 15 هزار تن قطعات ريخته گري مورد نياز انواع خودرو را با رعايت همه استانداردها به خارج از کشور صادر کند. وي گفت: ايران خودرو به منظور بازاريابي گسترده محصولات ريخته گري، در نمايشگاه صنعت ريخته گري 2007 Cast New دوسلدورف آلمان شرکت کرد. ميرزايي مهم ترين دستاورد اين نمايشگاه را مذاکره با قطعه سازان آلماني، ايتاليايي و فرانسوي عنوان کرد و گفت: با توجه به مذاکرات انجام شده با شرکتهاي معتبر اروپايي، انتظار مي رود ميزان 6 هزار تن انواع قطعات ريخته گري به حجم سفارشات اضافه شود . معاون صادرات و امور بين الملل گروه صنعتي ايران خودرو اظهار داشت: پتانسيل بسيار بالايي براي صادرات قطعه وجود

دارد و با توجه به امکانات بالقوه کشور درصدديم از منابع خارج از شرکت ايران خودرو براي ارتقاي صادرات قطعات ريخته گري استفاده کنيم. ايران خودرو هم اکنون بزرگترين صادر کننده قطعات ريخته گري خودرو در کشور محسوب مي شود.
شرکت بازرگانی مهدی(MTC) که بطور اختصار در ایران با نام دوم Mehdi Trading Company معروف است اولین و بزرگترین شرکت بازرگانی و خدماتی فعال در زمینه صادرات و واردات مواد اولیه فروآلیاژی، آلیاژی و انواع مواد اولیة ریخته‌گری و تجهیزات و ماشین آلات وابسته به صنایع فولاد، صنایع ریخته‌گری، متالورژی و صنایع کاشی و سرامیک می‌باشد، این شرکت در سال 1370 هجری شمسی تأسیس و سرمایة اولیة آن توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تأمین شده است و در سال 1382 با بهره‌گیری از تجربیات سی ساله مدیران و کارشناسان و مهندسین بخش فولاد و ریخته‌گری کلیة فعالیتهای تجاری (بازرگانی و صنعتی) خود را مدرنیزه نموده و بعنوان نماینده رسمی گروه بین‌المللی صنعتی و بازرگانی MTC در ایران انتخاب و دگرگونی وسیعی در ساختار عملیاتی

خود ایجاد نموده است که این تغییرات قطعاً برای مشتریان داخلی این شرکت در سال 84 و 85 کاملاً ملموس بوده است. هدف این شرکت از ورود به بازارهای تجاری و اقتصادی بین المللی، اجرای طرحهای بزرگ صنعتی و بازرگانی در بخش تولید و تأمین مواد اولیه و محصولات صنایع فولاد و ریخته‌گری در مناطق مرکزی و شمال کشور ایران و بخصوص منطقة صنعتی استان قزوین و استانهای مهم همجوار آن می‌باشد که با هدف حرکت در جهت جهانی سازی بخش تجاری و بازرگانی منطقه همراه با جامعه جهانی و بخصوص کشورهای مسلمان و غیرمسلمان قاره کهن آسیا و اروپا و نهادهای بین‌المللی فعال در آن می‌باشد.

فصل چهارم:
روشهای جاری فروش محصول
نمایشگاه محصولات ریخته گری
سهولت دسترسی مشتری به کالاهای ریخته گری با بازار MCT
موضوعات همايش و نحوه دسترسی به محصولات
اسكان و نحوه تبلیغات در نمایشگاه های محصولا ریخته گری
نوع تبلیغات کالاهاتولیدی و خدماتهای پس از فروش
طرح های توجیهی و امکان سنجی ویژه ریخته گری


روشهای جاری فروش محصولات ( امور بازرگانی)
نحوه طراحی محیط کار ، نمایشگاه ها و فروشگاه ها
سهولت دسترسی مشتری به کالاهای ریخته گری با بازار MCT

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید