بخشی از مقاله

مقاله ترجمه شده مدل معماریIT

بانک سنت جورج


سابقه
بانک سنت جورج در بین بزرگترین بانک های خرده فروشی در استرالیا رتبه پنج را دارد و سرمایه بازاری آن AU$15B است. در سال 2007 بانک سنت جورج پروژه ای را برای ثبت زیرساخت IT خود با استفاده از معماری شرکتی آغاز کرد که یک ابزار CASE (موردی) ایجاد شده توسط سیستم های Sparxاست.
بانک سنت جورج دنبال یک سبک جامع برای ثبت اطلاعات نبود. آنها چیزی بر مبنای اینترنت داخلی و خیلی گرافیکی می خواستند، بطوریکه کاربر بتواند در منظره معماری اطراف حرکت کند و سپس در مناطق مورد علاقه خود توقف کند. معماری شرکتی، منبع داده های قوی (SQL Server) و قابلیت های انتشار HTML و Javascript را برای آن فراهم می سازد.
اطلاعات ثبت شده همگی برنامه های نرم افزاری بانک، پایگاه داده ها، سکوهای سخت افزاری، جریان داده ها، پرسنل کلیدی و مهمتر از همه، روابط بین همه این عناصر است.
اهداف


اهداف پروژه و تجارت بصورت معمول (BAU) بشرح زیر بود:
- بدست آوردن مطلوبین مؤلفه ثبت IT بازل 2؛
APRA نیازمند اینست که همه مؤسسات سپرده گذاری در زمان تأیید اولیه بر یک اساس مداوم، ذخیره سازی داده ها، هدف برنامه و طرح کلی همه جریان های داده ها در بین سیستم ها باقی بمانند.
- قرار دادن بانک در یک موقعیت پیشرفته برای برآورده سازی شرایط موردنیاز مطلوبیت ثبت در آینده (مانند AML)؛
با عدم محدود سازی وسعت حیطه، بانک یک موقعیت کنشگرایانه برای حفظ ثبت سطح شرکتی را صرفنظر از اینکه آیا شرایط مطلوبیت جاری اینطور است یا نه، اتخاذ کرده است.
- نگه داشتن دانش سیستم کلیدی اغلب توسط برگشت کارکنان فنی از بین می رود؛
ثبت نگه داشته شده ریسک از بین رفتن دانش بعلت ماهیت پویای محل کار IT کاهش میدهد.
- فراهم سازی یک دیدگاه سطح بالا از منظره هههه برای اهداف برنامه ریزی استراتژیک؛
مانند نمودارهای محتوایی استاندارد ایجاد شده برای هر سیستم، معمار شرکتی نیز توانایی ایجاد نمودارهای با اندازه های A4 تا A0 در منظره IT را دارد که منبع مرکزی از داده ها را ترسیم می کند و بنابراین هیچ تناقضی بین این نمودارها وجود ندارد.
- فراهم سازی ابزاری برای آموزش کارکنان فنی جدید؛
زیرساخت IT را می توان به شیوه ای نشان داد که خروجی منتشر شده آن آنقدر شهودی باشد که هر فردی بتواند منظره IT بانک را بدون نیاز به بررسی های رو در رو با متخصصان موضوع اصلی (SME) بدست آورد و آنرا درک کند. اینکار به بهره وری بیشتر کارکنان با تأثیر کمتری بر کارکنان موجود کمک میکند.
- فراهم سازی یک نقطه ورودی مشترک برای راه حل و معمارهای شرکتی برای اجرای طراحی و تحلیل سطح بالا؛
کارکنان فنی به استاندارد ثبت مشترک خو می گیرند، بنابراین درک، تحلیل و یافته ها در بین هر تکنسین بکنواخت تر خواهد بود.
- اجرای یک فرآیند قابل اجرا برای حفظ جریان اطلاعات با حداقل تأثیر بر روی کارکنان فنی موجود.
یک مشاهده کننده ممکن است مطمئن باشد که ثبت، دیدگاه دقیق و فیلتر نشده ای از زیرساخت IT تولید جاری و همه روابط متقابل را فراهم می سازد. اگر مشاهده کننده از کامل بودن روابط متقابل مطمئن نباشد باید بررسی بیشتری را از طریق ابزار دیگر انجام دهند و این کارایی تکنسین را تضعیف م

یکند.

 


شکل 1 – صفحه خانه کاربرد سازماندهی شده بصورت کانال های فروش و عملکردهای تجاری

انتخاب ابزار
انتخاب معمار شرکتی بعنوان ابزار مورد استفاده برای بدست آوردن و انتشار اطلاعات یک فرآیند سرراست بود. داده ها در یک پایگاه داده باز نگه داشته می شود که امکان دسترسی به پکیج های گزارش دهی شخص ثالث را فراهم می سازد و آنرا بصورت فرمت HTML منتشر می سازد و خرید آن خیلی کم هزینه است و خروجی منتشر شده را می توان در اینترنت داخلی بانک اجرا کرد. همچنین یک منبع موجود از پرسنل فنی در بانک سنت جورج وجود داشت که در استفاده از معماری شرکتی صلاحیت داشتند.
حتی اگر نیاز به جابجایی مدل به یک راه حل ثانوی در آینده افزایش یابد، یک فرآیند ساده با استفاده از ویژگی های انتشار داده ها در معماری شرکتی و SQL خواهد بود.
حیطه پروژه
برای اطمینان از اینکه مدل را میتوان در یک قالب زمانی منطقی ساخت، تصمیمی گرفته شد تا عمق اطلاعات بدست آمده را محدود کند. وقتی که مدل تکمیل شد، توسعه حیطه را نیز می توان بررسی کرد.


در ابتدا حیطه محدود به بدست آوردن موارد زیر بود:
- نمونه هایی از برنامه ها و میان افزار
- نمونه هایی از پایگاه داده ها
- سکوی سخت افزاری
- سطح مشترک ها یا جریان داده های در بین سیستم ها
- مالکان عنصر. برای هر عنصر در مدل مالکی تعیین شد که مسئول دقت عنصر آنها در مدل بود
- نهادهای خارجی
این مدل دیدگاه فیزیکی و منطقی جریان داده ها را نشان میدهد. برای مثال، یک سیستم ممکن است داده هایی را از طریق میان افزار به سیستم دیگر ارسال کند که اغلب فقط برای نشان دادن دیدگاه فیزیکی بازتاب جریان داده ها در قسمت مرکزی از میان افزار مفید نیست، چون این میان افزار ممکن است با صدگان سیستم های دیگر مرتبط باشد و تشخیص دادن مقصد نهایی جریان داده ها را مشکل سازد. نمودارهای منطقی میان افزار را نشان نمی دهند و در نتیجه مشاهده کننده میتواند فوراً مقصد نهایی داده ها را مشاهده کند.


شکل 2 – یک نمودار سطح مشترک که جریان های بین 2 سیستم را از طریق میان افزار نشان میدهد

 

طرح پروژه
پروژه به 3 مرحله تقسیم بندی شده بود:
مرحله 1
چون این راهکار قبلاً در بانک استفاده نشده است، مرحله 1 یک راهنما بود که توسط آن، حدود 100 سیستم مهم مورد استفاده توسط بانک بدست آمدند و منتشر شدند. این مرحله برای تصحیح استانداردهای منتشر شده نیز استفاده شد و اینکه داده ها چطور در منبع معماری شرکتی ساختار بندی شده است.
مرحله 2
مرحله 2 به این صورت بود که لیستی از برنامه ها تهیه گردد که شامل همه برنامه های نرم افزاری بانک می باشد.
مرحله 3
این مرحله، مربوط به نگهداری مداوم مدل است و فرآیند تبدیل از پروژه به "تجارت معمول" (BAU) است. ضرورتاً ، این فرآیند انتقال مسئولیت برای دقت مدل به مالکان عنصر دیگر بود که بر بدست آوردن داده های مدل برای اطمینان از مطابقت با استانداردها متمرکز است.


تلاش مورد نیاز در ایجاد مدل تا حد زیادی به دسترس پذیری ثبت موجود و عملیات همزمان متخصصان موضوع اصلی (SME) وابسته بود.
خروجی منتشر شده
این مسئله مهم بود که دسترسی به خروجی منتشر شده و خواندن آن آسان باشد. مدلهای معماری شرکتی را می توان با فرمت های HTML یا RTF منتشر کرد. منتشر سازی مدل در فرمت HTMLآنرا قادر ساخت تا در اینترنت داخلی شرکت بارگذاری شود و امکان جستجو و بررسی مشاهده کننده در اطراف مدل را به همان شکل جستجوی اینترنت فراهم سازد. چاپ گزارشات مختصر از هر سیستم برای چاپ آسان نسخه های پرینت شده داده ها ایجاد شد.
تصاویر هنر آرایش نیز برای هر عنصر اعمال شدند و تشخیص انواع عناصر را آسان ساخت.


شکل 3 – یک مثال از نمودار محدوده برای System 001 که جریان داده ها را با برنامه ها، پایگاه داده ها، پرنسیل کلیدی، فروشنده و سکوی سخت افزاری نشان میدهد. هر تصویر بصورت یک هایپرلینک (ابر پیوند) فعال نیز می باشد که مشاهده کننده را به نمودار محدوده جدیدی با تمرکز بر عنصر انتخابی می برد.

از ابزار گزارش دهی شخص ثالث برای خواندن منبع معماری شرکتی و ایجاد گزارشات فهرست بندی شده عناصر مدل استفاده شد. برای مثال یک گزارش فهرست موجودی سیستم هر سیستم را توسط نام، توصیف مختصر، سکوی سخت افزار، تکنولوژی پایگاه داده و پرسنل کلیدی با آن نشان میدهد. گزارشات را نیز میتوان فیلتر کرد تا فقط سیستم های بازل 2 یا AML و غیره را نشان دهد.
نگهداری


نقطه ضعف هر پروژه ثبت همیشه این سوال می باشد که اطلاعات را چطور باید نگه داشت. استراتژی اساسی در بانک سنت جورج این بود که بدست آوردن و انتشار مدل را متمرکز سازد و مسئولیت پذیری دقت آن در هر مالک عنصر را مشخص سازد. هر ویرایشی از نرم افزار یک فرم تأیید را ارائه میدهد که عنصر خص آنها را تأیید کند که بصورت دقیق در مدل نشان داده شده است.
دور اول تاییدیه ها اغلب عدم دقت های نسبتاً مهم را در مدل شناسایی میکند اما ربع های بعدی فقط نیازمند تغییرات کمی در مدل بود.

 

 


شکل 4- صفحه نمونه از فرم تأیید سه ماهه


شکل 5 – صفحه نمونه تز فرم بدست آوردن داده های اولیه

نتیجه گیری
آمار اینترنتی نشان میدهد که بیش از نصف معمارهای شرکتی و راه حل بانک، خروجی منتشر شده را در هر روز کاری بمدت 3 تا 7 دقیقه و بین 20 تا 30 دیدگاه صفحه در هر بازدید را منتشر ساخت. این بدین معناست که اطلاعات برای کارکنان فنی سودمند هستند و آنها اطلاعاتی را که نیاز دارند فقط در عرض چند دقیقه پیدا میکنند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید