بخشی از مقاله

بررسی ارزش اقتصادي استخراج باریت ( مطالعه موردي روستاي رامه گرمسار)

 

چکیده

کانی باریت از دسته سولفاتها جزء گروه عناصر قلیایی خاکی و داراي فرمول شیمیایی BaSO4 بوده و منبع اصـلی تهیـه عنصر باریم محسوب می شودباریت معمولا همراه کوارتزو کلسیتظاهرشود می . وعمدتاً به عنـوان پرکننـده در تهیـه گـل حفاري، لاستیک، کاغذهاي مرغوب، کابل سازي، پلاستیک سازي، رنگ سازي، سـرامیک سـازي، سـاخت شیشـه هـاي شفاف، ساخت لباس هاي عایق، شمع اتومبیل، لوله هاي خلاء، آلیاژ، حفاظت در برابر اشـعه در رآکتورهـاي هسـته اي،داروسازي و پزشکی استفادهمی شود.حدود 20 معدن فعال باریت در ایران وجود دارند که سالیانه قریب به 160000تن باریت تولید و روانه بازار داخلی و خارجی می کنند. در این مقاله سعی بر آن شده تا با معرفی منطقه گرمسار بـه عنـوان معدن برداشت به بررسی ارزش اقتصادي و استخراج این کانی بپردازیم.

کلمات کلیدي: باریت،استخراج، معدن، ارزش اقتصادي گرمسار، ایران

مواد و روش ها

موقعیت جغرافیایی و راه هاي ارتباطی و دسترسی منطقه مورد نظر در حدود 22 کیلومتري از جاده آسفالته گرمسار- سمنان و در فاصله حـدودا 75 کیلـومتري سـمنانواقع شده است(شکل.(1 این محدوده به شکل 14گوش(A1الی (A14 در نقشه توپوگرافی1:250000سـمنان مشـخص شـده است(شکل.2)

 شکل1، نمایی از موقعیت جغرافیایی محدوده مورد نظر و راه هاي ارتباطی آن


شکل.2 نمایی از چهار گوش محدوده مورد نظر



شرایط اقلیمی و پوشش گیاهی منطقه این منطقه قسمتی از فلات مرکزي ایران است و آب و هوائی مشابه با سایر نقاط حاشیه این فلات را داراست. بخش مرکزي ایران از یک فلات وسیع تشکیل یافته که از اطراف آنرا کوههاي مرتفعی احاطه نموده و مانع از نفوذ رطوبت

دریاهاي اطراف به این منطقه می گردند.

به علت وجود منابع آب تمامی اراضی اطراف شهر گرمسار و روستاهاي تابع آن اختصاص به کشت محصولات گوناگون زراعی دارد و زمین در این مناطق بدون استفاده وجود ندارد. جداي از مناطقی که به امر کشاورزي اختصاص دارد گرمسار به علت شرایط جوي, اقلیم خشک و ترکیب خاك ( نمک و گچ ) رویش گیاهان بسیار مشکل و کند است و تنها گیاهانی رویشی دارند که مقاوم به شوري و خشکی می باشند و سازگار با مناطق کویر می باشند برخی از این گونه گیاهان عبارتند از : سالسولا, اشنان, تاغ, گز, خار شتر و ....

زمین شناسی ناحیه اي

این محدوده از نظر زون بندي در زون البرز جنوبی قرار دارد. کوههاي البرز یک رشته شرقی – غربینسبتاً پیچ و خم دار را در شمال ایران و جنوب دریاچه خزر تشکیل می دهد. رشته کوههاي البرز خود بخشی از قسمت شمالی کوهزایی آلپ – هیمالیا در آسیاي غربی به شمار می آید که از شمال به حوضه فرو رفته خزر و از جنوب به فلات مرکزي ایران محدود می شود.

جایگاه تکتونیکی: رشته کوههاي البرز بخش حاشیه فلات چین خورده وسیع ایران را تشکیل می دهند که ساختار آن نتیجه دو کوهزایی مهم است. یکی کوهزایی پرکامبرین(آسینیتیک) که این دورهاساساً بوسیله دگرگونی که بهم پیوستگی و سخت شدن پی سنگها را در پرکامبرین منجر شده و نبودهاي مهم چینه شناختی مربوط به قبل از دونین و قبل از پرمین که به جنبشهاي کوهزایی و یا ناآرامی هاي خشکی زایی به سن کالدونین یا هرسی نین نسبت داده شده مشخص میشود. دوم کوهزایی آلپی مربوط به دوران مزوزوئیک و سنوزوئیک.

از مهمترین مواد معدنی شناخته شده در این رشته جبال می توان به ذخایر سرب و روي، مس، کمی مولیبدن، بوکسیت، رسهاي نسوز، فسفات رسوبی، ذغالسنگ، لاتریت، منگنز، فلورین، باریت، آلونیت، سیلیس و ... اشاره نمود.



زمین شناسی محلی

نقشه زمین شناسی منطقه مورد مطالعه در شکل 3 نشان داده شده است.


شکل -3 نمایی از محدوده مورد نظر بر روي نقشه زمین شناسی به مقیاس 1:250000 سمنان

واحد هاي موجود در 14گوش مورد نظر از قدیم به جدید شامل:

واحد هاي ائوسن

واحد هاي الیگو_میوسن

معرفی کانی مورد نظر

کانی باریت از دسته سولفاتها جزء گروه عناصر قلیایی خاکی و داراي فرمول شیمیایی BaSO4 بوده و منبع اصـلی تهیـه عنصر باریم محسوب می شود. باریم داراي عدد اتمی56،عدد جرمی 137/34، الکترونگاتیویته 0/85، شـعاع یـونی 1/36 آنگستروم و پتانسیل یونی 1/5 می باشد. فراوانی این عنصـر بـه صـورت ترکیـب قابـل حـل BaSO4 در آب دریـا 20 میکروگرم در لیتر است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید