بخشی از مقاله

آشنائی با پروتكل HTTP

در اينترنت همانند ساير شبكه های كامپيوتری از پروتكل های متعدد و با اهداف مختلف استفاده می گردد. هر پروتكل از يك ساختار خاص برای ارسال و دريافت اطلاعات (بسته های اطلاعاتی ) استفاده نموده و ترافيك مختص به خود را در شبكه ايجاد می نمايد . HTTP ( برگرفته از Hyper Text Transfer Protocol ) ، يكی از متداولترين پروتكل های لايه application است كه مسئوليت ارتباط بين سرويس گيرندگان و سرويس دهندگان وب را برعهده دارد .
در ادامه با پروتكل فوق بيشتر آشنا خواهيم شد.
پروتكل HTTP چيست ؟
دنيای شبكه های كامپيوتری دارای عمری چند ساله است و بسياری از كاربران ، ضرورت استفاده از شبكه را همزمان با متداول شدن اينترنت در اوايل سال 1990 دريافتند . عموميت اينترنت، رشد و گسترش شبكه های كامپيوتر‌ی را به دنبال داشته است . اينترنت نيز با سرعتی باورنكردنی رشد و امروزه شاهد ايجاد ده ها ميليون وب سايت در طی يك سال در اين عرصه می باشيم .
تمامی وب سايت های موجود بر روی‌ اينترنت از پروتكل HTTP استفاده می نمايند . با اين كه پروتكل HTTP با استفاده از پروتكل های ديگری نظير IP و TCP ماموريت خود را انجام می دهد ، ولی اين پروتكل HTTP است كه به عنوان زبان مشترك ارتباطی بين سرويس گيرنده و سرويس دهنده وب به رسميت شناخته شده و از‌ آن استفاده می گردد . در واقع مرورگر وب صدای خود را با استفاده از پروتكل HTTP به گوش سرويس دهنده وب رسانده و از وی درخواست يك صفحه وب را می نمايد.
به منظور انجام يك تراكنش موفقيت آميز بين سرويس گيرندگان وب ( نظير IE ) و سرويس دهندگان وب ( نظير IIS ) ، به اطلاعات زيادی نياز خواهد بود . پس از handshake پروتكل TCP/IP ، مرورگر اطلاعات گسترده ای را ‌ برای سرويس دهنده وب ارسال می نمايد .
يك بسته اطلاعاتی نمونه در شكل زير نشان داده شده است :

توضيحات :
داده مربوط به پروتكل لايه application ( در اين مورد خاص پروتكل HTTP ) ، پس از هدر TCP/IP قرار می گيرد . جدول زير برخی اطلاعات مبادله شده بين سرويس گيرنده و سرويس دهنده وب را نشان می دهد .
عملكرد نوع اطلاعات
سرويس گيرنده وب يك درخواست GET را برای سرويس دهنده وب ارسال و از وی درخواست اطلاعاتی را با استفاده از پروتكل HTTP 1.1 می نمايد.
پروتكل HTTP دارای نسخه شماره يك نيز می باشد كه امروزه عموما" از نسخه فوق استفاده نمی گردد و در مقابل از نسخه 1 . 1 استفاده می شود. GET /HTTP/1.1
وب سايتی است كه سرويس گيرنده قصد ارتباط با آن را دارد . Host:
www.google.ca
به سرويس دهنده وب ، نوع نرم افزار سرويس گيرنده ( در اين مورد خاص Mozilla version 5.0 ) و نوع سيستم عامل نصب شده بر روی كامپيوتر ( در اين مورد خاص Windows version NT 5.1 و يا همان ويندوز XP ) اعلام می گردد. User-agent:
Mozilla/5.0 (Windows; U; Windows NT 5.1;
نوع character set استفاده شده به سرويس دهنده اعلام می گردد ( در اين مورد خاص از en:us و نسخه شماره 10 . 7 . 1 استفاده شده است ) . en-US; rv: 1.7.10)
نام مرورگر استفاده شده توسط سرويس گيرنده به سرويس دهنده وب اعلام می گردد ( در اين مورد خاص از مرورگر FireFox استفاده شده است ) . Gecko/20050716 Firefox/1.0.6
سرويس گيرنده به سرويس دهنده وب فرمت اطلاعاتی را كه می تواند دريافت نمايد ، اعلام می نمايد ( در اين مورد خاص هم برای متن و هم برای application از فرمت xml استفاده می گردد ) . Accept:
text/xml, application/xml, application/xhtml+xml
سرويس گيرنده به سرويس دهنده نوع فرمت متن دريافتی را اعلام می نمايد ( در اين مورد خاص html و يا plain text ) .
همچنين فرمت فايل های گرافيكی ( در اين مورد خاص png . و ساير فرمت های متداول ) نيز اعلام می گردد . text/html; q=0.9, text/plain; q=0.8, image/png, */*;q=0.5
ليست character set كه سرويس گيرنده وب قادر به فهم آنان است، اعلام می گردد ( در اين مورد خاص ISO-8859 , و يا utf-8 ) . Accept-Charset:
ISO-8859-1, utf-8; q=0.7, *;q=0/7
به سرويس دهنده وب مدت زمان نگهداری session اعلام می گردد ( در اين مورد خاص 300 ثانيه ) .
سرويس گيرندگان می توانند با صراحت پايان يك session را اعلام نمايند . در نسخه شماره 1 . 1 پروتكل HTTP ، ارتباط و يا اتصال برقرار شده فعال و يا open باقی خواهد ماند تا زمانی كه سرويس گيرنده خاتمه آن را اعلام و يا مدت زمان حيات آن به اتمام رسيده باشد .
در نسخه شماره يك پروتكل HTTP ، پس از هر درخواست و اتمام تراكنش ، ارتباط ايجاد شده غيرفعال و يا close می گردد . Keep-Alive:
300 Connection: keep-alive
cookie و مقدار مربوطه به آن اعلام می گردد. كوكی يك متن اسكی فلت می باشد كه اطلاعات متفاوتی را در خود نگهداری می نمايد .
مدت زمان حيات يك كوكی می تواند موقت ( تا زمانی كه مرورگر فعال است ) و يا دائم ( ذخيره بر روی هارد ديسك كامپيوتر و در يك محدوده زمانی تعريف شده ) باشد . Cookie: PREF=ID=01a0822454acb293: LD=en:TM=1121638094�..
User agent نوع مرورگر و سيستم عامل سرويس گيرنده را مشخص می نمايد و اين موضوع می تواند مواد اوليه لازم برای تدارك برخی حملات توسط مهاجمان را تامين نما
آشنائی با پروتكل HTTP ( بخش دوم )

در بخش اول با جايگاه پروتكل HTTP به منظور مبادله اطلاعات بين سرويس گيرندگان و سرويس دهندگان وب اشاره و در ادامه با نوع و ماهيت اطلاعات ارسالی سرويس گيرندگان وب به منظور دريافت خدمات از سرويس دهندگان ، آشنا شديم .
در اين بخش با نوع و ماهيت اطلاعات ارسالی سرويس دهندگان وب به منظور پاسخ به درخواست سرويس گيرندگان آشنا خواهيم شد.
مرورگر وب ، صدای خود را با استفاده از پروتكل HTTP به گوش سرويس دهنده وب می رساند و از وی درخواست يك صفحه وب را می نمايد.
سرويس دهنده وب علاوه بر اين كه با اين صدا آشنا است خود نيز برای پاسخ به مرورگر وب از مجموعه قوانين آن تبعيت می كند .
پروتكل HTTP : يك معماری سرويس گيرنده و سرويس دهنده
سرويس گيرنده وب ، مقادير خاصی را با اهداف كاملا" مشخص شده برای سرويس دهنده وب ارسال می نمايد ( حصول اطمينان از وجود يك زبان مشترك برای گفتگو بين سرويس گيرنده و سرويس دهنده وب ) . سرويس دهنده پس از بررسی اطلاعات ارسالی ، آنان را تفسير و متناسب با آن اطلاعاتی را برای سرويس گيرنده ارسال می نمايد . در معماری فوق يك نرم افزار در سمت سرويس گيرنده و به عنوان يك سرويس گيرنده وب ( نظير IE و يا Mozilla Firefox ) ايفای وظيفه می نمايد و در سمت سرويس دهنده يك نرم افزار به عنوان سرويس دهنده وب ( نظير : IIS و يا Apache ) وظايف تعريف شده خود را انجام می دهد.
سناريوی فوق مدل و يا معماری سرويس گيرنده - سرويس دهنده را در ذهن تداعی می نمايد ( معماری مبتنی بر درخواست و پاسخ ) .
پاسخ سرويس دهنده
شكل زير يك بسته اطلاعاتی HTTP از مبداء يك سرويس دهنده به مقصد يك سرويس گيرنده را نشان می دهد ( پاسخ سرويس دهنده ).

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید