بخشی از مقاله

تصفیه پساب های نفتی با استفاده از فرآیندهای ترکیبیUF وRO


خالصه: یکی از روشهای تصفیه پسابهای نفتی، فرآیندهای غشایی میباشد. اولترافیلتراسیون و اسمز معکوس از مهمترین فرآیندهای غشایی هستند که تحقیقات بسیاری جهت کاربرد آنها در تصفیه پسابها انجام گرفته است. سیستمهای ترکیبی این دو فرآیند در سالهای اخیر مورد استفاده قرار گرفته است. در این مقاله پس از معرفی سیستمهای ترکیبی UF/RO، تحقیقات انجام شده جهت تصفیه پسابها با استفاده از آنها ارائه میشود. به هنگام استفاده از سیستمهای ترکیبی UF در مقایسه با روشهای مرسوم پیش تصفیه برای غشا اسمز معکوس، میزان گرفتگی در غشای اسمز معکوس کمتر و درنتیجه مصرف انرژی نیز کاهش می یابد. از طرفی با توجه به کاهش تعداد دفعات شستشو در غشاهای اسمز معکوس، عمر غشا نیز افزایش مییابد. از نظر اقتصادی نیز هزینه سرمایه گذاری بطور تقریبی برابر با هزینه سرمایه گذاری روشهای مرسوم بوده و هزینه عملیاتی بطور قابل توجهی کاهش مییابد. نتایج تحقیقات در ارتباط با سیستمهای ترکیبی UF/RO جهت حذف نفت و گریس موفقیتآمیز گزارش شده است. پسابهای تصفیه شده توسط این سیستمها، به خوبی با استانداردهای تخلیه در محیط زیست که طبق آن باید غلظت روغن در پساب تصفیه شده کمتر از 11 میلیگرم بر لیتر باشد، منطبق هستند. در این تحقیق برای تصفیه خروجی فیلترشنی تصفیهخانه پالایشگاه تهران از یک واحد نیمه صنعتی ترکیبی UF/RO جهت امکان سنجی برای استفاده در بویلرهای پالایشگاه استفاده شده است.

کلمات کلیدی: پساب،تصفیه، غشا، اولترافیلتراسیون، اسمز معکوس


-1 مقدمه

یکی از روشهای تصفیه پسابهای نفتی، فرآیندهای غشایی میباشـد. با توجه به مزیتهایی نظیر کیفیت بهتر آب خروجی در مـورد پسـاب-های مختلف، عـدم نیـاز بـه افـزودن مـواد شـیمیایی،کم حجـم بـودن تجهیزات نصب شده، کنترل سادهتـر اتوماتیـک ایـن واحـدها، کـاهش نیازهای عملیاتی و سهولت نگهداری این واحدها نسبت به سایر روش-های تصفیه پسابهای نفتی، تحقیقات بسیاری جهت استفاده از این فرآینــدها در تصــفیه پســابهــای مختلــف انجــام شــده اســت. اولترافیلتراســیون و اســمز معکــوس از مهمتــرین فرآینــدهای غشــایی


هستند که تحقیقات بسیاری جهت کاربرد آنها در تصفیه پسابها انجام گرفته است. سیستمهای ترکیبی این دو فرآیند در سالهای اخیر مورد استفاده قرار گرفته است. در ایـن مقالـه پـس از معرفـی سیسـتمهـای ترکیبی UF/RO، تحقیقات انجـام شـده جهـت تصـفیه پسـابهـا بـا استفاده از آنها ارائه میشود.

-2 شرح مقاله

همانطور که بیان شد روش های مختلفی جهت بازیافت آب خروجی از پساب های نفتی وجود دارد که از بین این روشـها مـی تـوان بـه روش

حدود m3/m2.day

MF-UF
های ترکیبی نیز اشاره کرد. در این زمینه تحقیقاتی صورت گرفته است که عبارتند از1]، :[2

استفاده از جذب توسط کربن به تنهایی یا در ترکیب بـا ازن یـا فیلتـر شنی

استفاده از روش بیولوژیکی (آب خروجی از فیلترهای شنی)، MF استفاده از روش بیولوژیکی و UF

استفاده از روش بیولوژیکی و RO استفاده از بیولوژیکی و الکترودیالیز

امکان استفاده از غشاهای MF و UF به عنوان پـیش تصـفیه RO در یک سیستم ترکیبی یکی از نوینترین روشهایی اسـت کـه بـه جهـت اطمینان از شرایط کیفی آب خروجی، برای بازیافت پسابهای نفتـی و روغنی به عنوان آبهای صنعتی استفاده میشود. غشاهای MF و UF میتواند ذرات جامد، مواد معلق و کلوئیدی، باکتریها، ترکیبات آلـی و تا حدودی نمکهای محلول را حذف نموده و سیسـتم RO بـه عنـوان مکمل بطور کامل نمکهای محلول را حذف میکند.


-9 تصفیه پسابهای نفتی با استفاده از سیستمهـای ترکیبـی غشایی

حضور مقادیر بسیار زیاد از نفت و ذرات معلق درون پسابهای صنعتی و بخصوص پسابهای نفتـی، باعـث کـاهش بسـیار زیـادی در میـزان فلاکس تراوشی و از طرفی ایجاد گرفتگی سریع در غشاهای RO مـی-شود. بنابراین در صورتیکه میزان آلودگی پساب مورد تصفیه زیاد باشد، استفاده از سیستم های ترکیبی UF/RO اقتصادیتر است.

استفاده از سیستم UF به عنوان پیش تصفیه فرآیند RO باعث کاهش میزان گرفتگی و در نتیجه افزایش فلاکس تراوش شده خواهد شـد. از طرفی میتواند بروی عملکرد غشا تاثیر گذاشـته و مـدت زمـان مفیـد عملکرد آن را افـزایش دهـد. انتخـاب نـوع سیسـتم پـیش تصـفیه بـه مشخصات خوراک ورودی بستگی دارد.[3]

ترکیب UF با RO روش بسیار مناسبی برای بازیافت یا نمک زدایـی از آب در خاورمیانه است. پدیدار شدن UF بـه عنـوان یـک روش پـیش تصفیه امید های بسیاری را در زمینه بهبود فرآینـد RO بوجـود آورده است. پیش تصفیه به روش UF برای آماده سازی آب ها با آلودگی بالا مانند آبهای سطحی، پسابها و آبهای نیمه شور برای ورود به RO بیشتر استفاده میشود. با توجه به اینکه منـابع آب بـا آلـودگی پـایین دچار کمبود روزافزون است، استفاده از این روش اهمیـت بـالایی پیـدا میکند.

تا قبل از سال 1891 استفاده از غشاهای MF و UF به منظـور پـیش تصفیه به علل زیر معمول نبود:
سرمایهٌ

بالا بودن هزینه کلی MF-UF در پیش تصفیه آب های سطحی. هزینه کلی یک سیستم MF-UF برابر هزینه کلی سیستم RO بود. درحالیکـه هزینــه کلـی پــیش تصـفیه هــای سـنتی ماننــد کلاریفایرهــا، فیلترهای ثقلی، زلال کننده های آهکی، مولتی مـدیا فیلترهـا و فیلتـر های کربنی 21-01٪ هزینه کلی سیستم RO بود.
هزینه عملیاتیٍ
استفاده از MF-UF به عنوان فرآیند فیلتراسـیون از سـال 1881 در شهرها بسیار رایج شد.
هزینه عملیاتی و هزینه نگهداری MF-UF بالا بوده و امکان استفاده از واحد نیمه صنعتی برای بدست آوردن نتایج تجربی به علت محـدودیت در زمان و هزینه مورد نیاز با مشکل روبرو بود.

هزاران سیستم آبرسانی شهری با ظرفیت 101111m3/day تـا سـال 1888 وجود داشـت. امـروزه پلیمرهـای شـیمیایی مـورد اسـتفاده در ساخت غشاهای MF-UF چه از لحاظ تکنیکهـای عملیـاتی و چـه از لحاظ کاهش میزان گرفتگی و کاهش تعـداد دفعـات مـورد نیـاز بـرای شستشو پیشرفت بسیاری داشتهاند و قیمت بسیاری از غشـاهای MF-UF تا حدی کاهش پیدا کرده است که با پـیش تصـفیه هـای سـنتی حالت رقابتی پیدا کرده اند.[3]


-4 مقایسه پیش تصفیه با روش های سنتی و سیستم ترکیبـی غشایی

-1هزینه کلی MF-UF
امروزه MF-UF از لحاظ هزینه کلی 1-20 ٪ بیشتر از حالـت سـنتی است اما با در نظر گرفتن مدت زمان سیکل مصرف و طول عمر غشاها به نظر می رسد که هر دو روش از لحـاظ هزینـه کلـی تقریبـاً بـا هـم برابرند.
-2فضای مورد نیاز فرآیندَ
فضای مورد نیاز فرآیند حدود 31-01٪ روش سنتی است.

-3 انرژی مصرفی

انرژی مصرفی در روشMF-UF به دلیل وجود پمپ هـای مـورد نیـاز برای تأمین فشار مطلوب، از روش سنتی بیشتر است.[4]

-4مواد شیمیایی مورد استفاده

در روش MF-UF از مواد شـیمیایی کمتـری نسـبت بـه روش هـای سنتی استفاده می شود.

-0هزینه کلی RO

هزینه کلی RO با تصفیه MF-UFکمتر از روش سنتی است. خصوصاً در فلاکس های بالا.

-6میزان فلاکس RO

با بوجود آمدن غشاهای MF-UF و کیفیت بالای محصول در ترم های SDIُ و فاکتور گرفتگی ، امکان طراحی واحد RO بـا فلاکـس بـالا در

1/0-1/92 بـه وجـود آمـد. در حالیکـه فلاکـس

 

سیستم RO با استفاده از پیش تصفیه های سنتی در پساب به عنـوان خوراک 1/32-1/0 m3/m2.day و آب های سطحی به عنوان خوراک 1/4-1/6 m3/m2.day می باشد.

امروزه امکان تشکیل واحد نیمه صنعتیِ برای به دست آوردن اطلاعات تجربی و ایجاد آب با کیفیت بالا که مـورد تأییـد IMSّ باشـد فـراهم شده است.[0-4]


-5مزایای و معایب استفاده از سیسـتم ترکیبـی غشـایی جهت تصفیه پسابهای نفتی

زمان آن رسیده است کـه کـاربران سیسـتم هـای RO و NF، مزایـای استفاده از سیستم هـای MF-UF را بـه عنـوان پـیش تصـفیه از نظـر قیمت و عملیاتی مجدداً ارزیابی نمایند. این موضوع زمانی بیشتر حـائز اهمیت است که خوراک مورد فرآیند مستعد ایجاد گرفتگی بـالا باشـد نظیر آب های سطحی، پساب یا آب دریا. یک سیستم طراحی شده با MF-UFدر ابتدای یک سیستم RO تشکیل یک سیستم جامع غشایی را می دهد. سیستم های IMS سیستم های یکپارچه غشـایی هسـتند که دارای مزایای ویژه نسبت بـه سیسـتم هـای RO بـه همـراه پـیش تصفیه های معمول و متداول می باشـند. سیسـتم هـای MF-UF بـه عنوان سیستم فیلتراسیون آب در سالهای اخیر در بـازار شـهری مـورد استفاده زیادی داشته است. صدها سیستم MF-UF در سیسـتم هـای تصفیه آب شهری در سراسر دنیا به کار گرفته شده است. ظرفیت ایـن سیستم ها بالغ بر 211 میلیون گالن در روز بوده اسـت .[0] علـت ایـن کاربری بالا مربوط به افـزایش الزامـات کیفـت آب هـا بـوده اسـت. در آمریکا تکنولوژی MF-UF برای رسیدن به کیفیـت آب شـرب جهـت کنتـرل میکروارگانیســم هــای بیمــاری زا و ضــدعفونی کننــده عوامــل

سرطان زا به کار برده می شوند.
مزایای کاربرد گسترده MF-UF مربوط به جنبـه هـای تکنولـوژیکی و فنی فرآیند است. این عوامل باعث شده است که سرمایه گذاری در این زمینه افزایش یابد. مقدار سرمایه گـذاری در صـنعت MF-UF یـادآور سرمایه گذاری صنایع الکترونیک و انرژی در سـال 1811 و 1891 در راستای دست یابی به محصولات جدید و سیستم های توسعه یافته می باشد. فعالیت در بازار آب شهری در جهت توسعه تکنولـوژی MF-UF در راستای تأمین آب شرب متمرکز شده است. بـازار دیگـری کـه روی فرآیند MF-UF متمرکز شده است، بازار توسعه سیستم های یکپارچه غشایی می باشد. که با عنوان IMS شناخته می شود. در ایـن سیسـتم ها MF-UF به عنوان پیش تصفیه واحد RO می باشند. علت تقاضـای سیستم هـای MF-UF بـه عنـوان پـیش تصـفیه RO کـاهش مقـدار گرفتگی غشاهای RO بوده است و از طرف دیگـر نیـاز بـه تصـفیه آب هایی که مستعد ایجاد گرفتگی زیاد هستند ماننـد آب هـای سـطحی،


پساب های صنعتی فاضلاب های شهری می باشد.[0]

بهبود کیفیت خروجی فیلتر شده از MF-UF در مشخصه های کدورت و SDI باعث افزایش سرعت جریان دبی خروجی از RO خواهد بود. در سیستم های معمولی به عنوان پـیش تصـفیه، فلاکـس طراحـی بـرای تصفیه پساب ها 9 gfd 7) تا (12 است. و فلاکس طراحی برای تصـفیه آب های سطحی با پـیش تصـفیه عمـومی حـدود 11- 10 gfd اسـت. افزایش در سرعت فلاکس مزیتی است که قیمت سرمایه گذاری اولیه8 را پائین می آورد، زیرا تعداد المان های مورد نیاز RO کاهش می یابد. مزیت دیگر فلاکس بالا مربوط به افزایش کیفیت جریان فیلترشـده بـا 01-31 درصد کاهش در میزان نمک عبوری خواهد بود.[6] این مزایـا عبارتند از:

کیفیت محصول فیلتر شده MF-UF بالاتر است و بارگرفتگی کلوئیدی در RO به سبب کاهش در مقدار SDI و کدورت پائین تر است. کیفیت محصول فیلتر شده ثابت می باشد زیرا MF-UF فقط به عنوان یک سد غشایی می باشند. کیفیت محصول حتـی بـا تغییـرات شـدید کیفیت خوراک در آب های سطحی و پساب ها باز هم ثابت بـاقی مـی ماند.

فواصل زمانی تمیز کردن غشا RO به واسطه گرفتگـی هـای کلوئیـدی کاهش می یابد.

سیستم های MF-UF نیاز به وقت کمتر در فرآیند داشـته و عملیـات فرآیندی آسان تری دارنـد، بخصـوص در سیسـتم هـایی کـه نیـاز بـه تغییرات و دگرگونی دارند.

مساحت مورد نیاز استقرار سیستم غشایی کم می باشد. این ضـریب در سیستم های بزرگ فاکتور 0 می باشد.[1]

افزایش ظرفیت سیستم های غشایی به آسانی انجام پذیر است. هزینه های عملیاتی قابل رقابت بوده و در بعضی مواقع کمتر است.

هزینه های سرمایه گذاری قابل رقابت بـوده و در بعضـی مواقـع کمتـر است.

خروجی تغلیظ شده در سیستم های MF-UF نسبت به روشهای پیش تصفیه معمولی که با افزودن مواد شیمیایی توأم می باشند قابل مصرف ترند.

متخصصین شیمی پلیمر غشـاهای MF-UF را در اشـکال کپـیلاری و حلزونی توسعه دادند.

سازندگان غشاهای MF-UF و OEM ، تکنیک های فرآیندی را جهت کاهش نرخ گرفتگی غشاها و فرکانس شستشوی شـیمیایی در فواصـل زمانی قابل قبول توسعه دادند.

در حال حاضر 9 تولیدکننده بزرگ غشـاها و سیسـتم هـای MF-UF موجود می باشند.
حجم زیادی از فروش غشاهای MF-UF در بـازار باعـث گردیـده کـه قیمت آنها به منظور رقابت با سایر سیستم های پیش تصـفیه معمـول کاهش یابد.

طراحی فرآیندهای MF-UF به نسبت فرآیندهای معمـول در مقیـاس

صنعتی به دلایل مختلفی انجام نشده بود. این دلایل عبارت بودند از: هزینه هـای سـرمایه گـذاری: هزینـه سـرمایه گـذاری سیسـتم MF-UFبسـیار بالاســت (آب دمــای ســطحی). در سیســتم هــای MF-UF هزینه های سرمایه گذاری نزدیک به 111 درصد هزینه سرمایه گذاری سیستم RO می باشند. هزینـه سـرمایه گـذاری سیسـتم هـای پـیش تصفیه معمول حدوداً 21 تا 01 درصـد هزینـه هـای سـرمایه گـذاری

سیستم های RO است.
هزینه های عملیـاتی: میـزان صـرفه جـویی در هزینـه هـای عملیـاتی سیستم های MF-UF در مقابل سیستم هـای معمـول پـیش تصـفیه بدون داشتن داده های تجربی ارزیابی پایلوتی بسیار مشکل بوده و قابل تخمین نمی باشد.

نیاز به پایلوت: کاربران صنعتی و سیستم های کوچک به دلایل زیـادی ملزم به استفاده از سیستم پایلوتی نیستند (هزینه و زمان).

تضمین کارآیی: سـازندگان دسـتگاه (OEM ) مسـئولیت کـارآیی کـل سیستم را وقتی مناقصه آن داده می شود به عهده خواهند داشت. ولی در سیستم های MF-UF بدون استفاده از اطلاعات پـایلوتی، کـارایی سیستم قابل اثبات نخواهد بود.

عدم اطمینان به تکنولوژی جدید: MF-UFاصولاً یک تکنولوژی جدید است. پس با توجه به محدود بودن تولید کنندگان غشاهای MF-UF و طراحی انحصاری این سیستمها فرآیند خریـد ، جـایگزینی و خـدمات پس از فروش پر مسئله خواهد بود


-6 اثر فاکتور هزینه و ظرفیـت در طراحـی سیسـتم ترکیبـی غشایی

-1-6هزینه های سرمایه گذاری و عملیاتی
هزینه هـای عملیـاتی و سـرمایه گـذاری بـا توجـه بـه سـازنده، تهیـه کنندگان، طراحی ظرفیت سیستم و میـزان رقابـت در طـول پیشـنهاد مزایده، تغییر می کند، هزینه سرمایه گذاری شـامل، غشـا، کمپرسـور، دمنده ها، پمپ ، لوله کشی، ابزار دقیق، کنترلرها و دیگر اجزا مورد نیاز جهت یک سیستم کامل می باشد. هزینه هـای سـرمایه گـذاری بـرای غشاهای غوطه ور شامل هزینه های مربوط به تانک هـا اسـت. هزینـه های سرمایه گذاری سیستم های پیشنهادی است که از سال 1888 تا 2112 ساخته شده اند. هزینه برحسـب دلار آمریکـا (USD) بـه ازای ظرفیت گالن آمریکا محاسبه شده است. داده ها به صـورت خلاصـه در شکل زیر آمده است.


مقایسه هزینه سیستم های غوطه وری و مدول های غشایی.[9]

اطلاعات به طور واضح نشان می دهند که هزینه های سـرمایه گـذاری برای سیستم های تا ظرفیـت 11 mgd7 بسـیار رقـابتی هسـتند و در ظرفیت های بالاتر از این مقدار سیستمهای غوطه وری از نظر اقتصادی توجیه پذیرند.

هزینه های عملیاتی سیستم های غشایی به فاکتورهای زیـادی شـامل کیفیت آب، فلاکس، بازیابی، پیش تصفیه و هزینـه نیـروی کـارگری و اقلام مصرفی بستگی داشـته و بـه عـلاوه، هزینـه هـای عملیـاتی، بـه مشخصات سایت بستگی دارد و به تنهایی با توجه به اطلاعـات پـایلوت یا اطلاعات طراحی به خوبی قابل پیش بینی می باشند.[9]


-2-6اطلاعات ظرفیت واحدهای نصب شده
در خصوص ظرفیت های ترکیبـی نیـاز بـه اطلاعـات از شـرکت هـای مختلف می باشد. شرکت های مختلفی این اطلاعات را تهیه کرده انـد، که در زیر خلاصه شده است:

شرکت Hydranautics بیان می کند که UF، ظرفیت نصب 00 mgd دارد، درصورتی که در آغاز سال 2113، ظرفیت 20 mgd بوده است. اخیـراً Norit Membrane Technologies ایـن شـرکت نصـب و راه اندازی سیستمهای MF و UF را بـه ظرفیـت بـیش از 211 mgd در
دست دارد و همین ظرفیت را برای آینده پیش بینی می کند.
شرکت Aquasource بیان می کند که نزدیک به111 واحـد نصـب و راه اندازی به صورت مستقیم را از سال 1899 انجـام داده اسـت. ایـن ظرفیت نصب منحصر به فرد که در محدوده 1/11 mgd تـا 21 mgd قرار گرفته است .[9]

-9-6 هزینه سیستم ترکیبی UF-MF

هزینه سرمایه گذاری و عملیـاتی سیسـتم هـای MF-UF متغیـر مـی باشد. در مرحله اول کیفیت آب خوراک است که روی فلاکس طراحـی



تأثیر می گذارد و به طبع آن هزینه سـرمایه گـذاری تغییـر مـی کنـد. چنانچه خـوراک دارای عوامـل رسـوب کننـده زیـادی باشـد، فلاکـس طراحی آن کم است، و میزان هزینه سـرمایه گـذاری آن افـزایش مـی یابد. این افزایش به خاطر نیاز به مدول های بیشتر برای MF و UF به عنوان پیش تصفیه خواهد بود. از طرف دیگر هزینه شستشوی سیستم، نیز بالاتر خواهد بود. عوامل تأثیرگذارشامل: هزینه عملیـاتی، فلاکـس، میزان بازیافت و پتانسیل گرفتگی آب خوراک اسـت. هزینـه عملیـاتی وقتی بالا می رود که فشار خوراک بالا باشد، جریان خوراک بـه خـاطر میزان بازیافت کم بالا برود، فرکانس شستشو زیـاد و در نتیجـه تعـداد زیادی از مدول ها مورد شستشو قرار گیرند.

هزینه سرمایه گذاری MF-UF پیش بینی می شود در محدوده ای بـه این شرح باشد:

یک دلار برای هر گالن آب تصفیه شده در روز در سیسـتم 111/111 گالن در روز 11) گالن در هر دقیقه) نیم دلار برای هر گالن آب تصفیه شده در روز در سیسـتم 111/111 گالن در روز 496) گالن در هر دقیقه)

چهار دهم دلار برای هر گالن آب تصفیه شده در سیستم 0/111/111 گالن در روز 3412) گالن در هر دقیقه) در سیستم های کوچک تر هزینه سرمایه گذاری بـالاتر مـی رود چـون

هزینه سیستم شستشو مجزا نیز بـه آن اضـافه مـی شـود. شـکل 4-2 مقایسه سیستم MF-UF با ظرفیت 11 gfd و سیستم RO با ظرفیت 10 gfd (با در نظر گرفتن هزینه سیستم شستشو در هـر دو مـورد) را نشان می دهد. افزایش سرعت جریان خوراک از 11 به 111 gfd برای سیستم بزرگ MF-UF هزینه سیستم را تا 31 درصد کاهش می دهد و کاهش سرعت جریان خوراک از 11 به 41 gfd، هزینـه سیسـتم را تا 01 درصد افزایش می دهد. هزینه عملیاتی در ظرفیت 1111 گـالن خروجی از غشا از 1/1 دلاربه 1/4 دلار تغییر می کند. البته این هزینـه بستگی به چگونگی محاسبه هزینه عملیاتی دارد. هزینـه انـرژی 1/10 دلار در هر کیلووات ساعت در نظر گرفته شده اسـت. سـایر هزینـه هـا مربوط به مـواد شـیمیایی شـوینده و تعـویض غشـاها در 6 سـال مـی باشد.[8]


مقایسه هزینه عملیاتی MF و[8] UF

-7 تحقیقات انجام شده با استفاده از سیسـتم هـای ترکیبـی اولترافیلتراسیون/اسمز معکوس

در این قسمت، تحقیقات صورت گرفته در سالهای اخیر جهت تصـفیه پساب با استفاده از سیستمهای ترکیبی UF/RO ارائه میشود.

پساب کارخانجات تولید کابل مسی علاوه بر مقدار زیادی مواد روغنـی حاوی مقادیر زیادی از یون مس و آلایندههـای دیگـر مـیباشـد. یـک کارخانه تولید کابل روزانه بیش از 111 m3/day پشاب تولید میکند. با توجه به حجم و میزان آلودگی این پساب نیاز بـه تصـفیه آن توسـط روشهاییست که آلودگی آن تقریبا کامل حذف کند.

لین و همکارانش در سال 1889 تحقیقی روی تصـفیه پسـاب روغنـی کارخانه تولید کابل مسی با استفاده از سیستم ترکیبی UF/RO انجـام دادند. غشا UF مورد استفاده غشا پلیاترسولفون آبدوسـت بـا مـدول حلزونی بوده و نیز از یک غشا RO حلزونی با جنس پلیآمید اسـتفاده شده است. پساب استفاده شده علاوه بر روغن حاوی غلظـت بـالایی از یون مس بوده است. جهت نتیجهگیری بهتر ابتدا شرایط بهینه عملکرد دو غشا بدست آمده است. در شرایط بهینه میزان جداسازی با استفاده از روش ترکیبی 88% از COD، غلظت یـون مـس، هـدایت و کـدورت بوده و خروجی تصفیه شده قابل برگشت بـه سیسـتم جهـت اسـتفاده مجدد میباشد.[11] نتایج عملکرد روش لین و همکاران در جـدول 1 آمده است.

 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید