بخشی از مقاله

بررسی مزایا و معایب انرژي هاي تجدیدپذیر،موانع پیشرو و راهبردهاي موثر

 

چکیده

آنچه را که تاکنون از انـرژي هـاي تجدیدپـذیر شـاهد بـودیم برتـري محسوس مزایاي آنان نسبت به معایبشان می باشد.اما نکته قابل تامل تر روند رو به کاهش انرژي هـاي تجدیـد ناپـذیر بعـلاوه رونـد رو بـه افزایش اثرات زیان بار این نوع انرژي است که ما را بیش از پـیش بـه تحقیـق در مـورد انـرژي هـاي تجدیدپـذیر وا مـی دارد.انـرژي هـاي تجدیدپذیر که برگرفته از طبیعت و منـابع فناناپـذیر آن مـی باشـند همانگونه که داراي مزایـاي سرشـاري همچـون سـازگاري بـا محـیط زیست و رایگان بودن می باشند داراي معایبی نیز هسـتند کـه خـود نیازمند بررسی است. پس بررسی مزایـا و معایبکـه نشـان دهنـده ي برتري قابل توجه مزایا است به این مهم پی می بریم که با توجـه بـه این برتري موانع تاثیر گذاري بر سر راه پیشرفت و تکامل انرژي هـاي تجدیدپذیر وجود دارد که گاها سبب روند صعودي کند یا حتی توقف پیشرفت است. برخی از این عوامل که تاثیر بیشـتري دارنـد ناشـی از هزینه هاي بالاي راه اندازي و نصب تجهیـزات جـذب انـرژي بـوده و برخی دیگر قابل اعتماد نبودن که ناشی از بالا و پـایین رفـتن مکـرر میزان انرژي قابل دسترس می باشد.

واژه هاي کلیدي: انرژي هـاي تجدیدپـذیر، مزایـا و معایـب، موانـع،

راهبرد ها

مقدمه

در سالهاي اخیر مردم جهان با مساله مهمی به نـام بحـران انـرژي بـا توجه به ازدیاد جمعیت و به دنبال آن رونـد فزاینـده مصـرف انـرژي مواجه اند. با توجه به اینکه منابع سنتی انرژي در دنیا بسیار محـدود است و مصرف انرژي نیز به سرعت رو به افزایش اسـت پـیش بینـی می شود که اگر به همین نحو از منابع موجود اسـتفاده شـود، انـرژي نفتی جهان فقط تا حدود 40 سال و انرژي گازي جهان تاحدود 100

سال احتیاجات روز افزون جوامع بشري راتامین خواهد کرد. [1]
پس به جرات می توان گفت دنیاي امروزه نیاز خود به داشتن منبعی عظیم تر ،قوي تر،با معایب کمتر را بیش از پیش احسـاس مـی کنـد.

طبق تعریف کلی انرژي که توانایی انجام کار می باشد، نیاز مبرم دنیا به انرژي در دسترس را آشکار می سازد. انرزي نیاز اولیه پدید آمـدن


هر پیشرفتی است ،حال که در دنیا صنعتی امروز توقف معنایی نـدارد اهمیت داشـتن انـرژي قابـل اعتمـاد ،همیشـگی ،ارزان و دردسـترس بیشتر نمایان می شود.انرژي هاي تجدیدپذیر نشان دادند که قابلیـت جایگزین شدن با انرژي هاي تجدید ناپذیر را دارنـد ضـمن ایـن کـه مضرات غیر قابل جبران انرژي هایتجدید ناپذیر را نداشـته و سـلامت محیط پیرامون را به مراتب کمتر به خطر می اندازد.

پیش بینی ها حاکی از این است که تا سال 2030 مصرف انـرژي 46 درصد افزایش مییابد. طراحی دنیا بر این است که اسـتفاده از انـرژي هاي تجدید ناپذیر افزایش نیابد و این میزان افزایش تقاضـا از طریـق بهینه سازي مصرف و استفاده از انرژي هاي تجدیدپذیر تـامین شـود.

علت این امر بدین دلیل است که اگر وضع موجـود ادامـه پیـدا کنـد، دماي کره زمین5 درجه افزایش مییابد و صدمات بسیار زیـادي را بـه دنبال خواهد داشت. بنابراین در این راستا بایستی میـزان اسـتفاده از نفت و گاز افزایش پیدا نکنـد ودر مقابـل از انـرژي هـاي تجدیدپـذیر استفاده شود که در این صورت تا سـال 2030 دو درجـه کـره زمـین گرم می شود.[1] در میان کشورهاي دنیا ایـران جایگـاه مناسـبی در اختیار دارد، تامین انرژي در ایـران بـا شـرایطی از قبیـل: گسـتردگی جغرافیایی، مسائل اجتماعی، وضـعیت فیزیکـی متفـاوت نظیـر تنـوع ارتفاعی، آب وهوا ، دریا و رودخانه ها و... نیازمند برنامه ریزي دقیق و علمی است.

مزایا

مزایاي بیشمار انرژي هاي تجدیدپذیر همـراه بـا معایـب انـدك آنهـا سبب مقایسه با رقیب سرسخت خود یعنی انرژي هاي تجدید ناپـذیر میشود.پس براي درك بهتر فواید انرژي هاي تجدیدپذیر باید ابتدا به بررسی مزایا و معایب انرژي تجدید ناپـذیر پرداخـت و سـپس انـرژي هاي تجدیدپذیر را مورد بررسی قرار داد.

مزایاي استفاده از سوخت هاي تجدید ناپذیر

-1 این انرژي ها در دسترس بوده وبه راحتی می توان آن ها را حمل ونقل و تهیه کرد.

-2این انرژي ها ارزان هستند.

مشکلات استفاده از سوخت هاي تجدید ناپذیر

-1استفاده از سوخت هاي تجدید ناپذیر ،سالانه چندین تن گازهـاي سمی در اکسید گوگرد ،دي اکسید نیتروژن و مونو اکسـید کـربن را در جو زمین رها می کند.

-2گاز دي اکسید کربن که از سوختن همـه ي انـواع سـوخت هـاي تجدید ناپذیر (حتی گاز طبیعـی کـه تمیزتـرین نـوع سـوخت هـاي تجدید ناپذیر است)تولید می شود ، گازي غیر سمی است اما در جـو زمین اثر گلخانه اي داشته و به طور نگران کننده اي باعث گرم شدن زمین گردیده است.
-3وجود گازهاي حاصل از سوخت هاي تجدید ناپـذیر ،باعـث ایجـاد باران اسیدي می گردد. باران اسیدي بارانی است که گازهاي اسـیدي در آن حل شده اند. نابود شـدن جنگـل هـا ،آلـوده شـدن آب هـا و تخریب ساختمان ها از جمله زیان هاي مهم این پدیده هستند.

-4بازده نیروگاه هاي سوخت تجدید ناپذیر کم است.
شاید بد نباشد حال که به بررسی انرژي تجدیدپذیر و تجدیـد ناپـذیر می پردازیم مقداري هم فواید و مضرات انرژي هسته اي که از مباحث مهم دنیاي امروز برشمرده میشود را مورد بررسی قرار دهیم.

مزایاي انرژي هسته اي

-1با مقدار کمی از سوخت هاي هسته اي می توان انرژي بسیار زیادي آزاد کرد.(از سوختن یک کیلو گرم سوخت هسته اي انرژي معادل سوختن 3000کیلوگرم زغال سنگ آزاد می شود) -2سوخت هاي هسته اي ، گاز هاي آلوده کننده ي محیط زیست تولید نمی کنند.

معایب انرژي هسته اي

.1طراحی، سـاخت، نصـب و بهـره بـرداري از نیروگـاه هسـته اي بـه فناوري هاي پیشرفته نیاز داشته و بسیار پر هزینه است.

2. عناصر شکافت پذیر ،محدود و تمام شدنی هستند.
3. هسته ي اتم هاي شکافت پذیر ، پرتو زا وخطر ناك هستند.
.4پسماند وزباله هاي حاصل از شکافت این مـواد ،پرتـوزا وخطرنـاك هستند.

.5هزینه یا نگه داري و ایمنی تأسیسات این راکتورها بسیار بالاست.
محدود بودن سوخت هاي تجدید ناپذیر و شوك افزایش قیمت نفـت در سال 1970 دلیل استفاده از انـرژي هـاي طبیعی(تجدیـد پـذیر)

بوده است.حال مزایاي انرژي هاي تجدیدپذیر نسبت به انـرژي هـاي تجدید ناپذیر را بررسی می کنیم:

مزایاي استفاده از منابع تجدید پذیر انرژي:

1. سوخت استفاده شده در برخی از این تجهیزات که امکان اسـتفاده از این منابع تجدید پذیررا فراهم میکند به طور کامل طبیعـی و بـه آسانی در طبیعت موجود است و نیازمند اکتشاف و استخراج نیسـت که این خود یک حسن به شمار میرود و هزینه تامین مـاده اولیـه را کاهش یا در مواردي از بین میرود.

2. استفاده از این نوع انرژي ها در مقایسه هزینه کلی نسبت به منابع و شیوه هاي تامین انرژي کنونی(انرژي تجدید ناپذیر) هزینه کمتري دارد(ولی براي راه اندازي اولیه نیازمند هزینه بیشتریسـت شـاید بـه علت عدم رواج لازم).
3. در قیاس با مولد هاي بـرق سـنتی نیازمنـد نگهـداري و مراقبـت کمتریست.

4. در استفاده از این نوع منابع ماده زایدي به وجود نمی آید.
5. سرمایه گذاري درین زمینه درآمـد و سـود مـالی زیـادي را بـراي سرمایه گذاران به خصوص در منطقه خاورمیانه به ارمغان آورده.

6. به علت تازگی مبحث و امکان پیشرفتهاي بسیار و برخوردار بـودن از بازار و تقاضاهاي بسیار میتوانـد فرصـتهاي شـغلی بسـیاري را بـه وجود آورد.

7. استفاده از آنها تقریبا در همه مـوارد تـاثیري بـر گرمـایش زمـین ندارد و صدمه اي به محیط زیست نمیزند.

8. به معناي واقعی کلمه هیچ نوع گاز آلاینده و یا گلخانـه اي تولیـد نمیشود.
9. به اقتصاد هر کشوري کمک میکند چون منابع تامین انرژي آن نه همه آن ولی بیشتر آنها در همه کشور ها یافت میشود.

1. صورتحساب برق شما مبلغ به مراتب کمتري خواهد داشت.!!!
11. هزینه تولید و بهره برداري انرژي مورد نیاز ما ازین طریق کمتـر خواهد بود.

مزایاي زیست محیطی:

.1گازهاي آلاینده و مضر براي اتمسفر تولید نمی کند. .2بقایاي آن مشکل آفرین نیست.

.3این انرژي ها پایان ناپذیرنددر حالی که انرژي هاي تجدیـد ناپـذیر پایان پذیر و محدودند.

مزایاي استراتژیک:

.1انرژي تجدیدپذیر را می توان بطور منطقه اي و محلی تولید نمود. .2انرژي تجدیدپذیر باعث قطع وابستگی می شوند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید