بخشی از مقاله

بررسی ترك ها در بتن لاینینگ کانال هاي انتقال آب در استان آذربایجان غربی


چکیده

امروزه انتقال آب براي مصارف مختلف به نقطه هدف، جزء لاینفکی از پیشرفت در کشور هاي توسعه یافته و یا در حال توسعه می باشد .حال این انتقال چه توسط لوله هاي مخصوص این کار و یا چه توسط کانال هاي بتنی ایجاد شده باشد، معایب و مشکلاتی را به همراه دارد.

در استان آذربایجان غربی به موازات افزایش احداث و بهره برداري از سدها جهت برآورده ساختن نیازهاي استان در بخش آب شرب و کشاورزي ، ملزوم به استفاده از کانال هاي بتنی براي انتقال آب به مخزن و یا از مخزن به نقطه هدف می باشد .در این راستا ساخت اینگونه کانال ها در استان طی دهه اخیر روند صعودي چشمگیري را به خود داشته است.
سوالات تحقیق:

بررســی علــل و عوامــل ســبب ایجــاد تــرك در بــتن لاینینــگ کانــال هــا ، همچنــین چگــونگی ممانعــت از ایجــاد و یــا بــه حداقل رساندن از افزایش آنها را می توان از مسائل مهم این بررسی دانست .

روش تحقیق:

در این مقاله با مطرح نمودن روش هایی از جمله چگونگی اختلاط بتن و شرایط مناسب این کار و ... را به همراه مثال هاي ملموس، مطرح نموده و روش هایی را براي بهره گیري مشاوران و پیمانکاران پیشنهاد شده است .

نتیجه گیري:

با توجه بـه وجـود پـروژه هـاي سـد سـازي گـسترده در سـطح اسـتان و وجـود شـبکه وسـیع کانـال هـاي بتنـی ایـن سـدها در گسترة وسیعی از اسـتان و نظـر بـه اینکـه اسـتان آذربایجـان غربـی یـک اسـتان مهـم در بخـش کـشاورزي مـی باشـد و تـأمین آب از ملزومــات توســعه آن و صــنایع وابــسته مــی باشــد بررســی و کنتــرل عــواملی کــه در تخریــب ایــن شــریانهاي حیــاتی در سطح استان موثرند کاملا لازم به نظر می رسد .
کلمات کلیدي: بتن لاینینگ،کانال هاي انتقال آب ، ترك ، آذربایجان غربی

.1مقدمه

امروزه با پیشرفت بهره گیري از مصالح و ماشین آلات در اجراي پروژه هاي عمرانی ، ترك هاي ایجاد شده در بـتن لاینینگ کانال هاي انتقال آب ، از مسائل بسیار مهم و قابل بررسی بوده که در تمامی کانالهاي انتقـال آب و زهکـشی معمـولا قابل مشاهده می باشد . بررسی علل و عوامل سبب آن، همچنین ممانعت از ایجاد و یا به حـداقل رسـاندن افـزایش آنهـا بـراي اخذ نتیجه بهتر از دغدغه هاي اساسی تمامی ناظرین و مشاورین و حتی پیمانکاران مجري این طرح ها می باشد.

با توجه به میزان میانگین بارندگی دراز مدت در استان آذربایجان غربی که در حدود 385 میلی متر بـوده و همچنـین وجود منابع آبی گسترده و فراوان در این بخش و وجود زمینهاي مستعد قابل کشت در تمام نقـاط اسـتان، احـداث سـدها و کانالهاي آبیاري و زهشکی را که درحدود 13 سد در حال بهره برداري و 12 سد درحال اجرا را به همراه شبکه اي گـسترده و وسیع از کانال ها را می طلبد ،توجیح می سازد . با توجه به شرایط آب و هوایی منطقـه کـه در تقـسیم بنـدي هـا جـزء منـاطق سردسیر کشور لحاظ گردیده و دورة سرما نسبت به مناطق دیگر کشور طولانی تر می باشد، اهمیـت بررسـی و مطالعـه مـوارد فوق و چگونگی جلوگیري از ایجاد شکستگیها و ترکها را ،جهت حفظ و صیانت از این رگهاي حیاتی دو چندان می نماید . با توجه به اینکه این استان یکی از قطب هاي کشاورزي کشور محسوب میشود بوجود آمدن نقص یا ایجـاد یـک نارسـایی در اینگونه کانال ها باعث بوجود آمدن مشکلات فراوانی شده ، که علاوه بر آن اتلاف منـابع مـالی زیـادي را نیـز در پـی خواهـد داشت .

.2 گسترة کانالهاي آبیاري و زهشکی در سطح استان

همانگونه که در مقدمه اشاره گردید در سطح استان آذربایجان غربی در حدود 25 طرح سد همراه با شبکه هاي آبیاري و زهشکی وابسته به آن وجود دارد که براي نشان دادن اهمیت این شبکه ها صرفاًً 4 طرح بزرگ موجود در استان اشاره می

گردد.(جدول شماره 1 و (2

جدول -1 رودخانه هاي مورد مطالعه در استان

جدول -1 سدهاي بهره برداري شده به همراه آب قابل تنظیم سالیانه در استان آذربایجان غربی
ردیف سد عنوان شهرستان نام رودخانه سالیانه آب قابل تنظیم


2-1شهید قنبري:

این سد بر روي رودخانه ساري سو در شهرستان ماکو در حال احداث می باشد که سـطحی بـالغ بـر 500 هکتـار از زمـین هـاي اطراف را با حدود 120 کیلومتر کیلومتر کانال بتنی تحت پوشش قرار خواهد داد.همچنین این سـد داراي کانـالی بـه طـول 3/5 کیلومتر بوده که جهت انتقال آب از سد براي تغذیه نهر هاي سنتی موجود در دشت ماکو طراحی گردیده است .

-2-2سد چپر آباد:

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید