بخشی از مقاله

توسعه روزافزون تولیدات فلزي موجب گردیده تا اهمیت مساله مونتاژ به ویژه صنعت جوش مورد توجه قرارگرفته و فرآیندهاي متنوع جوشکاري، جایگاه خاصی را در صنعت به خود اختصاص دهند.

یکی از شیوه هاي متدوال اتصال فلزات، جوشکاري با قوس الکتریکی و الکترود پوشش دار است در اکثر صنایع، مانند سازه هاي فولادي، اسکلت هاي فلزي، تولید ماشین آلات صنعتی، مصنوعات کشاورزي، صنایع خودروسازي و .... مورد استفاده قرار می گیرد.

در این مقاله که به صورت سلسله مطالب تقدیم دوست داران صنعت جوش می گردد به منظور استفاده در مقاوم سازي سازه هاي فولادي، سعی شده ابتدا تکنیک ها و دستور العمل هاي فنی، خاص این فرایند، به صورت پیوسته و تکنیک هاي مربوط به فرایند هاي مختلف قوسی مانند TIG-MIC-MAG و به منظور جایگزینی که در بعضی از موارد در مقاوم سازي نیز به کار برده می شوند ..... ارائه گردد. به امید آنکه مورد توجه و استفاده علاقمندان قرارگیرد.

-1 تاریخچه جوشکاري قوسی

جوشکاري قوسی در ابتدا با استفاده از الکترود ذغالی اختراع شد و سپس، درسال 1891 با به کارگیري الکترود فلزي بدون پوشش، اجرا گردید. اما دشواري هاي زیادي که مصرف الکترود بدون پوشش همراه داشت، موجب گردید تا مخترعین این صنعت بهتدریج در راه تکمیل آن قدم بردارند. لذا، در سال 1905 استفاده از الکترود پوشش دار رایج شد و از آن به بعد، روز به روز کیفیت الکترودهاي تولید شده، بهبود یافت.

امروزه نیز رقابت زیادي در کشورهاي تولید کننده الکترود به منظور افزایش کیفیت آن وجود دارد.

-2 مشخصات قوس الکتریکی

در این فرایند، قبل از هر چیز شناخت قوس الکتریکی و مسائل مربوط به آن حائز اهمیت است. درمورد تشکیل قوس الکتریکی، می توان گفت، چنانچه بین دو قطب جریان الکتریسته، تخلیه بارالکتریکی صورت گیرد، قوس الکتریکی تشکیل می گردد. بر اثر تشکیل قوس الکتریکی، گاز (هواي) موجود در منطقه یونیزه شده و در اتصال، اثر نامطلوب ایجاد کند.

در جوشکاري با الکترود پوشش دار، عناصر مضر گازي، جذب پوشش الکترود شده و موجب عدم تاثیر نامطلوب در جوش می گردند. در تعریف قوس الکتریکی، آزمایش باطري اتومبیل را می توان مثال زد. براي تشخیص میزان شارژ (بودن) یا دشارژ

(خالی) بودن باطري، از برخورد دو قطب آن توسط یک هادي استفاده می شود، جرقه هاي حاصل از این برخورد، نمایشی از قوس الکتریکی است، چنانچه این عمل تداوم یابد، باطري تخلیه شده و ذخیره انرژي خود را از دست می دهد. در تشکیل قوس جوشکاري نیز از همین اصل، بهره گیري می شود. با این تفاوت که براي تدوام بخشیدن به قوس از یک منبع قدرت یا انرژي،

استفادهمیگردد. منبعقدرتویامنبعانرزيموجبمیشودتاقوسالکتریکیبهصورتپیوستوباشدتجریانموردنیازتشکیلگردد. برايایجادقوسالکتریکی،کافیاستقطبهايمثبتومنفییکمنبعقدرتالکتریکیراباهمبرخورددهیم،تماسبیندوقطبممکناستطیچندمرحلهگیرد،تافضايمناسبجهتتشکیلقوسبهوجودآید.
جرقههايحاصلازبرخورددوقطب،زمینهایجادقوسرافراهممیسازد. تنظیمشدتجریانمناسبنیزباعثتداوموپایداريقوسمیگردد. دربعضیازفرایندهايقوسی،بااستفادهازولتاژزیاد،میتوانبدونبرخوردقطبهاوفقطباکمکردنفاصلهبینآنها،امکانتشکیلقوسرابهوجودآورد.

-3 منبع قدرت POWER SOURCE

جوشکاري از دستگاه هاي مختلف که جریان متناوب(CURRENT ALTERNATIVE) کهاختصاراً با حروف AC ویا مستقیم (DIRECTCURRENT)که با حروف DC نشان داده می شود، استفاده می گردد. (شکل (1متداول ترین دستگاه هاي جوشکاري، ترانسفورماتتورهاي (AC)هستند که وظایف اصلی آن ها، افزایش شدت جریان و کاهش ولتاژ است.
براي به کارگیري جریان DC از دینام ها و یا یکسو سازها رکیتفایر(RECTIFIER) جوشکاري استفاده می شود. این دستگاه ها علاوه بر وظایف فوق، کار یکسوکنندگی جریان را نیز به عهده دارند. می توان از دستگاه هاي جریان DC براي اتصال کلیه فلزات و الیاژهایی که قابلیت جوشکاري دارند، استفاده کرد همچنین، ذوب تمامی الکترودها با این دستگاه ها امکان پذیر است.

در شماره هاي بعد، مطالب اختصاصی پیرامون دستگاه هاي جوشکاري و کاربرد وسیع آن ها، همچنین الکترودهاي جوشکاري، تقدیم دوست داران و علاقمندان این صنعت، خواهد شدلازم به ذکر است در عملیات معلوم سازي چنانچه با الکترود جوشکاري شودحتماً باید از دستگاه رکیتفایر (DC) استفاده شود.

تکنیک هاي جوشکاري با قوس الکتریکی والکترود پوشش دار

منظور از دستور العمل ها، تعیین شرایط و تشخیص محدودیت هاي استفاده از جوش و ارائه قوائد صحیح براي تولید مصنوعات فلزي، سازه هاي فولادي و قطعات مختلف صنعتی است که با جوشکاري ساخت و نصب می گردند .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید