بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

این گیاه  بومی  آفریقا و مناطق گرم کوهستانی در آسیا میباشد . گیاهی از تیره آفتابگردان  است که دارای  یک  جنس  و چندین گونه است .گیاهی است علفی و چند  ساله  دارای  برگهایی  با بریدگی عمیق و پرزهای بسیار زیاد و دمبرگ بلند میباشد.

اسلاید 2 :

 گلها  دارای   رنگهای  بسیار متنوع  شامل :سفید –قرمز –زرد –نارنجی وصورتی بوده و مجموعه ای از گلهای زبانه ای و لوله ای در اطراف نهنج محدب قرار گرفته اند ودارای گل آذین کلاهپرک میباشد.

اسلاید 3 :

ژربرا معمولابصورت گلدانی کشت  شده  و کشت  آن بیشتر بصورت هیدروپونیک  میباشد و بستر مورد  نیاز  برای  آن شامل ترکیبی از پیت – پرلیت یا ماسه  و مواد  گیاهی  دیگر میباشد که بصورت ضدعفونی شده مورد استفاده قرارمیگیرد.

اسلاید 4 :

نیاز به بستری با زهکشی مناسب وعمق نسبتا" زیاد دارد.

کشت  آنها  معمولا” روی  سکو هایی    به    ارتفاع 70تا80 سانتیمتر و مجهز به سیستم گرمایش آب گرم در کنار بستر میباشد .

اسلاید 5 :

عمر گل                             

عمرمفید ژربرا 2سال بوده   و بعد  از دو سال  بوته ها به علت افت  کیفیت  گل و فرسودگی مقاومت خود را دربرابرآفات و بیماریها از دست داده و معمولا" حذف میشوند .

اسلاید 6 :

آبیاری                             

بهترین روش  آبیاری  برای  ژربرا  آبیاری ازطریق کف گلدان  میباشد  ولی ، آبیاری توسط سیستم  آبیاری  توسط سیستم  آبیاری  قطره ای  نیز انجام میشود .یکی ازراههای انتقال بیماری درژربرا انتقال از طریق  آب آبیاری است. ژربرا به فلوراید موجود  در آب  بسیار حساس  میباشد  و نبایدازآب شهری برای آبیاری  آن استفاده نمود.

اسلاید 7 :

تکثیر                             

تکثیر ژربرا از طریق  بذر تقسیم

بوته و کشت بافت امکان پذیراست کشت بذربه دلیل جوانه زنی سخت آن و نیاز به شرایط محیطی  ویژه (مانند دمای 30درجه) بیشتربرای موارد اصلاحی و تقسیم  بوته  نیز بدلیل انتقال بیماریهایی مختلف  به ندرت استفاده می شود برای تکثیر طریقه  کشت  بافت  مریستم  گیاه مورد استفاده قرار گرفته  و تکثیر انبوه ازمزیتهای روش کشت بافت می باشد.

اسلاید 8 :

شامل بوته میری وفوزاریم

که برای  پیشگیری از آنها

 ضد عفونی کردن خاک و کاهش  تردد   در  گلخانه توصیه می شود. در مورد زمان گلدهی نیز بوتریتیس باعث آلودگی گلها شده  و در شرایط   رطوبت   بالا شیوع میابد.

اسلاید 9 :

سوختگي بوتريتيسي - Botrytis blight

قارچ عامل بيماري در صورت وجود رطوبت و حرارت در حد اشباع قادر به آلوده نمودن کليه قسمتهاي گياه مي باشد. برگها در اثر حمله اين قارچ خشکيده و بعد از مدتي کاملاً پوسيده و از بين مي روند . در موارد عفونت به ساقه ها نيز سرايت نموده که در اين حالت خسارت بيماري  بسيار چشمگير خواهد  بود. گلبرگها در اثر حمله اين بيماري نيز سوخته و از بين مي روند. محلولپاشي با سموم قارچکش نظير زينب و کاپتان به نسبت 3/0 درصد در کنترل بيماري مؤثر مي باشد.

اسلاید 10 :

سفيدک پودري - Powdery mildew

پوشش سفيد پودري که شامل بافتهاي مختلف قارچ عامل بيماري است بر روي سطح رويي برگها تشکيل مي شود. برگهاي آلوده به رنگ سفيد کدر درآمده و شکل آردآلود به خود مي گيرند . به دليل اينکه عامل بيماري توانايي توليد اسپورهاي زيادي را دارد و از طرفي اين اسپورها به راحتي  توسط باد  پخش  مي گردند کشت گياه در مکانهاي عاري از آلودگي  و از بين بردن علفهاي هرز ميزبان سفيدک در کاهش بيماري مؤثر است . در صورت وقوع آلودگي  مي توان از قارچکشهايي  نظير

دينوکاپ به ميزان 5/1 در هزار استفاده نمود.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید