بخشی از مقاله


بررسی نقش آلودگی هوا و محیط و تاثیر آن بر کشاورزي و محیط زیست

چکیده
با عنایت به مشکلات اخیري که در زمینه آلودگی هوا و محیط زیست در شهرها به خصوص شهرهاي بزرگ و صنعتی بوجود آمده است و با توجه به این مسأله که میزان قابل توجهی از این آلودگیها ناشی از گازهاي متصاعد شده از اگزوز اتومبیل ها و گازهاي منتشره ضروري بنظر می رسد. تاثیر آلودگی هوا بر روي گیاهان و کشاورزي نیز به دوصورت اثر مستقیم و غیر مستقیم می باشد که ممکن است شدید، مزمن و یا نامرئی باشد. اگر تراکم مواد آلوده کننده زیادتر از قدرت تحمل گیاه باشد، با توجه به سن و وضعیت گیاه و سایر عوامل اکولوژیکی محیط زیست و مدت زمان تماس، اثرات مختلفی بر جاي می گذارد. مهمترین اثر غیر مستقیم آلودگی هوا روي گیاهان از بین رفتن حشرات گرده افشان و در نتیجه کم شدن گرده افشانی گیاه می باشد کهمستقیماً عملکرد را کاهش می دهد. در این مقاله سعی شده است به مسئله گازها ي متصاعد شده از ترافیک جاده اي و سطح آلودگی هوا و محیط و تاثیر آن بر کشاورزي و محیط زیست پرداخته و همچنین راهکارهاي جدیدي براي استفاده از مول گازهاي منتشره به همراه امکانات تحلیلی ارائه می گردد.
کلمات کلیدي: آلودگی هوا، کشاورزي، گیاهان، گازهاي آلاینده، محیط زیست
مقدمه
آلودگی محیطی به خصوص در مناطق شهري با افزایش مداوم در تعداد وسایل نقلیه افزایش می یابدح در دراز مدت تنها استاندارهاي شدید بر روي گازهاي خروجی می تواند به کاهش آلودگی کمک کند ولی در هر حال لازم است تامواد تشکیل دهندة گازهاي آلاینده شناسایی و مقدار آنها تعیین شودح تعیین مقدار مواد تشکیل دهنده گازهاي آلاینده در توصیف مقادیرگازهاي منتشره بسیار حیاتی و مهم است ح از میان عواملی که مستقیما با ترافیک جاده اي در ارتباط هستند می توانیم در شبکه جاده اي تغییرات مدلهاي حمل و نقل را به حساب بیاوریم ودر میان عواملی که غیر مستقیم تأثیر گذار هستند. آلودگی هوا به مواد شیمیایی و فیزیکیکه و زیستی گفته میشود ویژگیهاي طبیعی اتمسفر را تغییر میدهند. اولین آلایندههاي هوااحتمالاً داراي منشأ طبیعی بودهاند. دود، بخار بدبو،خاکستر و گازهاي متصاعد شده از آتشفشانها و آتش سوزي جنگلها، گرد و غبار ناشی از توفانها در نواحی خشک، در نواحی کم ارتفاع مرطوب و مههاي رقیق شامل ذرات حاصل از درختهاي کاج و صنوبر در نواحی کوهستانی، پیش از آنکه مشکلات مربوط به سلامت انسانها و مشکلات ناشی از فعالیتهاي انسانی محسوس باشند، کلا جزئی از محیط زیست ما به شمار میرفتهاند. به استثناي موارد حاد، نظیر فوران آتشفشان.آلودگیهاي ناشی از منابع طبیعی معمولاً ایجاد چنان مشکلات جدي براي حیات جانوران و یا اموال انسان ها نمیکنند. در حالی که فعالیتهاي انسانی ایجاد چنان مشکلاتی از نظر آلودگی مینمایند که بیم آن میرود بخشهایی از اتمسفر زمین تبدیل به محیطی مضربراي سلامت انسانها گردد.

بررسی منابع
تاریخچه آلودگی

دود یکی از قدیمیترین آلایندههاي هوا است که براي سلامت بشر مضر است. زمانی که دود ناشی از آتش حاصله از سوختن چوب توسط ساکنین اولیه غارها جاي خود را به دود ناشی از کورههاي زغال سوز در شهرهاي پر جمعیت داد، آلودگی هوا، بقدري افزایش یافت که زنگ خظر براي برخی از ساکنان آن شهرها وجود به صدا در آمد. در سال 61 بعد از میلاد سنکا (هطکغکح) فیلسوف رومی از هواي روم بهعنوان هواي سنگین و از دودکشهاي هود با عنوان تولید کننده بوي بد نام برد. در سال 1273 میلادي ادوارد اول پادشاه انگلستان می گوید هواي لندن به حدي با دود و مه آلوده و آزار دهنده است که از سوختن زغال سنگ دریایی جلوگیري خواهد کردرغم.علی هشدار پادشاه مذکور، نابودي گسترده جنگلها، چوب را تبدیل به یک کالاي کمیاب نمود و ساکنان لندن را وادار ساخت تا بجاي کم کردن مصرف زغال سنگ به میزان بیشتري از آن استفاده کنند. تا سال 1661 میلادي یعنی بیش از یک قرن بعد، تغییر قابل ملاحظهاي در آلودگی هوا بوجود نیامد.
منابع آلوده کننده هوا به دو قسمت طبیعی و مصنوعی تقسیم بندي میشود:

.1 منابع طبیعی شامل موارد ذیل می باشد:
-هايفعالیت آتشفشانها و آتش سوزي جنگلها
-گرد و غبار طبیعی
-دود و مونواکسید کربن ناشی از آتش سوزيها
-گاز رادون ناشی از کانیهاي زمین
-درختان کاج که ترکیبات آلی را از خود متصاعد میکنند.
.2 منابع مصنوعی
وسایل نقلیه موتوري مشکلی اساسی هستند که دي اکسید نیتروژن که مهمترین آلوده کننده هوا است را تولید میکنند.سایر منابع مصنوعی آلوده کننده هوا عبارتند از زغال سنگ سوزها، صنایع مختلف آلودگیهاي ناشی از سوزاندن بقایاي کشاورزي و...
آلودگی هوا چیست

هوا اقیانوسی است که ما در آن تنفس می کنیم. 99/9 درصد هوا از نیتروژن، اکسیژن، بخار آب، و گازهاياثربی تشکیل شده است. فعالیتهاي انسانی میتواند موادي را وارد هوا کند که بعضی از آنها میتواند مشکلاتی را براي انسانها، گیاهان و حیوانات بوجود آورد.
عوامل آلودگی هوا: آلودگی هوا به دلایل بسیار به وجود می آید، یکی از مهم ترین آنها سوزاندنهاىسوخت گوناگون است. براى مثال، مصرف سوخت در نیروگاهها براى تولید انرژى الکتریکی و همچنین مصرف سوخت در خودروها اصلیترین عوامل آلودگی هوا است. اما طبیعت نیز در بعضی موارد باعث آلودگی هوا می شود، از جمله گرد و غبار ناشی از توفانهاى صحرایی، گاز متان که در نتیجه گوارش غذا از دامها آزاد میشود، آزاد شدن گاز رادون از زمین، آزاد شدن ترکیبهاى آلی فرار از درختان به ویژه درخت کاج، دود و منوکسیدکربن که از آتش سوزى طبیعی جنگلها به وجود می آید و دود و خاکسترهایی که در نتیجهى فعالیتهاى آتشفشانی در هوا پراکنده میشود.
زیانها آلودگی هوا: برنامهى محیط زیست سازمان ملل متحد در گزارشی که بر اساس شاخصهاى زیست محیطی و به ویژه آلودگی هوا تنظیم کرده بود، ایران را در سال 2006 در میان 133 کشور جهان در رتبه 117 جاى داد. در ایران سالانه بیش از 43 هزار نفر بر اثر آلودگی هوا میمیرند که علت مرگ بیشتر آنها حملهى قلبی و نارساییهاى تنفسی است. خسارت سالیانه آلودگی هوا در ایران نیز 14 هزار و 420 میلیارد ریال، برابر 1/6 درصد تولید ناخالص ملی، است. در تهران نیز سالانه ده هزار نفر می میرند و خسارت ناشی از آلودگی هواى تهران 5 هزار و یکصد میلیارد ریال، برابر 0/57 درصد تولید ناخالص ملی، است حبیماريهاى ناشی از آلودگی هواى شهرى نیز سالیانه 2

هزار و 100 میلیارد ریال، برابر 0/23 درصد تولید ناخالص ملی، به اقتصاد ایران زیان وارد می کند ح هدفهاي تعیین شده جهت حفظ محیط زیست از لحاظ آلودگی هوا
1 سبررسی کامل منابع آلودگی هوا ،
2 ستعیین استانداردهاي کیفیت هوا،
3 سحفاظت محیط زیست از لحاظ آلودگی هوا با همکاري سازمان هاي ذیصلاح،
4 ستربیت پرسنل فنی مورد احتیاج در داخل و خارج کشور ،
5 ساستخدام کارشناسان خارجی ،
6 سکنترل و جلوگیري از منابعی که سلامتی هوا را تهدید می کنند ،
7 سآموزش اجتماعی ،
8 سهمکاري با کشورهاي پیشرفته در مورد مسائل آلودگی هواح برنامه جامع مبارزه با آلودگی هوا
1. گسترش فضاهاي سبز اطراف شبکه معابر
2. ایجاد معابر پیادهرو در مناطق تجاري شهر
3. ممانعت از ورود تاکسیهاي بنزینسوز به سیستم
4. دوگانه سوز کردن تاکسیهاي بنزینی موجود
5. وضع عوارض جدید براي خودروها متناسب با مصرف سوخت و انتشار آلودگی
بررسی گازهاي منتشر شده
با تحلیل و بررسی گازهاي متصاعد شده به نکات زیر پی می بریمگ
1ستأثیر مکان خاص و موقعیت یک نیروگاه روي تراکم مواد منتشره ض نیروگاههاي همان مواد خطرناکی را تولید می کنند که ترافیک جاده اي سبب می شود.
2ستنوع طراحی جاده ها که باعث می شود آن نوع طراحی را که حداقل انتشار هوا وخطرناك را حاصل می شود اتنخاب نمود
3سروابط بین تغییرات ترافیک وگازهاي منتشر
4سچه سطوح تمرکزي از مواد خطرناك ومتصاعد شده مناطق طبیعی شهري وروستایی را تحت تأثیر

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید