بخشی از مقاله

ارزيابي اثرات زيست محيطي يک حلقه چاه اکتشافي در جزيره هندورابي
چکيده :
مقدمه : مصرف انرژي بويژه منابع نفت و گاز در کشور ايران و ديگر کشورها رو به افزايش مي باشد. نيازهاي فزاينده انرژي، از ضرورت خاصي براي جستجوي منابع هيدروکربني نفت و گاز جديد و برآورد ظرفيت مخزن برخوردار شده است . لذا، اجراي اقدامات اکتشاف به عنوان يکي از روشهاي شناسايي منابع و ذخاير نفت و گاز براي دستيابي به مخازن نفتي صورت مي پذيرد. اجراي پروژه حفاري چاه اکتشافي هندورابي در استان هرمزگان و در شهرستان بندرلنگه ، بخش کيش در جزيره هندورابي در اجرا شد .عليرغم قابل توجه نبودن پساب خروجي و نبود جريانات آبهاي سطحي در داخل سايت و پيرامون آن در پروژه ، جمع آوري فاضلاب بهداشتي ضروري است . با توجه به افزايش ميزان ذرات و گرد و غبار ناشي از عمليات خاکي و جاده سازي، در اين مرحله براي کنترل انتشار اين پارامتر و نيز کاهش انتشار ديگر آلاينده ها و براي رعايت ملاحظات زيبا شناختي آب پاشي ضروري مي باشد.انجام اقداماتي نظير کاربرد و نصب تجهيزات صداگيرها، عايق بندي تجهيزات و وسايل و استفاده از مصالح جاذب صوت در محل ، براي کاهش لودگي صوتي در محوطه سايت ضروري مي باشد.
کليد واژه : ارزيابي زيست محيطي، چاه اکتشافي،جزيره هندورابي


١-مقدمه :
روند مصرف فزاينده انرژي بويژه منابع نفت و گاز در جهان باعث تلاش کشورها در جستجوي منابع هيدروکربني جديد مي شود. براي دستيابي به منابع و ذخاير نفت و گاز از روش هاي مختلفي استفاده ميگردد. با حفاري اطلاعاتي از خصوصيات فيزيکي مواد داخل زمين بدست مي آيد. آنگاه با تفسير يافته ها، تعيين محل ذخائر هيدروکربني انجام ميشود.
اجراي عمليات حفاري چاه اکتشافي هندورابي در استان هرمزگان در شهرستان بندرلنگه و در جزيره هندورابي بدليل نيازهاي کشور جهت دستيابي به منابع و ذخائر جديدي است که بعنوان يک ضرورت براي مصارف آينده در کشور و يا صادرات آن ، مطرح شده است .
٢-تعريف مساله :
کليه طرح ها و پروژه هاي بزرگ توليدي و خدماتي بايد پيش از اجرا و در مرحله انجام مطالعات امکان سنجي و مکان يابي براساس ضوابط پيشنهادي شوراي عالي حفاظت محيط زيست و مصوب هيئت وزيران مورد ارزيابي زيست محيطي قرار گيرند. رعايت نتايج ارزيابي توسط مجريان طرح ها و پروژه هاي مذکور الزامي است . نظارت برحسن اجراي اين ماده بر عهده سازمان برنامه و بودجه ميباشد.
٢-١ - محدوده مطالعاتي :
جزيره هندورابي يکي از جزاير دهستان جزيره کيش ، بخش کيش ، در شهرستان بندرلنگه است مساحت جزيره هندورابي مطابق مساحي بر روي تصاوير ماهواره اي Quick bird سال ٢٠٠٨ برابر با ٢١.٩٥ کيلومتر مربع و طول خط ساحلي آن ٣٠.٥٧ کيلومتر است .

شکل ١-تصوير ماهواره اي محل پروژه
٣- پيش بيني و ارزيابي اثرات پروژه :
جهت پيش بيني اثرات و ارزيابي گزينه ها و انتخاب گزينه نهايي و بهينه از روش هاي مختلفي استفاده ميگردد که قابليت ها و مناسبت هاي آنها در پروژه پيشنهادي مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار گرفته اند. با توجه به موقعيت مکاني و نوع فعاليت هاي پروژه پيشنهادي، از بين کليه روش هاي متداول نظير صورت ريزهاي تشريحي، سنجشي، سنجشي- همطرازي، شبکه ، ماتريس ها، شبيه سازي و رتبه بندي- درجه بندي و غيره از متد رتبه بندي- درجه بندي به علت کاربرد سريع ، آنها و نيز دستيابي به اطلاعات و داده هاي مورد نظر واقع شده است .
٤- فرآيندها و اجراييات :
٤-١- فعاليت هاي پروژه :
فعاليت هاي پروژه شامل موارد زير ميباشد: الف - ساخت جاده دسترسي به محل چاه
ب - ساخت محوطه و سلر (محوطه نصب دکل حفاري )
در اين مرحله فعاليت هاي زير اجرا ميگردند:
١)پاکتراشي

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید