بخشی از مقاله

یک مطالعه تجربی در انتخاب سیستم های برنامه ریزی منابع سرمایه ای: رابطه بین بعضی از متغیرهای موجود در آن (اندازه و سرمایه گذاری)

آگوستو اِی. پاچکو-کامر، جوئان سی. گونالز-کاستولو

چکیده
سیسیتم برنامه ریزی منابع سرمایه ای (ERP) یکی از مهمترین پروژه های بهینه سازی تجارت است و چیزی بیش از تلاشی است که توسط یک شرکت قابل انجام باشد. میزان عدم موفقیت اجرای ERP نسبتاً بالا است. فرآیند انتخاب یک عامل مهم برای موفقیت است. این مقاله اولین نتایج را از مطالعه تجربی معرفی میکند که ما پی بردیم که رابطه ای بین اندازه شرکت و مقدار سرمایه گذاری وجود دارد. سیستم های اقتصادی دیگر که به اندازه ای مهم هستند که در ERP شامل گردند، هوش تجاری و مدیریت روابط مشتری است. محاسبه تکاملی، سیستم های چند-عاملی و سیستم های موازی را می توان بعنوان تکنیک های هوش محاسباتی برای مدلسازی فرآیند انتخاب ERP مورد استفاده قرار داد.


کلمات کلیدی: برنامه ریزی منابع سرمایه ای (ERP)، انتخاب، عامل موفقیت مهم (CSF)، هوش تجاری، مدیریت روابط مشتری، سیستم های چند-عاملی، محاسبه تکاملی، سیستم های موازی(PN).


1- مقدمه
فرآیند انتخاب یک سیستم برنامه ریزی منابع سرمایه ای (ERP) یک مسئله پیچیده است که مستلزم چندین عامل و متغیر است چون یک فرآیند تصمیم گیری است که بصورت یک نوع غیرساختاربندی شده توصیف می گردد.


برنامه ریزی منابع سرمایه ای (ERP) یک سیستم اطلاعاتی است که حجم داده های بیش از توان یک سازمان را جمع آوری میکند و در عملیات سازمان از آنها استفاده می شود.


اجرای آن نیازمند این موارد است: پول، زمان، و مقدار زیادی از تلاش افراد؛ و مانند یک سیستم اقتصادی (ES) تغییر در فرهنگ سازمانی را تقویت میکند.
سیستم های ERP در تجارت امروزه دارائی اهمیت ویژه ای هستند چون آنها توانایی پشتیبانی از استراتژی های سازمانی، یکپارچه سازی جریان اطلاعات و افزایش مزایای رقابتی و کارایی فردی را دارند، و دارای یک پایگاه داده مرکزی است که شامل همه معاملاتی است که یک سازمان می تواند ثبت کند؛ که به سری مدول های عملکردی آن بستگی دارد. این مدول های عملکردی ممکن است مدیریت مواد، تولید، فروش، بازاریابی، توزیع، خدمات مالی، منابع انسانی، گزارشات و غیره باشند. سیستم ERP چون بر روی کل سازمان تأثیرگذار است باید بدرستی انجام شود.


اجرای یک سیستم ERP یک مسئله بدون ریسک و کم هزینه نیست. حدود 40 تا 70 درصد اجراهای ERP تا حدودی شکست را تجربه می کنند. به همین دلیل است که سازمان باید مناسب ترین سیستم های ERP را برای نیازهای تجاری آنها انتخاب کند.


شکل 1 ساختمان ERP

فرضیه تحقیق ما بدین شرح است: فرآیند انتخاب سیستم برنامه ریزی منابع سرمایه ای بر مبنای هوش محاسباتی موفقیت اجرایی را در مقایسه با استفاده از فرآیند های انتخاب تجربی افزایش میدهد. بنابراین از روش تحقیقاتی زیر استفاده میکنیم:
- شناسایی، شناخت و تحلیل مربوط به مقالات تحقیقاتی:
عوامل مهم موفقیت در اجرای ERP
تأثیر بین فرآیند انتخاب ERP و اجرای موفقیت آمیز، و
معنای اجرای موفقیت آمیز سیستم ERP.
- درک و توضیح فرآیند انتخاب ERP در نمونه ای تجارت ها در منطقه کلان شهری گوادالاهارا در مکزیک با اعمال یک مطالعه تجربی برای:
متغیرهای مهم طبقه بندی شده مورد استفاده
طبقه بندی و توصیف روابط بین متغیرهای مهم، و
پیدا کردن رابطه بین انتخاب و موفقیت تحویل ERP.
- مطالعه تکنیک های هوش محاسباتی که در مقالات برای فرآیند انتخاب مورد استفاده قرار نگرفته اند.
این عناصر تحقیقاتی با سوالات تحقیقاتی زیر مرتبط هستند:


1- فرآیند انتخاب چطور بر روی موفقیت اجرای سیستم های ERP تأثیر می گذارد
2- متغیرهای مورد نیاز در فرآیند انتخاب ERP کدام هستند؟


3- روابط متقابل بین این متغیرها کدام هستند؟
4- آنها را چطور می توان در یک مدل محاسباتی برای انتخاب ERP شامل ساخت؟
5- هوش محاسباتی را چطور می توان برای مدلسازی فرآیند انتخاب ERP مورد استفاده قرار داد؟


در این مقاله ما تلاش میکنیم تا پاسخ های سوال 1 را بیان کنیم. در بخش 3 مدل چند-عاملی پیشنهادی را بعنوان راهی برای بهبود فرآیند انتخاب ERP معرفی میکنیم و پاسخ سوالات 4 و 5 را توضیح میدهیم. در بخش 4 نتایج اولیه مطالعه تجربی که برای نمونه برداری از شرکت های واقع در منطقه کلان شهری گوادالاهارا در مکزیک انجام شده است تا پاسخ سوالات 2 و 3 بدست آید. در بخش 5 نتیجه گیری های یافته های خود را بیان میکنیم، و راهنمایی برای مطالعات بعدی را نیز بیان میکنیم.


2- انتخاب و مدیریت پروژه از عوامل مهم موفقیت برای اجرای سیستم های ERP هستند.
اهداف اصلی یک سیستم ERP، خودکار کردن فرآیند های تجاری، بهبود روابط متقابل بین سازمان و خارج سازمان، و حذف کار اصلاح برای سیستم های نمایندگی هستند. موفقیت اجرای ERP تحت تأثیر CSF ها قرار می گیرد. CSF بصورت تعداد محدودی از مناطق تعریف می گردد که در آن، نتایج اطمینان کارایی رقابتی موفقیت آمیز را برای سازمان ایجاد میکنند.


داده های تحقیقات اقتصادی نشان میدهند که میانگین سرمایه گذاری برای اجرای ERP میتواند بین 50 هزار دلار تا چند میلیون دلار باشد. برآورد هزینه خسارت ممکن است چندین میلیون دلار باشد بنابراین اهمیت فرآیند انتخاب باید آشکار و مشخص باشد.
در جستجوی EBSCO، منابع اسپرینگر، ACM، AIS و IEEE با استفاده از برنامه ریزی منابع سرمایه ای، انتخاب و عوامل موفقیت آمیز، ما 97 مرجع مربوط به این کلمات کلیدی را پیدا کردیم. پس از طبقه بندی منابع، ما تشخیص دادیم که 11 منبع مربوط به تعاریف ERP بودند، 30 منبع پروژه های CSF و ERP را جمع آوری کرده بودند، 29 منبع جمع آوری فازهای مدل اجرای ERP را معرفی کرده بودند، 39 منبع مدلهای انتخاب ERP را بعنوان راهی برای بهبود تحویل ERP بیان کرده بودند و 2 منبع نیز آنچه را بیان کرده بودند که مربوط به اجرای راه حل های ERP بود.
ما در این سری مقالات پی بردیم که انتخاب سیستم مناسب، اعمال مدیریت پروژه و پیروی از روش اجرا، همان CSF ها هستند.
همانطور که بیان شد که انتخاب بصورت CSF است، روش انتخاب مناسبی برای افزایش موفقیت تحویل ERP مورد نیاز است اما: متغیرهای همراه با فرآیند انتخاب کدام هستند و اینکه این متغیرها چطور با هم مرتبط هستند؟ این سوال اینست که ما باید چکار کنیم تا اعمال یک مطالعه تجربی نمونه ای از شرکت ها از مکزیک را شناسایی کنیم چون اجرای این نوع سیستم ها رابطه زیادی با رفتارهای اجتماعی در داخل هر تجارت دارد و بهترین راه برای ارزیابی این رفتارها با انجام یک مطالعه تجربی است.
3- تکنیک هوش محاسباتی پیشنهادی برای فرآیند انتخاب ERP
گروههای تحقیقاتی مختلف، مدلهای ارزیابی انتخاب متفاوتی را برای بهبود فرآیند انتخاب پیشنهاد کرده اند که شامل WSM، روش امتیازدهی وزنی، AHP، فرآیند مرتبه بندی تحلیلی، FL، Fussy Logic، ANP، فرآیند شبکه تحلیلی، SHERPA، بدست آوردن ERP با کمک سیستماتیک، PM، ماتریس اولویت، PROMETHEE، TOPSIS، تکنیک ترتیب اولویت با شباهت به راه حل ایده آل، DEA، و تحلیل توسعه داده ها می باشد، که در جدول 1 نشان داده شده است.


جدول 1 مدلهای ارزیابی انتخاب ERP

محاسبه بر مبنای عامل یکی از تکنیک های هوش کامپیوتری برای یافتن راه حل هایی برای مسائل پیچیده است. هدف سیستم های چند-عاملی (MAS) اینست که به روندهایی در علوم کامپیوتر مانند حضور همزمان، ارتباط متقابل و هوش بپردازند. عامل یک سیستم کامپیوتری است که قابلیت انجام فعالیت های مستقل برای منفعت رساندن به مالک یا کاربران

خود را دارد. یک سیستم چند عاملی از یک سری عاملان تشکیل شده است که در یک محیط با هم روابط متقابل دارند و از طرف اهداف و محرک های مالکان خود عمل میکنند. عاملان توانایی همکاری، هماهنگی، و مذاکره با توجه به همه زمان ها

برای مطابق بودن با اهدافی را دارند که بخاطر آنها ایجاد شده اند. می توان از عاملان برای شبیه سازی مسائل اقتصادی و مدیریتی استفاده کرد. MAS را می توان برای شناسایی استانداردهای مورد استفاده توسط جریان های فرآیند های مربوط به سیستم ERP بکار برد.


در تحلیل و طراحی سازمان ها، می توان از MAS برای توصیف هر نوع سازمان فقط با استفاده از سه عنصر استفاده کرد: عاملان، نقش ها و گروه ها. مدل MAS پیشنهادی ما دارای هدف خاصی برای مرحله فرآیند ارزیابی است، که جایی است که فرآیند انتخاب و تصمیم گیری مدلسازی می گردد. طبقاتی که باید در فرآیند انتخاب ارزیابی گردند بدین شرح هستند: جنبه های عملکردی، عملیاتی، فنی و اقتصادی. این طبقات در یک مدل و ابزار شبیه سازی به ساده ترین شکل معرفی می گردند چون این طبقات را می توان به آسانی به قوانین کمیتی تبدیل کرد.


در این ساختار پیشنهادی پنج نوع عامل مختلف وجود دارد. این عاملان ممکن است از دو پایگاه داده تشکیل شده باشند (یکی برای دانش و رفتارها و یکی برای طبقه بندی خصوصیات).


شکل 2 ساختار سیستم چند عاملی برای فرآیند انتخاب ERP

 

پنج عامل مدلسازی شده بدین شرح هستند: عامل خصوصیات ارزیابی (ACE)، عامل مدیریت برتر (AAD)، عامل مدیریت عملکردی (AGF)، عامل سیستم ERP(ASERP)، و عامل شرکت کنترل و بررسی (AMCE).
عاملان ACE مسئول شامل سازی اطلاعاتی خواهند بود که باید با خصوصیات ERP مطابقت داشته باشند، و امکان روابط متقابل بین این خصوصیات وجود داشته باشد.
عاملان AAD شامل ویژگی ها و پروفایل های شخصی رفتارهای مدیریت برتر خواهند بود که در تطابق با داده های بدست آمده از عاملان ACE و ASERP، قوانین تصمیم گیری بر مبنای پروفایل های AAD، ACE و ASERP معرفی شده اند.
عاملان AGF شامل ویژگی ها و پروفایل های شخصی رفتارها و مدیریت عملکردی، قوانین تصمیم گیری بر مبنای پروفایل های عاملانAGF, ACE و ASERP خواهند بود.
عاملان ASERP شامل اطلاعات و خصوصیات سیستم های ERP خواهند بود که با معیارهایی مرتبط هستند که باید دارای خصوصیات ارزیابی شده باشند.
عامل AMCE مسئول آغاز فرآیند ارزیابی خواهد بود. عامل AMCE شامل اطلاعات ضروری برای بیان یک راه حل سیستم ERP بر مبنای اطلاعات شامل در عاملان ASERP و بر مبنای ارزیابی های عاملان AAD و AGF باشد که با سطوحی از تأثیر بر روی تصمیمات عاملان ذکر شده ترکیب شده است.


هر کدام از عاملان باید بر روی کامپیوترهای مختلف قرار داشته باشند که با عامل مرکزی مرتبط خواهد بود که به عاملان اجازه میدهد تا بین آنها ارتباط برقرار کنند و هدف اصلی آنرا به انجام برسانند. این ساختار نیازمند متغیرها و روابطی است که در مطالعه تجربی یافته می شود.


همچنین برای درک داده های بدست آمده از طریق کاربرد مطالعه تجربی ذکر شده، ما فکر میکنیم که تکنیک های جمع آوری داده ها می تواند دانش مورد نیاز برای ما را فراهم سازد و جمع آوری داده ها همچنین به فرآیند شناسایی وابستگی های جدید و الگوهایی کمک میکند که معتبر، قابل درک و عملکردی هستند. کاربرد تکنیک های جمع آوری داده ها مرحله ای در فرآیند کشف دانش در پایگاه داده ها است. این فرآیند شامل پیش-پردازش، طبقه بندی، پاک کردن، و نتایج تفسیر کاربرد داده ها می باشد، که تأیید میکند که داده های بدست آمده سودمند هستند.


تحلیل مقالات با استفاده از کلمات کلیدی: برنامه ریزی منابع سرمایه ای، جمع آوری داده ها، و فرآیند انتخاب، که در مطالعات مربوط به استفاده از این تکنیک ها یافت می شود. این مسئله می تواند با غیاب داده های کافی فرآیند انتخاب مطابقت داشته باشد که توسط هزاران شرکت انجام می شود که قبلاً این نوع سیستم را انتخاب و اجرا کرده اند. بنابراین کاربرد این تکنیک برای داده های بررسی شده از لحاظ تجربی می تواند به ما کمک کند تا فرآیند انتخاب را درک کنیم و مدل یا رفتارهای الگو در داخل داده ها را شناسایی کنیم.


محاسبه تکمیلی قسمتی از الگوریتم های هوش محاسباتی با استفاده از فرآیند های کاوشی برای درک بهتر فرآیند ایجاد و توسعه هوش مصنوعی با استفاده از ابزار محاسباتی است. عناصر محاسباتی تکاملی شامل یادگیری، اتخاذ و بهینه سازی فرآیند بدست آوردن نتایج مورد نظر می باشد، که با شناسایی بهترین راه حل برای مسئله مطابقت دارد که در مورد ما بهترین فرآیند برای انتخاب سیستم ERP است.


مطابق گفته کوزا، مهمترین مراحل در فرآیند آماده سازی برای استفاده از الگوریتم ژنتیک متعارف دریک زنجیره ثابت بدین شرح است: 1) طرحی که قرار است معرفی شود را تعیین کنید، 2) محدوده تناسب را تعیین کند، 3) پارامترها و متغیرهایی را تعیین کنید که الگوریتم را کنترل می کنند و 4) تعیین کنید که نامگذاری معیارهای تکمیل و نتایج چطور انجام می شود.
این مدل نیازمند تعریف یک ژن یا زنجیره کروموزوم است که از عناصر مختلف استفاده میکند که بعنوان بهترین تکنیک ها در فرآیند انتخاب و اجرای سیستم های ERP شناخته شده اند. سنجش تناسب افراد با روش ارزیابی هر ژن ثبت شده ای مطابقت دارد که تأثیر مطلوبی بر روی موفقیت نصب و استفاده از سیستم ERP دارد.


مطالعه بیشتر برای مطابقت با شناسایی عملکرد تناسب مورد نیاز است و اگر عناصری که ژن نام دارند فقط شامل ارزیابی این مسئله باشند که آیا هر گونه از گزینه های بالا را می توان با هم مرتبط ساخت. بررسی تجربی میتواند به ما کمک کند که هر کدام از ژن هایی را شناسایی کنیم که در زنجیره قابل استفاده هستند.


4- مطالعه تجربی برای درک فرآیند انتخاب ERP
فرضیه ما برای سوالات 2 و 3 در پایان بخش 1 بدین صورت می باشد: یک سری از متغیرها وجود دارند که از طریق کاربرد یک مطالعه تجربی از نمونه ای از شرکت های واقع در مکزین قابل شناسایی هستند. و متغیرهایی که می توان آنها را بعنوان هوش محاسباتی برای بهبود موفقیت تحویل ERP مدلسازی کرد.
برای انجام این هدف، ما باید یک تحقیق تجربی بصورت زیر را معرفی کنیم:
- معیارهای ارزیابی و عناصر محیطی تصمیم گیری،
- شناسایی تصمیم گیرندگان و سهامداران،
- انتخاب روش و عناصر تصمیمات قبلی ، و
- تعریف موفقیت برای تحویل ERP
مطالعه تجربی با پیروی از خصوصیات زیر انجام شد:
- تقسیم بندی تحقیق توسط هر موضوع تحقیقاتی
- استفاده از سوالات بسته با استفاده از مقیاس نقاط لینکرت
- استفاده از متغیرهای ترتیبی با تعداد کلی زیر: بی اهمیت، کم اهمیت، با اهمیت متوسط، خیلی مهم، خیلی خیلی مهم
این تحقیق 21 سوال داشت: شش سوال جمعیت شناسی، یک سوال برای شناسایی سرمایه گذاری پروژه÷ یکی برای شناسایی موقعیت فرد داخل پروژه، یکی برای شناسایی دلیل اجرا، یکی برای شناسایی مهمترین جنبه برنامه ریزی پروژه، دو تا برای شناساییتجربه اجرای ERP، چهار تا برای ارزیابی تجربه اجرا، یکی برای شناسایی معیارهای انتخاب، یکی برای شناسایی اینکه چه کسانی در تصمیم گیری شرکت داشته اند، یکی برای شناسایی اینکه چه چیزی موفقیت را تعریف میکند، یکی برای شناسایی معیارهای ارزیابی و دو تا برای شناسایی مدول های ERP ضروری.
مطابق آمارگیری انجام شده توسط مؤسسه ملی آمار مکزیک در سال 2004، 127730 واحد اقتصادی در ZMG جدول 2 وجود دارد. در سیستم اطلاعاتی تجارت مکزیک 87408 واحد اقتصادی ثبت شده در ZMG وجود داشت. این با 68.43 درصد آمارگیری INEGI مطابقت دارد که مرجع خوبی برای مطالعه جمعیت است چون داده های شامل در پایگاه داده SIEM مناسب تر هستند.


جدول 2 مقایسه واحدهای اقتصادی توسط شهرداری و منابع اطلاعاتی

ستون D جمعیت کلی استفاده شده برای کاربرد بررسی و نمایش 6.31 درصد جمعیت SIEM را نشان میدهد. مطابق با نوع شهرداری، تونالا و تلاجوموکلا درصد پایین تری از ایمیل های ثبت شده را دارند. تحقیق تکمیل شده کلی 152 تحقیق بود که 2.75 درصد ستون D را نشان میدهد.


با استفاده از داده های ستون های A, B, D برای تحلیل مقایسه چند-نمونه ای، ما پی بردیم که چون مقدار P 0.248044 در واریانس لاون بیشتر یا برابر با 0.05 است، بنابراین تفاوت زیادی در بین انحراف های استاندارد در 95 درصد وجود ندارد. بنابراین ما میتوانیم بگوییم که نتایج نشاندهنده جمعیت بصورت تأییدی از جدول ANOVA هستند چون نسبت F ، 2.42319 بود. چون مقدار P تست F ، 0.1036 بود و بیشتر یا برابر با 0.05 بود بنابراین ما نتیجه گیری میکنیم که تفاوت آماری زیادی بین میانگین این 4 متغیر در سطح اطمینان 95 درصد وجود ندارد. نمونه ها از توزیع های طبیعی می آیند و مقادیر کورتیزوس با مقادیر مورد نیاز برای توزیع های طبیعی در جدول 3 مطابقت دارند. با تأیید اینکه نتایج بررسی از نمایش جمعیت می آید.

 


جدول 3 تست های توزیع طبیعی توسط نمونه ها

4.1 نتایج بررسی
این بررسی بین 19 ام سپتامبر و 6 ام نوامبر 2011 انجام شد. این بررسی دارای 781 مشاهده و 216 تحقیق بود و 180 تحقیق آن تکمیل نشدند. از روی نتایج تکمیل شده، 152 تحقیق معتبر وجود داشت چون آنها توسط شرکت ها در حیطه مطالعه پاسخ داده شدند.


117 متغیر از نتایج این تحقیق وجود دارد: هفت متغیر اسمی هستند و 110 متغیر ترتیبی هستند. همه آنها را می توان بصورت متغیرهای تصادفی تعریف کرد، چون اعداد مقادیر مختلف آنها متناهی است. فرآیند های آماری را می توان برای تحلیل این نوع متغیرها بکار برد.


نتایج کلی بدست آمده از 152 تحقیق تکمیل شده نشان میدهد که 31.6 درصد آنها به شرکت های متوسط، 23.7 درصد به شرکت های کوچک، 9.2 درصد به شرکت های نسبتاً بزرگ، 15.1 1 درصد به شرکت های بزرگ و 20.4 درصد به شرکت های عظیم تعلق دارند.


4.1.1 رابطه بین اندازه و سرمایه گذاری
متغیرهای اندازه و سرمایه گذاری برای معتبرسازی این فرضیه است که رابطه مستقیمی بین اندازه شرکت و مقدار پول سرمایه گذاری شده بر روی سیستم ERP وجود دارد. ما پی بردیم که مدل root-Y squared-X (1) یک مدل همبستگی مناسب است چون نتایج آن ضریب همبستگی 0.9124 و R-squared به اندازه 83.25 درصد را به ما میدهند، پس از اینکه 13 داده غیرعادی حذف شدند، که برای مدلسازی مناسب نبودند و می توان آنها را بعنوان نظراتی از سوی افرادی توصیف کرد که این بررسی را پاسخ داده بودند اما با اندازه شرکت های نمونه ما مرتبط نبودند.

مدل معادله بدست آمده برای توصیف رابطه بین اندازه و سرمایه گذاری بصورت زیر می باشد:

خطای استاندارد این برآورد نشان میدهد که انحراف استاندارد باقیمانده ها 0.228549 بود. میانگین خطای کلی 0.17126 بود. ما نتیجه گیری کردیم که هیچ رابطه مهمی بر مبنای ترتیب داده ها وجود ندارد و هیچ نشانه ای خود-همبستگی سریال در باقیمانده ها در سطح اطمینان 95 درصدی وجود ندارد. بنابراین ما نتیجه گیری کردیم که این معادله را می توان برای پیش بینی رفتار آینده مورد استفاده قرار داد.
4.1.2 سیستمی که میتوان آنرا در اجرای ERP شامل ساخت
عناصر ترتیبی دارای شرایط لازم اهمیت متغیرهای ارزیابی شده هستند و این مقادیر با داده های عددی بین 1 تا 6 مطابقت دارند، که 1 با پاسخ مشخص مطابقت ندارد و بعنوان عدم فاقد ارزش برای فرآیند های آماری در نظر گرفته شده است. 2 با اهمیت صفر مطابقت دارد یعنی اینکه این متغیر برای موضوع ارزیابی شده مهم نیست. 3 با معنای کم اهمیت مطابقت دارد که این متغیر مهم است اما برای موضوع ارزیابی شده بحرانی نیست. 4 به معنای اهمیت متوسط است و 5 نیز با اهمیت بالا مطابقت دارد. 6 به معنای اهمیت خیلی زیاد است.
ما تست “t student” را برای شناسایی این مسئله بکار بردیم که اگر میانگین مقادیر بدست آمده برای متغیرهای جدول 4 به اندازه 5 مهم باشند و یا از آن مهمتر باشند، پس می توان این متغیر را بعنوان سیستمی در نظر گرفت که در سیستم ERP بعنوان یک مدول شامل خواهد شد. = میانگین متغیر کمتر از 5 است. و میانگین متغیر برابر با 5 یا بیشتر از آن است.


جدول 4 تست نمونه “t student” با اطمینان 95 درصدی و تفاوت مقدار تست =5

فقطردیف هایی که تفاوت میانگین را نشان می دهند بزرگتر از صفر هستند و مقدار آنها در داخل دامنه تشکیل شده توسط حدود پایین تر و بالاتر فاصله اطمینان ستون هایی است که Ha آنها مورد قبول است.
5- نتیجه گیری ها
اولین نتیجه گیری که می توان از این مطالعه تجربی بیان کرد اینست که رابطه مستقیمی بین اندازه شرکت و مقدار سرمایه گذاری بر روی پروژه اجرای ERP وجود دارد. این رابطه را می توان با معادله 2 مدلسازی کرد، که اندازه شرکت 1 برای شرکت دارای 1 تا 10 کارمند، 2 برای شرکت های دارای 11 تا 50 کارمند، 3 برای شرکت های دارای 51 تا 100 کارمند، 4 برای شرکت های دارای 101 تا 250 کارمند، و 5 برای شرکت های دارای بیشتر از 250 کارمند است. نتیجه سرمایه گذاری در دامنه 1 تا 7 قرار دارد که 1 1 معنای سرمایه گذاری تا مبلغ MXP100,000 ، 2 سرمایه گذاری تا MXP500,000 ، 3 سرمایه گذاری تاMXP1,000,000 ، 4 سرمایه گذاری تا 2,000,000 MXP ، 5 سرمایه گذاری تا 5,000,000 MXP، 6 سرمایه گذای تا 10,000,000 MXPو 7 سرمایه گذاری بیشتر از 10,000,000 MXPاست.


در مورد سیستم هایی که در سیستم ERP بعنوان یک مدول شامل می گردند ما میتوانیم بگوییم که BI و CRM نیز شامل می باشند چون این تحقیق تجربی مدارک آماری به ما داد که از این ایده پشتیبانی می کند.


هنوز متغیرهای ترتیبی وجود دارد که باید از مطالعه تجربی تحلیل گردند. وابسته ترین متغیرها را می توان برای شناسایی مدل برای استفاده در ایجاد همبستگی بین این متغیرها بکار برد. این مدل را می توان بعنوان یک تکنیک هوش محاسباتی در MAS ، محاسبات تکاملی، شبکه های عصبی و یا سیستم های موازی بکار برد.


ما همچنین می توانیم داده های تحقیقی را در یک ابزار جمع آوری داده ها معرفی کنیم تا بررسی کنیم که آیا روابط غیر مشخص دیگری وجود دارد یا نه.


تحقیق تجربی استفاده شده در شناسایی نیاز به یک تحقیق جدید به ما کمک میکند که عناصر م

ورد استفاده در فرآیند های انتخاب و اجرا را نشان میدهد و همچنین اینکه این عناصر چطور با موفقیت تحویل ERP مرتبط هستند. بعنوان مثال شامل سازی سوالات خاص مربوط به درصد رضایتی که شرکت ها از سیستم ERP واقعی خود دارند، درصد زمان و سرمایه گذاری، شرایط مورد نیاز و اجباری شناخته شدند و اینکه دارای چه درصدی هستند. با این نتایج این امکان وجود دارد که مدل بهتری را برای شناخت عنصری تعریف کنیم که بر اساس اجراهای انجام شده توسط پاسخ دهندگان به تحقیق باید برای انتخاب و اجرای بهتر شامل گردد.


تحقیقات آتی در مورد این موضوع با شناسایی مدل و کاربرد آن در تکنیک هوش محاسباتی بعنوان یک الگوریتم ژنتیک یا سیستم موازی مطابقت خواهد داشت چون هر یک از عناصر تعریف شده در رضایت از استفاده از سیستم ERP را می توان بعنوان یک کروموزوم از ژن تعریف کرد و مدل بدست آمده بین رابطه عناصر و رضایت را می توان به یک معادله یا تابع گنجایش برای ارزیابی هر نسل تبدیل کرد. همچنین این عناصر را می توان بصورت حالتی دید که برای مدلسازی سیستم موازی استفاده خواهد شد که به نتیجه ای از رضایت می رسند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید