بخشی از مقاله

بررسی ارتعاشات یک دستگاه دوار

چکیده
از مهمترین چالش های کسی که مسئولیت آنالیز ارتعاشات دستگاههای دوار را در یک واحد صنعتی برعهده دارد اعلام به موقع خرابی دستگاه و شدت آن است ولی دسترسی به این موضوع و توانایی پیش بینی خرابی تمامی دستگاهها بطور کامل امکان پذیر نیست هرچند که با دقت بیشتر در اطلاعات بدست آمده از دستگاه این توانایی افزایش پیدا می کند در زیر نمونه ای از این مورد ذکر شده است.

واﮊه های کلیدی: ارتعاشات، توربین، رسوبات روغن.
مقدمه
توربین ۱۰۰۷ یکی از دستگاههای دوار پتروشیمی بوعلی سینا می باشد که در حدود پنج سال بدون تعمیرات اساسی کار کرده بود این دستگاه در یک دور زمانی بدون هیچ دلیل مشخصی بر اثر افزایش ناگهانی ارتعاشات از سرویس خارج می شد. مطالعه و بررسی کلیه اطلاعات پروسسی، ابزار دقیق،ماشینری و ارتعاشی هیچگونه عیبی در دستگاه نشان نمی داد تنها نکته ای که منجر به مشخص شدن احتمالی عیب بود، خروج دود روغن از سمت عقب توربین هنگام افزایش ارتعاشات و روغن ریزی از سمت عقب توربین بود. پس از باز شدن دستگاه و مشخص شدن عیب نتیجه گیری شد که این عیب فقط در حالتهای خاصی مثل Rundown قابل ردیابی بوده است. این مورد نشان می دهد متناسب با حساسیت دستگاه می بایست سطح اطلاعات برداشتی از آن نیز افزایش یابد که ردیابی خرابی های بیشتری امکان پذیر باشد.

مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا

شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی و در شمال غربی مجتمع پتروشیمی بندر امام در شهرستان ماهشهر استان خوزستان واقع شده است. شرکت پتروشیمی بوعلی سینا وابسته به شرکت ملی صنایع پتروشیمی ، در سال ١٣٧٧ تاسیس گردید. خوراک مجتمع ، نفتای سبک و سنگین و بنزین پیرولیز می باشد که از پالایشگاه NGL900 و ١٠٠٠پازنان و پتروشیمی امیر کبیر تامین می گردد. مواد اولیه طی فرآیندهای مختلف و در واحد های عملیاتی مختلف تبدیل به محصولات باارزش و سودآور آروماتیکی نظیر پارازایلین و اورتوزایلین برای مصارف داخلی و بنزن جهت صادرات می گردد. این پروﮊه با متمرکز کردن دانش فنی و تجهیزات صنعتی و استفاده صحیح از مهارت های ایرانیان و استفاده از آخرین تکنولوﮊی جهان صنعتی تاسیس گردیده است . بجز لیسانس و مهندسی اصولی این پروﮊه که از خارج اخذ شده کلیه عملیات مهندسی تفضیلی ، تامین قطعات و نصب و راه اندازی مجتمع توسط متخصصان ایرانی انجام گرفته است . فاز اول این مجتمع در تاریخ ١٥ مهر ١٣٨٢ به تولید رسیده و در تاریخ ١٨ خرداد ١٣٨٤ پس از بهره برداری کامل توسط جناب آقای خاتمی افتتاح گردید.

توربین ٧٠٠١

توربین ٧٠٠١ محرک یک کمپرسور سانتریفیوﮊ است با مشخصات زیر:

Compressor


سیستم مانتورینگ Online این دستگاه Bently Nevada مدل ۰۰۳۳ می باشد که فقط کاربرد حفاظتی (protection) دارد و برای آنالیز ارتعاشات احتیاج به اطلاعات برداری Offline دارد و بر روی هر بیرینگ دو عدد سنسور جابجای غیر تماسی با زاویه نود درجه وجود دارد.

لازم به ذکر است که دستگاه فوق تقریباً پنج سال بدون تعمیرات اساسی در سرویس بوده است.


شکل ۱ - توربین وکمپرسور ۱۰۰۷

شرح اتفاقات رخ داده

این دستگاه از اوایل فروردین ماه هشتادو هشت مطابق جدول زیر(یک ودو) بر اثر افزایش ارتعاشات از سرویس خارج می شد.

جدول یک - روزهای که دستگاه در فروردین ماه خاموش شده است

جدول دو - روزهای که دستگاه در ادیبهشت و خرداد ماه خاموش شده است


البته بجز موارد ذکر شده بالا، در روزهای دیگری نیز ارتعاشات تا حد آلارم افزایش پیدا می کرد ولی بعد از چند دقیقه کاهش پیدا می کرد که نحوه افزایش ارتعاش در یک محدوده ده ساعته به شکل زیر بود.(شکل دو و سه )


شکل ۲ - ارتعاشات دستگاه در بازه زمانی ۰۱ ساعت

شکل ۳ - ارتعاشات دستگاه در بازه زمانی ۰۲ دقیقه


مسئله دیگر قابل ذکر این است که افزایش ارتعاشات کاملاً اتفاقی بوده و در بعضی مواقع تا ده روز دستگاه بدون هیچگونه تغیر ارتعاشی به کار خود ادامه می داد و همچنین پس از هر افزایش ارتعاش و خاموش شدن اتوماتیک، دستگاه به راحتی و بدون هیچ مشکل خاصی و با ارتعاشات نرمال در سرویس قرار می گرفت.

طیف ارتعاشی گرفته شده از دستگاه تفاوتی با طیف ارتعاشی ثبت شده در هنگام تست کارگاهی در کشور سازنده توربین نداشت. (شکل چهار و پنج ) همچنین منحنیهای شفت اوربیت و ارتعاشات کلی که در حدود ۳۱ میکرو متر پیک تا پیک بود
نیز این مسئله را تایید می کردند. این مقدار ارتعاشات کلی در سطح قابل قبول از نظر استاندارد بود.]۱[ و حد آلارم و خطر بر اساس سفارش سازنده ۰۴و۰۶ میکرومتر پیک تا پیک میباشد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید