بخشی از مقاله

آناليز فرم هاي مختلف بدن و استفاده آن در طراحي لباس

چکيده :
از مهمترين مباحث طراحي لباس کاربردي تناسب طرح بافرم اندام ميباشد. که منظور از آن تاثير چشمگير لباس در متناسـب بـه نظر رسيدن فرم اندام است .
به اين منظور ابتدا لازم است فرمهاي مختلف اندام را شناسائي وطبقه بندي کرده ، سپس با استفاده از تدابير خطـي تـلاش لازم در جهت رفع عيوب اندام وزيباتر به نظر رساندن آن انجام شود.
اندام ايده آل در تعريف هنري وآناتميک ،اندامي است که درآن عرض شانه با عرض باسن برابر بوده بـا خـط کمـر بـاريکتر وتعريـف شده ،که به آن اندام ساعت شني گفته ميشود.تفاوت اندامهاي ديگر با فرم سـاعت شـني را اصـطلاحاً عيـوب انـدام مينامند،کـه در طراحي لباس بيشترين تلاش معطوف به برطرف کردن آن يا در حد امکان از نظر دور نگه داشتن آن است ،و نزديک کردن اندام به فرم ساعت شني
واژه هاي کليدي : فرمهاي بدن ، عيوب اندام ، اندام ساعت شني، اسکن سه بعدي،طراحي لباس


مقدمه :
تحقيقات جامع در جهت آزمايش عوامل و اجزا براي طبقه بندي شکل هاي بدن از پيش انجام شده است . اکثر روشها از يک عملکرد بصري ساده ، براي تعريف بدنها استفاده کرده اند. هيچ کدام از روشها از فرمولها، نسبتها يا تشريح هاي رياضياتي براي کمک به تعيين شکلهاي بدن استفاده نکرده اند.
از طريق (visual Basic )مشاهدات بصري يک نرم افزار جديد طبقه بندي شکل هاي بدن با استفاده از نرم افزار (TC٢) بعنوان يک ساختار پايه اي ايجاد شد.عوامل براي طبقه بندي شکل ها که از تحقيقات و جستجوها تعيين شدند بعنوان يـک نقطـه شـروع بـراي طبقه بندي شکل ها بکار برده شدند. ابتدا طبقات اساسي شکل ها از نوشته ها و اطلاعات تشريحي و بصري مربوطه جهـت کمـک بـه تعيين يک قانون محاسباتي که بتواند ارزشمند باشد و اطلاعات در خواستي که بتواند با موفقيـت شـکلها را تعيـين کنـد، ارزيـابي شوند.
در اولـين طـرح نـرم افـزار پـنج طبقـه شـکل سـاعت شـني(Hourglass)، بيضـي(ovar)، سـه گـوش (triangle)، سـه گـوش معکوس (inverted triangle) و چهارگوش (Rutangel) تعيين شدند محيط هاي سـينه ، کمـر، باسـن و شـکم بصـورت مرکـب استفاده شدند تا هر شکل را شرح دهند. اندازه هاي نظير عرض شانه و بلندي شانه و ساير اندازه ها در ين طبقـه قـرار ندارنـد بـراي اينکه آنها ميتوانند به راحتي در هر طبقه از شکل ها قرار بگيرند. بعد از بررس همه انـدازه هـاي قابـل دسـترس کـه بـدن را شـرح ميدهند، اين نسبتهاي اصلي اندازه هاي اساسي محيط بودند که براي طبقه بندي شکل هاي بدن و در نتيجه براي تناسب لباس بـا بدن اساسي شناخته شوند وقتي که اندازه ها با استفاده از نرم افزار براي اولين بار آزمايش شد بسياري از افراد در ايـن طبقـات قـرار نگرفتند. اين نشان داد که طبقه هاي بيشتري مورد نياز ميباشند در نتيجه چهارطبقه جديـد از شـکلها بـه نـام قاشـقي(spoon)، الماسي يا لوزي(Dimond) ساعت شني پـاييني (Top Hourglass) و سـاعت شـني بـالايي(Bottom Hourglass) ايجـاد شدند.
در مجموعه کنترل اطلاعات ٢٢٢ فرد با اطلاعات ناشناخته سن و وزن و قد، بيش از ٤٠% بصورت وابسته بـه طبقـه سـاعت شـني پاييني (گلابي)، %٢١.٦ ساعت شني، %١٧.١ قاشقي، %١٥.٨ چهارگوش (مستطيل ) %٣.٦ بيضي و%١.٨ سه گوش تعيين شـدند در
نمودار١را ملاحظه کنيد دراينجا بدنهايي وجود ندارند که سه گوش معکوس ، لوزي و ساعت شني بالايي را نشان دهند.

شکل ١- اطلاعات آماري ٢٢٢ فرد مورد بررسي
در اين جامعه آماري نمايندگان همه طبقه شکل ها وجود داشتند به جز سه گوش و ساعت شني بالايي. اطلاعات آمـاري بـراي هـر طبقه از شکل ها در نمودار٢ ارائه شد.

شکل ٢ - اطلاعات آماري نمايندگان همه فرم ها
-1-1
فرم ساعت شني :
معيار شکل ساعت شني بيان مي کند شخص با اين فرم اندام داراي ظاهري متناسب در بالا تنه و پايين تنه بـا خـط کمـر تعريـف
شده مي باشد. اين فرم دومين طبقه بزرگ داراي ٢١.٦% از کل جامعه آماري مي باشد.

شکل ٣ - فرد با فرم ساعت شني واقعي
فرم ساعت شني پاييني :
فرد با فرم ساعت شني پاييني داراي ظاهري بزرگ تر در قسمت پايين تنه نسبت به بالا تنه مي باشد با خط کمر مشخص . اين فرم بزرگترين طبقه شکل اين مطالعه با ٤٠% از کل جامعه ي آماري مي باشد.


شکل ٥ - نشانه ساده از فرم ساعت شني پايين شکل ٤- فرد با فرم ساعت شني پايين


شکل ٦ - سه فرد با فرم سـاعت شـني پـاييني بـا نسـبت هـاي فرم ساعت شني بالايي :
فرد با فرم بدن ساعت شني بالايي داراي ظاهري سنگين در بالاتنه در مقايسه با پايين تنه مي باشد اما هنوز خط کمر معين دارد.

شکل ٧ - نشانه ساده سه فرم سـاعت شـني پـاييني و سـاعت
فرم قاشقي :
سومين طبقه اين مطالعه با ١٧% از کل جامعه آماري مي باشد. افراد با فرم قاشقي با داشتن يک لبه برجسته مشـخص در قسـمت شروع خط باسن در ناحيه کمر و (پهلو هاي برجسته که ارتفاع کمر را کم کرده و به باسن اضافه مي کند) مشخص مـي شـود کـه دقيقا ياداور فرم قاشق مي باشد. کمر که از زير سينه باريک مي شود يک خط کمر غالب ايجاد مي کند و برجستگي باسن از پشت و پهلو ها دقيقا از خط کمر شروع شده , برعکس ساير فرمها که به تدريج از کمر به سمت باسن مخروطي مي شوند.

فرم چهار گوش :
چهارمين طبقه بزرگ اين مطالعه با ١٥.٨% از کل جامعه آماري مي باشد فرد بـا فـرم بـدن چهـارگوش بـدون داشـتن خـط کمـر
مشخص داراي فرمي استوانه اي مي باشد که محيط سينه کمر و باسن تقريبا مساوي دارد.

فرم بیضی :
پنجمين طبقه بزرگ در اين مطالعه با ٣.٦% از کل جامعه آماري مي باشد. فرد داراي يک شکل بيضـي بـا داشـتن چنـدين طبقـه گوشتي در بخش مياني بدن مشخص شده . شکل از جلو براي هر فرد متفاوت است اما از پهلو از جايي مـي باشـد کـه خصوصـيات صحيح فرم بيضي را دارد. در طبقه شکل بيضي معياري را به کار مي برد که ميانگين اندازه هاي معده ، کمر و شکم کمتـر از انـدازه دور سينه مي باشد

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید