بخشی از مقاله


موضوع مقاله : بررسی فناوری IPTV و کاربرد آن در بیمارستانها و مراکز درمانی
چکیده
امروزه موضوع خستگی، افسردگی و کسالت بیماران در زمان بستری در بیمارستانها و مراکز درمانی بر کسی پوشیده نیست، فراهم آوردن سرگرمی کنار تخت در طول دوره درمان و بستری بیمار در مراکز درمانی و بیمارستانی یکی از راه حلهای حذف کامل و یا ܐ اهش چش مگیر ای cy وارض میباشد ذ ۔ سیستم IPTV از آنجهت که شامل مجموعه متنوعی از امکانات و سرگرمیها در یک غالب میباشد و همچنین به بیمار امکان انتخاب سرگرمی مورد علاقه وی را با توجه به شرایط روحی فراهم می آوود، بهترین راه حل برای ارائه انواع سرگرمیها و خدمات آسایشی بیمارس تانی در کذ ار تخت بیماران می باشد.
بیماران میتوانند با استفاده از موسیقی، پخش کانالهای زنده تلویزیونی و فیلم های ویدیویی مورد علاقه خود بصورت اختصاصی لذت ببرند که بدینوسیله محیط درمانی بیمار به میزان قابل ملاحظه ای بهبود خواهد یافت. بیماران همچنین در بیمارستانها و مراکز درمانی میتوانند بینندگان خوب و ارزشمندی برای استفاده و تبلیغ محصولات دارویی و بهداشتی شرکتهای دارویی و بهداشتی باشند. IPTV میتواند با پخش برنامه های آموزشی در بیمارستانها و مراکز درمانی نقش عمده ای در ارسال پیامهای درمانی و بهداشتی از طریق آموزش بیماران و همچنین پرسنل بیمارستانها ایفا نماید.


1- مقدمه
JP"TV" ( « تلویزیون پروتکل اینترنت ») سیستمی را توصیف می کند که در آن با استفاده از پروتکل اینترنت برروی یک زیر ساخت شبکه خدمات تلویزیون دیجیتال ارائه می شود که این خدمات می تواند توسط یک اتصال پهنای باند وسیع در اختیار کاربر قرار گیرد. برخی کاربران خدمات IPTV را به همراه خدمت ویدئویی و یا اینترنتی مانند دسترسی به وب و VoIP دریافت می کنند. در دنیای تجارت ترکیب VoIP ، IPTV و دسترسی به اینترنت را ( ارتباط راه دور ) Triple play ( اجرای سه گانه ) مینامند. اگر به این خدمات خدمات صوتی تلفن همراه اضافه شود به Ouadruple play) ( اجرای چهار گانه ) تبدیل می شود. مهمولا IPTV توسط یک عملگر با پهنای باند وسیع در یک زیر ساخت شبکه بسته ارائه می شود. این شبکه بسته همواره رقیب ارائه محتویات تلویزیون برروی اینترنت بودهاست. این نوع از ارائه خدمات را تلویزیون روی اینترنت یا تلویزیون اینترنتی می نامتد. در دنیای تجارت گاهی از JPTV برای ارائه تصاویر تلویزیونی روی شبکه LAN شرکتها و شبکههای بازرگانی استفاده میشود. شاید تعریف ساده تر از IPTV تصاویر تلویزیونی باشد که به جای انکه به فرمت عادی و توسط کابل پخش شوند توسط تکتولوژی شبکههای کامپیوتری دریافت می شوند. این شبکه که کاربردی فرای تصور و مطابق با فناوری های روز دنیا دارد، شبکه تلویزیونی و رادیویی متفاوتی است که بیننده را از قید زمان آزاد ساخته و امکان انتخاب را به وی اعطا مینماید. استفاده کتندگان از این شبکه تلویزیونی و رادیویی ضمن استفاده از برنامه های زنده میتوانند قسمتهای از دسته رفته و جذاب برنامه ها را به اختیار خود انتخاب و در زمانی متفاوت از زمان پخش زنده، برنامه مورد نظر خود را مشاهده نمایند. در کنار این سرویسها، بیننده شبکه IPTV میتواند فیلم، موسیقی، مستند، سریال یا مراسم مذهبی دلخواه خود را از بین صدها مورد موجود در شبکه IPTV توسط گیرنده خود انتخاب و با سلیقه خود و در زمان مورد نظر آن را مشاهده نموده و برروی پخش آن کنترل داشته باشد، با استفاده از شبکه تلویزیونی و رادیویی IPTV هیچ عاملی نمیتواند باعث از دست رفتن بخشی از سریال، فیلم یا موسیقی مورد علاقه بیننده یا شنونده شود، زیرا همواره کنترل، توقف و ادامه پخش و حتی بازگشت به دقایق قبلی برنامه در دستان استفاده کننده از این سرویس در شبکه JPTV تبلیغات نیز با توجه به سلیقه استفاده کننده از مجموعه های تعریف شده در سیستم و بر اساس آنچه استفاده کننده به عنوان علاقه مندیها تعریف نموده، انتخاب و پخش میگردد و بدین ترتیب بیشترین تاثیر گذاری را خواهد داشت،
در اولین نگاه میتواند مشاهده نمود که فناوری نوین هم اکنون نمای متفاوتی را از شبکه های تلویزیونی و رادیویی در اختیار ما قرار داده استد. مهمترین کاربرد IPTV در موارد زیر می باشد:
- هتلها، مراکز تفریحی و گردشگری
- بیمارستانها و مراکز درمانی
- شهرکها و مجتمعهای مسکونی
- شبکه های شهری
2- تاریخچه
در سال ۱۹۹۴ بخش خبری شرکت پخش آمریکایی ABC با نام WorldnewS NOW به عنوان اولین برنامه تلویزیون برروی اینترنت پخش شد که برای پخش آن از نرم افزار ویدئو کنفرانس CUSee Me استفاده شد. در ژانویه ۱۹۹۸ شرکت رادیو اینترنتی Broadcast, Com AudioNet/ اولین برنامه های تلویزیونی خود را توسط شبکه اینترنت از روی تلویزیون W FAA TV پخش کرد و سپس در ۱۰ ژانویه ۱۹۹۸ پخش این برنامه ها را از تلویزیون KCTU- LP دنبال کرد. در گذشته این فناوری به علت پهنای باند اندک شبکههای اینترنتی رشد چشمگیری نداشته است. طی سالهای آتی با توسط چشمگیر پهنای باند و استفاده عموم مردم از شبکه اینترنت ( بیش از ۱۰۰ میلیون خانوار) پیش بینی می شود صنعت IPTV دوران درخشانی را تجربه کند. بسیاری از رسانه های تلویزیسونی در تلاشند سیگنالهای خود را از طریق اینترنت منتقل کنند و به راحتی در اختیار کاربر قرار دهند در آینده کانال های IPTV به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرند و برای دریافت آنها تنها به یک اتصال اینترنت و وسیله ای که توسط اینترنت فعال میشود مانند iPod، HDTV ( که به کامپیوتر شخصی وصل می شوند ) نیاز است و حتی یک گوشی موبایل G۳ هم می تواند تصاویر تلویزیونی را از اینترنت دریافت کرده و پخش کند در دسامبر سال ۲۰۰۵، marpOSaHD اولین سرویس دهنده خدمات IPTV بود که تصاویر را در فرمت HDTV به خانههای کاربران برد. پرتالهای وب متفاوتی دسترسی به کانال های IPTV که به صورت رایگان عرضه می شود را فراهم می آورند. عدهای وجود بر یالهای تلویزیونی که از طریق تبلیغات هزینه های خود را جبران می کنند مانند «سریال تلویزیونی گم شده» و «زنان خانه دار نامید» را نشانه رواج هر چه بیشتر IPTV میدانند. از آنجا که در IPTV از استانداردهای پروتکل اینترنت استفاده می شود ، کاربران با پرداخت هزیته کمتری برنامه های مورد علاقه شان را تماشا می کنند. استفاده از جعبههای با قابلیت قابل تنظیم بالا به
همراه اتصالات اینترنت با پهنای باند وسیع تصاویر را با کیفیت و سرعت بسیار بیشتری به خانه هایمان می آورد. ISPها در حال ارتقا شبکههای خود هستند تا سرعت شبکه را بالاتر ببرند و استفاده از چند کانال تلویزیونی به صورت همزمان و با کیفیت بالا را ممکن سازند. rol U. com \ Market News First MN , Y • • f , , ) اینترنتی Com ۱Inn. با فرمت HDTV و به صورت رایگان و زنده در والاس پخش شد و بازار را تحت تاثیر قرار داد.
3- پروتکل ها IPTV هم تصاویر تلویزیونی زنده ( چند رسانه ای ) و هم تصاویر تلویزیونی ذخیره شده ( بر اساس تقاضای افراد ) یا VOD را پخش کنند. برای برگرداندن تصویر و مرور دوباره آن یا به کامپیوتر نیاز داریم و یا یک جعبه تنظیم که به تلویزیون وصل می شود. تصاویر در فرمتهای انتقالی MPEG ۲ یا ۴MPEG پخش می شوند و در صورتی که زنده باشند توسط IP Multicast و در صورتی که به صورت ذخیره شده پخش شوند (VOD) توسط IP Unicast منتقل می شوند. در سیستم Multi cast IP اطلاعات به طور همزمان به چندین کامپیوتر ارسال می گردند. فرمت جدید با نام MPEG-۲۶۴H). ۴MPEG/۳ AVC ) به سرعت جای خود رابه فرمت ۲MPEG دادهاست. در سیستمهای IPTV که بر پایه استانداردها تولید می شوند پروتکل اصلی مورد استفاده برای : تصاویر تلویزیونی زنده ، نسخه شماره ۲ IGMP است که اتصال به کانال تلویزیونی را ممکن می سازد و امکان تغییر کانال تلویزیونی را فراهم می آورد. امروزه در کنار IPTV تصاویر تلویزیونی از طریق کابل ماهواره و کابلهای زمینی دریافت می شوند. با این وجود کابل را می توان دو طرفه کرد و از آن برای انتقال IPTV نیز استفاده نمود.
4-IPTV در خاورمیانه و آفریقا به گزارش انجمن جهانی IPTV در خاورمیانه و افریقا بیشتر شرکت های مخابراتی کشورهای این منطقه، خود را جهت اجرای کامل خدمات JPTV اماده کرده و حتی برخی از آنها از فاز اول اجرای آن نیز عبور نموده اند. بنابراین قابل پیش بیتی است که در اینده ای نه چندان دور صنعت تلویریون پولی در این مناطق دستخوش تغییرات قابل ملاحظه ای شود.
با وجود این که تلویزیون کابلی و IPTV هنوز پلتفرم های نوپایی در منطقه خاورمیانه و آفریقا به حساب می آیند، بسیاری از شرکت های مخابراتی این مناطق هم راستا با اهداف بلند مدت سیاستهای دولتی در بخشی ICT بر روی اجرای شبکه های باند وسیع سرمایه گذاری های قابل ملاحظهای کرده اند.
در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی (MENA) تا ماه می 2009 شش کشور الجزیره، اردن، لبنان، مراکش، قطر و امارات متحد عربی خدمات IPTV ارایه نموده اند در حالی که در سال 2007 تعداد سرویس دهندگان این منطقه به چهار عدد در سه کشور محدود می شد. پروژه های دیگری نیز توسط سرویس دهندگان و دولت های هفت کشور دیگر این منطقه (بحرین، مصر، عمان، کویت، تونس، یمن و عربستان صعودی) در حال برنامه ریزی است که در اینده نزدیک شاهد بهره برداری از آنها خواهیم بود. بر اساس گزارشی از مؤسسه Informat، هم اکنون پلتفرم IPTV در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی در دوران کودکی و شکوفایی خود قرار گرفته است. کشورهای این منطقه با بکار گیری راهکارهایی نظیر توسعه و وضع قوانین جدید در بخش رسانه و افزایش حوزه های شهری رسانه مانند شهر رسانه دبی؛ می توانند شاهد رشد و ارتقاء مناسبی در این منطقه باشند.
به عنوان مثالی از این گونه سرمایه گذاری ها در بخش زیرساخت خدمات IPTV می توان شرکت مخابراتی معروف کشور امارات یعنی اتصالات را نام برد که اخیرا شبکه فیبر نوری تا محلی خانه ها (FTTH) در ابوظبی را به طور کامل اجرا نموده است. همچنین شرکت DU جهت بروزرسانی شبکه هسته مبتنی بر iPل سرمایه گذاری به مبلغ 27/23 میلیون دلار انجام داده است که امکان اجرای خدماتی نظیر V ا"IP کیفیت بالا در این منطقه از خاورمیانه را بسرای سرویس دهندگان فراهم خواهد کرد.
5- جایگاه ایران در IPTV خاورمیانه
در ایران نیز مدتی است که ارایه خدمات IPTV مورد توجه برخی از مسئولین و نهادهای مرتبط قرار گرفته است. تاکنون طرحهای مختلفی برای توسعه این خدمات در کشور مطرح شده استا از جمله طرح خدمات ارتباطی پیشرفته (ACS) توسط شرکت مخابرات، که از حدود 3 سال پیش طرح پایلوت آن "بزودی" قرار است راه اندازی شود. همچنین در نمایشگاه رسانه های دیجیتال امسال ( مهرماه 88) طرح پایلوت یک سرویس IPTV توسط سروش رسانه و بسا همکاری یک شرکت نرم افزاری در محل نمایشگاه ارایه شد. ایسن طرح شامل ارایه شش کانال زنده تلویزیونی به همراه پخش های ویدئویی بر اساس تقاضا (VoD) است و فعلاً خدمات تعاملی دیگر را شامل نمی شود. اما مساله مهمی که اکنون راه اجرا و توسعه IPTV در کشور را سد کرده است، روشسن نبودن زنجیره ارزش ارائه خدمات و نقش سازمانها و شرکتهای تولید کننده محتوا، سرویس دهنده و اپراتور شبکه در این میان است. مدعیان و متولیان IPTV کشور باید در کنار اجرای پروژه های پایلوت، به دنبال تعاملی سازنده میان بازیگران ارایه
این خدمات بوده و نقش ارایه دهنده محتوا و نحوه ارتباط آن با سرویس دهنده و مدیر و متولی شبکه را به خوبی مشخص کنند، به عبارت ساده تسر در ابتدای راه باید نقش صداوسیما و شرکتهای مخابراتی در اجرای این سرویس به خوبی مشخص شده و مرز فعالیت هر حوزه در زنجیره ارزش ارایه خدمات IPTV به طور شفاف و مورد تایید دوطرف تعیین گردد. در این راه استفاده از تجارب دیگر کشورها نیز مفید خواهد بود. پس از طی این مرحله است که باید نسبت به جذب سرمایه گذاری در بخش های توسعه زیرساختهای لازم پرداخت.
6 - IPTV در شرکت مایکروسافت
طبق پیش بینی یکی از مدیران مایکروسافت تا پایان سال جاری میلادی حداقل چهار شرکت مخابراتی برای صدها هزار نفر از کاربران به ارائه خدمات از طریق پلتفرم IPTV این شرکت خواهند پرداخت. IPTV یا تلویزیون روی پروتکل اینترنت امکان پخش تلویزیونی از طریق خطوط تلفن را فراهم می کند. پیش از این تلاشهای اولیه مایکروسافت در سال گذشته میلادی برای امضای قرارداد با شرکتهای مخابراتی بی ثمر مانده بود، دلیل این موضوع انصراف شرکتهایی بود که با راه اندازی آزمایشی آن موافقت کرده بودند. به گفته النا برانت مدیر بازاریابی برنامه IPTV شرکت مایکروسافت ، در حال حاضر Verizon T & AT و SwissCom به ارایه خدمات تجاری IPTV بر روی نرم افزار مایکروسافت پرداخته اند. با این حال به گفته او به استثنای خدمات Verizon ، که در بیش از 20 مرکز تجاری آمریکا ارایه می شود، این سرویس ها به چندصد یا حداکثر چند هزار کاربر محدود است. Microsoft Ullo! ! !! Ala Ed Graczyk »A sic 4 TV این وضعیت به زودی تغییر خواهد کرد. به گفته وی تعداد کاربران تجاری IPTV ارئه شده از سوی کریر های مذکور و همچنین BT Group PLC، که تا انتهای سال 2006 این نوع خدمات را ارائه خواهد کرد، تا پایان سال جاری میلادی به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. وی در این باره می گوید : « نیمه دوم امسال زمانی است که گسترش این خدمات اوج خواهد گرفت. » در همین حال پیش بینی جهانی موسسه تحقیقاتی Difiusion Group) در مورد استفاده از IPTV با خوشبینی مایکروسافت در ایسن زمینه تطابق دارد. این موسسه پیش بینی می کند که تا سال 2007 میلادی تعداد مشترکان IPTV در سراسر جهان به 8.9 میلیون نفر خواهد رسید. طبق پیش بینی Diffusion Group تعداد ایسن مشترکان تا سال 2010 بالغ بر 37.8 میلیون نفر خواهد بود. مایکروسافت به منظور جذب بازار اروپسا بسرای نخستین بار در نمایشگاه سبیت نحوه کار خدمات مبتنی بر پلتفرم نرمافزاری IPTV را به نمایش گذاشت. GracZyk در این باره می گوید سرویس های t"TVا در مقایسه با سرویس های تلویزیون کابلی مزایای قابل توجهی دارند و این مزایا باعث جذب کاربران به این سرویس ها خواهد شد.
به عنوان نمونه ای از مزایای IPTV نسبت به خدمات تلویزیون کابلی ، GTac Zyk قابلیت تعویض سریع کانال ها بدون ایجاد وقفه ای کوتاه در هنگام تعویض را، که در سرویس های تلویزیون کابلی امروزی دیده می شود، را به نمایش گذاشت. کاربران IPTV همچنین خواهند
توانست به طور همزمان چندین ویدئوی جریانی (Stream) را بر روی یک صفحه نمایش تماشا کنند. GraCZyk همچنین قابلیتی را به نمایش گذاشت که توسط آن امکان ارتباط خدمات IPTV با خدمات تلفن کاربر را فراهم می شود و به این ترتیب کاربر در صورت داشتن یک تماس جدید می تواند آن را همراه با مشخصات تماس گیرنده بر روی تلویزیون مشاهده کند. کاربر همچنین می تواند تصمیم بگیرد که تلفن را جواب داده و برنامه در حال پخش را متوقف کند یا اینکه از پاسخگویی امتناع کند. با این حال GracZyk به این نکته معترف است که علیرغم مزایای IPTV نسبت به خدمات کابلی بعید به نظر میرسد شرکتهای
مخابراتی بتوانند تعداد زیادی مشترک جدید جذب کنند، طبق پیش بینی یکی از مدیران مایکروسافت تا پایان سال جاری میلادی حداقل چهار کریر برای صدها هزار نفر از کاربران به ارائه خدمات از طریق پلتفرم IPTV این شرکت خواهند پرداخت.
فعالیت برای جذب مشتریان جدید در صدد ارائه این سرویس ها به مشتریان فعلی خود در قالب یک ارتقا یا عرضه ویژه خواهند بود
7- مزایای فناوری IPTV
پلاتفرمهای IP محور مزایای زیادی دارند و میتوانند تلویزیون را به بقیه خدمات IP محور مانند اینترنت پر سرعت و VoIP وصل کنند. شبکه های IP سوئیچ دار و اطلاعات را در حجم وسیع و با سرعت بالا عرضه می کنند با استفاده از فناوری پخش تلویزیونی در شبکه های ماهوارهای یا تلویزیونی معمولی تصاویر به سرعت در اختیار کاربرد قرار می گیرد و وی با استفاده از جعبه تنظیم می تواند کانالهای مورد علاقه خود را پیدا کند، در واقع کاربر می تواند تنها از میان کانالهای تلویزیونی که شرکت ماهوارهای یا تلویزیونی توانسته توسط «کابل » به خانه اش منتقل کند کانال مورد نیاز خود را یافته و تصاویر «تلویزیونی » را روی آن مشاهده کند. عملکرد شبکه IP سوئیچ دار متفاوت است اطلاعات روی شبکه باقی می مانند و تنها اطلاعاتی که مشتری انتخاب می کند به

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید