بخشی از مقاله

تلفیق آمیخته بازاریابی اسلامی و بازاریابی مدرن بعنوان استراتژی در کسب وکار


چکیده


اسلام تجارت را به عنوان یک عامل حیاتی در زندگی بشر می داند و از آنجا که اسلام یک روش زندگی است روش های اجرای بازاریابی باید در چارچوب قرآن و سنت که دو منبع اصلی برای سعادت دنیا و آخرت مسلمانان هستند، هدایت شود. از آنجا که استدلال دانشمندان مبنی بر این که بازاریابی اسلامی در فعالیت های تجاری معاصر بسیار مهم است، بایستی مفهوم 7P در بازاریابی با اصول اسلامی گنجانیده شود. مفهوم 7P به دلیل گستره پذیرش خود به عنوان ارکان اصلی بازاریابی انتخاب شده است. بنابراین، هدف از این مقاله توسعه درک 7P بر اساس هر دو دیدگاه اسلامی و معاصر از بازاریابی به عنوان یک چشم انداز جدید برای حرکت به سمت بازاریابی اسلامی است.

واژههای کلیدی: بازاریابی اسلامی، بازاریابی مدرن، آمیخته بازاریابی، 7P


مقدمه

بازاریابی توسط موسسه خبرگان بازاریابی (2009) به عنوان مدیریت فرآیند شناسایی، پیش بینی و ارضای سودمند نیاز مشتری تعریف شده است. به منظور درک وسیع تری از بازاریابی، تعریف دیگری بازاریابی را به عنوان یک طرح استراتژیک و رقابتی دنبال شده توسط مدیریت ارشد که با مجموعه ای از فعالیت های پشتیبانی انجام شده توسط مدیران خط و جهت گیری های مشتری محور که توسط کل اعضای سازمان با هدف ایجاد رابطه سود آور حمایت می شود، تعریف می کند (لاولاک، .(2011 با این حال، اسلام تجارت را به عنوان منبع حیاتی برای فرد به منظور ساختن زندگی خود در راستای آموزه های اسلامی مربوط به استرای های مناسب در انجام کسب و کار، می نگرد. قابل ذکر است، خداوند حضرت محمد (ص) را قبل از زندگی پیامبر خود به یک تاجر موفق تبدیل کرد (آنتونیو، 2007؛ اصلاح، .(2009 از آنجا که اسلام راه مسلمانان در زندگی است، تکنیک های بازاریابی رفتاری باید توسط قرآن و سنت که دو مرجع اصلی برای هدایت مسلمانان به منظور سعادت در زندگی نیوی و اخروی است، هدایت شود.

بازاریابان نقش مهمی در ارائه محصولات و خدمات به منظور تطابق با انتظارات پیچیده مشتری بازی می کنند. در نتیجه، انتظار می رود شرکت محصولات و خدمات خود را از راه اخلاقی قابل قبول ارائه کند. بنابراین، بازاریابی اسلامی راهی برای اجرای آن از راه اخلاقی قابل قبول ارائه می دهد. اسلام راه جامع از زندگی است که برای همه چیز از جمله فعالیت های تجاری قوانینی را ارائه می دهد (آرحام، .(2010 بر در این راستا، خداوند بیان مسئله را از طریق یکی از آیه های قرآن شرح زیر می فرماید:
ای کسانی که ایمان آورده اید! اموال یکدیگر را به ناحق مخورید مگر آنکه تجارتی باشد و هر دو طرف به آن رضایت داشته باشند...هرآینه خدا با شما مهربان است (نساء، (29

بازاریابی اسلامی می تواند به طور خاص در فعالیت های تجاری معاصر قابل توجه باشد. مفهوم 7P در بازاریابی معاصر به منظور ادغام با دیدگاه بازاریابی اسلامی برای ایجاد 7P به عنوان رکن اساسی برای درک ماهیت بازاریابی در نظر گرفته شده است. علاوه بر این، مفهوم 7P در بازاریابی خدمات برای ایجاد استراتژی های مناسب برای برآوردن سودآور نیازهای مشتری در بازار سخت مورد نیاز است (لاولاک، .(2011 بنابراین، هدف از این مقاله توسعه درک 7P بر اساس ادغام هر دو دیدگاه بازاریابی اسلامی و معاصر است.

7P در بازاریابی معاصر

به طور سنتی، ارکان بازاریابی به عنوان 4P شناخته شده که شامل محصول، قیمت، مکان و ترفیع است. با این حال، همانطور که مشتریان پیچیده تر شدند، 3P دیگر برای خدمات یعنی کارکنان، فرایند و محیط فیزیکی اضافه شد. در حال حاضر، این عناصر به عنوان 7P شناخته شده بازاریابی و گاهی اوقات به عنوان آمیخته بازاریابی مطرح می شود (لاولاک، .(2011

محصولات - عناصر محصولات از خدمات اصلی و مکمل ( ارزش افزوده) تشکیل شده است. محل - توزیع خدمات از طریق کانال های فیزیکی و غیر فیزیکی است.

قیمت و سایر هزینه های کاربر - ایجاد درآمد و سود با در نظر گرفتن سایر هزینه های مشتری می باشد. ترفیع - ارائه اطلاعات، متقاعد کردن مشتریان و آموزش مشتریان از طریق فرایند خدمات موثر است. فرآیند - بهره برداری از ورودی ها و خروجی ها، از بازاریابان / فروشندگان به مشتریان.

محیط فیزیکی - طراحی حوزه خدمات (ظاهری و فیزیکی ) وفراهم آوردن شواهد ملموس از عملکرد خدمات. کارکنان - اثر متقابل بین مشتریان و پرسنل تماس که می تواند رضایت مشتری را تحت تاثیر قرار دهد.

7P در بازاریابی اسلامی

موج جدیدی از بازاریابی مصرف کننده محور که مبتنی بر روابط متقابل است، نیازمند اصولی بیشتر از 4P معمول در بازاریابی است. در مورد بازاریابی اسلامی، ویلسون (2012) از دیدگاه اسلامی 7P ارائه کرده است را که در آن عناصر به این صورت تعریف می شود:

عمل گرایی- 1 بررسی حقیقت و معنای نظریه ها و دانش تجربی در جهان واقعی است. ارتباط- 2 نشان دادن ارتباط و قابلیت کاربرد نظریه ها.

کاهش- 3 برای بستن شکاف ها و کم کردن مشکلات در حالی که پذیرفته شود که بسیاری از ریشه مشکلات ممکن است هرگز ناپدید نشود.
حمایت از همکار- 4 شناسایی و تعامل با شبکه های اجتماعی متشکل از گروه های ذینفع و با اصالت.

تعلیم و تربیت- 5 توانمند سازی ذینفعان از طریق ارائه مفاهیم آموزشی، روش ها و شیوه های شفاف، صرف نظر از اینکه آیا آنها بازاریابان، دانشگاهیان و یا مصرف کنندگان می باشد.

تداوم - 6 کار مداوم بدون در نظر گرفتن هر گونه مشکلات. صبر- 7 ایجاد اصولی برای طول عمر روابط.

ادغام 7P در بازاریابی بین دیدگاه اسلامی و معاصر

مفهوم بازاریابی اسلامی می تواند قابل توجه باشد اگر بتواند با مفهوم بازاریابی مدرن ترکیب شود (آرحام، .(2010 در این بخش، به ترکیب آموزه های اسلامی در آمیخته بازاریابی 7P می پردازیم:

1. عملگرایی و محصولات

P اول از ادغام عمل گرایی و محصول حاصل می شود. ویلسون (2012) عمل گرایی را به عنوان بررسی حقیقت و معنای نظریه ها یا باورهایی است که قابل اجرا شدن در جهان واقعی است، تعریف می کند. در حالی که، محصولات به منظور ارائه مزایای اصلی و ارزش افزوده از طریق ارائه خدمات به مشتریان است (لاولاک، .(2011 این مفهوم از محصول و عمل گرایی هم راستا با آموزه های اسلامی است که به موجب آن پیامبر اسلام (ص) کالاهای بی عیب که مورد نیاز همه افراد بود را برای فروش انتخاب می کردند (تریم، .(2009

2. ارتباط و ترفیع

برای P دوم، مفهوم ارتباط و ترفیع باید تلفیق شود. ویلسون (2012) ارتباط را می توان به عنوان کاربرد بازاریابی اسلامی و تلفیق آن با برنامه بازاریابی سنتی توصیف کرد. منطق پشت ارتباط و

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید